Jump to content

Zdjęcia naszych samolotów w latach 1920- 1939


Recommended Posts

20 godzin temu, formoza58 napisał:

Jeszcze jedna maszyna ZS.

lot s strzelec.JPG

Tak jak poprzedni o nazwie własnej "Legun" - Morane - Saulnier AR-35EP2 szkolny. Dar organizacji "Strzelec". Na sterze kierunku emblemat organizacji - na szachownicy stylizowany orzeł legionowy z nałożoną literą "S"

Link to post
Share on other sites
  • Replies 1.7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Poznań, Plac Wolności, 1945. Kalendarz nie pasuje do tematu wątku, ale samolot - już tak. Jedyna ocalała P.11c - „wyzwolona” od butów  

Szybowiec "Miś" - 1925 r. Zawody szybowcowe - Gdynia - Oksywie

Fakt, że rozwój szybownictwa przyhamował po 1925 r. Ale czy nie było to efektem ogólnego braku wiedzy na temat "lotów żaglowych"? Przecież nawet w Niemczech teoria i mechanika lotu szybowców dopiero p

Posted Images

5 godzin temu, balans napisał:

Jeżeli zachowały się jakieś zdjęcia, to tylko we Włoszech. Jestem przekonany, że wytwórnia nie odpuściła okazji, aby uwiecznić na zdjęciach swój sukces eksportowy, chociażby w celach reklamowych.

Swoją drogą, to wygląda na to, że nasz CANT był chyba pomalowany na srebrno[?] i wcale nie był zamaskowany "sieciami rybackimi" podczas ataku.

I jeszcze jedno pytanie - na co liczono pozostawiając go nieuzbrojonego w kraju, zamiast ewakuować samolot do Rumuni?

Autor książek i wielu art. o tematyce lotniczej (w tym o "Czapli") A.Olejko robił kwerendę we Włoszech. Ne ma zdjęć w polskim malowaniu.

Drewniany, kryty płótnem malowanym na srebrno, przód osłon silników brąz, pływaki szarawe a czy wzdłuż kadłuba po obu burtach była niebieska strzała - sprawa dyskusyjna podobnie jak wielkość szachownic.

"....  na co liczono pozostawiając go nieuzbrojonego w kraju, zamiast ewakuować samolot do Rumuni?"

Po przylocie z Włoch bazował  Pucku (MDLot) i tam zastał go 1 wrzenia 1939 r.

Nie miał żadnego uzbrojenia (miał je otrzymać w kraju). Po wybuchu wojny przebazował na Hel a potem przeleciał w głąb kraju, gdzie miał otrzymać wyrzutniki bombowe i do torped z fabryki w Lublinie. 2 września z powodu braku paliwa lądował na Wiśle koło Kozienic. Po zdobyciu paliwa z CWL w Dęblinie wystartował 6 września i wodował awaryjnie na jez. Siemień.

Wykryty został 9 a 11 września został zniszczony przez niemieckie lotnictwo (jezioro Siemień leżało na trasie wypraw bombowych Luftwaffe i zamaskowanie nic nie dało).

6 września nikt z naczelnego dowództwa WP a tym bardziej lotniczego nie zakładał ewakuacji sprzętu i ludzi do Rumunii

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
W dniu 21.06.2021 o 11:34, formoza58 napisał:

Z Allegro...

lot s mdl1.JPG

lot s mdl2.JPG

Niezwykle interesujące zdjęcia.

Lublin R.VIII ter/hydro nr 802 (godło "Ryba") z MDLotu - zdjęcie wykonano w 1935 r. z pokładu ORP "Podhalanin "

Nie było dotąd zdjęć R.VIII na podstawie, których można byłoby odwzorcować w miarę dokładnie sylwetkę - rzut boczny i poprawić błędy w dotychczasowym jego przedstawianiu.

Dodatkowo wyraźnie widać różnicę w stopniu szarości steru kierunku, co świadczy o malowaniu go ciemniejszym kolorem (szarym) od reszty kadłuba.

Po wydobyciu  pływaka i dokładnym go zbadaniu określono barwę pływaków na białą !

Co najmniej dziwne bo na zdjęciach widać, że ich kolor nie jest tożsamy z białym polem szachownicy na sterze kierunku i chyba były srebrne.

L RVIII.png

Lublin RVIII.png

Link to post
Share on other sites
W dniu 22.06.2021 o 17:00, Sedco Express napisał:

Dodatkowo wyraźnie widać różnicę w stopniu szarości steru kierunku, co świadczy o malowaniu go ciemniejszym kolorem (szarym) od reszty kadłuba

Niekoniecznie. Może być to prawda, ale wcale nie musi. To częsta pułapka w przypadku powierzchni sterowych. Już nawet lekkie ich wychylenie skutkuje czasem innym oświetleniem tego fragmentu co zwłaszcza w przypadku czarno-białych zdjęć może powodować błędną interpretacją kolorystki.

Link to post
Share on other sites

Oczywiście, że masz rację ale nie w tym przypadku. Jest to podejście do wodowania i ster kierunku nie jest wychylony w odróżnieniu od sterów wysokości.

Jeżeli mamy wychylony ster kierunku i padają na niego promienie słoneczne z góry,( boku) to będzie on jaśniejszy po stronie na którą jest wychylony a po drugiej stronie ciemniejszy.

Temat ten był poruszany w Stowarzyszeniu Historycznym MDLotu :-)

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information