Sedco Express Napisano 2 Październik 2020 Napisano 2 Październik 2020 46 minut temu, bodziu000000 napisał: Samoloty myśliwskie SPAD i szkolne Morane na toruńskim lotnisku, 1927 r. Bleriot SPAD - S61c1 i Morane-Saulnier AR-35EP2 Ciekawe oznaczenie (funkcyjne?) na stateczniku pionowym SPADA (pierwszy z prawej) - pas chyba czerwony i na górze/dole cienkie białe paski. Cytuj
Sedco Express Napisano 2 Październik 2020 Napisano 2 Październik 2020 Informacje dotyczące powyższych zdjęć <http://www.muzeumkonstancina.pl/1165_lotnisko_w_oborach> PS- rejon i miejscowość mi znana Cytuj
Sedco Express Napisano 3 Październik 2020 Napisano 3 Październik 2020 Przykład mylnej informacji (podobnie jak błędne opisy zdjęć w publikacjach, o których wspominałem), która nieświadomie może "żyć własnym życiem" i być powielana. Informacja o katastrofie lotniczej w dniu 12.11.1929 r. podczas kręcenia scen walki powietrznej - kadry "Gwiaździstej Eskadry". Samolot typu SPAD - jak pisze dziennikarz, zderzył się z aparatem typu Potez i faktycznie był to SPAD 61C1 i Potez XVA2 nr.40.139. Tekst na stronie internetowej gdzie zamieszczono zdjęcie strony tytułowej "Kurjera Poznańskiego" jest ilustrowany "unikalnym" jak napisano, zdjęciem rozbitego samolotu. Wszystko się zgadza - zdjęcie przedstawia rozbity samolot, jest unikalne i pochodzi z albumu 3.PL tylko... nie jest to wspomniany Potez XVA2 (SPAD też nie, gdyż ten uszkodzony wylądował kapotażując). Wyraźnie widać górny płat z lotką, dolny bez, malowanie szachownic, podwozie, fotel - trudno określić typ samolotu, ale sądzić można, że jest to Albatros (typ ?) a na pewno aeroplan produkcji niemieckiej i do Poteza XV to mu bardzo daleko Cytuj
Wojtek_1 Napisano 3 Październik 2020 Napisano 3 Październik 2020 W dniu 2.10.2020 o 11:50, Sedco Express napisał: Bleriot SPAD - S61c1 i Morane-Saulnier AR-35EP2 Ciekawe oznaczenie (funkcyjne?) na stateczniku pionowym SPADA (pierwszy z prawej) - pas chyba czerwony i na górze/dole cienkie białe paski. To nie pas, choć też tak w pierwszej chwili myślałem. Słonko było nisko i cienie były długie, to jest cień od skrzydła. Na drugim Spadzie też jest taki cień tylko na dole statecznika. Cytuj
Sedco Express Napisano 3 Październik 2020 Napisano 3 Październik 2020 41 minut temu, Wojtek_1 napisał: To nie pas, choć też tak w pierwszej chwili myślałem. Słonko było nisko i cienie były długie, to jest cień od skrzydła. Na drugim Spadzie też jest taki cień tylko na dole statecznika. Tak - to jest cień i tym samym zagadka tajemniczego oznaczenia została wyjaśniona. Dzięki . Cytuj
balans Napisano 3 Październik 2020 Napisano 3 Październik 2020 W dniu 30.09.2020 o 20:07, Sedco Express napisał: "Płaty od góry były pomalowane na biało?" Nie były, a to, że na zdjęciu są jasne to kwestia złej jakości zdjęcia. Żaden z samolotów w tym okresie nie miał malowanych na biało płatów. Jedynie na samolotach "lwowskich" i Litwy Środkowej malowano na biało i czerwono statecznik pionowy wraz ze sterem kierunku oraz powierzchnie statecznika poziomego (ze sterami). Pomalowane na zielono/khaki tak jak kadłub też nie były. Czyżby płaty były w barwie lakierowanego płótna? Cytuj
Sedco Express Napisano 3 Październik 2020 Napisano 3 Październik 2020 2 godziny temu, balans napisał: Pomalowane na zielono/khaki tak jak kadłub też nie były. Czyżby płaty były w barwie lakierowanego płótna? Samoloty LVG C.V malowano przynajmniej w kilkunastu różnych wariantach (wg źródeł). Naturalną barwę płótna miały dolne powierzchnie płatów i statecznika poziomego. Niektóre malowano całe na zielono (górne pow. płatów też) inne miały kamuflaż zielono-jasnobrązowy (górne powierzchnie i kadłub). Stosowano różne szachownice (vide zdjęcie - np. wielopolowe na górnych płatach) z obwódkami i bez, malowane na sterze kierunku lub był on czerwono-biały. Były tez zielone stery kierunku lub w kolorze płótna przy zielonym kadłubie. To temat rzeka wymagający oddzielnego opracowania. Cytuj
Sedco Express Napisano 3 Październik 2020 Napisano 3 Październik 2020 28 minut temu, bodziu000000 napisał: Na pierwszym planie szturmowy Albatros J-I biała "6" o nazwie własnej "Smok" nr 217/18 z I Esk.Wlkp (12.EW). Cytuj
formoza58 Napisano 3 Październik 2020 Autor Napisano 3 Październik 2020 Z 1934 roku... Na weekendowy wieczór. Cytuj
balans Napisano 4 Październik 2020 Napisano 4 Październik 2020 12 godzin temu, Sedco Express napisał: Samoloty LVG C.V malowano przynajmniej w kilkunastu różnych wariantach (wg źródeł). Naturalną barwę płótna miały dolne powierzchnie płatów i statecznika poziomego. Niektóre malowano całe na zielono (górne pow. płatów też) inne miały kamuflaż zielono-jasnobrązowy (górne powierzchnie i kadłub). Stosowano różne szachownice (vide zdjęcie - np. wielopolowe na górnych płatach) z obwódkami i bez, malowane na sterze kierunku lub był on czerwono-biały. Były tez zielone stery kierunku lub w kolorze płótna przy zielonym kadłubie. To temat rzeka wymagający oddzielnego opracowania. Temat malowania LVG C.V jest mi z grubsza znany, ale dyskutujemy o tym konkretnym egzemplarzu. W tym przypadku górny płat na pewno nie był pomalowany na zielono, bo na zdjęciu byłby w odcieniu szarości, tak jak statecznik poziomy. Jeżeli nie był pomalowany na biało, to jedynie pasuje cellonowane płótno - podobno takie też się trafiały [vide rysunek]. Z tym statecznikiem poziomym też jest ciekawa sprawa, bo końcówki [i prawdopodobnie ster poziomy] ma pomalowane na biało. Natomiast te ukośne pasy na stateczniku na pewno nie są w kolorze białym [vide szachownica], można domniemywać, że są w kolorze żółtym lub niebieskim. Cytuj
SnaQ Napisano 5 Październik 2020 Napisano 5 Październik 2020 W dniu 4.10.2020 o 09:13, balans napisał: Z tym statecznikiem poziomym też jest ciekawa sprawa, bo końcówki [i prawdopodobnie ster poziomy] ma pomalowane na biało. Nie jest. Ster jest po prostu skierowany ku dołowi, niemal w poziomie względem obserwatora. Skośne końcówki należą do powierzchni steru. Cytuj
balans Napisano 5 Październik 2020 Napisano 5 Październik 2020 41 minut temu, SnaQ napisał: Nie jest. Ster jest po prostu skierowany ku dołowi, niemal w poziomie względem obserwatora. Skośne końcówki należą do powierzchni steru. Drugie zdjęcie faktycznie potwierdza, że ster wysokości był wychylony, a więc z tym malowaniem steru na biało to mój błąd. Cytuj
Koloman Napisano 5 Październik 2020 Napisano 5 Październik 2020 Lockheed L-10 Electra. Siostrzana maszyna SP-AYB rozbiła się 01.12.1936 po Atenami z powodu fatalnych warunków atmosferycznych. Zginłą tylko pilot. Cytuj
RazNaRok Napisano 6 Październik 2020 Napisano 6 Październik 2020 W dniu 16.10.2018 o 10:44, formoza58 napisał: PZL 50 Jastrząb". W dniu 16.10.2018 o 14:40, Koloman napisał: A dlaczego ten PZL 50 Jaszczomb" ma angielskie znaki rozpoznawcze i angielski numer seryjny? Bo to nie jest Jastrząb... To: Gloster F.5/34 Cytuj
otton1 Napisano 6 Październik 2020 Napisano 6 Październik 2020 2 godziny temu, RazNaRok napisał: Bo to nie jest Jastrząb... To: Gloster F.5/34 Oooooooooo!!!!!!! Naprawdę???????? Cytuj
Sedco Express Napisano 6 Październik 2020 Napisano 6 Październik 2020 Prywatny De Havilland DH60G "Gipsy Moth" nr. 1824 SP-ALK (na pierwszym planie) a z tyłu RWD-5 SP--ALS z Aeroklubu Poznańskiego. Oba samoloty użytkowane w latach 1934-39. Cytuj
Koloman Napisano 6 Październik 2020 Napisano 6 Październik 2020 Samolot PZL Ł.II (SP-AFA) na którym S.Skarżyński i A.Markiewicz wykonali lot wokól Afryki. W okresie 01.02 - 05.05.1931 przelecieli dystans 25 770 kilometrów. Cytuj
formoza58 Napisano 6 Październik 2020 Autor Napisano 6 Październik 2020 3 godziny temu, RazNaRok napisał: Bo to nie jest Jastrząb... To: Gloster F.5/34 Ops... Sorki i dzięki za sprostowanie Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.