Skocz do zawartości

Rozminowanie pod przekop Mierzei


Rekomendowane odpowiedzi

  • 3 months later...

Mierzeja Wiślana to kanał żeglugowy mający połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, który ma mieć 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln złotych. W formalnym rozpoczęciu budowy pod koniec października 2018 r. uczestniczył osobiście prezes PiS Jarosław Kaczyński.

- Pod koniec roku pierwsze statki popłyną przez Mierzeję Wiślaną – poinformował w rozmowie z Polskim Radiem 24 wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Jak dodał, nie chce on wskazywać konkretnej daty, ponieważ z uwagi na „trudny element uruchomienia wrót wodoszczelnych". Zaznaczył jednak, będzie to „druga połowa tego roku".

– To pierwsza w Polsce taka inwestycja, więc pewnie będą trudności, żeby wszystko działało prawidłowo, ale wszystko wskazuje na to, że pod koniec tego roku pierwsze statki przepłyną przez Mierzeję – powiedział Marek Gróbarczyk.

– Cały ten obszar działania będzie miał wpływ na uruchomienie Polski wschodniej – obszarów, które nie miały szans na rozwój, nie mówiąc o rozwoju portu Elbląg, który był już umartwiony –stwierdził wiceminister.

https://www.fronda.pl/a/mierzeja-wislana-podano-termin-przeplywu-pierwszych-statkow,173367.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, les05 napisał:

Kanał powinien być przekopany zaraz po wojnie był i jest bardzo potrzebny dla Elbląga i okolic. Komuna nie pozwalała a i dziś spadkobiercy Bieruta i Gomułki są przeciw.  

A niby w czym kanał jest "bardzo potrzebny" dla Elbląga i okolic???

1. Przemysł w Elblągu został zlikwidowany w latach 90-tych [jak w całej Polsce].

2. Port w Elblągu stosunkowo jeszcze niedawno dość nieźle funkcjonował wysyłając barkami towar do Kaliningradu, ale rusofobia to uwaliła.

3. Region żył z Małego Ruchu Granicznego, bo Ruscy zostawiali dużą kasę w sklepach, restauracjach i hotelach, ale nasi debile też to uwalili.

4. Na przysłowiowy rzut beretem jest potężny zespół portowy Gdańsk-Gdynia, a do tego jeszcze konkurencyjny port w Kłajpedzie, który to litewski port nasi inteligentni inaczej, wbrew zresztą zasadom konkurencji, wspierają ze szkodą dla naszych portów...

5. Pozostaje jedynie turystyka, ale ile u nas trwa sezon?

Edytowane przez balans
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyr

Ale widziałeś?

"Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln złotych"

 

Pomijając, że wkleiłem czysto informacyjnie...

 

PS Gróbarczyk ostatnio o prawie 2 MILIARDACH wspominał...

“Dzięki nowelizacji uchwały (...) Rady Ministrów z dnia 24 maja 2016 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą +Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską+ wartość programu ulegnie zmianie z obecnej kwoty 880 mln zł na kwotę 1 mld 984 mln 51 tys. 500 zł. (zwiększenie o 1 mld 107 mln 465 tys. 980 zł)”

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Les05 zanim zaczniesz zabierać głos to poczytaj fora ekonomiczne, dowiedz się z czego żyje Elbląg , na jakiej rzece jest posadowiony jaka jest szerokość koryta , co można przebudować aby to był port z prawdziwego zdarzenia , ile nasz kraj posiada statków pełnomorskich które będą obsługiwały port w Elblągu , co ma do zaoferowania Elbląg aby stać się śródlądowym portem , jakie autostrady czy drogi ekspresowe dochodzą do portu jakie linie kolejowe dochodzą do portu i czy można je tam poprowadzić . Z kim ma podpisane umowy na dostawy towarów Elbląg i dlaczego tylko do Kaliningradu a nie do Gdańska . A potem jak to ogarniesz to się wypowiadaj . Zresztą wystarczy za cały komentarz wypowiedzi kapitanatów portu Elbląg co im da ta inwestycja . Jest to typowa inwestycja owszem jak nieraz pisałem wędka dla powstania wewnętrznych portów dla wszelakich łajb z żaglami i rozwój turystyki nic po za tym . Na pewno po otwarciu z pompą przepłyną z dwa trzy statki morskie z pustymi kontenerami aby pokazać propagandowo że już się inwestycja zwraca. Z dwa trzy przepłynięcia stateczków pasażerskich Gdańsk -Elbląg które jak nie będzie obsady turystycznej to szybko się zwiną i.... na tym będzie wielki koniec.  Tak zawsze było jest i będzie jak polityka zderza się z ekonomią . Niemcy też w Policach wybudowali potężne zakłady uwodorniania węgla aby mieć paliwa syntetyczne . Ekonomicznie nieuzasadnione , zakłady dokładnie wybudowane na potrzeby wojny gdzie nie liczy się ekonomia i zdrowy rozum. Nikt w Europie tym tematem się nie zajmuje nawet w naszym kraju mimo że węgla mamy dosyć, ale ekonomicznie nie wiem czy chciałby ktoś płacić po 12-15 zł za litr benzyny syntetycznej a teraz tak to ekonomicznie wygląda. Ale przy takiej władzy nigdy nie wiadomo kiedy dowiemy się że nagle aby dać kuksańca kacapom stwierdzimy że będziemy szejkanatem syntetycznym a naród dupę ściśnie i będzie musiał to kupować nie patrząc na ekonomię a na polityczne gierki, i znajdzie się sporo dupków którzy taką inwestycje poprą i stwierdzą że jest uzasadniona o zgrozo.

  • Tak trzymać 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, balans napisał:

1. Przemysł w Elblągu został zlikwidowany w latach 90-tych [jak w całej Polsce].

Co nie znaczy, że przemysł nie wróci do Elbląga a kanał będzie w tym atutem a nie przeszkodą.

 

1 godzinę temu, balans napisał:

2. Port w Elblągu stosunkowo jeszcze niedawno dość nieźle funkcjonował wysyłając barkami towar do Kaliningradu, ale rusofobia to uwaliła.

Współpraca z Gdańskiem i Gdynią jest przyszłością portu w Elblągu a nie ruskie towary. Ruskie won!

 

1 godzinę temu, balans napisał:

3. Region żył z Małego Ruchu Granicznego, bo Ruscy zostawiali dużą kasę w sklepach, restauracjach i hotelach, ale nasi debile też to uwalili.

To nie debile ale ludzie, którzy mają świadomość do czego taki ruski najazd może prowadzić i chwała im za to, że zamknęli ruskim pole

do eksperymentów z zielonymi ludzikami i innymi takimi.

1 godzinę temu, balans napisał:

4. Na przysłowiowy rzut beretem jest potężny zespół portowy Gdańsk-Gdynia, a do tego jeszcze konkurencyjny port w Kłajpedzie, który to litewski port nasi inteligentni inaczej, wbrew zresztą zasadom konkurencji, wspierają ze szkodą dla naszych portów..

Popyt na usługi portowe rośnie z roku na rok i Elbląg będzie miał okazję coś z tego tortu uszczknąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, Landszaft napisał:

Les05 zanim zaczniesz zabierać głos to poczytaj fora ekonomiczne, dowiedz się z czego żyje Elbląg , na jakiej rzece jest posadowiony jaka jest szerokość koryta , co można przebudować aby to był port z prawdziwego zdarzenia , ile nasz kraj posiada statków pełnomorskich które będą obsługiwały port w Elblągu , co ma do zaoferowania Elbląg aby stać się śródlądowym portem , jakie autostrady czy drogi ekspresowe dochodzą do portu jakie linie kolejowe dochodzą do portu i czy można je tam poprowadzić . Z kim ma podpisane umowy na dostawy towarów Elbląg i dlaczego tylko do Kaliningradu a nie do Gdańska . A potem jak to ogarniesz to się wypowiadaj . Zresztą wystarczy za cały komentarz wypowiedzi kapitanatów portu Elbląg co im da ta inwestycja . Jest to typowa inwestycja owszem jak nieraz pisałem wędka dla powstania wewnętrznych portów dla wszelakich łajb z żaglami i rozwój turystyki nic po za tym . Na pewno po otwarciu z pompą przepłyną z dwa trzy statki morskie z pustymi kontenerami aby pokazać propagandowo że już się inwestycja zwraca. Z dwa trzy przepłynięcia stateczków pasażerskich Gdańsk -Elbląg które jak nie będzie obsady turystycznej to szybko się zwiną i.... na tym będzie wielki koniec.  Tak zawsze było jest i będzie jak polityka zderza się z ekonomią . Niemcy też w Policach wybudowali potężne zakłady uwodorniania węgla aby mieć paliwa syntetyczne . Ekonomicznie nieuzasadnione , zakłady dokładnie wybudowane na potrzeby wojny gdzie nie liczy się ekonomia i zdrowy rozum. Nikt w Europie tym tematem się nie zajmuje nawet w naszym kraju mimo że węgla mamy dosyć, ale ekonomicznie nie wiem czy chciałby ktoś płacić po 12-15 zł za litr benzyny syntetycznej a teraz tak to ekonomicznie wygląda. Ale przy takiej władzy nigdy nie wiadomo kiedy dowiemy się że nagle aby dać kuksańca kacapom stwierdzimy że będziemy szejkanatem syntetycznym a naród dupę ściśnie i będzie musiał to kupować nie patrząc na ekonomię a na polityczne gierki, i znajdzie się sporo dupków którzy taką inwestycje poprą i stwierdzą że jest uzasadniona o zgrozo.

Mam podejrzenie graniczące z pewnością, że nie zrozumiałeś co napisałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, les05 napisał:

Co nie znaczy, że przemysł nie wróci do Elbląga a kanał będzie w tym atutem a nie przeszkodą.

Co najwyżej produkcja krasnali ogrodowych i świątków frasobliwych...

Co do reszty tego co spłodziłeś, to najbardziej pasuje powiedzenie:

Z gołą dupą ale w ostrogach!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, balans napisał:

Co najwyżej produkcja krasnali ogrodowych i świątków frasobliwych...

Co do reszty tego co spłodziłeś, to najbardziej pasuje powiedzenie:

Z gołą dupą ale w ostrogach!

Cierpisz na syndrom sztokholmski, choroba jest uleczalna ale nie wiem czy również w twoim przypadku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Les 05 twoje wypowiedzi są jak najbardziej zrozumiałe .Odpowiedzi jakie dałeś Balansowi o tym świadczą,  a raczej ich kompletny brak , bo merytorycznie odpowiedź twa nie istnieje, jesteś "bankrutem " wiedzy . Okazuje się że dla Ciebie słowo "ekonomia" to hipokryzja i starasz się je zakopać aby nie istniało. I to nie jedyny przykład gdzie twoje wypowiedzi zawsze omijają słowo "Ekonomia" , za to słowo "Propaganda" to jest u Ciebie stale . U niejakiego Geobbelsa czy Uszatka z "propagandą sukcesu" miałbyś u nich zawsze kciuk w górze. U Ciebie nawet jak coś cuchnie to "perfuma"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale o Baltic Pipe, gazoportach światłe lewackie ekonomy przy wsparciu ruskich, niemców, UE i zielonych przystawek też protestowały? Turystycznie region zyska i to b. dużo. Gospodarczo też trochę a więcej jak powstanie via Carpatia i równoległa kolej. Strategiczne względy też mają tu znaczenie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyr pamiętaj w każdym kraju znajdą się malkontenci czynów oraz zawsze inne kraje którym to nie w smak będą protestowały , to jest normalne . Ale każdą obecnie inwestycje trzeba oprzeć na realiach ekonomicznych , inaczej się nie da . Niestety obecna jak i poprzednia władza niewiele robią to co jest generalnie pierwszą potrzebą naszego kraju. Na pewno kanał to nie strategiczna inwestycja , ona nic nie da krajowi w najbliższych 10-15 latach , a turystyka to nie strategia dla kraju . Strategiczną inwestycją był gazoport który daje silna kartę przetargową w cenach sprowadzanego gazu jak i reeksportu , i chwała i PiSowi że zaczął tę inwestycję , PO że kontynuował a nie rozwalił i to że nadal się gazoport rozwija . Bardzo to nie w smak i Niemcom i Rosjanom . To jest strategiczna inwestycja . Oraz druga której niestety nikt się nie chce podjąć a czkawką nam się już mocno odbija rozwalenie Żarnowca i wpuszczenie wtedy do piachu 240 miliardów starych złotych grubo przed inflacją kiedy złotówka jeszcze była mocna " około 20 mld zł obecnych" to budowa elektrowni atomowej zablokowanej prze 4 !! osoby z " zielonych " którzy zrobili pseudo głodówkę rotacyjną i przez to referendum !!!. Teraz trzeba przygotować na tę inwestycję 50-60 mld zł  i od 30 lat nic się nie dzieję tyle że naród płaci coraz drożej za prąd i jesteśmy właśnie z ręką w nocniku a pchamy tam głowę mówiąc że to "perfuma" bo  nie możemy przez to zamknąć Turowa a wynikiem tego jest brak  strategii energetycznej wypracowanej dla kraju i nadal oprócz gadających głów nic się w tym kierunku nie robi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Landszaft napisał:

Okazuje się że dla Ciebie słowo "ekonomia" to hipokryzja i starasz się je zakopać aby nie istniało. I to nie jedyny przykład gdzie twoje wypowiedzi zawsze omijają słowo "Ekonomia" , za to słowo "Propaganda" to jest u Ciebie stale . U niejakiego Geobbelsa czy Uszatka z "propagandą sukcesu" miałbyś u nich zawsze kciuk w górze. U Ciebie nawet jak coś cuchnie to "perfuma"

Miałem to napisać wcześniej:

"Ekonomia, głupcze" [Clinton].

Jak specjaliści wypowiedzieli się, że te miliardy wydane na przekop nigdy się nie zwrócą, to jakiś nawiedzony z rządu odpowiedział, że nic nie szkodzi, bo przekop ma znaczenie STRATEGICZNE. Że niby w razie "W" mają nim przepływać amerykańskie lotniskowce??? Kretynizm!

Region żył i się rozwijał z małej wymiany handlowej z Kaliningradem i komu to przeszkadzało? Ano debilom [dotyczy to również całej opozycji - Sikorskiego, Zandberga czy Tuska], którzy mentalnie są jeszcze w XIX wieku i widzą jedną rolę dla naszego państwa, a jest nią wojna z Rosją o wpływy na dawnych Kresach. Gdy tymczasem najwięksi tego świata zabiegają o rosyjski rynek zbytu, bo na tym idzie się wzbogacić. Nawet USA, które raz po raz nakładają sankcje na Rosję, ma tam swoje zakłady! Na ten przykład taki Ford miał tam kilka fabryk, ale postanowił wycofać się z Europy z rynku aut osobowych i kilka zamknął, ale fabrykę Transitów w Rosji zachował...

Jedyną strategiczną inwestycją obecnie u nas, powinna być budowa ELEKTROWNI ATOMOWEJ, ale to byłoby zbyt proste dla naszych muminków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Landszaft. Nie twierdzę, że przekop był niezbędnie konieczny i bezsprzecznie dochodowy;) Ci od strony morza protestują(choć to, taki rzut beretem, że wszyscy skorzystają) a ci od lądu się cieszą. A na otwartym może się luźniej zrobi bo niedługo nie będzie gdzie ręcznika rozłożyć:) 

Jeśli wspomniałeś energetykę to masz całkowitą rację zaprzepaściliśmy kupę lat ale patrząc na sytuację rosja niemce, to nawet jeśli byśmy mieli atomowe to i tak jakaś stara rura z tsue by kazała zamknąć... Jednoosobowo i nieodwoływalnie!

Ps

Ja tam czekam na przekop z Sulejowskiego do bałtyku;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Landszaft napisał:

Les 05 twoje wypowiedzi są jak najbardziej zrozumiałe .Odpowiedzi jakie dałeś Balansowi o tym świadczą,  a raczej ich kompletny brak , bo merytorycznie odpowiedź twa nie istnieje, jesteś "bankrutem " wiedzy . Okazuje się że dla Ciebie słowo "ekonomia" to hipokryzja i starasz się je zakopać aby nie istniało. I to nie jedyny przykład gdzie twoje wypowiedzi zawsze omijają słowo "Ekonomia" , za to słowo "Propaganda" to jest u Ciebie stale . U niejakiego Geobbelsa czy Uszatka z "propagandą sukcesu" miałbyś u nich zawsze kciuk w górze. U Ciebie nawet jak coś cuchnie to "perfuma"

Landszaft, jedno jest pewne, przekop przyczyni się do zwiększenia dostępności transportowej Warmii i Mazur. Jeśli skraca się czas transportu i poprawia się jego dostępność, to korzyść podnosząca konkurencyjność Elbląga i okolic jest ewidentna dla każdego nie zaślepionego nienawiścią do PiS-u, która jak widzę Tobie i Tobie podobnym odbiera zdolność do obiektywnej oceny i racjonalnego myślenia. Budowa przekopu jest warunkiem koniecznym do ożywienia gospodarczego Elbląga, wyludniającego się miasta o wysokim bezrobociu i zaniedbanych ekonomicznie okolic sąsiadujących z ruską enklawą. Od ludzi tam mieszkających, przedsiębiorców i władz regionalnych będzie zależało, czy skorzystają z szansy, jaką daje przekop, czy zostanie on tylko atrakcją turystyczną.

Region nie byłby w stanie sfinansować inwestycji, ale jest w stanie z niej skorzystać. Rolą rządu jest wspierać regiony słabsze gospodarczo, wyludniające się, wspierać również poprzez budowę kosztownej infrastruktury, tu ekonomia musi zejść na drugi plan. Dla liberałów, wyznawców Balcerowicza jest to nie do pomyślenia, guru zdroworozsądkowych europolaków na budowę przekopu nigdy by się nie zgodził.

O odzyskaniu suwerenności nad całością polskich wód terytorialnych, nad wybrzeżem sąsiadującym z naszym odwiecznym wrogiem nie będę pisał, bo wiem, że dla was, czy Polacy decydują w swoim kraju czy car rządzi czy prusak, to wsio rawno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyr zauważ że Francja ma 58 elektrowni atomowych i ma w dupie rurę gazową z Rosji do Niemiec . Niemcy zainwestowali w rurę i teraz "MUSZĄ" wykazać że było to ekonomicznie uzasadnione , starają się narodowi wmówić że gaz jest ekologiczniejszy od energetyki atomowej co jest kompletną bzdurą . Niestety spalanie gazu ropy i węgla to 3 najbardziej nieekologiczne surowce gaz jest na 3 miejscu w ociepleniu klimatu . Poczytajcie sobie jak Niemcy fałszują system spalania gazu aby zmieścić się w zielonej strefie . Czyli mieszania gazu ziemnego z biogazem " biogaz jest zaliczany do gazów o zero emisyjności czyli ile wchłonie w trakcie powstawania tyle wydziela" ale to jest trzecia prawda księdza Tisznera.  Zauważ też że Niemcy przyjmowali z elektrowni swoich  francuskich odpady i te odpady są " strategicznym zabezpieczeniem Niemiec na przyszłość" i nie chcą się ich pozbyć !!. To samo przez się wiele mówi . Jak ktoś nie wie to paliwo jądrowe do elektrowni to wzbogacony uran i wzbogacenie jest zaledwie 10 % a zużyty uran to paliwo 8% , zawsze jest łatwiej zregenerować wypalone paliwo niż wykopać i wzbogacić rudę.  Teraz Niemcy starają się narodowi wmówić że gaz jest tańszy i eko , tak jak Adolf wmawiał że są szejkanatem syntetycznych paliw. Ale im się to kiedyś czkawką odbije i już widzą że mało krajów europejskich jest nastawionych na energetykę gazową dlatego starają się zmusić kraje które opartą mają energetykę na węglu aby je zamknęły " w tym Polska" i podbudowały elektrownie gazowe które de facto też zostaną szybko pozamykane z uwagi na gigantyczny ślad węglowy "CO2" . Niestety dopóki nie uda się pierwsza elektrownia oparta na zimnej fuzji to alternatywa najczystszej energii na świecie jest energetyka atomowa która jest na prawdę nikło emisyjna w CO2 i tego się nie da obalić. Tyle że polityka nie zawsze idzie w parze z ekonomią a szkoda. Gdybyśmy mieli elektrownie atomowe to mogli by nas cmoknąć w d... , a tak to my ssamy im laskę czego jaskrawym przykładem jest TURÓW !!. Czesi obecnie budują następne 2 bloki energetyczne atomowe .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Les05 jak zwykle dałeś popis oracji chciejstwa . Pamiętaj komunizm w swej racji jest najsprawiedliwszym systemem i tego nikt nie neguje . Niestety nie uwzględnia charakteru ludzi ich wad , przywar i chęci bogacenia się każdego człowieka . Dlatego jest systemem utopijnym opartym na chciejstwie. Przeczytaj coś napisał i sam zrozumiesz twój tok myślenia " mam nadzieję", nie oparty na ekonomii a na chciejstwie . Ile razy mam tobie powtarzać najpierw wiedza potem wypowiedź nigdy na odwrót. Elbląg nie ma możliwości rozbudowy portu , po prostu się nie da " jest to ekonomicznie nieuzasadnione" bo jest posadowiony na cieku wodnym a nie na solidnej rzece " to nie Nogat" i to wszyscy wiedzą dlatego zlikwidowano kolej do portu i stwierdzono że budowa kolei poprzez bagna do portu jest " EKONOMICZNIE nieuzasadniona i za wysoka" to samo tyczy się dróg szerokopasmowych do portu " trzeba by wyburzyć odbudowywaną starówkę " jest "Ekonomicznie nieuzasadnione" i takich przykładów dla Elbląga jest sporo . Dlatego też politycy PiS już nie pieją z zachwytu że Elbląg skorzysta bo sami to zauważyli czego ty nie jesteś świadom. Po prostu przyjąłeś narrację populisty i propagandysty a nie ekonomisty . Tak jak napisał Balans hasło wyborcze Clintona "Ekonomia głupcze" i tym hasłem wygrał wybory.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

les

"jedno jest pewne, przekop przyczyni się do zwiększenia dostępności transportowej Warmii i Mazur. Jeśli skraca się czas transportu i poprawia się jego dostępność"

Ty tak na serio?

 

"Od ludzi tam mieszkających, przedsiębiorców i władz regionalnych będzie zależało, czy skorzystają z szansy, jaką daje przekop, czy zostanie on tylko atrakcją turystyczną. "

Już wiadomo, że nie tylko jest problem z kasą na utrzymanie drożności kanału, ale nie ma -set milionów na port w Elblągu.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.rynekinfrastruktury.pl/mobile/port-elblag-przekop-mierzei-to-dla-nas-wielka-szansa-76416.html

Otwarcie przekopu przez Mierzeję Wiślaną może pozwolić nam zwiększyć przeładunki przeładunki z niecałych 90 tysięcy do nawet 3,5 miliona ton rocznie – spodziewa się dyrektor Zarządu Portu Morskiego Elbląg. Inwestycja ma pozwolić Elblągowi umocnić pozycję jako portu wspierającego Trójmiasto, zwłaszcza w zakresie produktów rolnych i drzewnych. Przekop poprawi też możliwości logistyczne miejscowych zakładów z branży metalowej.

Ubiegły rok nie był dla elbląskiego portu łaskawy. – Wynik pod kątem przeładunków w porcie w roku 2020 wyniósł 84 500 ton i był niższy w porównaniu z rokiem 2019 o 5 000 ton. Na spadek przeładunków główny wpływ miała rezygnacja operatora przeładunków – firmy Glenport, i to na początku sezonu żeglugowego. Operator niespodziewanie złożył rezygnację w trakcie trwania umowy, która obowiązywała do końca 2021 roku – informuje dyrektor Zarządu Portu Morskiego Elbląg Sp. z o. o. Arkadiusz Zgliński. Zmalał również ruch pasażerski – z 41 560 pasażerów w roku 2019 do 23 632 w 2020. Mimo tych spadków rok zakończył się zyskiem w wysokości 11 180,36 złotych.

Na spadek obrotu towarowego wpłynęła również pogarszająca się sytuacja geopolityczna. – Miało to negatywny wpływ na wymianę handlową z portami Obwodu Kaliningradzkiego. Ponadto obustronne sankcje spowodowały spadek obrotu towarowego, głównie w eksporcie towarów z elbląskiego portu – wyjaśnia dyrektor. Co gorsza, strona rosyjska wprowadziła 30-procentowe cło na import polskiego cukru.

Nadzieję na zmianę sytuacji władze portu wiążą z planowanym otwarciem dla żeglugi przekopu przez Mierzeję Wiślaną. – Jest to jedyna możliwa inwestycja, która zapewni skrócony i niczym nie zakłócony dostęp do naszego portu. Dzięki tej inwestycji będziemy mogli wykorzystać istniejący potencjał i infrastrukturę portu elbląskiego – przekonuje nasz rozmówca. Jak dodaje, efektem inwestycji będzie bezpośredni dostęp do portów nie tylko w Gdańsku i Gdyni, ale również w Europie Zachodniej i Skandynawii.
– Ponadto, dzięki lepszym warunkom nawigacyjnym, do naszego portu będą mogły zawijać jednostki o większym tonażu i zanurzeniu. Szacuje się, że przeładunki mogą wzrosnąć do 3,5 mln ton rocznie, oczywiście przy wykorzystaniu wszystkich nabrzeży, w tym – komercyjnych – ma nadzieję Zgliński. Jak wyjaśnia, prognozy te są oparte przede wszystkim na opracowaniu analizy wpływu inwestycji na rozwój społeczno-gospodarczy, wykonanej na zlecenie Urzędu Morskiego w Gdyni przez kancelarię Michała Benke. Przewidywania te znalazły potwierdzenie w aktualizacji strategii rozwoju elbląskiego portu. – Pytań od armatorów jeszcze nie otrzymujemy ale mamy bardzo duże zainteresowanie potencjalnych inwestorów – zapewnia dyrektor portu.

Jak podkreśla nasz rozmówca, po otwarciu przekopu Portu Elbląg nie stanie się konkurencją dla portów w Gdyni i w Gdańsku. – Nie możemy mówić o konkurowaniu z powodu różnicy skali. Możemy natomiast stać się portem feederowym, czyli wspomagającym. Duże porty skupiają się przede wszystkim na obsłudze kontenerów. Port elbląski może w tym przypadku wspomagać i obsługiwać wszystkie mniejsze jednostki – tłumaczy. Jednym z segmentów rynkowych, w których Port Elbląg może wtedy skoncentrować swoją działalność, jest obsługa towarów rolniczych i przemysłu drzewnego. Dużą rolę odgrywają też działające w Elblągu zakłady metalurgiczne: poprzez kanał będzie można wysyłać powstające w nich konstrukcje stalowe i inne ładunki ponadgabarytowe np. do Rotterdamu czy Hamburga.

Jakie dodatkowe prace w porcie i jego otoczeniu byłyby konieczne, by mógł on sprostać zwiększonemu zainteresowaniu i przyjmować większe jednostki pływające? – Główne inwestycje polegają na zapewnieniu odpowiednich głębokości na torach dostępowych do portu i w jego granicach – odpowiada Zgliński. Pogłębienie torów będzie częścią budowy kanału. – My jako właściciel terminali będziemy pogłębiać miejsca przy nabrzeżach. Mamy również po swojej stronie zadanie wykonania obrotnicy dla statków. Wspólnie z miastem Elbląg złożyliśmy wniosek o zagwarantowanie środków finansowych na tę inwestycję w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego i programu "Niebieski Zachód" – wylicza dyrektor portu. Trwają też przymiarki do rozbudowy terminali wraz z dostępem do bocznicy kolejowej i budowy nowych nabrzeży. Inwestycje będą rozpoczynane w miarę rozwoju przeładunków po otwarciu kanału. – Mamy zagwarantowane tereny inwestycyjne w granicach miasta i portu, które będziemy oferować pod inwestycje – mówi Zgliński.

Zdaniem naszego rozmówcy nie sposób przecenić wpływu otwarcia przekopu na wodny ruch turystyczny. – Zalew Wiślany posiada mariny i porty w Kadynach, Tolkmicku, Fromborku, Krynicy Morskiej Piaskach i Nowej Pasłęce. Wiele z nich zostało w ostatnich latach zmodernizowanych. Kanał Elbląski posiada unikatowy w skali świata system pochylni – zabytek hydrotechniki. Turystycznie jest to bardzo ciekawy region. Jedyne, czego do tej pory brakowało, to bezpośredni dostęp drogą wodną – przekonuje dyrektor portu. Taki właśnie dostęp zostanie zapewniony przez budowany kanał. W ocenie Zglińskiego Zalew Wiślany zacznie wtedy przyciągać amatorów sportów wodnych nie tylko z Trójmiasta, ale także z Europy Zachodniej i Skandynawii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie