Skocz do zawartości

Rozminowanie pod przekop Mierzei


Rekomendowane odpowiedzi

6 godzin temu, balans napisał:

I to jest bardzo słuszna polityka! Po co kupować tani gaz, jak można kupić bardzo drogi. Tani gaz niech se Niemce kupują, w końcu przegrały wojnę i na bardzo drogi gaz ich nie stać, nie to co nas.

Tak wyglądał nasz tani gaz kupowany od Rosji.

gaz.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, les05 napisał:

Tak wyglądał nasz tani gaz kupowany od Rosji.

Ale było to 10 lat temu, teraz też kupujemy rosyjski gaz ale od Niemiec, no i ceny mamy 300-400% wyższe niż za rosyjski długoterminowy. Z Norweskim też będzie podobnie, a do tego dojdą koszty rurociągu i utraty sporej części naszej strefy ekonomicznej na Bałtyku. Myślę, że Baltic Pipe się nie zwróci, tym bardziej, że gazu wg. prognoz starczy tam na 6-8 lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, balans napisał:

Ale było to 10 lat temu, teraz też kupujemy rosyjski gaz ale od Niemiec, no i ceny mamy 300-400% wyższe niż za rosyjski długoterminowy. Z Norweskim też będzie podobnie, a do tego dojdą koszty rurociągu i utraty sporej części naszej strefy ekonomicznej na Bałtyku. Myślę, że Baltic Pipe się nie zwróci, tym bardziej, że gazu wg. prognoz starczy tam na 6-8 lat.

Tak było przez ostatnie 30 lat, może ceny były inne ale my zawsze płaciliśmy najwięcej za ruski gaz. A niejaki Pawlak tak był zachwycony takim stanem rzeczy, że chciał umowy z Ruskimi do 2047 r. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, Czlowieksniegu napisał:

"że jest możliwe prowadzenie handlu czy produkcji na większą skalę gdy strategiczny i jedyny tor wodny biegnie przez terytorium Sowietów,"

A to już generalnie kosmos.. Co byś tam chciał produkować, czego nie można w inny sposób transportować?

  Napisałem też handlować. 

Mam Ci tłumaczyć po co buduje sie porty, strefy gospodarcze, itp. ?

W sumie to co my z Warszawy/Gdańska/Wrocławia przejmujemy sie jakiś warmińsko-pomorskim zadupiem ? Polska "B" bez połączeń kolejowych czy autobusowych, z bezrobociem 30 % ?

Silniejsi, młodsi, piękniejsi, bogatsi przetrwają :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

takafura

Zadałem pytanie- skąd samorządy mają set milionów jeśli nie miliardy na wymienione inwestycje zebrać?


PS Nie wspominając, w jaki sposób -naście czy -dziesiąt samorządów miałoby wspólnie od strony formalnej, przygotować na przykład odejście na Elbląg/Gdańsk z viaCarpatia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, les05 napisał:

Tak było przez ostatnie 30 lat, może ceny były inne ale my zawsze płaciliśmy najwięcej za ruski gaz. A niejaki Pawlak tak był zachwycony takim stanem rzeczy, że chciał umowy z Ruskimi do 2047 r. 

Czyli właśnie wpadliśmy z deszczu pod rynnę. Oby tylko nie skończyło się to upadkiem przemysłu produkującego nawozy sztuczne, bo małe firmy już padają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 minut temu, Czlowieksniegu napisał:

tPlan Odbudowy to 770 mld - może coś z tych funduszy ?"

Co ma powyższe do inwestycji w przekop?

Ty mnie normalnie zmuszasz do złośliwości ;)

Czy 770 mld pozwoli w choć niewielkim stopniu ( ironia) odciążyć budżet Polski ? Odrobina swobody w inwestowaniu, jakiś wolne środki w złotówkach ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Czlowieksniegu napisał:

takafura

Zadałem pytanie- skąd samorządy mają set milionów jeśli nie miliardy na wymienione inwestycje zebrać?

 

Mam ci wygooglać ile samorządy rocznie wydają na inwestycje i ile to jest także kasy w euro ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

takafura

Musisz się zdecydować...

"Plan Odbudowy to 770 mld - może coś z tych funduszy ?"

to nie jest to samo, co

"Czy 770 mld pozwoli w choć niewielkim stopniu ( ironia) odciążyć budżet Polski ? "

 

PS

"Mam ci wygooglać ile samorządy rocznie wydają na inwestycje i ile to jest także kasy w euro ? "

Znaczy się zainteresowane (?) czy też podpadające geograficznie samorządy mają na następne N lat zawiesić wszystkie inne inwestycje?

Ale i tak ci podpowiem, że 1 kilometr zmodernizowanej linii kolejowej/autostrady, to kwoty, w których samorządy mają całe budżety...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, Czlowieksniegu napisał:

Ale i tak ci podpowiem, że 1 kilometr zmodernizowanej linii kolejowej/autostrady, to kwoty, w których samorządy mają całe budżety...

No, zaskoczę Cię iż wiem, że samorządy na poziomie gminy/powiatu nie finansują autostrad.

Ale jak już mają w gminie zjazd z autostrady to czasami byc może dostrzegłeś jakieś oznaki ożywienia gospodarczego ?  Biura, hale produkcyjne, spore utwardzone place, magazyny, składy węgla, nawozów, hurtownie...

Przy odrobinie dobrej woli można dostrzec związek przyczynowo- skutkowy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co jest nam niezbędne jak powietrze, to elektrownie atomowe, bo bez taniej energii jesteśmy skazani wielki kryzys. W ciągu ostatnich kilkunastu lat przynajmniej jedna mogła powstać, a nie rozpoczęto nawet budowy. Obecna władza mogła już kilka lat temu przynajmniej rozpocząć budowę, ale wybrała propagandowe Misie w rodzaju Promów, czy Przekopu do nikąd. Sorry, ale po likwidacji przemysłu w Elblągu, jedyną szansą na rozwój regionu jest handel z Kaliningradem, bo nikt nie będzie inwestował nawet w specjalnej strefie ekonomicznej "na Kresach", bez możliwości wyeksportowania towarów gdzieś stosunkowo blisko, tylko wożenie się z nim przez całą Polskę. Po prostu ekonomia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, balans napisał:

(...) Sorry, ale po likwidacji przemysłu w Elblągu, jedyną szansą na rozwój regionu jest handel z Kaliningradem, bo nikt nie będzie inwestował nawet w specjalnej strefie ekonomicznej "na Kresach", bez możliwości wyeksportowania towarów gdzieś stosunkowo blisko, tylko wożenie się z nim przez całą Polskę. Po prostu ekonomia...

No to jest argument aby Elbląg zaorać ;)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, takafura napisał:

No to jest argument aby Elbląg zaorać ;)

 

Elbląg został zaorany 30 lat temu, gdy zlikwidowano tam przemysł. Jedyna szansa dla niego to handel z Kaliningradem i Białorusią. Ale ponieważ z tymi krajami akurat prowadzimy wojnę, to jak nie patrzeć, z tyłu zawsze dupa...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sami się zaorajcie. "Elbląg to ośrodek przemysłu ciężkiego (Spółka Zamech Marine zajmująca się produkcją śrub napędowych do statków oraz General Electric z Zakładem Metalurgicznym i Zakładem Turbin), przemysłu spożywczego (browar wchodzący w skład Grupy Żywiec), przemysłu meblarskiego i in. Na terenie Elbląga działa obecnie przeszło 13 000 podmiotów gospodarczych, w tym ponad 100 z kapitałem zagranicznym."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

59 minut temu, les05 napisał:

Sami się zaorajcie. "Elbląg to ośrodek przemysłu ciężkiego (Spółka Zamech Marine zajmująca się produkcją śrub napędowych do statków oraz General Electric z Zakładem Metalurgicznym i Zakładem Turbin)...

To już cień dawnego ZAMECHU, który zatrudniał 10000 ludzi i miał wyrobioną markę na całym świecie. Ale dobre i co, bo w latach 90-tych bardzo wiele zakładów u nas zaorano dosłownie do fundamentów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prócz samego przekopu mierzei, konieczne jest również przygotowanie toru wodnego przez Zalew Wiślany. Musi zostać on pogłębiony. Inwestycja ma poprawić przyszłą żeglugę jednostek. Problem w tym, że ostatni przetarg trzeba było odwołać i rozpisać nowy.

Przetarg został unieważniony pod koniec stycznia i będzie ogłoszone nowe postępowanie - poinformowała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.

- W toku prac komisja przetargowa oceniła, iż cena oferty najkorzystniejszej przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. W związku z tym przetarg został unieważniony i obecnie jest przygotowywane nowe postępowanie w tym zakresie - wyjaśniła Magdalena Kierzkowska.

Ponad 8 km do pogłębienia

Przetarg na trzeci etap inwestycji ma dotyczyć budowy toru wodnego wraz z oznakowaniem nawigacyjnym. Odcinek toru objęty przetargiem to ok. 8200 m na Zalewie Wiślanym. Wykonawca będzie miał 11 miesięcy na wykonanie zadania.

Tor wodny na Zalewie Wiślanym zaprojektowano dla statku morskiego o długości 100 m (zestawu barek do 180 m), szerokości 20 m i zanurzeniu 4,5 m.

Na prace składają się m.in. roboty czerpalne, transport i refulacja urobku z wbudowaniem w sztuczną wyspę na Zalewie Wiślanym oraz zakup, dostarczenie i ustawienie oznakowania nawigacyjnego.

Zgodnie z decyzją środowiskową, w przypadku ujawnienia znalezisk o wysokiej wartości historycznej w trakcie prowadzonych robót czerpalnych, dalsze prace mają być wykonywane w uzgodnieniu z właściwym Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Wykonawca ma być zobowiązany do przestrzegania wytycznych przyrodniczych prowadzenia robót czerpalnych i podczyszczeniowych.

W ramach nowego oznakowania nawigacyjnego zaprojektowano 35 pław, w tym 18 pław czerwonych po stronie lewej i 17 pław zielonych po stronie prawej.

Kolejne etapy

Dwa pierwsze etapy inwestycji to budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję oraz obudowa brzegów rzeki Elbląg wraz z budową mostu w Nowakowie i przebudową drogi powiatowej do tej przeprawy. Most obrotowy w Nowakowie ma zastąpić most pontonowy. W obu tych miejscach toczą się prace.

Jak podała Magdalena Kierzkowska, w pierwszym etapie inwestycji (budowy kanału - przyp. red.) zaawansowanie wynosi 87 proc., w drugim etapie (obudowa rzeki Elbląg - przyp. red.) zaawansowanie jest na poziomie 23 proc.

https://www.money.pl/gospodarka/przekop-mierzei-wislanej-ponad-8-km-toru-do-poglebienia-na-zalewie-6736549956225824a.html

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Tyr napisał:

Śniegowy ?Oddaj 2x500 i pogadamy.,.

"Czasem ludzie takie głupoty wygadują, że na 500 plus i inne dodatki socjalne rząd bierze z podatków. Bardziej nic mylnego. To nieprawda, a przy najmniej nie do końca tak jest, a nawet jak jest, to jest to duże uproszczenie. No może nie takie duże."

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Czlowieksniegu napisał:

Jak podała Magdalena Kierzkowska, w pierwszym etapie inwestycji (budowy kanału - przyp. red.) zaawansowanie wynosi 87 proc., w drugim etapie (obudowa rzeki Elbląg - przyp. red.) zaawansowanie jest na poziomie 23 proc.

Trzeci etap, pogłębienie toru wodnego przez Zalew Wiślany przetarg został unieważniony pod koniec stycznia i będzie ogłoszone nowe postępowanie, czyli zaawansowanie 0 %.

Następne etapy pewnie będą z przytupem ogłoszone w trakcie kampanii wyborczej... tej najbliższej, a potem następnej ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

takafura, specjalnie dla ciebie, gdy liczysz, że samorządy samodzielnie "coś" zrobią lub będą w stanie zrobić...

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 Babica - Jawornik w województwie podkarpackim. To fragment międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. Wykonawcą prac będzie Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor.

W ramach inwestycji ma powstać odcinek drogi ekspresowej o długości 11,6 km, o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, plus pas awaryjny. Wybudowany zostanie węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów i Czudec. Powstanie również m.in. sześć wiaduktów i trzy przejścia dla zwierząt.

Wartość umowy to ponad 1,2 mld zł brutto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Czlowieksniegu napisał:

takafura, specjalnie dla ciebie, gdy liczysz, że samorządy samodzielnie "coś" zrobią lub będą w stanie zrobić..

Uparłeś się aby mi takie banały tłumaczyć ? Wiem że samorządy nie wybudują tam autostrady. Ani drogi ekspresowej.

Uprzedzając Twoje następne argumenty podkreślę że wszyscy to  wiemy, Tak samo wiemy że nie zrobią z własnych funduszy CPK-bis ani małego lotniska, elektrowni atomowej czy bazy dla okrętów podwodnych i lotniskowców.

 

Specjalnie dla Ciebie googlowałem przez 15 sekund aby obalić tezę ze samorządy nic nie mogą:

W latach 2004-2020 samorządy zainwestowały 612 mld złotych. Z tego aż 37 proc., czyli ponad 226 mld zł, stanowiły dotacje unijne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
W dniu 1.07.2020 o 21:38, les05 napisał:

Waszyngtoński think-tank o tym, jak Moskwa próbuje storpedować przekop mierzei wiślanej

W analizie zamieszczonej na stronie amerykańskiego think-tanku Jamestown Foundation Paul Goble bierze pod lupę rosyjską propagandę wymierzoną w przekop mierzei wiślanej, który jest jedną z najważniejszych inwestycji strategicznych Polski.

– Władze rosyjskie i niektóre grupy proekologiczne w Polsce i Niemczech sprzeciwiały się przekopowi (...) już od czasu pierwszego pomysłu w tym zakresie w 2004 roku. Teraz jednak realizacja projektu, który ma zostać ukończony do 2022 r., została wprowadzona na wyższy bieg- wskazał analityk.

– Pracownicy zakończyli oczyszczanie ziemi i rozpoczęli kopanie samego kanału. Tymczasem moskiewscy komentatorzy przechodzą od skarg na jego rzekomy wpływ na środowisko do sugestii, że jedynym powodem, dla którego powstaje, jest zapewnienie okrętom wojennym NATO dostępu do Zatoki Kaliningradzkiej bez konieczności 

wcześniejszego przejścia przez obiekty wojskowe w Bałtijsku. W związku z tym twierdzą, że kanał ten stanowi bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa Kaliningradu i Federacji Rosyjskiej jako całości- pisze Goble. W ten sposób autor analizy nawiązuje do tekstu Fiodora Koloskowa dla portalu Rytm Eurazji.

Rosyjski komentator ds. bezpieczeństwa przekonuje, że inwestycja podejmowana przez Polskę jest szkodliwa dla środowiska, nie ma ekonomicznego uzasadnienia, a przy tym nie było ani jednego przypadku blokady przez Bałtijsk możliwości przepłynięcia polskiego statku.

Zdaniem Koloskowa, cały projekt odzwierciedla polską „paranoję” na temat Rosji, a także „pragnienie Warszawy i jej sojuszników z NATO, aby uzyskać dostęp do wód przylegających do Kaliningradu – tak, aby zagrozić lub nawet zaatakować ten rosyjski region od strony morza”. Do tych zarzutów pod adresem Polski odnosi się Paul Goble.

– Koloskow ocenia, że Moskwa nadal ma nadzieję, że zdusi projekt, mobilizując ekologów w Polsce i Europie oraz wspierając opozycję wobec polskiego rządu. Wskazuje, że rząd pozostaje całkowicie zaangażowany w budowę kanału; ale wielu przeciwników twierdzi, że projekt jest zbyt drogi, zaszkodzi obszarowi kurortowemu bez przynoszenia korzyści ekonomicznych północno-wschodniej Polsce i pomoże NATO, ale nie Polsce- wskazuje analityk waszyngtońskiego think-tanku. Jak podkreśla Goble, Koloskow sugeruje w swoim artykule kierunek rosyjskiej propagandy oraz innych działań, a także fakt, że „Moskwa ma nadzieję spowolnić lub całkowicie pogrzebać przekop mierzei".

Jak twierdzi Koloskow, mierzeja to miejsce, które na mapie turystycznej Polski cieszy się ogromną popularnością. Zdaniem rosyjskiego komentatora, ze względu na tę inwestycję miejsce przestanie być atrakcyjne dla turystów. Analityk Jamestown ocenia, że jest to kolejny przykład rosyjskiej propagandy.

http://telewizjarepublika.pl/waszyngtonski-think-tank-o-tym-jak-moskwa-probuje-storpedowac-przekop-mierzei-wislanej,97800.html

Teraz to wszystko nabiera głębszego znaczenia - mam na myśli oczywiście kolejny etap wojny na Ukrainie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, takafura napisał:

Teraz to wszystko nabiera głębszego znaczenia - mam na myśli oczywiście kolejny etap wojny na Ukrainie.

 

Rosja jasno i precyzyjnie stawia sobie cele, z których podstawowym jest budowa imperium poprzez podporządkowanie sobie sąsiednich państw i narodów. A człowiek, gospodarka, finanse, nauka, religia, sport, współpraca są dla Rosji jedynie środkami do uzyskania celu podstawowego i same w sobie nie są istotne. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie