Jump to content
formoza58

Zdjęcia naszych samolotów w latach 1920- 1939

Recommended Posts

Godzinę temu, bodziu000000 napisał:

s-l1600 (3).jpg

Piękne zdjęcie pokazujące malowanie oznaczeń funkcyjnych.

W latach 1931-33 malowano biało-czerwone oznaczenia funkcyjne na PWS-10  w 4.PL Toruń.

1 -  kadr (na zdj. z lewej u góry) - dca 141.EM : pas czerwony z białymi brzegami od krawędzi natarcia do krawędzi spływu na centropłacie i taki sam pas ukośnie namalowany na stateczniku pionowym

2 - kadr (na zdj. drugi od lewej) - dca klucza esk.mśl. : dwa białe prostokąty na krawędzi natarcia płata przy szachownicach (ster bez malowania)

3 -kadr (na zdj. trzeci od lewej na dole) - dca III/4 Dywizjonu Myśliwskiego 4.PL : czerwony łamany pas z białymi brzegami z kołem w środku i taki sam pas poziomo namalowany na stateczniku pionowym (słabo widoczne dwa białe punkty)

 

PWS-10 dca 141.EM 4.PL - Toruń 1931-33.png

dca klucza.png

dca III-4 Dyw.Mysliwski 4.PL Toruń.png

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minut temu, formoza58 napisał:

 MDLot, w latach dwudziestych.

lbatros.jpg

Albatros D.V nr "5" - jeden z dwóch myśliwców (drugi to Fokker D.VII) z BLM (Baza Lotn.Morskiego)  zakupiony w maju 1920 r. w WMG. Użytkowany w latach 1920 -22. Brak szachownic na płatach a na kadłubie była bandera MW.

W mundurze MW oparty o kadłub kpt.mar.pil. B.Filanowicz.

Edited by Sedco Express

Share this post


Link to post
Share on other sites

Az mnie uniosło. Ale numer. Wszystkie sylwetki barwne i kalkomanie pokazują ten samolot z szachownicami. Pokręciłem ustawieniami - ale nie ma.
Zgodnie z zasadą przeczekałem w kątku pół godziny, poszedłem do ciemnego pomieszczenia, zasłoniłem żaluzje i raz jeszcze odpaliłem Photoshopa. Teraz już nie jestem pewien. Chyba jednak są...

1048755891_.thumb.jpg.6c23a497d61390652b05d721a7a4d866.jpg

Po drugie - jeśli jest szachownica na ogonku, to niby czemu nie miałoby być ich na skrzydłach. Pilot w kabinie - czyli to nie jest w trakcie przemalowywania, raczej normalny dzień lotny.
Szachownice na płatach - o ile są - to raczej we współczesnej pozycji.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, KayFranz napisał:

Az mnie uniosło. Ale numer. Wszystkie sylwetki barwne i kalkomanie pokazują ten samolot z szachownicami. Pokręciłem ustawieniami - ale nie ma.
Zgodnie z zasadą przeczekałem w kątku pół godziny, poszedłem do ciemnego pomieszczenia, zasłoniłem żaluzje i raz jeszcze odpaliłem Photoshopa. Teraz już nie jestem pewien. Chyba jednak są...

1048755891_.thumb.jpg.6c23a497d61390652b05d721a7a4d866.jpg

Po drugie - jeśli jest szachownica na ogonku, to niby czemu nie miałoby być ich na skrzydłach. Pilot w kabinie - czyli to nie jest w trakcie przemalowywania, raczej normalny dzień lotny.
Szachownice na płatach - o ile są - to raczej we współczesnej pozycji.

Szachownic na górnych pow. górnego płata  nie było - krzyże patee były zamalowane od krawędzi natarcia do krawędzi spływu.

Szachownice były tylko na dolnych powierzchniach dolnego płata na pasach po zamalowaniu krzyży (wg info w "Historiach Puckich" nr.10) ja natomiast uważam, że ich nie było podobnie jak na FF-33E

<http://www.konradus.com/forum/read.php?f=13&i=9081&t=9081&filtr=0&page=1>

Szachownica była też na białym (po zamalowaniu krzyża) sterze kierunku a na kadłubie z obu burt była bandera MW z orłem.

Kadłub ster kierunku i statecznik poziomy - szary, płaty góra/dół kolor cellowanego płótna.

Generalnie to samoloty z BLM podlegały MW a jej znakiem nie była szachownica a bandera i stąd jej malowanie w pierwszym okresie .

PS - w kokpicie mat pil. Stanisław Śledziejowski

alb D-V.png

Alb. D-V nr 5.png

Edited by Sedco Express

Share this post


Link to post
Share on other sites

a czy przypadkiem nie widać szachownicy w miejscu które na poniższym zdjęciu oznaczyłem zielonym prostokątem? dodatkowo strzałkami i ich kolorami wskazuję ew. pola szachownicy, chyba nawet ramka szachownicy jest dostrzegalna

przydałoby się może "podciągnąć" zdjęcie softem...

obraz.thumb.png.82fc30f529e34af6202000c1ba640401.png

PS. a te kółeczka szprychowe to mu wymienili w trakcie na pełne?

Edited by Barbapapa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Być może, tez tak sądziłem ale potem doszedłem do wniosku, że ich nie było ( mogę się mylić) - nie ma niestety lepszych zdjęć.

Natomiast na drugim zdjęciu wyraźnie widać brak szachownic na górnej powierzchni górnego płata.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, bodziu000000 napisał:

Montaż wodnosamolotów FBA S-4, 1923 r

Montaż wodnosamolotów FBA S-4, 1923 r.jpg

Ciekawe zdjęcie, bo mało jest zdjęć włoskich latających łodzi FBA S-4 (S-180). Zakupiono tylko 9 egz. a po ich zmontowaniu żadnego nie dopuszczono do lotów z powodu niesprawności (tragiczny stan techniczny).

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, formoza58 napisał:

Maszyny 121 eskadry myśliwskiej 2 PL, albo... 113 eskadry myśliwskiej 11 PL.

119002091_3211326505630188_7490516634518075098_o.jpg

Super zdjęcie !

Tak jest 121.EM 2.PL.

W locie PZL P.7 (?) na na murawie lotniska PWS A z 2.PL (Kraków). Godło "uskrzydlony grot" i numer biała "5" jednoznacznie określa maszynę z 121.EM. Zdjęcie z 1931 r.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drugie (pierwsze kilka postów wcześniej) zdjęcie Poteza IX F-ADCK towarzystwa lotniczego "CFRNA" na Lotnisku Mokotowskim.

Użytkowany w latach 1923-24 r. zabierał 4 pasażerów.

francuz.png

Edited by Sedco Express

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zdjęcie przedstawia grupę żołnierzy Wojska Polskiego pozujących przy samolocie Lublin R-XIII, który wchodził w skład 63 eskadry towarzyszącej 6 pułku lotniczego

MPF-20841.jpg

20841.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 godzin temu, bodziu000000 napisał:

Zdjęcie przedstawia grupę żołnierzy Wojska Polskiego pozujących przy samolocie Lublin R-XIII, który wchodził w skład 63 eskadry towarzyszącej 6 pułku lotniczego

MPF-20841.jpg

20841.jpg

Ciekawe zdjęcie pokazujące godło 63.ET 6.PL w postaci białego kwadratu w zielonym otoku  z pionowym prostokątem w środku (stosowane w latach 1927-32) na Lublinie R-XIII. W niektórych publikacjach błędnie podawane jest, że takie godło było malowane wyłącznie (!) na samolotach PZL Ł-2.

Na dolnej powierzchni lewego skrzydła litera "S" - litera kodu identyfikacyjnego 6.PL z Lwowa.

godło 63.ET 6.PL Lwów.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma być czysty...

Kursanci z NSP _ Bydgoszcz myją szkolnego Caudrona G-IIIE2 nr 6976 "22".

(styczeń 1920 r.- Francuska Szkoła Pilotów,  czerwiec 1922 r. -Bydgoszcz)

Caudron G - III E2 NSP Bydgoszcz 1922 r..png

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 godziny temu, Koloman napisał:

SPAD XIII.jpg

Gdzie, kiedy i kto sprawcą rozbicia SPADA XIIIC1 nie wiadomo.

A jeszcze przed chwilą piękny był to aeroplan ...

SPAD XIIIC1.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, Sedco Express napisał:

Zdjęcie zrobiono w Poznaniu  w 1930 r.

A nie wcześniej? Po pożarze we wrześniu 1929 wytwórnia raczej nie była w stanie wyprodukować tylu samolotów.
Zamówienie wojskowe z 1928 opiewało na 22 sztuki i  tyle tutaj stoi. A one latały już w 1929 w jednostkach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information