Jump to content
formoza58

Zdjęcia naszych samolotów w latach 1920- 1939

Recommended Posts

Z Allegro - bez opisu.

Samolot wprawdzie francuski bo Potez IX F-ADCK ale częsty gość na lotnisku mokotowskim w latach 20-tych.

Samolot w oznaczeniu francusko-rumuńskiego towarzystwa lotniczego CFRNA (Compagnie Franco-Roumaine de Navigation Aerienne), które 07.07.1920 r. uruchomiło połączenie na trasie Warszawa - Praga (Czechy) - Warszawa. Zgodnie z umową zatrudniało m.in. polskich pilotów i mechaników. 01.01.1925 r. nazwa została zmieniona na CIDNA. Zarówno CFRNA jak i potem CIDNA w Polsce nosiły nazwę Towarzystwo Żeglugi Powietrznej.

(01.09.1933 r.  z połączenia CIDNA wraz z innymi francuskimi towarzystwami lotniczymi utworzono państwowe przedsiębiorstwo Air France).

 

Potez pasażerski.png

Edited by Sedco Express

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prócz wspomnianego Poteza IX w latach 1924-27 towarzystwo lotnicze CFRNA eksploatowało m.in. samolot pasażerski  Bleriot - SPAD 46 (Berline - SPAD 46) - na zdjęciu na Lotnisku Mokotowskim, zabierający 5 pasażerów.

Jednym z pilotów był Bolesław Orliński oraz Antoni Mroczkowski.

Berline-SPAD 46 CFRNA lata 20-te Lotnisko Mokotowskie.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Totalna destrukcja...

Słabo czytelny opis na dole zdjęcia pozwolił na uzyskanie informacji, że jest to rozbity 03.05.1920 r. Albatros (Oef) D.III 3II/253 z namalowanym na kadłubie zielonym sercem - Niższa Szkoła Pilotów w Krakowie (przeznaczony do treningów kadry instruktorów).

Sierż.pil. Emil Meyer poniósł śmierć. Przyczyną było wpadnięcie z winy pilota w korkociąg na wysokości 80 m podczas akrobacji.

Alb.D.III (Oef) sierż.pil. Emil Mayer 03.05.20 Krakow NSP.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bristol F2b "Fighter"z silnikiem Rolls-Royce "Falcon" III - jeden z dwóch egz. z tym silnikiem użytkowanych w Polsce.

Na zdjęciu egzemplarz próbny - później (wraz z drugim) zakupiony - Lotnisko Mokotowskie, styczeń 1920 r.

 

F2b RR Falcon III, Mokotów styczeń 1920 r..png

Edited by Sedco Express

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakiś czas temu zamieściłem zdjęcie samolotu Lloyd C-V nr. 46.37 ze Szkoły Lotniczej w Krakowie.  Lotnisko Rakowice - kraksa czerwiec (lipiec ?) 1919 r.

Teraz do kompletu inne ujęcie tego samego aeroplanu.

Był jednym z sześciu tego typu użytkowanych w polskim lotnictwie - samoloty te zwano "Fornir" (był pokryty nie płótnem a sklejką z wyjątkiem sterów i lotek). Wcześniej w 9.EL

Fornir.png

Lloyd C.V nr 46.37 9.EL - lipiec 1919 r..png

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, formoza58 napisał:

Z Allegro...

lot s aero1.JPG

lot s aero2.JPG

Dwa DFW C.V - biała "1" a z prawej strony biała "2" - I Eskadra Wlkp. w drodze na Front Litewsko-Białoruski

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 godzin temu, formoza58 napisał:

Z Allegro...

lot s ident1.JPG

lot s ident2.JPG

Inne ujęcie tego samego Bregueta XIVA2.

Bre XIVA2 nr 7244 z 39.Esk.Bre (wrzesień1919 r.) - 16.EW. - pod Kijowem 06.06.1920 r.

Podczas lotu bojowego 06.06.1920 r. samolot pilotowany przez sierż. pil. Józefa Dąbrowskiego wraz z ppor.obs. Stanisławem Rudnickim został ostrzelany przez bolszewików. Pilot J. Dąbrowski zmarł z upływu krwi a  St.Rudnicki został ranny i lądując rozbił samolot i zginął.

 

06.06.20 Bre XIV nr 7244 sierż.pil. J.Dabrowwski i ppor.obs. St.Rudnicki.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, formoza58 napisał:

Z Allegro...

lot s samol1.JPG

lot s samol2.JPG

Albatros szturmowy J-I nr 637/18 i numerze 217/18 nadanym w SL Ławica z 1.Esk.Wlkp. - wytaczany z polowego hangaru latem 1919 r.

Ciekawy kamuflaż.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z Allegro opisane na odwrocie "Lotnisko 12 Esk.Lotn. w Wilanowie"

Zdjęcie z lotu ptaka - widoczny jak sądzę Ansaldo 300 (któraś z wersji)

12.EW (dawna 1. Esk.Wlkp.) od listopada 1920 r. bazowała na lotnisku Wilanów pod Warszawą. Od 1921 r. weszła w skład tworzonego 1.PL.

 

Lotnisko Wilanów 1920-21.png

12.EW Ansaldo9 300.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z tygodnika "Światowid" z 1934 (Challenge).

Polecam podpis pod jedną z fotografii - 86 lat temu pismacy też się nie popisali.

p000134.png

p0001343.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

P.S.

Zawsze jak patrzę na te piękne samoloty sportowe PZL-a to żałość bierze, jak zmarnowano

bezcenne doswiadczenia zdobyte przy konstrukcji tych maszyn. W tym czasie jako jedyne reprezentowały

w Polsce nowoczesną tendencję w budowie samolotów: wolnonośny dolnopłat o konstrukcji duralowej.

Jaki to był wspanialy punkt wyjsciowy dla zaprojektowania nowoczesnego samolotu myśliwskiego, jeszcze pod koniec

pierwszej połowy lat 30-tych.

Decydentów zaslepiła chwilowa, krótkotrwała zresztą i problematyczna  nowoczesność

myśliwców Puławskiego i dopiero w drugiej połowie lat 30-tych obudzili się z reką w nocniku. Ale było już za późno.

I tak schrzaniono sprawę.

Pytałem onegdaj, prawie 60 lat temu współkonstruktora tych PZL-ek prof.Misztala (był profesorem na moim wydziale PW) dlaczego nie poszli za ciosem i nie zabrali się za nowoczesny samolot myśliwski.

Odpowiedział mi, ze bardzo chcieli ale całą trójke, czyli jego, Dąbrowskiego i Kubickiego obciązyli projektem bombowca

czyli Łosia i na myśliwca nie mieli czasu. I wyszło jak wyszło. I tyle

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, formoza58 napisał:

Ciekawe ujęcie, choć słaba rozdzielczość...

lot s geudz.JPG

Szkolny Morane - Saulnier MS.35EP2.

Gdzie ląduje ? Warszawa ? Budynki bardzo charakterystyczne dla.... no właśnie jakiego miasta ? 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, Sedco Express napisał:

Gdzie ląduje ? Warszawa ? Budynki bardzo charakterystyczne dla.... no właśnie jakiego miasta ? 🙂

Grudziądz

stare-miasto.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

🙂  Nie opisywałem, bowiem w tym wątku najważniejszy jest samolocik. A grudziądzkie spichlerze są popularne bardzo, bardzo 😉 

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minut temu, formoza58 napisał:

Jw.

lot s lubll mdl.JPG

lot s mdl2.JPG

Bardo interesujące zdjęcie Lublina R.VIII ter/hydro w locie.

Wyraźnie widać różnicę w stopniu szarości na zdjęciu czarno-białym między sterem kierunku (ciemniejszy) a statecznikiem i kadłubem (jaśniejszy).

Wszystko więc wskazuje, że ster kierunku został pomalowany ciemniejszą farbą lub  taką samą tzn. szaro-zieloną (jak kadłub). Jeżeli przyjmiemy, że odmalowano go szaro-zieloną to różnica w stosunku do kadłuba może wynikać z tego, ze farba na kadłubie (i płatach) wypłowiała.

Wg najnowszych ustaleń (vide "Historie Puckie " nr. 10 ) pływaki były malowane nie na srebrno a na biało !

Zdjęcie zrobiono jak sądzę ze skrzydła mostku okrętu. Pytanie do znawców PMW jaki to okręt ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Sedco Express napisał:

Pytanie do znawców PMW jaki to okręt ?

Zapewne któryś (który nie wiem) z torpedowców, widać podwójny aparat torpedowy.

Hej Ptasznik, będziesz wiedział, to Twoja specjalizacja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information