Jump to content

Mirosław Jastrzebski

Forum members
  • Content Count

    644
  • Joined

  • Last visited

    Never

Community Reputation

0 Neutral
  1. @ Tankist napisał: 25. oddział rozpoznawczy...." W niemieckiej nomenklaturze Abteilung i Batallion znaczy dokładnie to samo. Możemy slowo Abteilung swobodnie tłumaczyć jako batalion. Określenie Batallion używane było w nazewnictwie jednostek piechoty i saperów. Pozostałe formacje używały określenia Abteilung. Ot historyczne naleciałości.
  2. Przemyślenia, sugestie są moje, zatem T. Jentz niewinny. Wybebeszone rzeczy leżą po drugiej stronie 102", amunicja, pojemniki i inne drobiazgi.
  3. Istotą sprawy jest nie to, w jakiej porze roku wykonano zdjęcie. Pytanie, kiedy odstrzelono te koty?
  4. @thanatos Opisy zdjęć nigdy nie były mocną stroną publikacji autorstwa W.Schneidera. Nie wiem tylko czy miał złych współpracowników, czy nie przywiązywał do tego większej wagi. W książce Tiger der Division Das Reich" namieszał i to zdrowo. Podpalenie czołgu bądź dramatyczne" scenki było częstym zabiegiem propagandowym dokonywanym na zlecenie korespondentów wojennych.
  5. Byłbym ostrożny w określeniu liczby i typów czołgów w s.H.Pz.Abt. 424. w styczniu 1945. Na przestrzeni kilku miesięcy czyli od września`44 do stycznia`45 proporcje musiały ulegać zmianom. Patrząc na wrak z Częstochowy będący dość ciekawym szczepanem" - wieża starego typu na nowszej wersji podwozia- źródła i ilość pozyskiwanych czołgów mieszczą się w przedziale widzę ciemność". Co do rozmieszczenia czołgów w kompaniach. Królewski stojący za wrakiem T" Ausf. E z numerem taktycznym 102 ma numer 113. Istnieje zatem poszlaka o umieszczaniu czołgów dwóch wersji w jednej kompanii.
  6. bjar_1 napisał: Ciekawe ile rzeczywiście "Tygrysów tam utracili..." Na to pytanie może jedynie odpowiedzieć strona rosyjska. Jak to już bywało w podobnych przypadkach, dokonywali inwentaryzacji wraków. Być może zachował się jakiś ślad w ich archiwach.
  7. W jednej ze swoich publikacji T.Jentz przypisał ten czołg do s.H.Pz.Abt. 509. Oba oddziały, czyli 501 i 509 walczyły we wrześniu 1944 roku w jednym rejonie, podlegały XXXXVIII.Panzerkorps. We wrześniu 509 przekazał 501 swoje pozostałe czołgi Pz.VI Ausf.E. Jeżeli uznamy, że to co widać na zdjęciu( mam inne ukazujące cały czołg) to resztki kamuflażu zimowego, to może wskazywać na Lisów. Albo musimy cofnąć się do sierpnia, września 1944. Znak taktyczny jest w dobrym stanie,wygląda świeżo" co znów skłania do przyjęcia opcji lato, wczesna jesień 1944.
  8. Zwróć uwagę na tylną część błotnika, jest mniej masywna. Przedział agażowy" w Sd.Kfz.7 jest dłuższy, przez co drzwiczki zamykające mają bardziej prostokątny kształt- w Sd.Kfz.6 zbliżone są do kształtu kwadratowego. Stelaż? Z tym to różnie bywało, ale może to być kolejny szczegół. Zewnętrzne koła, tak jak zauważyłeś znalazły amatorów.
  9. Sd.Kfz.7. Kilka drobnych szczegółów świadczy o tej wersji.
  10. Slapek Konieczna jest podróż do Freiburg im Breisgau, dużo czasu i pieniądze na wikt i opierunek. Najlepiej wszystko rozpocząć od kontaktu z pracownikami archiwum. Zresztą informacje znajdziesz na stronie internetowej archiwum. Pod nagłówkiem Benutzung" szczegóły. Pytanie , czy przetrwały wszystkie dzienniki bojowe 20.I.D i czy znajdziesz odpowiedź na pytania?
  11. Dzienniki bojowe większości jednostek poniżej poziomu dywizji, zostały zniszczone/spalone w trakcie nalotu na Poczdam w marcu 1945. Slapek Podział dokumentów w Bundesarchiv Freiburg dla swoich" i dla gawiedzi" to Twój pomysł, czy podsłuchane?
  12. Wszystkie dekle pochodzą z rozbitego Stug.III. Niemcy sklejali" stare i nowe wersje.
  13. Pomalowany element plus niepomalowany- drzwiczki włazu( z przodu kadłuba) inspekcyjnego Stug.III Ausf.A, Ausf.B i Ausf.C.
  14. Woodhaven Maus nigdy nie był w centrum moich zainteresowań. I mam w związku z tym jedno pytanie- jak na razie. Rzecz tyczy mechanizmu opuszczania wieży. Gdzie znalazłeś taką informację. W Pz.VI ausf. B planowano montaż systemu oczyszczania powietrza. Zrezygnowano czasowo z jego montażu. Zasadą jego działania było oczyszczanie powietrza w filtrach i przesyłanie do przedziału załogi. Tłoczące oczyszczone powietrze wentylatory, wytwarzały niewielkie nadciśnienie w przedziale załogi. W związku z tym nie było konieczne uszczelnianie tego miejsca poprzez dodatkowe zabiegi konstrukcyjne. Podobnie postępowano w fortyfikacjach.
×
×
  • Create New...

Important Information