Jump to content

Sedco Express

Forum members
  • Content Count

    1065
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

Sedco Express last won the day on June 14

Sedco Express had the most liked content!

Community Reputation

210 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Warszawa - Okęcie 1939 r. Drugi z prawej - płk.pil. Stefan Pawlikowski dca 1.PL (W-wa). Awans na płk otrzymał w 1939 r. (starszeństwo od 19.03.1939r.) co pozwala datować zdjęcia.
  2. Służba Drogowa - raczej nie, bo oznaczenie rangi urzędnika IX stopnia to nie rozetki ale sześcioramienne gwiazdki. Na otoku czapki widoczne również trzy rozetki a nie gwiazdki a nad nimi orzeł. Orzeł Służby Drogowej był na czapce a koło z oskardem i szpadlem właśnie na otoku. Może więc Służba Więzienna ?
  3. Zdjęcie z lat 1922 - 1924 (?) W miejscu gwiazdek rozetki a na okrągłej czapce z okuciem daszka "inny" orzeł. KOP, Służba Celna, Straż Graniczna czy też szwoleżer z jednego z trzech pułków wg nie. Może urzędnik wojskowy ? Jaki stopień (kpt ?), funkcja ? Z góry dziękuję za wszelkie informacje.
  4. Niezwykle ciekawe, rzadkie zdjęcie przedstawiające samolot sanitarny Breguet Bre XIVTbis. Zakupiony we Francji został zmontowany w kwietniu 1926 r. w CWL (Warszawa) i otrzymał numer S.10.1. Polskie Towarzystwo Farmaceutyczne przekazało go do dyspozycji 1.PL w październiku 1926 r. Po uszkodzeniu przy przymusowym lądowaniu w czerwcu 1927 r. samolot był remontowany w CWL i oblatany w maju 1928 r. Ponownie uszkodzony w sierpniu 1928 r. znajdował się w remoncie od października 1928 r. do stycznia 1929 r. Samolot był zbudowany we Francji już jako sanitarny a prócz niego w lotnictwie polskim użytkowano jeszcze jako sanitarne trzy Breguety - nr. CWL 10.40 (1935 r.) 10.51(1936 r.) i 10.90 (1936 r.) - w nawiasach data kasacji. Wszystkie zostały przebudowane z wersji Bre XIVA2 (rozpoznawczy).
  5. W lotnictwie rumuńskim kokardy malowano do maja 1941 r. Samoloty na drugim planie to rumuńskiej produkcji SET 4 (lub SET 7K) - samolot treningowy/rozpoznawczy/wsparcia wojsk lądowych.
  6. Chyba coś nie tak. Przed wojną nie produkowano aparatów marki Hasselblad . Doszukałem się, że własne aparaty Hasselblad zaczął produkować dopiero w 1940 r. (kopia niemieckiego) z przeznaczeniem dla wojska a "cywilne" dopiero po wojnie. Przed wojną firma handlowała aparatami innych producentów.
  7. Hasselblaty, zdjęcia na szklanych płytach ? Raczej nie, a zapewne małoobrazkowe aparaty firmy Kodak (prod. w Niemczech) lub Leica.
  8. NN por.pil. ( m.in. odznaka Francuskiej Szkoły Pilotów i liczne baretki orderowe) - Lucjan Kulikowski ? W tle DFW C.V nr. CWL 7.7 wpierw w w 11.EW (sierpień-listopad 1919 r.) potem w Toruńskiej Esk.Wywiad. (listopad 1920 r.) i finalnie w OSOL (skasowany w 1921 r.) Sadzę, że zdjęcie z okresu służby w OSOL (1920 r.?)
  9. Na wesoło Sympatyczny małpiszon w goglach nie bojący się polskie zimy. Motorowe sanie - z prawej por.obs. Stefan Korcz (z prawej) i NN por. Poznań - Ławica 3.PL - 1924 r.
  10. Pilot praporszczik (chor.) Stanisław Jakubowski w kokpicie MS- L "Parasol" z 16.KAO (Korpuśny Oddział Lotniczy) - jesień 1915 r. Za czyny bojowe został odznaczony krzyżami św.Jerzego kl. 4 i kl. 3
  11. Im głębiej w las tym więcej drzew Podałem, że (wg książki "Samolot bombowy PZL P-37 "Łoś" (J.B.Cynk, W-wa, 1990) (str. 138) "Po zakończeniu mobilizacji (26-27.08.39 r.) rezerwowy 220.DB w składzie: 221.EB i 222.EB przebazowany został z Okęcia do Małaszewicz." Natomiast we wspomnianej książce "Polskie eskadry w latach 1918-1939" (J.Pawlak) gdzie zawarta była informacja, że obie eskadry nie posiadały godeł jest też takie zdanie na str. 109 - "Formowanie eskadry [221.EB] rozpoczęto w marcu 1939 r. Miała ona wraz z 222 Eskadrą (organizującą się równolegle) utworzyć Dywizjon Bombowy" i dalej - "W czerwcu [!] 1939 r. eskadra została przesunięta na lotnisko Małaszewicze ze względu na szczupłość pomieszczeń na Okęciu. Mamy więc rozbieżność w dacie przybycia eskadry (lub eskadr) na lotnisko Małaszewicze: - czerwiec 1939 r. - 26-27 sierpień 1939 r. Dalej (str. 110) - " Ponieważ 220 Dywizjon Bombowy [221 i 222.EB] nie osiągnął przed wybuchem wojny zdolności bojowej [!], w czasie działań wojennych stanowił jedynie zaplecze kadrowo-sprzętowe dla walczących dywizjonów bombowych "Łosi". str. 112 - (dotyczy 222.EB) - " Podobnie jak 221 Eskadra, nie osiągnąwszy zdolności bojowej, była podczas działań wojennych 1939 r. jednostką rezerwową w zakresie kadrowo-sprzętowym dla walczących dywizjonów bombowych. W pierwszych dniach wojny, po odejściu z lotniska Małaszewicze, przebywała na lądowiskach Żabczyce koło Pińska, skąd w dniach 15-17 IX ewakuowała się na południowy wschód kraju." " Czy możliwe jest, że jednak 221 EB jak i 222 EB posiadały godła przejęte od 11 EL i 12 EL? " jak najbardziej możliwe ponieważ: - zdjęcia i rys.kolorowy (wykonany na podst. oryginalnego zdjęcia) świadczą, że na ":Łosiach" 221 i 222.EB z rezerwowego 220. DB (później XX DB) malowano godła dawnych (rozwiązanych) 11 i 12.EL. Nigdzie natomiast nie ma informacji jakie (które) godła malowano na "Łosiach" w/w eskadrach bombowych. Czy 221. EB miała godło z lisem, czy z dziewczyną (dotyczy to także 222.EB) " Chociaż, zgodnie z jednym z powyższych postów, 221 EB formalnie nie została sformowana " (tak jak i 222.EB) Nie zostały finalnie sformowane co nie znaczy, że godeł na samolotach tych eskadr nie malowano. Z eskadr wysyłano "Łosie" jako uzupełnienie do innych eskadr. W wykazie (niepełnym) Tablica A.20 PZL-37 Łoś w książce "Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939" (A.Morgała, W-wa 2003) mamy jak niżej - np: - 72.101 1.PL/221.EB baza Małaszewicze VI-VIII 1939 r. [potem] XV DB/16.EB - jako uzupełnienie we wrześniu 1939 r. ewakuowany do Rumunii 17 IX 1939 r. - 72.107 XX DB [która EB - brak info] Małaszewicze 31 VIII 1939 r. XV DB/16.EB dalej j.w. inne Łosie z XX DB przekazano do 17.EB z XV DB Wspomniany na rysunku kolorowym "Łoś" nr. 72.118 (XX DB) z godłem 12.EL (dziewczyna) wg w/w wykazu 06.09.39 r. został przekazany jako uzupełnienie do 17.EB z XVDB i 18.09.1939r. przeleciał do Czerniowiec w Rumunii.
  12. Wg książki "Samolot bombowy PZL P-37 "Łoś" (J.B.Cynk, W-wa, 1990) (str. 138) Po zakończeniu mobilizacji (26-27.08.39 r.) rezerwowy 220.DB w składzie: 221.EB i 222.EB przebazowany został z Okęcia do Małaszewicz. 31.08.39 r. 220.DB przemianowany został na XX DB i w swoim składzie posiadał : 221.EB - 11 egz. "Łosi" 222.EB - 9 egz. "Łosi" Samoloty miały braki w wyposażeniu (sprzęt pokładowy i uzbrojenie) a 18 załóg latających było niekompletnych. 31.081939 r. w Małaszewiczach znajdowały się n/w ilości "Łosi": - 11 egz. (221.EB) - 9 egz. (222.EB) - 7 egz. (213.Esk.Ćwiczebna Bombowa) - 4 egz. (KZL - Kierownictwo Zaopatrzenia Lotnictwa) - 2 egz. (NN) Razem: 33 egz. Autor podaje, że jeden (m.in.) z w/w ilości miał numer 72.118 W książce "PZKL.37 Łoś" (D.Bernad, B.Braniewski, J.B.Cynk, A.Glass, T.J.Kopański, Gdańsk, 200 Monografie Lotnicze 100) na str.306 jest zamieszczona kolorowa grafika z podpisem" "Łoś B I z XX Dywizjonu Bombowego. Sylwetka wykonana na podstawie fotografii pokazującej maszynę w czasie przeglądu w Rumunii. Możliwe, że jest to samolot 72.118 [a więc o numerze takim samym jaki posiadał jeden z "Łosi" bazujących w Małaszewiczach], który przed ewakuacją do Rumunii (gdzie został internowany i przejęty przez ARR [Aeronautica Regala Romana - Królewskie Lotnictwo Rumunii] jako "208") został przekazany do 17. Eskadry Bombowej. Na kadłubie godło 11.Eskadry Liniowej rozwiązanej w marcu 1939 roku". Pewna sprzeczność - jak w/w był w 17.EB i odleciał do Rumunii to nie mógł zostać zniszczony w wyniku kolejnych bombardowań Małaszewicz natomiast rysunek (na podst. zdjęcia) potwierdza, że malowano godła byłej 11.EL. Tak jak wspomniałem w poprzednim wpisie (" Nie jest wyjaśnione czy dawne godło 12.EL (lis) namalowano na Łosiu z 221 czy z 222.EB.") nie ma informacji na jakich "Łosiach" z 221 czy 222.EB malowano godło byłej 11.EL. Drugie zdjęcie potwierdzające, że godła byłej 11 i 12.EL malowano na "Łosiach" pochodzi z książki " Polskie Konstrukcje Lotnicze w Rumunii 1933-1947" (D.Antoniu, Sandomierz 2014) str.141. (bez opisu). Widoczne jest tylko trójkątne pole godła (rys. godła nieczytelny) i biała cyfra "5" na kadłubie. Taka sama "5" jest na rysunku barwnym na pierwszym zdjęciu. Wszystko wskazuje, że jest to ten sam Łoś o nr. 72.118 a więc godło jest godłem byłej 11.EL (dziewczyna).
  13. O tym nazwisku znanych mi jest jeszcze dwóch lotników: - por.pil. Zdzisław jakubowski (poległ w 1920 r.) - wpierw w Legionach Polskich, potem w armii A-W i polskim lotnictwie - sierż.pil. Józef Jakubowski (12.EW) wcześniej służył w armii niemieckiej
  14. Ciekawa historia ale jak sądzę raczej nieprawdziwa, rodzinna legenda. Czy to są jedyne znane szczegóły ? Trudno nazwać wcielenie do armii carskiej przymusowym skoro jak sądzę był poddanym cara. Jeżeli był pilotem to musiał ukończyć jedną ze szkół lotniczych, zapewne po przeniesieniu z innego rodzaju wojsk. Jak mógłby uciec z dowódcą (!) z Rosji do USA ? Kiedy ? W czasie trwania I WŚ ? Prędzej już w okresie wojny domowej lub z oddziałów bolszewickich. W lotnictwie Imperialnej Rosji służył w stopniu (finalnie) chorążego Stanisław Józef Jakubowski (ur. 8.11.1891r. syn Władysława), potem był pilotem w polskim lotnictwie i w stopniu kapitana z dniem 30.09.1929 r. został przeniesiony w stan spoczynku.
  15. Na obu zdjęciach są Łosie z godłem dawnej 12.EL.
×
×
  • Create New...

Important Information