Jump to content

Krzysztof115

Forum members
  • Content Count

    1182
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Krzysztof115 last won the day on July 16

Krzysztof115 had the most liked content!

Community Reputation

16 Good

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Pociąg pancerny P.P.11 "Poznańczyk" II formowania ("pancerny składak", bo wagony bojowe są zarówno zbudowane w WK Warszawa/WK w Łapach oraz budowy krakowsko-nowosądeckiej).
  2. Lwowski konstruktor to zapewne inż. Nieniewski.
  3. Identyfikacja tego zdjęcia jest to austro-węgierski moździerz okopowy 7.5cm Minenwerfer M.17 Kolben. Do tego zdjęcia jest taka informacja: "Jako zaszczytny upominek i podziękowanie za braterską pomoc, swego czasu otrzymał I. pułk Strzelców Wlkp. od obywateli miasta Lwowa 8 bombomiotów z napisami: „Obrońcom swoim wdzięczni obywatele Lwowa” i 1030 sztuk pocisków do nich, wszystko wykonane w warsztatach lwowskich i według pomysłu jednego z tamtejszych inżynierów."
  4. Krakowski pociąg pancerny "Wawel" sfotografowany w dniu 30 stycznia 1919 r. przed odjazdem do Poznania. Tutaj został przemianowany i otrzymał nową nazwę "Danuta".
  5. Zdjęcie przedstawia wielkopolski pociąg pancerny "Rzepicha" (eks niemiecki Pz.Zug. 23, zdobyty w lutym 1919 r. pod Rynarzewem). Pociąg pancerny "Pierwszy Marszałek" jesienią 1920 r. w rejonie Warszawy.
  6. M.W. Żebrowski Zarys historii polskiej broni pancernej 1918-1947, Londyn 1971.
  7. W związku z uszkodzonymi armatami w wieżach, pociąg "Bartosz" był bezbronny, w związku z tym na 2 platformy wstawiono 2 rosyjskie armaty kal.76,2 mm wz.1902. Posiłkuję się zdjęciem sowieckiego, szerokotorowego pociągu pancernego "Wolna Rosja". Ustawienie armat lub haubic to dość popularna metoda. W ten sposób powstało także kilkanaście polskich "pancerek", przy czym "Grzmot" (operujący przez miesiąc) był wyposażony w 2 francuskie haubice kal.155 mm wz.1917.
  8. Pociąg pancerny P.P.20 "Bartosz Głowacki" to "pancerny składak", złożony z niemieckich wagonów pancernych, pochodzących z różnych jednostek, przebudowanych następnie w Krakowie. W ramach reperacji wojennych Niemcy w lutym 1920 r.przekazali stronie polskiej 281 parowozów oraz 14 wagonów pancernych ( z niemieckiej Dyrekcji Bydgoskiej) oraz pewną ilość parowozów i wagonów pancernych ( z niemieckiej Dyrekcji Gdańskiej).
  9. Z tekstu "pod dowództwem Władysława Pigonia". Profesor Stanisław Pigoń, prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, a następnie rektor Uniwersytetu Wileńskiego w Wilnie.
  10. Niestety, "dobre chęci" to za mało, stąd w artykule o por. Tadeuszu Strumiłło jest trochę przekłamań. Po pierwsze: dolne zdjęcie przedstawia polski improwizowany pociąg pancerny (z Wiki)- jest to po prostu pociąg pancerny P.P.6 "Gromobój" w wąwozie Posady Chyrowskiej w styczniu 1919 r. , który został rozwiązany pod koniec 1919 r. Nie ma kto poprawić podpisu pod tym zdjęciem na Wiki. Potwierdza to także fotka z książki Adama Jacka Ostrówki.
  11. Może trochę nie w temacie- 1 września 2019 r. na Zamku Królewskim w Niepołomicach została otwarta wystawa o pociągach pancernych.
  12. W publikacji profesora Zbigniewa Karpusa "Wschodni sojusznicy" znajduje się następująca informacja: Wykaz materiałów przejętych przez Polaków do 2 grudnia 1920 r. od Ukraińców (po klęsce ich ofensywy na Podolu) - "17. 590 kb, 403 km, 81 art., 10 sam. osobowych, 19 sam. ciężarowych oraz 2 samochody opancerzone (możliwe, że wśród nich był "Mars"). Po drugiej stronie rzeki Zbrucz zostawiono ciężką artylerię i pociągi pancerne". Zdjęcie "Marsa" (wyretuszowane przez cenzora wojskowego) z książki Żyrkiewicza, zostało wykonane zapewne w 1927 r.
×
×
  • Create New...

Important Information