Jump to content
formoza58

Zdjęcia naszych samolotów w latach 1920- 1939

Recommended Posts

Z Allegro - "SAMOLOT - GODŁO - II RP - LOTNISKO - PRZEMYŚL ?"

Albatros B-II jeden z kilku z rejestracją cywilna użytkowanych w aeroklubach LOOP w latach 1928-1930.

Albatros B-II.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Swego czasu kol. Formoza zamieścił zdjęcie (nr. 1) z przelotu Fokkera D.VII z 1.PL pod mostem Poniatowskiego w Warszawie w 1925 r. jako uzupełnienie kolejne zdjęcie (nr.2)

fokker 1.PL popd mostem Poniatowskiego 1925 r..png

pod mostem Poniatowskiego w W-wie Fokker D.VII 1.PL 1925 r..png

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuty temu, Sedco Express napisał:

Swego czasu kol. Formoza zamieścił zdjęcie (nr. 1) z przelotu Fokkera D.VII z 1.PL pod mostem Poniatowskiego w Warszawie w 1925 r. jako uzupełnienie kolejne zdjęcie (nr.2)

fokker 1.PL popd mostem Poniatowskiego 1925 r..png

 

Przeleciał major pilot Witold Prosiński.

A czy fotografia nr.2 dotyczy tego samego przelotu? tyle, ze w drugą stronę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A latał sobie wte i wewte - musiał wszak zawrócić na lotnisko 🙂

A kto to wie ?  Chyba to był ten sam lot. Jemu się udało ale kilka lat później pewnemu Anglikowi już nie.

Edited by Sedco Express

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 godziny temu, Sedco Express napisał:

Jemu się udało ale kilka lat później pewnemu Anglikowi już nie

Prosiński był doskonałym pilotem ale do czasu.

Jak 22 maja 1930 pieprznął SPAD-em 61C1 o ziemię w centrum Krynicy to mu ochota do latania odeszła i stosunkowo szybko odszedl z armii do cywila.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, Sedco Express napisał:

Odlot z Okęcia brata króla Rumunii Karola II księcia Michała.

Brat króla Rumunii Karola II - Mikołaj

Następca tronu Rumunii - Michał

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Koloman napisał:

Prosiński był doskonałym pilotem ale do czasu.

Jak 22 maja 1930 pieprznął SPAD-em 61C1 o ziemię w centrum Krynicy to mu ochota do latania odeszła i stosunkowo szybko odszedl z armii do cywila.

Jego rozbity SPAD

Krynica Zdrój 1930 r..png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fragment fotografii przedstawiający akademię ku czci Żwirki i Wigury, która odbyla się we wrześniu 1932 roku na dziedzińcu zamku królewskiego na Wawelu. Akcentem lotniczym uroczystosci był Nieuport.

Cała fotografia znajduje się w zbiorach NAC i jest opisana następująco (coś dla dbajacych o szczegóły):

"Opis obrazu: Uczestnicy akademii na dziedzińcu arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu. Po prawej stronie widoczny samolot Aeroklubu "Newport", którym kapitan Juliusz Gilewicz przyleciał z Moskwy, po odzyskaniu przez Polskę niepodległości."

1932.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuty temu, Koloman napisał:

Fragment fotografii przedstawiający akademię ku czci Żwirki i Wigury, która odbyla się we wrześniu 1932 roku na dziedzińcu zamku królewskiego na Wawelu. Akcentem lotniczym uroczystosci był Nieuport.

Cała fotografia znajduje się w zbiorach NAC i jest opisana następująco (coś dla dbajacych o szczegóły):

"Opis obrazu: Uczestnicy akademii na dziedzińcu arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu. Po prawej stronie widoczny samolot Aeroklubu "Newport", którym kapitan Juliusz Gilewicz przyleciał z Moskwy, po odzyskaniu przez Polskę niepodległości."

1932.png

Niech będzie, że z Moskwy 🙂 Nieuport 24bisC1 był własnością mjr pil. Juliusza Gilewicza (ciekawe, kupił go ?) i on go podarował (!) Akademickiemu Aeroklubowi w Krakowie. W użyciu do września 1932 r.

Szkoda, że zamalowano (lub usunięto rozpuszczalnikiem ) malowidła - Dianę i smoka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Blaszak" w warsztatach Aerolotu na Polach Mokotowskich

Junkers-F13-AEROLOT-warsztaty-Pole-Mokotowskie.thumb.jpg.65e6992c6b04dd9e53a746b30a7952b7.jpg

Silnik, który wyciągają, wygląda mi na BMW IIIa, a nie BMW IV, w które były wyposażone w 1925 r. P-PALO, -P, -R i -S. Ewentualnie na L-2, ale wymiana raczej nie obejmowałaby tych najnowszych. Dlatego sądzę, ze NAJPRAWDOPODOBNIEJ na foto jest Junkers F13 P-PALD, tym bardziej, że pod skrzydłem kreska po literce "P" jest bardzo blisko, a tak malowano pierwsze samoloty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

„Blaszak” nr 2 , tym razem na gościnnych występach. Lotnisko Langfuhr, zwraca uwagę ekologiczna nawierzchnia, pozbawiona azbestu, betonu i innych nieorganicznych domieszek.

325321219_JunkersF13P-PALx(Danzig).thumb.jpg.544a3773b5e5022448e71a0b0138d67b.jpg

Przejrzałem trochę fotek Junkersów f 13 z tego okresu, porównując sposób w jaki wymalowano litery rejestracji, bo na szczęście o szablonach w tych czasach nie pomyślano. Sporo odpadło, ale np. P-PALK nie mogę wykluczyć...

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 23.10.2020 o 21:14, bodziu000000 napisał:

s-l1600 (3).jpg

LOT-owski Lockheed piękny ale ten aparat na drugim planie niemniej interesujący. Szkoda, że zdjęcie nie jest wyrażniejsze bo można byłoby odczytać nazwę na burcie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, KayFranz napisał:

"Blaszak" w warsztatach Aerolotu na Polach Mokotowskich

- Ta trzynastka z Aerolotu nie stoi na Polach Mokotowskich, w Warszawie w ogóle nie było takich hangarów…

Share this post


Link to post
Share on other sites

To widocznie opis: „Aeroplan w warsztatach stoczni linji lotniczej na Polu Mokotowskiem” jest fantazją opisującego. Ale gdzieś przecież te samoloty musiały stać...
Albo może to być hala CWL (później CZL)  - też na Mokotowie, a taka hala to była na pewno.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, Spirit of Warsaw napisał:

Ta trzynastka z Aerolotu nie stoi na Polach Mokotowskich, w Warszawie w ogóle nie było takich hangarów

A gdzie niby była główna baza Aerolotu ze "stocznią"? Fakt, wiele prac naprawczych i obslugowych robiono w Gdansku

ale i w Warszawie również. Przez pewien czas warszawską "stocznią" kierowal Benno Fiala.

Samolot na widokówce to ewidentny i kiepski fotomontaż.

Warszawa Port Lotniczy. Aerolloyd.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

W połowie 1925 r. towarzystwo "Aerolot"przeniosło bazę techniczną z Gdańska (WMG) do Warszawy.

Warsztaty zostały zlokalizowane na Lotnisku Mokotowskim i nazwane (pełna nazwa) - "Stocznia Linii Lotniczych Aerolot".

Były jedynymi w owym czasie warsztatami remontującymi samoloty metalowej konstrukcji.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 godzin temu, KayFranz napisał:

To widocznie opis: „Aeroplan w warsztatach stoczni linji lotniczej na Polu Mokotowskiem” jest fantazją opisującego. Ale gdzieś przecież te samoloty musiały stać...
Albo może to być hala CWL (później CZL)  - też na Mokotowie, a taka hala to była na pewno.

11.thumb.jpg.885c03e7da87f99cf3ef9ba98b4d695a.jpg

Polski transport lotniczy 1918-1978 – M. Mikulski, A. Glass, str. 101.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Spirit of Warsaw napisał:
17 godzin temu, KayFranz napisał:

To widocznie opis: „Aeroplan w warsztatach stoczni linji lotniczej na Polu Mokotowskiem” jest fantazją opisującego. Ale gdzieś przecież te samoloty musiały stać...
Albo może to być hala CWL (później CZL)  - też na Mokotowie, a taka hala to była na pewno.

11.thumb.jpg.885c03e7da87f99cf3ef9ba98b4d695a.jpg

Polski transport lotniczy 1918-1978 – M. Mikulski, A. Glass, str. 101.

No to mamy dwa opisy tej samej fotografii z dwoma różnymi lokalizacjami; Warszawa i Kraków.

Która więc lokalizacja dotyczaca tej konkretnej fotografii jest prawdziwa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information