Skocz do zawartości

Rozminowanie pod przekop Mierzei


Rekomendowane odpowiedzi

  • 3 weeks later...

Ostatnie 800 metrów toru na rzece Elbląg przed portem musi zmodernizować Zarząd Portu Morskiego w Elblągu - stwierdził rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś. To reakcja na stanowisko samorządu Elbląga, według którego tor powinien pogłębić Skarb Państwa.

Sprawa dotyczy pogłębienia ostatniego odcinka toru wodnego przed portem morskim w Elblągu, bez czego nowa droga wodna wraz z Kanałem Żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną nie będzie funkcjonalna. Prace pogłębiarskie na rzece Elbląg wykonywane przez wykonawcę wybranego przez inwestora, czyli Urząd Morski w Gdyni, kończą się niespełna kilometr przed portem. Samorząd Elbląga uważa, że ten ostatni odcinek toru powinien wykonać inwestor (Skarb Państwa - Urząd Morski) a nie samorząd.

Ostatnio prezydent Elbląga Witold Wróblewski przedstawił opinię prawną wykonaną na zlecenie samorządu przez Centrum Ekspertyz i Analiz Prawnych i podpisaną przez prof. Politechniki Warszawskiej Roberta Suwaja. Wynika z niej, że "Miasto Elbląg nie posiada kompetencji do realizacji zadań polegających na budowie, modernizacji lub utrzymaniu torów wodnych na wewnętrznych, przepływowych wodach morskich w granicach Portu Morskiego Elbląg".

"MI podtrzymuje swoje dotychczasowe stanowisko"

Ministerstwo Infrastruktury przesłało PAP swoje stanowisko w tej sprawie. Rzecznik resortu Szymon Huptyś przekazał, że "opinia prawna nie wpłynęła do tej pory ani do Urzędu Morskiego w Gdyni, ani do Ministerstwa Infrastruktury. Nie jest zatem możliwe odniesienie się do jej treści".

"MI podtrzymuje swoje dotychczasowe stanowisko w sprawie zakresu prac objętych programem "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Za ostatni, 800-metrowy odcinek infrastruktury zapewniającej dostęp do portu jest odpowiedzialny podmiot nim zarządzający, czyli samorządowa spółka Zarząd Portu Morskiego Elbląg sp. z o.o. Poniesienie kosztów utworzenia czy modernizacji toru nie leży po stronie Urzędu Morskiego w Gdyni, lecz podmiotu zarządzającego Portem Elbląg" - podkreślił resort infrastruktury.

Ekspertyza zamówiona przez elbląski samorząd wskazuje, że "zadania Portu Morskiego Elbląg jako podmiotu zarządzającego sprowadzają się wyłącznie do możliwości prowadzenia budowy, modernizacji i utrzymania infrastruktury portowej znajdującej się na gruntach, którymi on gospodaruje, oraz utrzymania akwenu portowego" - mówił w październiku prezydent Elbląga Witold Wróblewski.

Jak wskazywał włodarz miasta, z opracowania wynika, że "wydatkowanie środków własnych, pochodzących z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na prowadzenie budowy, modernizacji i utrzymania infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i przystani morskich przez Port Morski Elbląg stanowić będzie naruszenie zasad dokonywania wydatków ze środków publicznych jako realizujących cele, dla których środki powinny być określone w ustawie budżetowej na zadania publiczne z zakresu administracji rządowej".

Kanał został otwarty

17 września br. został otwarty Kanał Żeglugowy będący częścią nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Polska dzięki przekopowi przez Mierzeję Wiślaną zyskała niezależne od Rosji przejście z Zalewu na Bałtyk - podkreślał wówczas rząd. Wskazywano również na zwiększenie atrakcyjności gospodarczej województwa warmińsko-mazurskiego, a w szczególności Elbląga i portu w tym mieście, a także innych portów Zalewu Wiślanego.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 km. Samo przejście przez Zalew Wiślany ma nieco ponad 10 km, a na rzece Elbląg – także ponad 10 km. Pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.

Aby Kanał Żeglugowy był funkcjonalny, potrzebne były inwestycje uzupełniające. II etap prac obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje ziemnych wałów przeciwpowodziowych, budowę przystani niskich ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w Nowakowie, wraz ze zmianami układu drogowego. W tym zakresie prace już się toczą. Trwa też realizacja III etapu, czyli pogłębienie toru wodnego na Zalewie Wiślanym.

 

https://tvn24.pl/biznes/z-kraju/kanal-na-mierzei-wislanej-co-z-torem-do-portu-kto-ma-poglebic-stanowisko-ministerstwa-infrastruktury-6181984

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Kanał na Mierzei Wiślanej po udanym pierwszym miesiącu przestaje cieszyć się zainteresowaniem. - Przez śluzę w Nowym Świecie nie przepływają żadne jednostki, które miałyby zawijać do elbląskiego portu - mówi Arkadiusz Zgliński, dyrektor Portu Morskiego Elbląg.

[...]

https://elblag.wyborcza.pl/elblag/7,180071,29323155,arkadiusz-zglinski-o-poglebieniu-900-metrow-toru-wodnego-przy.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Widać że tak jak sporo osób pisało inwestycja typowa tuba władzy i zero ekonomii .Szkoda że rząd chce przejąc port aby potem dać swoich prezesów i aparatczyków czemu się nie dziwię że włodarze Elbląga nareszcie tej posranej władzy stanęli okoniem.

https://businessinsider.com.pl/gospodarka/kapitanowie-nie-chca-plywac-przez-przekop-mierzei-mamy-najnowsze-informacje/gw2rh0q

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Landszaft napisał:

(...) się nie dziwię że włodarze Elbląga nareszcie tej posranej władzy stanęli okoniem.

Czytałeś to co zalinkowałeś ?

"Wszystko przez to, że przeciąga się spór pomiędzy rządem a władzami Elbląga. Rząd nie chce dokańczać pogłębienia portu, aby ten dotarł do samego miasta. Tłumaczy, że powinien zrobić to samorząd. Samorząd tłumaczy, że to rządowa inwestycja, a on na nią nie ma środków. Rząd pewnie i mógłby pogłębić tor do końca, ale za cenę przejęcia od miasta portu w Elblągu. Na to samorząd się nie zgadza. I tak pat trwa".

Ps. Ile mld zł Warszawa ma władować w inwestycję aby samorząd zgodził się łaskawie na jakiś kompromis ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pieprzyć kompromisy, nie chcą ciury z Elbląga pogłębić kawałka toru żeby móc się w pełni cieszyć tym kosztownym prezentem od "Warszawy" to kit im w oko

Przecież główny i najważniejszy cel inwestycji jest osiągnięty - nasze okręty wojenne mają swobodny dostęp z zatoki na otwarte morze - militarne bezpieczeństwo przede wszystkim bez względu na koszty! i fochy jakiegoś tam samorządu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poczytaj dogłębnie o sporze . Poczytaj pod jakimi warunkami rząd  dokończy inwestycję , a będziesz wiedział o co chodzi . Port dla samorządu Elbląga to główna inwestycja przynosząca dochody , a rząd chce mu to zabrać - pytanie dlaczego tak kurczowe warunki stawia rząd !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
W dniu 8.03.2023 o 16:56, Landszaft napisał:

Poczytaj dogłębnie o sporze . Poczytaj pod jakimi warunkami rząd  dokończy inwestycję , a będziesz wiedział o co chodzi . Port dla samorządu Elbląga to główna inwestycja przynosząca dochody , a rząd chce mu to zabrać - pytanie dlaczego tak kurczowe warunki stawia rząd !

„W budżecie miasta Elbląg na ten rok, na inwestycje w porcie, czyli spółce komunalnej należącej do miasta, zostało przeznaczonych okrągłe 0,0 zł.

 Rząd w zamian za dokapitalizowanie portu kwotą 100 mln zł chce przejąć w porcie większościowy pakiet udziałów, jednak samorząd nie chce oddać władzy w porcie"

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, takafura napisał:

„W budżecie miasta Elbląg na ten rok, na inwestycje w porcie, czyli spółce komunalnej należącej do miasta, zostało przeznaczonych okrągłe 0,0 zł.

 Rząd w zamian za dokapitalizowanie portu kwotą 100 mln zł chce przejąć w porcie większościowy pakiet udziałów, jednak samorząd nie chce oddać władzy w porcie"

W takim razie sprawa jest prosta: czy portem elbląskim ma zarządzać Elbląg czy Warszawa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ORP "Albatros" - ( zanurzenie 2.7m ), jeden z najnowocześniejszych niszczycieli min Marynarki Wojennej RP, przepłynął kanałem żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną!

 

https://gp24.pl/orp-albatros-jeden-z-najnowoczesniejszych-niszczycieli-min-marynarki-wojennej-rp-przeplynal-kanalem-zeglugowym-przez-mierzeje/ar/c3-17398735

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marek A i Takafura . Port należy do Elbląga i g... rządowi do tego kto ma nim zarządzać. Właściciele jest Miasto Elbląg i furda temu kto chce swoje tam paluchy pchać. Może Takafura w twoich lasach państwowych wszystkie decyzje o majątku firmy przekazać w zarząd Panu Sasinowi lub Dworczykowi !! będziesz zachwycony tą decyzją ?? polecam prosić zarząd lasów Państwowych o zmianę na nowych prezesów desygnowanych tymi dwoma nazwiskami.  Wypowiadacie się panie Marek  A jak byście zasiadali w radzie miejskiej Elbląga i znali kompletnie wszystkie potrzeby tego małego miasta . Nawet nie znamy układów prawnych jakie tam istnieją i  konsekwencji jeśli miasto zacznie dotować inwestycję z własnej kasy. Jakim prawem ma tym zarządzać Warszawa !! zaczynamy socjalistyczną centralizację zarządzania i władzy ??? To już od 1944 do 1989 przerabialiśmy i co wracamy do tego z powrotem ??? . Na pewno tego chcecie !!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, takafura napisał:

„W budżecie miasta Elbląg na ten rok, na inwestycje w porcie, czyli spółce komunalnej należącej do miasta, zostało przeznaczonych okrągłe 0,0 zł.

 

1 godzinę temu, Landszaft napisał:

Marek A i Takafura . Port należy do Elbląga i g... rządowi do tego kto ma nim zarządzać. Właściciele jest Miasto Elbląg i furda temu kto chce swoje tam paluchy pchać.

 

Nie ważne kto zarządza - no chyba że jest się wyznawcą jakieś ideologii ( np. **** ***), ale ważne jak się zarządza.

No, ale to tylko moje prywatne zdanie.

Ps. Świetny przykład jak upolitycznienie samorządów i gospodarki na poziomie lokalnym prowadzi do groteskowych zachowań. Władze centralne za 2 000 000 000 zł robią "pisowski" przekop, za 210 000 000 zł pogłębią "pisowski" tor wodny, a samorządowcy z pod znaku "jebać pis" odmrożą sobie uszy czyli zablokują modernizacje portu. Urata prestiżu, podatków, opłat, stagnacja w przedsiębiorstwach związanych z obecnym porcikiem... O 100 mln na infrastrukturę portu nie wspomnę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Landszaft napisał:

 Jakim prawem ma tym zarządzać Warszawa !! zaczynamy socjalistyczną centralizację zarządzania i władzy ??? To już od 1944 do 1989 przerabialiśmy i co wracamy do tego z powrotem ??? . Na pewno tego chcecie !!!

Są inwestycje których samorządy same nie uciągną - nawet w tym wątku o tym pisano.

Warszawa z własnej samorządowej kasy miała sobie wybudować Okęcie ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takafura przeczytałeś !! co zapodał Mirosław J !. Masz odpowiedź . Jak PIS zawalił cały budżet unijny to jak ma być dobrze ? skoro brak kasy na większość małych portów a miasta ze swoimi budżetami to nie giganty finansowe . Najpierw napisz jaki ma budżet Elbląg , potem dowiedz się jakie ma wydatki rada miasta na utrzymanie samego miasta, potem zobacz zobowiązania bankowe  miasta , a potem zobacz ile im zostaje na rozbudowę portu. Jak rząd zatwierdził przekop dla rozwoju Elbląga to znak że przewidział wszystkie koszta a nie tylko sam przekop aby fanfary odtrąbić a ekonomię w kloace spuścić.  Tobie Sasina i Dworczyka do firmy bym dał, a po roku zapytał się o efekty " co tam rok !! po pół zmienił byś zdanie ". Ale to norma jak Bruksela zajęła konto obecnej władzy i pokazuje figę na robienie wała z demokracji . Masz szczęście że jeszcze nie wypruli z lasów Państwowych kasy ale... coraz więcej wkłada się do zarządu twoich Lasów Państwowych ludzi właśnie z PIS i to na najwyższe stanowiska , za niedługo się zdziwisz dlaczego. Tylko wtedy nie płacz a popieraj jak będą zamiast Lasy Państwowe - Lasy oligarchów władzy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Landszaft napisał:

 Najpierw napisz jaki ma budżet Elbląg , potem dowiedz się jakie ma wydatki rada miasta na utrzymanie samego miasta, potem zobacz zobowiązania bankowe  miasta , a potem zobacz ile im zostaje na rozbudowę portu. Jak rząd zatwierdził przekop dla rozwoju Elbląga to znak że przewidział wszystkie koszta a nie tylko sam przekop aby fanfary odtrąbić a ekonomię w kloace spuścić.

Z tego co piszesz to port dla samorządu jest kulą u nogi - nie maja kasy, nie mają pomysłu, nie maja chęci a nawet widać sporą niechęć skoro nie doceniają dopływ dodatkowych funduszy na infrastrukturę w kwocie 2,5 mld zł. 

Rząd chyba nie przewidział stopnia zacietrzewienia politycznego władz Elbląga :)

Ps. Rozczarowujesz  mnie, myślałem że droga może być nowa lub dziurawa, że port może być nowoczesny lub zapyziały, a Ty jak widzę także dzielisz drogo, porty na pisowskie i niepisowskie jakby to robiło różnicę użytkownikom.

Godzinę temu, Landszaft napisał:

 Ale to norma jak Bruksela zajęła konto obecnej władzy i pokazuje figę na robienie wała z demokracji . Masz szczęście że jeszcze nie wypruli z lasów Państwowych kasy ale... coraz więcej wkłada się do zarządu twoich Lasów Państwowych ludzi właśnie z PIS i to na najwyższe stanowiska , za niedługo się zdziwisz dlaczego. Tylko wtedy nie płacz a popieraj jak będą zamiast Lasy Państwowe - Lasy oligarchów władzy.

Bruksela przejmująca się praworządnością i stanem demokracji w Polsce... uśmiałem się jak norka :)) Napisz jeszcze że akcja z Turowem  wynikała z troski o czystsze powietrze w Polsce :))

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takafura zobacz budżety innych małych miast lub gmin . O czym ty farmazonisz , budżety gmin zdecydowanej większości w Polsce to budżety od miliona zł na rok do kilku milionów na rok bardzo niewiele ma kilkanaście milionów na rok a kilkadziesiąt to ewenementy !!!. Tak samo z małymi miasteczkami których budżety są od kilkunastu milionów na Rok do kilkudziesięciu milionów na Rok . Zanim zaczniesz pisać bzdury bo widzę ekran wszystko przyjmie. To nie odpowiedziałeś na temat jaki budżet ma Elbląg , jakie ma wydatki , jakie ma zobowiązania i ile mogą zaoszczędzić , i nie pisz mi bzdur że każde miasteczko i gmina która ma niski budżet to jest antypisowska bo tylko zacietrzewiały i z klapkami na oczach pisowiec może takie bzdury pisać  .

"nie maja kasy, nie mają pomysłu, nie maja chęci a nawet widać sporą niechęć " no wypowiedź towarzysza Mao - wszystko wie, wszędzie był , na wszystkim się zna ! - czyli w dupie był g..o widział. Z czego czerpiesz te bzdurne informacje hę ?? z TVP !!! i TVN  telewizyjnej szczujni !! . Jedź do swojej gminy i zainteresuj się jej budżetem - zobacz ile mają i ile rocznie pożyczają z banków aby go spiąć !! oraz jakie zobowiązania na nią nałożył twój wyidealizowany rząd, a potem będziemy dyskutować . Aby np. gmina była bogata musi najpierw mieć bardzo duże przedsiębiorstwo które cały czas się rozwija i płaci gigantyczne podatki do gminy lub miasta np w Polsce jedna najbogatszych gmin to Bełchatów. która inwestuje swoje dochody w drugą gminę na którą się przenosi odkrywka Bełchatowa aby mieć kasę kiedy źródełko zdechnie , ale to ewenementy w kraju. Z czego ma mieć takie super dochody Elbląg  ?? . Nie pisz mi o porcie bo na razie wpływy zmalały praktycznie do 0 z uwagi na brak dostaw do Kaliningradu z którego utrzymywał się port. Jak na razie miasto musi utrzymywać port który jest niedochodowy i przynosi straty . Widzę że jak Pisowcy "Bo niestety oni są u władzy więc trudno nie napiszę o innej partii bo taka nie rządzi w kraju" nie chcą dać kasy i rozbudować to co obiecali tylko wychodzą z założenia że oni dadzą ale pod warunkiem oddania im inwestycji która przyniesie władzy zyski a miastu psinco. Gdybym był radnym Elbląga to na takie dictum tez bym stanął okoniem bo po roku czy dwóch sam zobaczę jakie efekty daje sam kanał i wtedy uwzględniając ruch w przekopie jako miasto ogłosił bym przetarg na port z szukaniem inwestora strategicznego gdzie miałbym jako miasto część aktyw i udziałów w porcie . A po roku czy dwóch inwestor lub inwestorzy sami by określili jak widzą rozbudowę aby była ekonomiczna.  A nie jak rząd określa że dał marchewkę a teraz aby z niej skorzystać to dostaniecie jeszcze kijem i z goła dupą zostaniecie. Jest to chamskie obłudne i skurwiałe. Przypomina mi to skecz tuby władzy antykomunisty Pietrzaka kiedyś a obecnie miłośnika , który tak pisał w PRL-u " dla każdego Polaka w tym roku rząd zagwarantował że dostanie po pół świni a kto się będzie domagał dostanie jeszcze po ryju" i drugie "My eksportujemy do ZSRR węgiel , płody rolne , statki , samochody a oni nam w zamian dają milion par butów do podzelowania"  . I to takie klu dyskusji o tarciach między Elblągiem a naszą obecną władzą . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie