Jump to content

Mirosław Jastrzebski

Forum members
  • Content Count

    673
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Mirosław Jastrzebski last won the day on September 14

Mirosław Jastrzebski had the most liked content!

Community Reputation

14 Good

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. W zbiorach NARA znajduje się zdjęcie, które może wywołać pewne wątpliwości i zamieszanie. Na pierwszy rzut oka tytułowy bohater. Skrzyżowanie dróg w pobliżu miejscowości Le Neufbourg, Normandia. Niestety zdemolowany Sd. Kfz.251 Ausf. D z wieżyczką z Sd.Kfz.222 ( działko 2 cm KwK i Mg34 z podstawą). Zdjęcie zamieszczono w zeszycie Panzerwrecks no.11, z wiadomych względów nie mogę umieścić na forum.
  2. @Barbapapa napisał : to błędna lokalizacja, której nota bene tydzień temu też uległem Zdjęcia pochodzą z Muzej novejse zgodovine Slovenije, wykonał Slavko Smolej, miejsce Šentvid nieopodal Lublany. Ostatecznie autorzy serii Panzerwrecks wiedzą skąd pochodzą zdjęcia.
  3. Sd.Kfz.11 miał spełniać rolę holownika dla 10,5 cm l.F.H. Takie było jego pierwotne przeznaczenie. Względnie duża prędkość na drodze i zdolność poruszania się w terenie. Uciąg do 2,5 ton. Na pace obsług działa (2+6) plus zapas amunicji. Wymyślili też pojazd amunicyjny, mam zdjęcie. Zamiast haubicy ciągnie dwie przyczepy Sd.Anh.32. Wersji o różnym przeznaczeniu Sd.Kfz.11 było 11. To kolejny duży temat.
  4. P15 i P17 - z dużą dozą prawdopodobieństwa Sd.Kfz.251/5.
  5. Zgodnie ze specyfikacją Sd.Kfz.251/5 różnił się, przynajmniej zewnętrznie jednym, acz istotnym szczegółem. Miał tylko podpórki na jeden mostek, na lewej burcie. Sd.Kfz. 251/7 wyposażono już w dwa i przejściowo w schwere Wurfgerät 40.
  6. "6" została zamieniona przez Sd.kfz.251/3 IV. Chyba gdzieś już o tym napisałem. Zniszczeniu uległo wiele dokumentów. Dokumenty dotyczące organizacji/ składu jednostek czyli K.St.N. nie były weryfikowane lub anulowane..
  7. @MD napisał: MJ: zatem logicznie później /3 poszła do comand a /4 została holownikiem? Czy jest jakiś oryginalny dokument z lat ok.42'-43' pokazujący zmieniony zestaw typów? Nie istnieje/ nie został odnaleziony dokument zmieniający zastosowanie "3". Jedyne co odnalazła spółka Jentz i współpracownicy ( najlepsi z najlepszych od szperania w niemieckich archiwaliach) to pochodzący z 10 lutego 1943 raport dotyczący stanów dywizji pancernych na wschodzie. Tam pojawił się mittlerer Funkpanzerwagen Sd.Kfz..251/3. W czasie wojny uległo zniszczeniu sporo dokumentów, np. w Poczdamie dokumenty dotyczące stanów jednostek, instrukcje itp .
  8. W zależności od poziomu dowodzenia, Sd.Kfz.251/3 wyposażony był w sprzęt radiowy o różnej częstotliwości/mocy/ zasięgu. Fu.Spr.G. f, d, a - od 1942 montowany na wszystkich transporterach, łączność krótkiego zasięgu, antena 1,4 metra ( bywały 2 metrowe) montowana najczęściej po prawej stronie siedzącego obok kierowcy - radiostację miał przed sobą (trafiały się i po lewej stronie) Fu4, Fu8 - poziom dowództwa batalionu grenadierów pancernych, 2 metrowa Sternantenne a ( Schirmantenne) np. lewy tylny bok. Fu11 SE 100 - poziom dywizji, Kurbelmast 9 metrów, Rahmennantenne Fu12 SE 80 - batalion rozpoznawczy, batalion łączności, Kurbelmast 8 metrów
  9. @MD napisał: czasowo zatem to pewnie wiosna 1945 ? Lato 1945. J17 - Jugosławia, opuszczony transport. Część zdjęć pochodzi z miejsca gdzie kapitulowały niemieckie jednostki
  10. @merten W spisie który zamieściłeś Sd.Kfz.251/3 jest holownikiem dla Ie.I.G. 18. ( Geschützwagen des le.I.G.18) Sd.Kfz.251/4 jest wozem aminicyjnym.( Munitionswagen für le.I.G.18)
  11. @merten Były pojemniki metalowe i wiklinowe ( te wiklinowe są na zdjęciu ). Nie wiem czy dobrze odczytałem twój zamysł?
  12. J7 i J12 - okolice Havlíčkův Brod. Prawdopodobnie Pz.A.A.8 z 8.Panzer Division. Mogły należeć do 10.Pz.Gren.Div. lub 19.Panzer Division. W tej okolicy poddało się kilka jednostek posiadających ten sprzęt.
  13. MJ: podeślesz linka do tej dyskusji na DWS? albo chociaż tytuł... szukać umiem..ale jestem cholerny leń...:)) Uwaga dotycząca tablic na forum DWS była mojego autorstwa. Temat nie był rozwijany, stąd pożytek dla tutejszych rozważań będzie lichy.
  14. U23 - nie pasuje do tematu. Transport rannych z Kampfgruppe Diefenthal w okolicach Aachen. Drugi transporter w kolumnie ma rejestrację WH a powyżej godło LSSAH. Ta uwaga odnosi się do wątku tablic rejestracyjnych poruszanego w temacie Sd.Kfz.251/4. Zdjęcia i tekst dotyczące Calliope a umieszczone na rosyjskim forum zostały "ukradzione" z książki serii Panzerwrecks Lee Archera i Williama Auerbacha.
  15. Formalnie w niemieckim nazewnictwie Sd.Kfz.251/4 to Munition und Zubehör des l.I.G18 auf m.gp.Mannsch.Kw( Sd.Kfz.251) als Munitionswagen. MIał przewozić 120 sztuk amunicji do 7,5-cm-leichtes Infanteriegeschütz 18. HZA to Heereszeugamt. W języku polskim ma to nazwę arsenał. Miejsca produkcji transporterów są znane, lokalizacja HZA dla poszczególnych okręgów także. Z rejestracjami w kontekście identyfikacji jednostki istotnie jest kłopot. Pisałem o tym na forum DWS. Jeszcze inny szczegół, wycofywane z frontu jednostki przekazywały sprzęt, a nie zmieniano rejestracji.
×
×
  • Create New...

Important Information