Jump to content
formoza58

Zdjęcia naszych samolotów w latach 1920- 1939

Recommended Posts

10 minut temu, formoza58 napisał:

Start w Rakowicach.

lot s w rakowicach.JPG

Ansaldo A--300-3 (3 os. załoga) nr. B.5 - 2.PL (Kraków). Lot z okazji święta pułku - pokazy 15.05.1922 r.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, formoza58 napisał:

Ansaldo.

lot s ansaldo5.JPG

Przykro mi ale to nie jest Ansaldo a SVA - 9.

Nie można go nazwać "Ansaldo" chociaż skrót SVA zawiera nazwę wytwórni (U.Savoia i R.Verduzio - konstruktorzy i fabryka  Ansaldo - S-V-A).

W Polsce był tylko jeden egz. tego samolotu - pokazowy (szkolno-treningowy) . Pokazy miały miejsce na Lotnisku Mokotowskim, Ławicy I Rakowicach.Na zdjęciu - lotnisko  Rakowice (Sekcja Ćwiczeń 2.PL)

Od wiosny 1921 r. w 12.EW a w latach 1922-1923  Sekcji Ćwiczeń 2.PL i z końcem 1923 r. przekazany  na skład Parku Lotniczego.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Łódź latająca LeO H -13B3 nr. 1-2. Jeden z wcześniejszych egz. o czym świadczy czarna kotwica namalowana jeszcze we Francji na burcie kadłuba.

W MDLot od stycznia 1925 r. i do skasowania w1931 r. na wyposażeniu MEO (Morska Eskadra Obserwacyjna)

n2.png

Edited by Sedco Express

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z Allegro z opisem "Fotografia z otwarcia lotniska w Dębicy w 1932 roku Widoczne samoloty"

Z prawej PZL-5a SP-AFP a obok dwa RWD-4 jedn SP-ADL (?)

(otwarcie lotniska sportowego w Dębicy miało miejsce 9 października 1932 r.)

Lotnisko Dębica otwarcie 1932 r..png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Rozbity w dniu 28 marca 1920 r. Oeffag (Albatros) D-III.

Numer na kadłubie "0.20" pozwoli dorzucić nieco informacji o tym samolocie.

Datowanie zdjęcia 28.03.1920 r. a więc oficjalnie jego nazwa to Oeffag D-III (w polskich dokumentach samolot skrótowo nazwany tak został na podstawie rozkazu nr 29 Szefostwa Lotnictwa z dnia 15.03.1920 r.)

Samolot ze zdjęcia był jednym z trzech (z ogólnej ilości 10 szt. tego typu będących w Polsce poza zakupionymi), który został wysłany do remontu/odbudowy do CWL na Mokotowie. W Centralnych Warsztatach Lotniczych wspomnianym trzem samolotom nadano numery 0.20, 0.21 i 0.22, czyli ten ze zdjęcia był pierwszym wyremontowanym (pozostałe 7 egz. wyremontowano w II RPL (Ruchomy Park Lotniczy) w Krakowie).

Wyremontowane 10 szt. Oeffagów przekazano do :

-7.EM im. T.Kościuszki

- 13.EM 

- Szkoły Pilotów w Krakowie.

Godła 7.EM (krakuska z kosami) malowanego na Oeffagach  od października 1919 r. jak i czerwonej błyskawicy na tle białego koła godła 13.EM (eskadra na wyposażeniu Oeffy miała od lutego 1920 r.) na rozbitym samolocie ze zdjęcia nie ma.

Można więc założyć, że Oeffag D-III o nr. 0.20 był w użytkowany w Krakowie w Szkole Pilotów i idąc dalej tym tokiem rozumowania wypadek być może miał miejsce podczas szkolenia.

Rozbity Oeffag D-III nr. 0.20.png

Oeffag D-III nr. 0.20.png

Edited by Sedco Express

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rozbity Potez XVA2. Na kadłubie numer 40.327 a na sterze kierunku numer 507 (numer francuski) z 13.EL (3.PL) . Użytkowany do początków listopada 1927 r.

Franc. nr. 507 Potez XVA2 40.327.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Historia odrobinę mniej odległa, ale prefiksu SP nadal nie ma. Ten sam "Adam" w trakcie przemalowywania. Jeszcze bez proporczyka na stateczniku.
A ponieważ rejestracja namalowana jest w stylu PP-xxx, stosowanym do 1925 roku, to obie fotki przedstawiają samolot reprezentujący "Aerolloyd" (a nie "Aerolot", jak napisałem - bo ten powstał w maju 1925).

1579620606_JunkersF.13P-PALA(2).thumb.jpg.91b9c1ead1a4d47dba77a7590e8c4562.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

A w lutym 1929, pod Krakowem "Adaś" wywinął orła... I miał wtedy jeszcze inne w kształcie i stylu zapisu literki rejestracji. Ale jeśli to był 1929 rok - to już wywijał w barwach P.L.L. LOT
PIC_1-G-4213-1.thumb.jpg.c08f6702c59f17f9c5a95360605a2e44.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, KayFranz napisał:

A w lutym 1929, pod Krakowem "Adaś" wywinął orła... I miał wtedy jeszcze inne w kształcie i stylu zapisu literki rejestracji. Ale jeśli to był 1929 rok - to już wywijał w barwach P.L.L. LOT
PIC_1-G-4213-1.thumb.jpg.c08f6702c59f17f9c5a95360605a2e44.jpg

Junkers F-13 nr.fabryczny 580.

Zakupiony w sierpniu 1922 r. dla Polskiej Linii Lotniczej "Aerolloyd".

Znaki rejestracyjne:

P-PALA (pisany PP-ALA ) -1922 r - 1925 r. (imię własne od ostatniej litery "A")

P-PALA "Adam" - 1925 r. - wrzesień 1929 r. 

SP-AAA "Adam" - koniec 1929 r. - 17 lipiec 1936 r. ( kasacja)

Wg opisu zdjęcie zrobiono  w lutym 1929 r. a więc ponad rok po powstaniu PLL "LOT" (grudzień 1928 r.) a więc winien mieć rejestrację SP-AAA a jej nie ma.

Czyli będąc w "LOT" latał ze starą rejestracją jeszcze rok.

Ciekawe.

 

Edited by Sedco Express

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information