Jump to content

Leaderboard

  1. Barbapapa

    Barbapapa

    Forum members


    • Points

      40

    • Content Count

      271


  2. Tyr

    Tyr

    Forum members


    • Points

      29

    • Content Count

      1447


  3. toyotomi

    toyotomi

    Forum members


    • Points

      9

    • Content Count

      150


  4. Kasimir REX

    Kasimir REX

    Forum members


    • Points

      8

    • Content Count

      43



Popular Content

Showing content with the highest reputation since 07/20/19 in all areas

  1. 2 points
    Przeczytajcie jak to jest widziane z drugiej strony. Od wewnątrz, od strony Brygady Świętokrzyskiej. Wtedy temat wróci i podyskutujemy nabywszy innego spojrzenia. Antoni Szacki ps. Bohun, Dąbrowski, napisał książkę pt. "Byłem Dowódcą Brygady Świętokrzyskiej NSZ". Pamiętnik dowódcy, wspomnienia żołnierzy, dokumenty. Przeczytajcie te wspomnienia dowódcy oddziału NSZ oskarżonego o kolaborację z Niemcami, zdradę, i rzekome zbrodnie. Mój przedmówca napisał o negowaniu faktów historycznych a ja się pytam: Faktów czy bredni komunistycznych, które dla niektórych po kilkudziesięciu latach propagandy stają się faktami. Tak bojar_1 przeczytaj, jak to dowództwo BŚ było sterowane przez radomskie Gestapo, jak to PPR pod rozkazami sowieckich oficerów likwidowało NSZ.
  2. 2 points
    ...Niemieckie ministerstwo sprawiedliwości zamieściło na Twitterze wypowiedź swojej szefowej Katariny Barley z SPD na temat zakończenia drugiej wojny światowej. Wypowiedź ta może sugerować, że 8 maja 1945 r. to przede wszystkim Niemcy zostali wyzwoleni. „Nie tylko dla nas, Niemców, jest to dzień wyzwolenia” – pisze Barley z okazji 74. rocznicy zakończenia drugiej wojny światowej.... bo ONI przecież walczyli: https://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Ruch_oporu_podczas_II_wojny_światowej Polski ruch oporu podczas II wojny światowej‎ (7 kategorii, 6 stron Ruch oporu w III Rzeszy‎ (4 kategorie, 120 stron) taki von Stauffenberg - najsłynniejszy bojownik taki Canaris - jaskuteczniejszy szpieg aliancki z perspektywy po 1945 r. - większość żołnierzy deklarowało się jako kucharze i muzycy... więc te śpiewy i kiełbaski - czemu nie...
  3. 2 points
    Ciekawe ile już w archeo kieszeniach.
  4. 2 points
    z takimi wózkami kupiła Grecja 150 szt. Pewnie zdobyczny.
  5. 2 points
    Kontynuując jeszcze nieco wątek skorpiona. Czy ktoś zwrócił uwagę na częściowo widoczny malunek na czele kosza? Dla wygody daję w załączeniu zrobioną wersję negatywową. Widoczny fragment symbolu mówi dodatkowo o przynależności do konkretnej jednostki. Aby do tego dojść należy pamiętać, iż Brygada Ramcke była formowana z różnych jednostek. W tym przypadku jej struktury zasilił ją I.FJR.3 czyli po naszemu 1-y batalion 3-go pułku spadochronowego. Jego dowódcą był major von der Heydte i już w strukturach Brygady Ramcke batalion ten nosił nazwę Lehr Batalion i to jego symbol widzimy na koszu motocykla. A znak skorpiona był przypisany do 1-ej kompanii tego batalionu. W necie często jednak skorpion ma podpis 14 kompania ale wg mnie to błąd (pewnie przez nagłówek strony którą poniżej wskazuję). Dodatkowo zdjęcie z omawianym logiem dla porównania. A wiedza stąd: http://www.fjr6.net/history_d.html
  6. 1 point
    Tyle lat czekała na taki połysk
  7. 1 point
    Może chce mieć wzmiankę o sobie w tv. Możesz je zdeaktywować sam bez żadnego problemu. Imadło i młotek masz?
  8. 1 point
    Nie ma sprawy. Aparat jest w pokrowcu, który zasłania szyldzik nad górnym obiektywem (celowniczym). Ale o ile mnie pamięć nie myli, to właśnie Brillanty miały tą charakterystyczną kroplowatą klapkę zasłaniającą obiektywy, kopia czyli sowiecki Lubitiel miał klapkę prostokątną.
  9. 1 point
    Czołem. Zgrabnie to gość wykombinował. Tylko w anonsie sprzedaży pisze pierdoły, do szaszki azjatyckiej - nota bene - repliki. https://allegro.pl/oferta/saszka-azjatycka-oficerska-8399974292 A żeby było bardziej uroczyście - "przykleił" sułtana z szaszką czerkieską - przynęta rzucona - czekamy na jelonka. Trzeba było lepiej wygumkować pozostałości tekstu "na sułtanie" ......opanujcie się ludziska i nie piszcie historii na nowo - ośmieszając się tekstami godnymi pożałowania. ------------------------------------------ Co wasze wnuki otrzymają w spadku historii materialnej....??? Badziew z metką oryginału, poparty bełkotem o smaku wymiocin.. Przykre to...!!! pzdr. stani
  10. 1 point
    No Kaz to teraz mi pojechałeś ze znajomością zegarka. Ale ćwiczenie miało nieco inny wymiar. Będę się teraz wymądrzał bo wyczytałem to w necie ale co tam, słuchajta jak chceta. Rzecz będzie, jak pewnie drodzy czytelnicy zgadujecie, o sposobie kodowania (a i rozpoznawania) jednostek w ramach Flak Regiment HG. Zanim stałem się taki mądry też zadałem tu pytanie - dlaczego jest to 10 leichte Flak Batterie HG? I już chyba wiem a i wy się zapewne domyślacie. Chodzi o to kółeczko z kreseczką wymalowane na rzeczonych pojazdach. W pewnym materiale znalazłem łopatologicznie pokazane jak to wyglądało. Po tym obrazku (nr 1) jest dla mnie jasne, że to właśnie 10 bateria jeździła sobie tymi "esdekami". To teraz Kaz się wykaż i wskaż pls 9.15 czy też 14.45. Bo ja za grzyba... I w zasadzie można by to zagadnienie uznać za zamknięte gdyby nie pewien drobiazg. Otóż pokutuje w necie pogląd/wiedza, że do Tunezji wysłano 18 baterię (kwitów nie widziałem ale...- tu cytacik z pewnego opracowania: Napisano Although the organizational chart shown on the next page (from Bruce Culver’s “Panzer Colors III” shows only 17 batteries assigned to the Flak Regiment, other sources make it clear there were 18. A listing of units available to Generalmajor Schmid for an attack in April, 1943 (Operation “Fliederblute” or “Lilac Blosson” -a spoiling attack to dely the Allied advance on Tunis) shows the following units from the Herman Goering Division available—including an 18th battery: 5th Light Infantry Regiment HG 1st Battalion, 1st Grenadier Regiment HG Elements of Flak Regiment HG 14th Company, 1st Grenadier Regiment HG 18th Battery, Flak Regiment HG 1st Company, Armored Pioneer Battalion HG 2/3rds of 4th Company, Armored Reconnaissance Battalion, HG W niedużym skrócie - napisano, że choć u Bruce'a Culversa w "Panzer Colors III" diagram organizacyjny pokazuje jedynie 17 baterii w Flak Regiment to inne źródła (moje: nie wiadomo jakie) mówią, że była i 18. Lista jednostek Gen. Schmidta w Tunezji (moje: dowodził całością HG w Tunezji) biorących udział w ataku (kwiecień 1943 - Operacja FliederBlute lub/i Lilac Blossom) pokazuje 18-tkę wśród jednostek dostępnych. I w tym miejscu należy zerknąć na zdjęcie S11, gdyż to podobno ono jest wizualnym dowodem. Dodatkowo, ze wspomnianego już opracowania pełne zdjęcie z zegarami (nr 2). I muszę powiedzieć, że nie wygląda to na 10 zdecydowanie. Ale nie mam też aż tak ostrego zdjęcia.
  11. 1 point
    Dwa pytania: 1. skąd wiadomo, że było ich tyle ile podaje się? a podaje się też że nie ma danych nt. ilości... 2. czy potrafimy się posługiwać klasycznym zegarkiem - tj. takim z cyferblatem? a tu do kompletu z pola namiotowego, nawet puszki z błotnika nie sprzątnęli do tych zdjęć...
  12. 1 point
    No to znalazło się parę dodatkowych zdjęć rozkładanego 251/17. Zacznę jednak od najmniej widocznego (nr 1), ale takiego, które już w innym wątku sam pokazałem sugerując się wówczas jego opisem, że to wersja artyleryjska (czyli 251/12-14). A tu, jak się przyjrzeć uważniej, widać charakterystyczną burtę. No i gość na zdjęciu oprócz twarzy jest identyfikowany z imienia i nazwiska. Ma to być Karl Roßmann (jego dossier tutaj: http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Personenregister/R/RossmannK.htm ). Są jeszcze dwa jego zdjęcia, oba chyba z tej sesji w pojeździe. I tu zaczyna się robić interesująco (nr 2 i nr 3). Widzimy opaskę na rękawie na nr 3? Napis głosi "General Göring". A to nam zawęża przedział czasowy. Mamy bowiem w zasadzie dwie jednostki, które mogły się posługiwać taką opaską (za Wiki): Regiment General Göring (wrzesień 1935 - początek 1941) (pułk) Regiment (mot) Hermann Göring (początek 1941 - lipiec 1942) (pułk zmotoryzowany) Ale z drugiej strony wiemy, że te 251/17 zostały zbudowane w oparciu o wersję "C" czyli produkcja ich wystartowała na przełomie 1940/41. Czyli, bardziej prawdopodobne jest, że mamy do czynienia z drugą z wymienionych jednostek (na tych zdjęciach). Datowanie współgra z malowaniem wozów i oznaczeń (krzyży). Lektura życiorysu osobnika ze zdjęć i faktu otrzymania i posiadania żelaznego krzyża na szyi wg mnie jeszcze zawęża nam datowanie do roku 1942. I na razie tyle ale CDN...
  13. 1 point
    Faktycznie, może nie od 222, tak tylko chlapnąłem. Ale 222, w przeciwieństwie od np. 250/9, nie miał uzbrojenia montowanego w wieży, ale na cokołowej podstawie postawionej na podłodze, którą to podstawę po demontażu czasem montowano choćby na ciężarówce czy stanowisku lądowym.
  14. 1 point
    Nie jest to PWS-12 a samolot szkolny Hanriot H-28 produkcji WWS (Wielkopolska Wytwornia Samolotów S.A. SAMOLOT) (PWS-12 miał (m.in.) jedną a nie dwie pary rozpórek (stójek) między płatami i pojedyncze koła podwozia)
  15. 1 point
    Czołem Waszej Mości - formoza58 Szaszki te nie mają nic wspólnego z XIX-tym wiekiem. A nawet ze szaszkami kaukaskimi – poza wyglądem przypominającym tę broń. Wykonane – najwcześniej – po I-WŚ, lub nawet „wczoraj” – co jest najbardziej prawdopodobne. Aby nie być gołosłownym - Szaszka nr 1 – oferowana jako „szaszka kaukaska” 1 - przekrój konstrukcyjny głowni – z głębokim taliowaniem płazów, to cecha charakterystyczna broni azjatyckiej jak i głowni szablowych. 2 – ryfka na pochwie – asymetrycznie wycinana. Wszystkie okucia wykonywano symetrycznie – do bólu. Poza tym brak – jakichkolwiek zdobień okuć, co w przypadku kaukazu nie wchodzi w rachubę. Zdobienie kuć na kaukazie było – niemalże – obligatoryjne. A każdy z wytwórców miał swój charakterystyczny styl – przede wszystkim w XIX wieku. 3 – grzebień trzewika pochwy – co on praktycznie robi przy szaszce….??? ros. наконечник – nie miał formy grzebienia. 4 – okucie dna szyjki pochwy [ros. обоймица] – do tego miejsca powinna chować się rękojeść. Nie w tym miejscu co trzeba, wykonanie dla „sztuki”, oby nie powiedzieć "na jaja" Szaszka nr 2 – oferowana jako „szaszka kozacka” – czego w ogóle nie rozumiem. 1 – bardzo długie ricasso – przy szaszkach kaukaskich nie występujący element. Poza tym, charakterystyczne początki strudzin – dla metody walcowanej głowni. 2 – bardzo długie pióro – na dodatek poszerzone i z młotkiem….??? Głownia – konstrukcyjnie – nie występująca przy szaszkach kaukaskich. Ani szazkach azjatyckich – w ogóle przy żadnych szaszkach. Jest to głownia szablowa, jak widać ze zdjęcia z krzywizną zmienną przejściową. Wypisz wymaluj głownia karabeli polskiej – gdyby nie to ricasso. Dochodzą do tego trzony rękojeści – Z charakteru konstrukcyjnie – stylistycznego, wnioskować można że, wykonywał je jeden rzemieślnik. Co już przy dwóch – tak różnych - głowniach powinno zastanowić. Profile trzonów z nienaturalnie wydłużoną głowicą, a uchwyt przy nasadzie, - wydaje się być – zbyt cienki. Na czym ucierpi – рубка. ------------------------------------------------------------------------------------------ A tak poważnie - to ucierpi - czyjaś kieszeń jak zakupi te „XIX wieczne” szaszki. pzdr. stani
  16. 1 point
    S6 A jednak wygląda na to, że jest to 251 modyfikowany prawdopodobnie w warunkach polowych do wersji op-lot. Jak zerkniesz na np. S9 poniżej to zobaczysz ile przestrzeni zostaje z tyłu po instalacji pelotki. Wartość takiej pelotki to możliwość prowadzenia ognia w zakresie 360 stopni (każdy kierunek), bez konieczności manewrowania całym pojazdem (bezsens). Stąd i modyfikacja burty standardowego "esdeka" aby umożliwić pełen obrót z siedzącym operatorem. Przypomnij sobie "per analogam" jugosłowiański podwójny moździerz. Też wsadzony do standardowego "esdeka" a i burty cięte aby lufy obracać i prowadzić ogień w każdym kierunku. Wyjątkowo, bo nie lubię posługiwać się modelikami, wrzucam zdjęcie takiego czegoś dla pokazania organizacji przestrzeni wewnętrznej. Model zrobiony w oparciu o wariant "D" ale czy to co na zdjęciu to "D" to inna kwestia. No i ciekawy ten w miarę zbieżny numer taktyczny na modelu. Te 251/17 które sobie obejrzałem, co ciekawe, miały numery rejestracyjne Luftwaffe. A tu na zdjęciu S6 jednostka pancerna w transporcie kolejowym. Potrzeba chwili bądź zwykła konieczność a brak standardowego sprzętu op-lot i efekt jak na zdjęciu. W mojej klasyfikacji: 251 "cudak" a la 251/17.
  17. 1 point
    Witam, tym razem 2 srebrne monetki. Na 1 monecie widać jabłko królewskie i po drugiej stronie dwugłowego orła?, drugą monetą jest 1 kreutzer?
  18. 1 point
    Z tym L30 to ja "pojechałem" - się mi rozmnożyło jakoś takoś. Sorry. A i L55 zamiast L50 - znaczy się na dziś mi wystarczy.
  19. 1 point
    W necie są dla 2cm KwK 38 opisane co najmniej trzy długości lufy: L30, L50 i L65
  20. 1 point
    też bym obstawiał Prusy, po wykonaniu, ewentualnie jakiś inny niemiecki...
  21. 1 point
    Nie jestem pewien na 100%,ale to chyba Pruski guzik.
  22. 1 point
  23. 1 point
    Tiger & Kettenkrad Tygrys to słynny nr 131, miejsce zdjęcia (+ inne tej pary) w linku a więcej w necie pod hasłem "Tiger 131" http://tiger1.info/photo-page/001204
  24. 1 point
    110, 126 i 129 to ten sam pojazd i ta sama obsada. Ale są i chyba inne pary (może ten bez koła np, sesja po górkach).
  25. 1 point
    Wygląda na NRD, lata 50 te. Niekoniecznie motocyklowy. Generalnie fajans Wklepując w google : Gummi Mantel VEB Kleppermantel Original DDR 50 Fetisch Rubber znajdziesz bardzo dużo podobnych
  26. 1 point
    Na D6 są jeszcze dwa niewymienione sprzęty: 1. Fallschirmjäger Abwurfbehälter, 2. wiszący na rączce kontenera bandolier z racami i na jego końcu rakietnica Walter Leu.P.
  27. 1 point
    https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Novaquatre Zdanie przedostatnie z pkt 1 (dostawa Celtaquatre dla armii francuskiej). Na forum DAK-u, ktoś wskazał że dyskusyjne zdjęcie pokazuje Primaquatre. Wywołałem te trzy modele, gdyż wg mnie ich główne różnice tkwią tzw. bebechach pojazdu. Plus może drobne różnice w wymiarach. Zatem stwierdzenie jednoznaczne, która to wersja to strzelanie w ciemno. No chyba że pokażesz tę różnicę w atrapie. Dla mnie np. w Celta centralna listwa pionowa na chłodnicy biegnie prosto (jak na bazowym zdjęciu) a w pozostałych dwóch przypadkach jest lekko wypukła na zewnątrz. Co Ciebie skłania do stwierdzenia że to Nova?
  28. 1 point
    ok, to wskaż pls różnice + pierwszy akapit, fragment o nadwoziu https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Novaquatre
  29. 1 point
    O7 To jakaś wersja składaka Chevroleta, dlatego zbieżności (przód) najlepiej szukać w małych ciężarówkach jak wersja WA/WB dla LRDG, 1311x3 lub np Chevrolet-JC 1/2-ton Pickup. A zabudowa SW to pewnie egipscy locales albo Australia, może coś jeszcze.
  30. 1 point
  31. 1 point
  32. 1 point
    o1 Matford v8 http://zorgblogauto.canalblog.com/archives/2012/07/26/24778752.html
  33. 1 point
  34. 1 point
    To szuka frajera. Wyrób współczesny postarzany. https://allegro.pl/oferta/ryngraf-matka-boska-ostrobramska-orzel-pilsudski-7954897861
  35. 1 point
    @Kaz, masz tego DAK-a? to 5, 10 czy "cudak"?
  36. 1 point
  37. 1 point
    wracając na moment do S1 Istotnie, w literaturze zdjęcie S1 jest identyfikowane jak Kaz napisał w resume. Ale jest parę ale z których najważniejsze chyba jest pomijane. Akcja o której mówię dzieje się w centrum fotografii za pojazdem. Jeśli jest to Sycylia, to co tam robi najprawdopodobniej pytany o drogę (pochylona głowa zakładam że członka obsady pojazdu, może dowódca, jego zgięta w łokciu ręka - może np. trzymająca mapę) autochton w dziwnym dla Włoch, białym nakryciu głowy. Dla mnie wygląda ono na tzw. kufi - charakterystyczne dla rejonów np. Afryki Północnej. Jeśli to Sycylia to dyskusja raczej byłaby prowadzona z włoskim oficerem, ten zaś stoi z prawej strony niezaangażowany (czyli np. nie zna terenu). No i ta Panzer Division HG. To jednostka Luftwaffe ale motocykl obok ma numery Wehrmachtu. Oczywiście jest proste wytłumaczenie bowiem na Sycylii były i inne niemieckie jednostki ale... Daję podkolorowane zdjęcie z pytaniem czy coś koło okienka jest czy to tylko moja imaginacja? O tym, że pomiędzy hełmami widać słabo numer taktyczny pojazdu (część jak dla mnie) nie wspominam - jest w książce którą obejrzałem. Numer ten, podobno widoczny na znacznie lepszej jakości oryginalnym zdjęciu, to 324. W zrobionym negatywie (załączam) widzę w miarę dobrze 3 oraz zarys 2. W opisie do zdjęcia jest tam też wskazanie na niestandardowe uchwyty skrzynek na burcie pojazdu.
  38. 1 point
    Faktycznie, teraz jest trudniej. Ale po kolei: D53 nie widzę, za słabe zdjęcie. Widoczny kosz ale za mało wyraźny widok do czego został przypięty. D54,55,57,58,63,64 to BMW R12. D60 moim zdaniem to dwa motocykle włoskie, z duzym prawdopodobieństwem Moto Guzzi ALCE, ale na 100% nie jestem pewien.
  39. 1 point
    Czy ktoś dostrzega cokolwiek niestandardowego na burcie pojazdu pomiędzy bocznym wizjerem a burtowym mocowaniem antenowym (dodam dla ułatwienia że na wysokości okienka)? Z uwagi na możliwy klasyczny efekt a la pareidolia (sugerowania kształtu) wolę poczekać na Wasze spostrzeżenia.
  40. 1 point
    Podobno zdjęcie z książki seria kampanie „Hermann Goering” Dywizja Pancerna Sycylia napisana przez Claude'a Gillono wydana przez The Factory Publishing .
  41. 1 point
    D52 (nieco lepsza jakość) Taki opis: Die NS-Propaganda-Bild zeigt einheimische neben einem BMW Motorrad mit Beiwagen der deutschen Wehrmacht in der besetzten Stadt Tunis in Tunesien. Das Foto wurde im (11) Dezember 1942 Foto Berliner VerlagArchiv.
  42. 1 point
    a co się dziwisz - firma wszak ma siedzibę na Alei Szucha...
  43. 1 point
  44. 1 point
    Nie wiem, czy pilot z bródką z fotki D35 który siedzi w koszu nie występuje w tym filmie od 2,18 min? Może ktoś rozpozna który z pilotów LW taką zapuścił
  45. 1 point
    D34- Opuncje. Widać woleli mieć kolki w tyłkach niż ołów o aliantów z nieba;)
  46. 1 point
    Czołem Waszmościom. Nie ma co deliberować - szaszka oficerska typu....i tutaj zaczynają się schody głownia - typu azjatyckiego, rękojeść - typu kaukaskiego. Podejrzewać można przygodne złożenie tej szaszki - ale kiedy..? trudno będzie oszacować. Mogło to nastąpić ok 1913 roku - wtedy wchodziły oba typy [ kaukaski i azjatycki ] na uzbrojenie. Lub znacznie później - może nawet "wczoraj". -------------------------------------------------- Do tego dochodzi - problematyczny - grawer na tylcu głowni. Który - w moim mniemaniu - jest "dorobiony" w garażu. Złatoust grawerował to znacznie lepiej. Np.tak No chyba że grawer był po butyłce. pzdr. stani
  47. 1 point
    Te Te oświecony geniuszu. Zacznij czytać i oglądać coś więcej niż superstację i wyborczą. Może jakieś ekonomiczne tytuły i najlepiej zagraniczne, to może pogadamy. Już ci pisałem, że ta twoja miłość do ludzi to raczej przejaw choroby psychicznej...
  48. 1 point
  49. 1 point
    Opracowanie tych gości to rozprawa rodem z mchu i paproci.Raport NIK poproszę i wtedy możemy podyskutować.
  50. 1 point
    Logo firmy Adler
This leaderboard is set to Warsaw/GMT+02:00


  • Newsletter

    Want to keep up to date with all our latest news and information?
    Sign Up
×
×
  • Create New...

Important Information