Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
46 minut temu, bodziu000000 napisał:

Samoloty myśliwskie SPAD i szkolne Morane na toruńskim lotnisku, 1927 r.

507.jpg

Bleriot SPAD - S61c1 i Morane-Saulnier AR-35EP2

Ciekawe oznaczenie (funkcyjne?) na stateczniku pionowym SPADA (pierwszy z prawej) - pas chyba czerwony i na górze/dole cienkie białe paski.

Napisano

Przykład mylnej informacji (podobnie jak błędne opisy zdjęć w publikacjach, o których wspominałem), która nieświadomie może "żyć własnym życiem" i być powielana.

Informacja o katastrofie lotniczej w dniu 12.11.1929 r. podczas kręcenia scen walki powietrznej - kadry "Gwiaździstej Eskadry".

Samolot typu SPAD - jak pisze dziennikarz, zderzył się z aparatem typu Potez  i faktycznie był to SPAD 61C1 i Potez XVA2 nr.40.139.

Tekst na stronie internetowej gdzie zamieszczono zdjęcie strony tytułowej "Kurjera Poznańskiego" jest ilustrowany "unikalnym" jak napisano, zdjęciem rozbitego samolotu.

Wszystko się zgadza - zdjęcie przedstawia rozbity samolot, jest unikalne i pochodzi z albumu 3.PL tylko... nie jest to wspomniany Potez XVA2 (SPAD też nie, gdyż ten uszkodzony wylądował kapotażując). Wyraźnie widać górny płat z lotką, dolny bez, malowanie szachownic, podwozie, fotel - trudno określić typ samolotu, ale sądzić można, że jest to Albatros (typ ?) a na pewno aeroplan produkcji niemieckiej i do Poteza XV  to mu bardzo daleko ?

 

Film info.png

3.PL kraksa.png

Napisano
W dniu 2.10.2020 o 11:50, Sedco Express napisał:

Bleriot SPAD - S61c1 i Morane-Saulnier AR-35EP2

Ciekawe oznaczenie (funkcyjne?) na stateczniku pionowym SPADA (pierwszy z prawej) - pas chyba czerwony i na górze/dole cienkie białe paski.

To nie pas, choć też tak w pierwszej chwili myślałem. Słonko było nisko i cienie były długie, to jest cień od skrzydła. Na drugim Spadzie też jest taki cień tylko na dole statecznika.

Napisano
41 minut temu, Wojtek_1 napisał:

To nie pas, choć też tak w pierwszej chwili myślałem. Słonko było nisko i cienie były długie, to jest cień od skrzydła. Na drugim Spadzie też jest taki cień tylko na dole statecznika.

Tak - to jest cień i tym samym zagadka tajemniczego oznaczenia została wyjaśniona. Dzięki .

Napisano
W dniu 30.09.2020 o 20:07, Sedco Express napisał:

"Płaty od góry były pomalowane na biało?"

Nie były, a to, że na zdjęciu są jasne to kwestia złej jakości zdjęcia.

Żaden z samolotów w tym okresie nie miał malowanych na biało płatów. Jedynie na  samolotach "lwowskich" i Litwy Środkowej malowano na biało i czerwono  statecznik pionowy wraz ze sterem kierunku oraz powierzchnie statecznika poziomego (ze sterami).

Pomalowane na zielono/khaki tak jak kadłub też nie były. Czyżby płaty były w barwie lakierowanego płótna?

1529642656_LVGC.V4576kraksawlesie.thumb.png.8aea79862a88d291ec6cdda07ddf53bd.png

Napisano
2 godziny temu, balans napisał:

Pomalowane na zielono/khaki tak jak kadłub też nie były. Czyżby płaty były w barwie lakierowanego płótna?

1529642656_LVGC.V4576kraksawlesie.thumb.png.8aea79862a88d291ec6cdda07ddf53bd.png

Samoloty LVG C.V malowano przynajmniej w kilkunastu różnych wariantach (wg źródeł). Naturalną barwę płótna miały dolne powierzchnie płatów i statecznika poziomego. Niektóre malowano całe na zielono (górne pow. płatów też) inne miały kamuflaż zielono-jasnobrązowy (górne powierzchnie i kadłub). Stosowano różne szachownice (vide zdjęcie - np. wielopolowe na górnych płatach) z obwódkami i bez, malowane na sterze kierunku lub był on  czerwono-biały. Były tez zielone stery kierunku lub w kolorze płótna przy zielonym kadłubie.

To temat rzeka wymagający oddzielnego opracowania.

 

LVG CV drugie malowanie.png

LVG C.V malowanie.png

LVG.C.V widok z przodu.png

Napisano
12 godzin temu, Sedco Express napisał:

Samoloty LVG C.V malowano przynajmniej w kilkunastu różnych wariantach (wg źródeł). Naturalną barwę płótna miały dolne powierzchnie płatów i statecznika poziomego. Niektóre malowano całe na zielono (górne pow. płatów też) inne miały kamuflaż zielono-jasnobrązowy (górne powierzchnie i kadłub). Stosowano różne szachownice (vide zdjęcie - np. wielopolowe na górnych płatach) z obwódkami i bez, malowane na sterze kierunku lub był on  czerwono-biały. Były tez zielone stery kierunku lub w kolorze płótna przy zielonym kadłubie.

To temat rzeka wymagający oddzielnego opracowania.

Temat malowania LVG C.V jest mi z grubsza znany, ale dyskutujemy o tym konkretnym egzemplarzu. W tym przypadku górny płat na pewno nie był pomalowany na zielono, bo na zdjęciu byłby w odcieniu szarości, tak jak statecznik poziomy. Jeżeli nie był pomalowany na biało, to jedynie pasuje cellonowane płótno - podobno takie też się trafiały [vide rysunek]. Z tym statecznikiem poziomym też jest ciekawa sprawa, bo końcówki [i prawdopodobnie ster poziomy] ma pomalowane na biało. Natomiast te ukośne pasy na stateczniku na pewno nie są w kolorze białym [vide szachownica], można domniemywać, że są w kolorze żółtym lub niebieskim.

1529642656_LVGC.V4576kraksawlesie.thumb.png.8aea79862a88d291ec6cdda07ddf53bd.png

DFW-CV.png

Napisano
W dniu 4.10.2020 o 09:13, balans napisał:

Z tym statecznikiem poziomym też jest ciekawa sprawa, bo końcówki [i prawdopodobnie ster poziomy] ma pomalowane na biało.

Nie jest. Ster jest po prostu skierowany ku dołowi, niemal w poziomie względem obserwatora. Skośne końcówki należą do powierzchni steru.

Napisano
41 minut temu, SnaQ napisał:

Nie jest. Ster jest po prostu skierowany ku dołowi, niemal w poziomie względem obserwatora. Skośne końcówki należą do powierzchni steru.

Drugie zdjęcie faktycznie potwierdza, że ster wysokości był wychylony, a więc z tym malowaniem steru na biało to mój błąd.

Napisano

Lockheed L-10 Electra. Siostrzana maszyna SP-AYB rozbiła się 01.12.1936 po Atenami z powodu fatalnych warunków atmosferycznych. Zginłą tylko pilot.

L-10.png

Napisano
W dniu 16.10.2018 o 10:44, formoza58 napisał:

PZL 50 Jastrząb".

lot_s__pzl_50_jastrzab.jpg&x=800

 

W dniu 16.10.2018 o 14:40, Koloman napisał:

A dlaczego ten PZL 50 Jaszczomb" ma angielskie znaki rozpoznawcze i angielski numer seryjny?

 

Bo to nie jest Jastrząb...

To: Gloster F.5/34

Napisano

Samolot PZL Ł.II (SP-AFA) na którym S.Skarżyński i A.Markiewicz wykonali lot wokól Afryki.

W okresie 01.02 - 05.05.1931 przelecieli dystans 25 770 kilometrów. 

PZL Ł.II.png

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie