Skocz do zawartości

Zdjęcia naszych samolotów w latach 1920- 1939


Rekomendowane odpowiedzi

13 godzin temu, otton1 napisał:

Akurat te fotografie to krążą w przestrzeni publicznej więc nie są specjalną rewelacją.

A może ktoś ma fotografię polskiego Canta Z-506B w całości?

Nikt nie ma.

Nigdy żadne zdjęcie Canta w polskim malowaniu nie zostało opublikowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, Sedco Express napisał:

Nikt nie ma.

Nigdy żadne zdjęcie Canta w polskim malowaniu nie zostało opublikowane.

Jeżeli zachowały się jakieś zdjęcia, to tylko we Włoszech. Jestem przekonany, że wytwórnia nie odpuściła okazji, aby uwiecznić na zdjęciach swój sukces eksportowy, chociażby w celach reklamowych.

Swoją drogą, to wygląda na to, że nasz CANT był chyba pomalowany na srebrno[?] i wcale nie był zamaskowany "sieciami rybackimi" podczas ataku.

I jeszcze jedno pytanie - na co liczono pozostawiając go nieuzbrojonego w kraju, zamiast ewakuować samolot do Rumuni?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, formoza58 napisał:

Jeszcze jedna maszyna ZS.

lot s strzelec.JPG

Tak jak poprzedni o nazwie własnej "Legun" - Morane - Saulnier AR-35EP2 szkolny. Dar organizacji "Strzelec". Na sterze kierunku emblemat organizacji - na szachownicy stylizowany orzeł legionowy z nałożoną literą "S"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, balans napisał:

Jeżeli zachowały się jakieś zdjęcia, to tylko we Włoszech. Jestem przekonany, że wytwórnia nie odpuściła okazji, aby uwiecznić na zdjęciach swój sukces eksportowy, chociażby w celach reklamowych.

Swoją drogą, to wygląda na to, że nasz CANT był chyba pomalowany na srebrno[?] i wcale nie był zamaskowany "sieciami rybackimi" podczas ataku.

I jeszcze jedno pytanie - na co liczono pozostawiając go nieuzbrojonego w kraju, zamiast ewakuować samolot do Rumuni?

Autor książek i wielu art. o tematyce lotniczej (w tym o "Czapli") A.Olejko robił kwerendę we Włoszech. Ne ma zdjęć w polskim malowaniu.

Drewniany, kryty płótnem malowanym na srebrno, przód osłon silników brąz, pływaki szarawe a czy wzdłuż kadłuba po obu burtach była niebieska strzała - sprawa dyskusyjna podobnie jak wielkość szachownic.

"....  na co liczono pozostawiając go nieuzbrojonego w kraju, zamiast ewakuować samolot do Rumuni?"

Po przylocie z Włoch bazował  Pucku (MDLot) i tam zastał go 1 wrzenia 1939 r.

Nie miał żadnego uzbrojenia (miał je otrzymać w kraju). Po wybuchu wojny przebazował na Hel a potem przeleciał w głąb kraju, gdzie miał otrzymać wyrzutniki bombowe i do torped z fabryki w Lublinie. 2 września z powodu braku paliwa lądował na Wiśle koło Kozienic. Po zdobyciu paliwa z CWL w Dęblinie wystartował 6 września i wodował awaryjnie na jez. Siemień.

Wykryty został 9 a 11 września został zniszczony przez niemieckie lotnictwo (jezioro Siemień leżało na trasie wypraw bombowych Luftwaffe i zamaskowanie nic nie dało).

6 września nikt z naczelnego dowództwa WP a tym bardziej lotniczego nie zakładał ewakuacji sprzętu i ludzi do Rumunii

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
W dniu 21.06.2021 o 11:34, formoza58 napisał:

Z Allegro...

lot s mdl1.JPG

lot s mdl2.JPG

Niezwykle interesujące zdjęcia.

Lublin R.VIII ter/hydro nr 802 (godło "Ryba") z MDLotu - zdjęcie wykonano w 1935 r. z pokładu ORP "Podhalanin "

Nie było dotąd zdjęć R.VIII na podstawie, których można byłoby odwzorcować w miarę dokładnie sylwetkę - rzut boczny i poprawić błędy w dotychczasowym jego przedstawianiu.

Dodatkowo wyraźnie widać różnicę w stopniu szarości steru kierunku, co świadczy o malowaniu go ciemniejszym kolorem (szarym) od reszty kadłuba.

Po wydobyciu  pływaka i dokładnym go zbadaniu określono barwę pływaków na białą !

Co najmniej dziwne bo na zdjęciach widać, że ich kolor nie jest tożsamy z białym polem szachownicy na sterze kierunku i chyba były srebrne.

L RVIII.png

Lublin RVIII.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 22.06.2021 o 17:00, Sedco Express napisał:

Dodatkowo wyraźnie widać różnicę w stopniu szarości steru kierunku, co świadczy o malowaniu go ciemniejszym kolorem (szarym) od reszty kadłuba

Niekoniecznie. Może być to prawda, ale wcale nie musi. To częsta pułapka w przypadku powierzchni sterowych. Już nawet lekkie ich wychylenie skutkuje czasem innym oświetleniem tego fragmentu co zwłaszcza w przypadku czarno-białych zdjęć może powodować błędną interpretacją kolorystki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie