Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Sam nie jestem przekonany do końca, czy to właściwy dział...

Bo to ani wyprodukowane w Polsce (tylko w IAR Brașov), ani lotnisko nie nasze, ani zakres czasowy z tytułu wątku, ani nawet malowanie. Ale nie ma na forum działu "Polskie samoloty w innych krajach" czy coś w ten deseń. Więc dokładam tutaj.

PZL P.24E   z taktycznym nr "29" po nieudanym lądowaniu. Rumunia, 13 sierpnia 1940.

Zamalowane kokardy pod skrzydłami. A te ciapy na spodzie kadłuba to chyba błoto? Bo na kamuflaż (albo skazy na zdjęciu) nie wyglądają.

150519546_PZL.24E-nrb29Rumunia1940-08-14.thumb.jpg.d5a1d4e912e788262c14a76dfffa7d76.jpg

Źródlo: Facebook

  • Super 1
Napisano

Na ten weekend - kolejna premiera w tym wątku.

Gabriel P-Va, amatorski samolot z 1921 r., zbudowany w Bydgoszczy przez braci Gabriel: Jana i Pawła (noszących przed 1918 imiona Wilhelm oraz Walther).

1678095331_GabrielP-Va(1921).thumb.jpg.8d823d3dca94cc37a12af62390a48cb6.jpg

Płat mógł być składany do transportu i kładziono go na rusztowaniu nad kadłubem (to tylne - demontowane, rzecz jasna na czas lotu).

 

  • Super 2
Napisano

Pięknie... To pierwsza wersja (czyli Gabriel P-V, bez "a") - jeszcze bez wycięcia w niedemontowalnym płacie nad kabiną. Żeby tam wejść, trzeba było podnieść klapę w tym miejscu. Fajnie widać rzędy gwoździ, którymi mocowane było pokrycie do wręg.

P.S. Przyglądam się rysunkom w PKL (Stratus, 2004). Mam wrażenie, że plany są znacznie przesadzone, jeśli chodzi o cięciwę skrzydła.

Napisano

" P.S. Przyglądam się rysunkom w PKL (Stratus, 2004). Mam wrażenie, że plany są znacznie przesadzone, jeśli chodzi o cięciwę skrzydła. "

Wg mnie planik jest OK - cięciwa długa, profil płata też właściwie pokazany.

profil P-V.png

Napisano
23 godziny temu, KayFranz napisał:

.......Bydgoszczy przez braci Gabriel: Jana i Pawła......

Spolszczając braci Gabriel bez trudu uzyskaliśmy kolejnego polskiego asa myśliwskiego I-ej Wojny Światowej.

Willy służąc w Jasta 11 zestrzelił 11 samolotów angielskich i francuskich. Walterowi (Jasta 19) poszło niestety gorzej.

Napisano

Fokker F.VIIb/3m   P-PAAA, przygotowany do lotu rekordowego.

Lotnisko w Warszawie, wg opisu przed samolotem stoją Stefan Karpiński i Klemens Długoszewski (z prawej, w jasnym garniturze). Karpiński to chyba ten w środku (z naciskiem na chyba...), trzecia osoba - nie opisana. Fotografia datowana na 19 lipca 1928, czyli niespełna dwa tygodnie przed lotem do Bagdadu.

704474213_FokkerF.VII3mP-PAAA1928-07-19Wwa(KarpiskiStDugoszewski).thumb.jpg.0853b827a308e9d46b1cd39aa1acf924.jpg

Źródło: ebay.de

Napisano

"Twórzmy Polskę skrzydlatą"

Kadłub szkolnego (budowany na licencji) Hanriota H-28 nr. 30.228 podczas Święta Miast organizowanego przez L.O.P.i P. - Lwów 1935 r. Wcześniej do 1929 r. w 61.EL 6.PL potem w Lotniczym Przysposobieniu Wojskowym (Warszawa) do 1936 br.

 

Hanriot H-28, Lwów 1935 r..png

Napisano

De Havilland DH.9 nr. H4315 z 5.EW - Lewandówka (Lwów) - lipiec 1920 r. i po kraksie.

Jeden z 20 egz. lekkich bombowo-rozpoznawczych samolotów, które otrzymaliśmy w darze od Wielkiej Brytanii - Rządu JKM Jerzego V.

DH-9 nr. H4315 z 5.EW - Lewandówka Lwów lipiec 1920 r..png

DH-9 nr.H4315 - kapotaż.png

Napisano
W dniu 25.02.2020 o 19:18, formoza58 napisał:

Z archiwum Allegro.

Kolejny Potez V.

lot s potez 15 o.JPG

Potez XV z niezwykle interesującym godłem eskadry w formie trójkąta lub oznaczeniem (numerem) eskadry ?

Pierwszy raz taki kształt widzę - geometryczne godła miały zwykle kształt prostokąta. Jakość zdjęcia nie pozwala rozpoznać, czy godło już zostało namalowane czy też jest to tylko przygotowane tło.

Napisano
W dniu 5.03.2020 o 14:26, Sedco Express napisał:

Potez XV z niezwykle interesującym godłem eskadry w formie trójkąta lub oznaczeniem (numerem) eskadry ?

Pierwszy raz taki kształt widzę - geometryczne godła miały zwykle kształt prostokąta. Jakość zdjęcia nie pozwala rozpoznać, czy godło już zostało namalowane czy też jest to tylko przygotowane tło.

 

Był to pierwszy samolot Potez XV przydzielony w 1924 roku do 4 PL Toruń. W tej serii zdjęć z Allegro znajdowało się jeszcze jedno zdjęcie tego egzemplarza, z pozującym przed samolotem kpt. pil. Juliuszem Gilewiczem. Mam w swoich zbiorach jeszcze inne zdjęcie tego egzemplarza samolotu uzyskane od mechanika 4 PL w Toruniu, p. Karlikowskiego przed samolotem stoi, wówczas chyba w stopniu plutonowego (znany skądinąd przedwojenny (uczestnik Challenge 1934 r.) i wojenny (302 Dywizjon Myśliwski) mechanik Leon Zamiara.  

Niestety, Pan Karlikowski nie pamiętał takich szczegółów dotyczących malowania, coś mu się kołatało w pamięci, że w tym miejscy był numer z którym samolot brał udział w przelocie z Francji do Polski i ten trójkąt, powstał chyba jako zamalowanie tego numeru ) lecz przekaz ten traktowałbym z wielkim znakiem zapytania. Pan Karlikowski miał, gdy z nim rozmawiałem przeszło 90 lat, i choć pamięć do nazwisk i wydarzeń w pułku miał niesamowita, o tym szczególe zbytnio nie pamiętał. 

 

Napisano
Godzinę temu, W3SOKÓŁ napisał:

 

Był to pierwszy samolot Potez XV przydzielony w 1924 roku do 4 PL Toruń. W tej serii zdjęć z Allegro znajdowało się jeszcze jedno zdjęcie tego egzemplarza, z pozującym przed samolotem kpt. pil. Juliuszem Gilewiczem. Mam w swoich zbiorach jeszcze inne zdjęcie tego egzemplarza samolotu uzyskane od mechanika 4 PL w Toruniu, p. Karlikowskiego przed samolotem stoi, wówczas chyba w stopniu plutonowego (znany skądinąd przedwojenny (uczestnik Challenge 1934 r.) i wojenny (302 Dywizjon Myśliwski) mechanik Leon Zamiara.  

Niestety, Pan Karlikowski nie pamiętał takich szczegółów dotyczących malowania, coś mu się kołatało w pamięci, że w tym miejscy był numer z którym samolot brał udział w przelocie z Francji do Polski i ten trójkąt, powstał chyba jako zamalowanie tego numeru ) lecz przekaz ten traktowałbym z wielkim znakiem zapytania. Pan Karlikowski miał, gdy z nim rozmawiałem przeszło 90 lat, i choć pamięć do nazwisk i wydarzeń w pułku miał niesamowita, o tym szczególe zbytnio nie pamiętał. 

 

Fabryczne pierwsze Potezy, które przyleciały z Francji do Polski (Rajd Alpejski) miały wymalowane we Francji oznaczenia w postaci litery i cyfry. W tym wypadku cyfra "2" miała inny kształt niż ta na zdjęciu (vide zał.).

Na obu burtach samolotu malowano wpierw literę a za nią cyfrę.

Zamalowanie litery w formie trójkąta i jeszcze jasną (kontrastową) w stosunku do zielonej (khaki) barwy powłoki burty kadłuba  -  Tak miało zostać ? Po co ? W jakim celu ? By litera była niewidoczna a zamalowanie pozostało ? Nielogiczne.

Uważam, że cyfra została namalowana w pułku w eskadrze i jest to numer ewidencyjny samolotu a jasny (biały ?) trójkąt to tło pod godło eskadry (?), które nie zostało namalowane a finalnie trójkąt zmieniono na kwadrat.

Ciekaw jestem tych innych zdjęć tego (lub innego) Poteza XV z takim trójkątem na burcie.

POTEZ XV Nr. 2.png

Napisano
6 minut temu, Sedco Express napisał:

Fabryczne pierwsze Potezy, które przyleciały z Francji do Polski (Rajd Alpejski) miały wymalowane we Francji oznaczenia w postaci litery i cyfry. W tym wypadku cyfra "2" miała inny kształt niż ta na zdjęciu (vide zał.).

Na obu burtach samolotu malowano wpierw literę a za nią cyfrę.

Zamalowanie litery w formie trójkąta i jeszcze jasną (kontrastową) w stosunku do zielonej (khaki) barwy powłoki burty kadłuba  -  Tak miało zostać ? Po co ? W jakim celu ? By litera była niewidoczna a zamalowanie pozostało ? Nielogiczne.

Uważam, że cyfra została namalowana w pułku w eskadrze i jest to numer ewidencyjny samolotu a jasny (biały ?) trójkąt to tło pod godło eskadry (?), które nie zostało namalowane a finalnie trójkąt zmieniono na kwadrat.

Ciekaw jestem tych innych zdjęć tego (lub innego) Poteza XV z takim trójkątem na burcie.

POTEZ XV Nr. 2.png

Na tym drugim zdjęciu z stojącym przed samolotem kpt. pil. Juliuszem Gilewiczem widać tylko fragment cyfry "2" (ten fragment kadłuba jest niestety zasłonięty skrzydłem. A że zdjęcie zrobiono w 1924 roku świadczy stopień kapitana. Juliusz Gilewicz został awansowany na majora w grudniu 1924 roku. 

Przekaz Pana Karlikowskiego, jak wspomniałem należy traktować z dużym znakiem zapytania. Samo zdjęcie tego Poteza (z trójkątem) pochodzi ze zbiorów rodziny innego lotnika z rejonu Bydgoszczy, mechanika z SPLdM sierż. Bronisława Myśliwca, który zginął podczas bombardowania koszar w Łucku 10 września 1939 roku. 

Innych zdjęć Poteza XV z takim znakiem geometrycznym niestety nie spotkałem.

 

Napisano
W dniu 5.03.2020 o 14:26, Sedco Express napisał:

Potez XV z niezwykle interesującym godłem eskadry w formie trójkąta lub oznaczeniem (numerem) eskadry ?

Pierwszy raz taki kształt widzę - geometryczne godła miały zwykle kształt prostokąta. Jakość zdjęcia nie pozwala rozpoznać, czy godło już zostało namalowane czy też jest to tylko przygotowane tło.

 

Był to pierwszy samolot Potez XV przydzielony w 1924 roku do 4 PL Toruń. W tej serii zdjęć z Allegro znajdowało się jeszcze jedno zdjęcie tego egzemplarza, z pozującym przed samolotem kpt. pil. Juliuszem Gilewiczem. Mam w swoich zbiorach jeszcze inne zdjęcie tego egzemplarza samolotu uzyskane od mechanika 4 PL w Toruniu, p. Karlikowskiego przed samolotem stoi, wówczas chyba w stopniu plutonowego (znany skądinąd przedwojenny (uczestnik Challenge 1934 r.) i wojenny (302 Dywizjon Myśliwski) mechanik Leon Zamiara.  

Niestety, Pan Karlikowski nie pamiętał takich szczegółów dotyczących malowania, coś mu się kołatało w pamięci, że w tym miejscy był numer z którym samolot brał udział w przelocie z Francji do Polski i ten trójkąt, powstał chyba jako zamalowanie tego numeru ) lecz przekaz ten traktowałbym z wielkim znakiem zapytania. Pan Karlikowski miał, gdy z nim rozmawiałem przeszło 90 lat, i choć pamięć do nazwisk i wydarzeń w pułku miał niesamowita, o tym szczególe zbytnio nie pamiętał. 

 

Napisano

Spojrzałem na zdjęcie otrzymane od Pana Karlikowskiego i na nim również widoczna jest tylko "2" (zakryta skrzydłem zw tym przypadku lewym. Pan Karlikowski służył w 41 Eskadrze 

Zwróćcie jednak koledzy uwagę, że zdjęcie Poteza z "trójkątem" jest z okresu późniejszego. W pierwszym okresie służby nowych Potezów w jednostkach szachownice malowane były we Francji wg. francuskiego wzoru (można powiedzieć jak współcześnie) czyli szachownica była w wersji "biało - czerwonej". Dopiero później, po remontach samolotów lub naprawach w zakładzie malowano szachownice w wersji "czerwono - białej" i taką szachownicę ma wspomniany Potez XV z "trójkątem". Sugestia kolegi "Tyr" wydaje się być bardzo prawdopodobna. 

W książce Pana T. Królikiewicza "Samolot i barwa ..."ostatnie wydanie na str. 177 jest zdjęcie również Poteza XV z numerem taktycznym "6" i podobnym trójkątem. Opis do zdjęcia: "... samolot w wersji do działań nocnych ... biały trójkąt o nieznanym przeznaczeniu (dodatkowe oznaczenie samolotów działających w nocy ?, pole przygotowane pod znak eskadrowy ?, być może oznaczenie na manewry ?), koniec lat dwudziestych" Samolot na tym zdjęciu ma również już "czerwono - białą" szachownicę. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie