Skocz do zawartości

Zdjęcia naszych samolotów w latach 1920- 1939


Rekomendowane odpowiedzi

1 godzinę temu, KayFranz napisał:

To chyba fotomontaż.
Bramka w  Challenge'ach w 1932 i 1934 miała 8 m wysokości, pewnie podobne wysokości były w innych tego typu zawodach (np. w Deutschlandflug - ale nie wiem z którego roku - 10 m, ale już w Giro Aerei d'Italia - tylko 5 m). Jakoś nie umiem sobie wyobrazić samolotu tak małego w stosunku do wielkości bramki i na dodatek od razu po starcie w takim przechyle na bok - to gwarancja przeciągnięcia i rąbnięcia w glebę. A nawet jeśli przeleciał obok bramki (bo na tle samolotu widać maszt i chorągiewki), to musiał to by być hollywodzki kozak, żeby zmieścić się obok odciągów masztu.

Tak jest - fotomontaż. Wystarczy porównać wyskość bramki z wymiarami samolotu PZL.26:

Rozp. - 10,42 m

L - 7,50 m

H - 2,09 m

Edytowane przez Sedco Express
  • Słabe 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, formoza58 napisał:

.

lot s samool.JPG

 

6 godzin temu, KayFranz napisał:

To chyba fotomontaż.
Bramka w  Challenge'ach w 1932 i 1934 miała 8 m wysokości, pewnie podobne wysokości były w innych tego typu zawodach (np. w Deutschlandflug - ale nie wiem z którego roku - 10 m, ale już w Giro Aerei d'Italia - tylko 5 m). Jakoś nie umiem sobie wyobrazić samolotu tak małego w stosunku do wielkości bramki i na dodatek od razu po starcie w takim przechyle na bok - to gwarancja przeciągnięcia i rąbnięcia w glebę. A nawet jeśli przeleciał obok bramki (bo na tle samolotu widać maszt i chorągiewki), to musiał to by być hollywodzki kozak, żeby zmieścić się obok odciągów masztu.

 

4 godziny temu, Sedco Express napisał:

Tak jest - fotomontaż. Wystarczy porównać wyskość bramki z wymiarami samolotu PZL.26:

Rozp. - 10,42 m

L - 7,50 m

H - 2,09 m

To Jan Balcer na #64 / SP-PZO. To nie fotomontaż ale nieudana startu na bramkę - 6. lokata, 79,2 m, 137 pkt. - 03.09.1934 r.

https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/219264/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oglądam sobie właśnie szwedzki film propagandowy o lotnictwie przedwojennym (ale nie naszym) i co mi tu nagle włazi przed oczy? Lublin SP-AMG z wizytą w Sztokholmie.

Zapuszczanie silnika (na dwie ręce...):

23361207_LublinR-XIII-rozruchsilnika.thumb.jpg.96669d9043b5316fff4338ac5c0bf347.jpg

Wiatrak się już zaczyna kręcić...

:823142034_LublinR-XIII-rozruchsilnika(2).thumb.jpg.85e3afec9700a3d172173c2c3fea9035.jpg

I poooleciał...:

799734236_LublinR-XIIISP-AMGodlot.thumb.jpg.9335787ccaf6c5b056e4f918e5b4c05f.jpg

I cały wycięty fragmencik (aż 15 sekund...):

 

Edytowane przez KayFranz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, Spirit of Warsaw napisał:

 

 

To Jan Balcer na #64 / SP-PZO. To nie fotomontaż ale nieudana startu na bramkę - 6. lokata, 79,2 m, 137 pkt. - 03.09.1934 r.

 

 

https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/219264/

 

W moim albumie o Challenge 1934 jest prawie 60 zdjęć samolotów  w tej konkurencji. Przebija wszystkie Włodarkiewicz na PZL-19 SP-PZP w pozycji pionowzlotu na wysokości 2 m przed bramką ... Start z odległości 83 metrów, 134 punkty. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

16 godzin temu, W3SOKÓŁ napisał:

W moim albumie o Challenge 1934 jest prawie 60 zdjęć samolotów  w tej konkurencji. Przebija wszystkie Włodarkiewicz na PZL-19 SP-PZP w pozycji pionowzlotu na wysokości 2 m przed bramką ... Start z odległości 83 metrów, 134 punkty.

Nie na PZL.19 (były tylko 3 egz. i brały udział  zawodach w 1932 r. nie w 1934 r. latali na nich - B.Orliński, I.Giedgowd, J.Bajan) tylko PZL.26 i A.Włodarkiewicz był dopiero 12 a lepsi od niego byli:

2 miejsce - J.Bajan - start z odległości 76,1 m  RWD-9 (140 pkt.)

4 miejsce - S.Grzeszczyk - 78,2 m PZL.26 (138 pkt.)

6 miejsce - J.Balcer - 79,2 m PZL.26 (137 pkt.)

7 miejsce - J.Buczyński - 80,0 m RWD-9 (136 pkt.)

8 miejsce - P.Dudzinski -80,6 m PZL.26 (136 pkt.)

9 miejsce - S.Płonczyński - 80,7 RWD-9 (136 pkt.)

11 miejsce T.Karpiński - 81,4 m RWD-9 (135 pkt.)

i dopiero 12 miejsce A.Włodarkiewicz - 83,0 m PZL.26 (134 pkt.)

17 miejsce H.Skrzypiński - 89,6 m RWD-9 (129 pkt.)

20 miejsce I.Giedgowd - 97,5 m PZL.26 (122 pkt.)

23 miejsce S.Florjanowicz - 98,8 m RWD-9 (121 pkt.)

Zwyciężył w tej konkurencji czeski pilot V.Żaćek - 74,5 m A.200 (41 pkt.)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tytuł wątku "Zdjęcia naszych samolotów w latach 1920-1939" ale zróbmy wyjątek dla jednego zdjęcia i cofnijmy się o rok do 23 sierpnia 1919 r.

Z Allegro - bez opisu.

Zbudowany w CWL w oparciu o samolot Hannover CL.II samolot oznaczony CWL 18.01 o nieformalnej nazwie "Słowik" rozbił się 23.08.1919 r. Warszawa - lotnisko Mokotowskie podczas lotu próbnego. Zginęli kpt.pil. Kazimierz Jesionowski i kpt.inż. Karol Słowik.

Rzadkie zdjęcie rozbitego samolotu.

CWL 18.01.png

18.01.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzadki ptak - z Allegro (bez opisu)

Jedyny w Polsce Handley-Page 0/400 z cywilną rejestracją G-EAMD podczas prezentacji polskim władzom lotniczym w styczniu 1920 r. w Warszawie na lotnisku Mokotowskim.

Miał być użytkowany jako samolot pasażerski po uruchomieniu cywilnej komunikacji lotniczej .

Na drugim zdjęciu (w tle) - brytyjski SE5A - jeden z dwóch egz. użytkowanych w Polskim lotnictwie wojskowym.

 

G-EAMD.png

Handley Page i SE5A.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z Allegro - bez opisu.

SE-5a - jeden z dwóch egz. (jeden produkcji zakładów Vickers, drugi - Marinsyde) w polskim lotnictwie wojskowym. Lotnisko Mokotowskie- styczeń 1920 r.

Jeden rozbity podczas próbnego lotu, drugi w 7.EM zestrzelony przez wojska bolszewickie w lipcu 1920 r.

Na pierwszym zdjęciu w tle HP 0/400 G-EAMD

HP 0-400 G-EAMD W-wa lotnisko Mokotowskie grudzień 1919 r. i SE5ab.png

se5a.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z Allegro - bez opisu.

Kraksa Rumplera C - I z Caudronem G-III. Lotnisko Mokotowskie o czym świadczą dwie widoczne w tle wieże kościoła ( jakiego ? - pytanie do znawców lub mieszkających w Warszawie :-). Rok 1920 ? Jeśli lotnisko Mokotowskie to może z okresu działalności Francuskiej Szkoły Lotniczej (Niższa Szkoła Pilotów) - jest tylko jedno ale... w w/w szkole nie było Rumplerów, były w Wojskowej Szkole Pilotów (w 1919 r. przeniesiona do Krakowa) ale w niej nie było dla odmiany  Caudronów - jednym słowem zagadka do rozwikłania ?

Kraksa Rumpler i CaudronG.III.png

Edytowane przez Sedco Express
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z Allegro.

 Nieuport 17C1 nr 6176 CWL nr 11.01. Samolot dyspozycyjny D-ctwa IV Grupy Lotniczej.

Kraksa - lotnisko toruńskie 26.02.1920 r. podczas pokazu dla gen. bryg.pil. Gustawa Macewicza (Insp. Wojsk Lotniczych I Szef Dep.III Żegl. Napowietrznej), który dokonywał inspekcji po przejęciu lotniska w Toruniu.

Nieuport 17C1 nr. 6176 nr. CWL 11.01 dyspozycyjny D-ctwa IV Gr.Lotn. Rozbity Toruń 26.02.20 r. podczas pokazu z okazji inspekcji objęcia lotniska przez gen. Macewicza Insp. Wojsk Lotn i Szefa Dep. III Żegl. Napo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Sedco Express napisał:

Lotnisko Mokotowskie o czym świadczą dwie widoczne w tle wieże kościoła ( jakiego ? - pytanie do znawców lub mieszkających w Warszawie :

Kościół Najświętszego Zbawiciela – kościół rzymskokatolicki znajdujący się przy placu Zbawiciela w dzielnicy Śródmieście w Warszawie. Jest kościołem parafii Najświętszego Zbawiciela.

 

Flugplatz Warschau ca.1917.JPG

MOKOTÓW - lata 30-te.jpg

2019.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Allegro - bez opisu.

Analdo A-1 "Balilla".

Włoskie kokardy i duży napis na kadłubie ANSALDO mogą świadczyć, że jest to egzemplarz pokazowy "Primo" nr.16701 zmontowany w CWL w styczniu 1920 r.

Samolot uległ rozbiciu (potem kasacji) w marcu 1920 r. pilotowany przez mjr pil. Jerzego Kossowskiego

 

Ansaldo A-1 Balilla 16701.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.04.2020 o 10:55, Sedco Express napisał:

Z Allegro - bez opisu.

Kraksa Rumplera C - I z Caudronem G-III. Lotnisko Mokotowskie o czym świadczą dwie widoczne w tle wieże kościoła ( jakiego ? - pytanie do znawców lub mieszkających w Warszawie :-). Rok 1920 ? Jeśli lotnisko Mokotowskie to może z okresu działalności Francuskiej Szkoły Lotniczej (Niższa Szkoła Pilotów) - jest tylko jedno ale... w w/w szkole nie było Rumplerów, były w Wojskowej Szkole Pilotów (w 1919 r. przeniesiona do Krakowa) ale w niej nie było dla odmiany  Caudronów - jednym słowem zagadka do rozwikłania ?

Kraksa Rumpler i CaudronG.III.png

 

Inne ujęcie.

ru i caudron.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Allegro - bez opisu.

Prawdziwa rzadkość !

Rozbity SE5a (bez numerów, oznaczeń)

W Polsce były w użytkowaniu 2 egz. SE5a tzw. samoloty pokazowe. Zdjęcie przedstawia rozbity przy lądowaniu SE5a (produkcji Marinsyde) po pokazie akrobacji - Lotnisko Mokotowskie luty 1920 r. (drugi SE5a CWL nr. 19.01 prod. Vickers skierowano na front d0 7.EM. 15.07.1920 r. zestrzelony w pierwszym locie bojowym przez bolszewików).

rozbity SE5a.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Sedco Express napisał:

Allegro - bez opisu.

Prawdziwa rzadkość !

Rozbity SE5a (bez numerów, oznaczeń)

W Polsce były w użytkowaniu 2 egz. SE5a tzw. samoloty pokazowe. Zdjęcie przedstawia rozbity przy lądowaniu SE5a (produkcji Marinsyde) po pokazie akrobacji - Lotnisko Mokotowskie luty 1920 r. (drugi SE5a CWL nr. 19.01 prod. Vickers skierowano na front d0 7.EM. 15.07.1920 r. zestrzelony w pierwszym locie bojowym przez bolszewików).

rozbity SE5a.png

Rozbicie samolotu miało miejsce 2 lutego 1920 r. a pilotem był ppor.pil. Antoni Mroczkowski (pilot doświadczalny CWL), który doznał obrażeń (złamania obu rąk). Wypadek miał negatywne skutki na zamówienie przez polskie lotnictwo wojskowe S.E.5a - zamówiono Bristole F.2b "Fighter"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie