Jump to content
Sign in to follow this  
fuks_ag

Rozminowanie pod przekop Mierzei

Recommended Posts

13 minut temu, takafura napisał:

Tama na Wiśle poniżej Warszawy - czy to na pewno dobry pomysł 😉

To co Czaskowski wypuszcza z Czajki osiada w Zbiorniku Włocławskim, trzeba więc ratować sytuację póki masa krytyczna jeszcze nie została przekroczona 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites

To jest logiczna budowa bo ma zapobiec zniszczeniu tamy we Włocławku a co za tym idzie bomby ekologicznej znajdującej się w zbiorniku tej tamy , kiedyś trzeba będzie dokończyć budowę kaskady na Wiśle skoro się ją rozpoczęło . Niestety budowa kaskady to albo się ją kończy albo w ogóle nie rozpoczyna tu nie ma czynnika pośredniego że można w połowie zaprzestać budowę bo obecnie sytuacja zbliża sie do krytycznej w zbiorniku Włocławskim przez totalne zamulenie i niemożność przez to konserwowania tamy co skończy się jej rozleceniem i spuszczeniem do Bałtyku wszystkiego co znajduje się w mule taj tamy . Przy przerwaniu tej tamy to siki z rury Warszawskiej to maleńkie miki jaka będzie hekatomba ekologiczna w tym przypadku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przekop Mierzei Wiślanej ma kosztować o 1,1 miliarda złotych więcej niż zakładano - tak wynika z założeń do projektu uchwały przygotowywanego przez Ministerstwo Infrastruktury.

Założenia uchwały pojawiły się w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Organem odpowiedzialnym za przygotowanie projektu jest resort infrastruktury.

"Projektowana regulacja jest niezbędna do przeprowadzenia sprawnej realizacji Programu. Przyjęcie niniejszego projektu uchwały pozwoli na zapewnienie środków na realizację Programu pn. 'Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską' zgodnie z załączonym Harmonogramem Rzeczowo-Finansowym" - czytamy.

Wartość programu ma ulec zwiększeniu z obecnej kwoty 880 000 000 zł na kwotę 1 984 051 500 zł. Oznacza to wzrost o 1 107 465 980 zł.

Przekop Mierzei Wiślanej

"Główną przyczyną zmiany uchwały jest wzrost kosztów inwestycji spowodowany zmianą cen materiałów i robót budowlanych na rynku budowlanym (zgodnie z szacunkami GUS o około 26% w stosunku do roku 2015) oraz zmiana zakresu rzeczowego inwestycji" - wskazało MI.

Resort wyjaśnił, że nowymi elementami inwestycji, których realizacja niebyła planowana w 2016 roku, jest m.in. likwidacja mostu pontonowego stanowiącego przeszkodę nawigacyjną na rzece Elbląg w miejscowości Nowakowo i budowa w tym miejscu nowego mostu, budowa mostu zwodzonego obrotowego na Mierzei Wiślanej zamiast planowanego wcześniej mostu zwodzonego podnoszonego oraz budowa sztucznej wyspy w celu odkładu urobku z prac pogłębiarskich.

"W wyniku przeprowadzonych badań geologicznych gruntu konieczne było zaprojektowanie przy obudowie rzeki Elbląg dłuższych niż pierwotnie zakładano ścianek szczelnych i mikropali kotwiących z uwagi na bardzo słabą nośność gruntów. Dodatkowo przewiduje się przebudowę dłuższego niż przewidywano pierwotnie odcinka rzeki (o około 2,5 km)" - dodano.

Ponadto - według MI - analizy środowiskowe wykazały również konieczność koagulacji górnej warstwy osadów w rzece Elbląg przed jej pogłębieniem z uwagi na bardzo duże stężenia azotanów i fosforanów w tej warstwie osadów rzeki.

https://tvn24.pl/biznes/pieniadze/przekop-mierzei-wislanej-wzrost-kosztow-inwestycji-o-ponad-1-mld-zl-mi-4747072

Share this post


Link to post
Share on other sites

Docelowo to ten "MIŚ" będzie kosztował nas co najmniej ze 3 miliardy PLN wyrzuconych w błoto. Ale my tym "Misiem" udowadniamy niedowiarkom...

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 10.11.2020 o 10:24, Czlowieksniegu napisał:

"Główną przyczyną zmiany uchwały jest wzrost kosztów inwestycji spowodowany zmianą cen materiałów i robót budowlanych na rynku budowlanym (zgodnie z szacunkami GUS o około 26% w stosunku do roku 2015) oraz zmiana zakresu rzeczowego inwestycji" - wskazało MI.

Znam ten mechanizm nawet z poziomu prowincjonalnego miasteczka - firma wygrywa przetarg na budowę basenu i mega przychylny burmistrz przepycha aneksy zwiększające koszty z przyczyn obiektywnych. Efekt końcowy jest taki że wydali więcej niż wynosiła najdroższa oferta renomowanej firmy...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, takafura napisał:

Znam ten mechanizm nawet z poziomu prowincjonalnego miasteczka - firma wygrywa przetarg na budowę basenu i mega przychylny burmistrz przepycha aneksy zwiększające koszty z przyczyn obiektywnych. Efekt końcowy jest taki że wydali więcej niż wynosiła najdroższa oferta renomowanej firmy...

To u nas standard, bez względu na to kto jest u władzy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koszty jak koszty, wiadomo zawsze idą w górę a nie spadają, ale za te sryliony mogli zaplanować coś bardziej efektownego niż standardową śluzę. Takie to już w XIX w. budowano w ilościach hurtowych. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://biznes.interia.pl/gospodarka/news-urzad-morski-budimex-zlozyl-najkorzystniejsza-oferte-dot-kan,nId,4942618

Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na drugą część budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany, złożył Budimex. Za swoje prace zaproponował kwotę 574 mln zł - poinformował we wtorek Urząd Morski w Gdyni.
Wcześniej Urząd Morski informował, że 9 firm i konsorcjów było zainteresowanych budową drugiego etapu kanału przez Mierzeję. Urząd Morski w Gdyni chce przeznaczyć na tę inwestycję ponad 687,5 mln zł.
Po to, by nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską była funkcjonalna, oprócz budowy zasadniczego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, trzeba przeprowadzić dodatkowe inwestycje. Chodzi m.in. o przebudowę toru wodnego na rzece Elbląg i budowę mostu obrotowego w Nowakowie.

Na tę część projektu Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg w maju.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt. żeglugi wielkiej Wiesław Piotrzkowski poinformował we wtorek, że po zakończeniu postępowania, w tym po rozstrzygnięciu ewentualnych odwołań, podpisanie umowy możliwe będzie na początku przyszłego roku.

Od prawie roku w miejscu planowanego kanału żeglugowego na Mierzei trwały prace najpierw przygotowawcze, a obecnie budowlane. Powstają tam m.in. nabrzeża, prowadzone są wykopy, powstaje sztuczna wyspa.

Docelowo nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą przekopu (pierwszego etapu) - konsorcjum firm NDI i Besix.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

A ja dalej nie wiem czemu ten przekop ma służyć, skoro:

1. Na rzut beretem są dwa wielkie porty w Gdańsku i Gdyni.

2. Port w Elblągu jest praktycznie odcięty od linii kolejowej.

3. Akwen jest zbyt płytki, aby na niego wpłynęły amerykańskie lotniskowce.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, balans napisał:

A ja dalej nie wiem czemu ten przekop ma służyć, skoro:

1. Na rzut beretem są dwa wielkie porty w Gdańsku i Gdyni.

2. Port w Elblągu jest praktycznie odcięty od linii kolejowej.

3. Akwen jest zbyt płytki, aby na niego wpłynęły amerykańskie lotniskowce.

... ORP Orzeł  tez nie wpłynie. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, Woodhaven napisał:

... ORP Orzeł  tez nie wpłynie. 

Może chociaż Kobben przepłynie? Oczywiście pod warunkiem, że nie zatonie podczas holowania...

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, balans napisał:

Może chociaż Kobben przepłynie? Oczywiście pod warunkiem, że nie zatonie podczas holowania...

ORP Orzeł ma ...... 6.5 m zanurzenia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie będzie wydobycia bursztynu z miejsca, w którym odbywa się przekop Mierzei Wiślanej, bo jest to ekonomicznie nieopłacalne. Oznacza to koniec marzeń polityków PiS o samofinansującej się inwestycji - pisze "Gazeta Wyborcza".

 

Informację o wycofaniu się z wydobycia bursztynu podał Urząd Morski w Gdyni:

 

Z uwagi na ekonomiczną nieopłacalność wydobycia, stwierdzoną na podstawie przeprowadzonych analiz - stosunek potencjalnej ilości bursztynu i jego jakości do nakładów związanych z wydobyciem - podjęto decyzję o niewystępowaniu o koncesję na wydobycia

- odpowiedziała na pytanie portalu tvregionalna24.pl Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni, i dodała:

Po przeprowadzonych analizach, już po rozpoczęciu prac, nastąpiła również zmiana technologii budowy śluzy i obecnie w miejscu wykonywanej śluzy (obszar złoża B, z którego pierwotnie zakładano odzyskanie bursztynu), powstaje szczelna przesłona w technologii jetgroutingu. W związku z tym, iż w trakcie tych prac wydobywane są minimalne ilości ziemi (zwierciny), żadne działania związane z jej przesiewaniem w celu poszukiwania bursztynu nie będą prowadzone.

[...]

https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/bursztyn-na-terenie-przekopu-mierzei-wislanej-nie-bedzie-wydobywany/j2msh2w

Share this post


Link to post
Share on other sites

W 2019 r. wykryto dwa większe złoża bursztynu. W północnej części jest to około 900 kg , w południowej - 500 kg. Ich rzeczywista wartość to około 1,4 mln zł. Jednak przyjęto bardzo wysoki przelicznik 1000 zł za kilogram.

źródło: rp.pl

Ps. Były jakieś rojenia o "samofinansującej się inwestycji" dzięki bursztynowi ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

takafura- o finansowym perpetuum mobile raczej nie, ale:

 

24.07.2020
"W miejscu przekopu Mierzei Wiślanej ma się znajdować niemal 7 ton bursztynu - brzmiały sensacyjne informacje z Ministerstwa Aktywów Państwowych. Resort gospodarki morskiej prostuje - złoża są faktycznie gigantyczne, ale wydobyć można tylko 500 kilogramów. Wiemy, co ma się z nimi stać."

https://www.money.pl/gospodarka/bursztyn-w-mierzei-wislanej-wiemy-ile-go-bedzie-i-kto-zaplaci-za-wydobycie-6535508932310657a.html

23 lip 20

"Według sporządzonej dokumentacji geologicznej na terenie przekopu Mierzei Wiślanej znajduje się złoże bursztynu, którego ilość szacuje się na 6,9 ton - poinformował wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki. Jego słowa zdementował resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Okazuje się, że niemal 7 ton bursztynu to złoża na całej Mierzei."

https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/przekop-mierzei-wislanej-69-ton-bursztynu/q4s7nks

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, takafura napisał:

Ps. Były jakieś rojenia o "samofinansującej się inwestycji" dzięki bursztynowi ?

 

Miało kosztować 800 mln PLN, na dzień dzisiejszy już z jedynką z przodu .

Skoro bursztynu nie da się ukraść to tą jedynkę na pewno.

Edited by fala

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pamiętam  insynuacje że przekop to głównie pretekst do eksploatacji przemysłowej bursztynu ale to było jeszcze na etapie koncepcji tej inwestycji...

Nawet jak się uwzględni błędną ilość 7 ton gdy drobnica ( poniżej grama) jest  warta 200-300 zł za kg, a kilku gramowe bryłki kilka tyś. za kilogram to minimalna wartość bursztynu z CAŁEJ Mierzei to 2,1 mln, a maksymalna 30-60 mln ( teoretycznie).

 

Edited by takafura

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, bjar_1 napisał:

To w Polsce nie ma już kamienia?

 

Jest, ale za tani.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information