Skocz do zawartości

Rozminowanie pod przekop Mierzei


Rekomendowane odpowiedzi

  • 3 weeks later...

 Kiedy premierem, to przyjęliśmy ten program w 2014 roku i przekop i port w Elblągu(...) miał być gotowy wedle tego planu w 2020 roku. Trzy lata temu miały tu zawijać statki; od trzech lat Elbląg miał zarabiać na porcie - Elbląg, nie PiS czy jakaś inna partia rządząca" - mówił Tusk na przedwyborczym spotkaniu w Elblągu.

Pis im ukradł pomysł ?!

Ciekawe co dalej z tymi 900 metrami ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na pogłębienie rzeki Elbląg.

- Obecnie trwają prace komisji przetargowej, która bada oferty pod względem merytorycznym i formalnym - przekazała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.

Jak poinformowała rzeczniczka, w ramach ogłoszenia na roboty pogłębiarskie na rzece Elbląg, Etap IV - "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską", kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, to 88 mln 123 tys. zł.

Trzy oferty

W postępowaniu złożone zostały trzy oferty. Budimex zaproponował cenę brutto 139 mln 831 tys. 564 zł, konsorcjum firm: FABE POLSKA Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. wskazało cenę brutto 132 mln 63 tys. 495 zł oraz Konsorcjum firm: NDI S.A., NDI SOPOT S.A. przedstawiło cenę 131 mln 456 tys. 77 zł.

Zgodnie z uchwałą Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Programu wieloletniego pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską", zakończenie wszystkich etapów inwestycji powinno nastąpić do końca 2024 roku.

Sporny odcinek

Prace, których dotyczy postępowanie przetargowe, nie będą obejmować odcinka w samym porcie, gdyż pogłębienie toru wodnego w tym miejscu należy do zarządu elbląskiego portu - przekazał Urząd Morski w Gdyni.

[...]

https://www.money.pl/gospodarka/poglebienie-rzeki-elblag-sporny-odcinek-wciaz-problemem-6955873035770368a.html

 

PS To drugi lub trzeci przetarg... i za każdym razem przewidziany budżet jest o 1/2 czy 1/3 zbyt skromny...

 

PS "Prace dotyczące pogłębienia toru wodnego do głębokości 4,5 metra obejmują m.in. roboty czerpalne - transport i refulację urobku z wbudowaniem w nowo projektowaną wyspę na Zalewie Wiślanym, zakup, dostarczenie i ustawienie oznakowania nawigacyjnego"

 

Nie znalazłem, niestety, informacji, czy-jak-za ile tor wodny będzie na bieżąco pogłębiany i/lub utrzymywany w stanie użytecznym...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Ochłonąłem i taki niewinny żarcik chcę przemycić w temacie - nie ma tu reakcji na wyzwiska i obelgi więc cóż może grozić za odrobinę sarkazmu skierowanego wyłącznie do polityków, prawda ?

"Podobno - podkreślam - podobno ma być ustawiona pamiątkowa tablica w porcie:

Tę inwestycję udało się zablokować na ostatnim etapie dzięki poświęceniu władz samorządowych Elbląga i polityków Koalicji Obywatelskiej."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Janko Muzykant napisał:

Ochłonąłem i taki niewinny żarcik chcę przemycić w temacie - nie ma tu reakcji na wyzwiska i obelgi więc cóż może grozić za odrobinę sarkazmu skierowanego wyłącznie do polityków, prawda ?

"Podobno - podkreślam - podobno ma być ustawiona pamiątkowa tablica w porcie:

Tę inwestycję udało się zablokować na ostatnim etapie dzięki poświęceniu władz samorządowych Elbląga i polityków Koalicji Obywatelskiej."

A może:

" Tu zaczęto inwestycję od dudy strony i szukamy winnego "

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, karpik napisał:

A może:

" Tu zaczęto inwestycję od dudy strony i szukamy winnego "

Każdy element jest niezbędny - przekop, mosty, tor wodny, port, plan przestrzennego zagospodarowania itp.  Pytanie czy robić po kolei ( i co dwa lata coś otwierać z wielką pompą) czy wszystko na raz i nie skończyć przed wyborami ?

Dupa blada gdyby rzad i samorząd zainwestował setki mln tylko i wyłącznie w port korzystający z toru wodnego CCCP.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki Gdańsk już od dekady jest najszybciej rosnącym portem Europy.

W ciągu ostatnich 6 lat przeładunki w Porcie Gdańsk wzrosły o 83 proc., osiągając w 2022 r. absolutnie najlepszy wynik w historii – 68,2 mln ton.

W 2023 r. około 80 mln ton co plasuje port w Gdańsku na 5-6 miejscu w Unii Europejskiej.

https://www.portalmorski.pl/wiadomosci/porty-logistyka/54748-port-gdansk-na-5-miejscu-w-unii-europejskiej-z-51-proc-wzrostem-przeladunkow

To tak w temacie po co nam inwestowanie porty.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Janko Muzykant napisał:

Taki Gdańsk już od dekady jest najszybciej rosnącym portem Europy.

Nie jest to pierwszy raz w jego historii. Okresy prosperity to czasy gdy był częścią Najjaśniejszej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Janko...

"Taki Gdańsk już od dekady jest najszybciej rosnącym portem Europy. ..."

Fakt- choć ostatnie dwa lata, to niestety wpływ innych, tragicznych, wydarzeń, a nie kwestia cudu gospodarczego...

A jak przeczytasz ze zrozumieniem artykuł ze śnurka, to zauważysz (?) informacje, co i dlaczego w potężnym stopniu wzrosło- paliwa szeroko rozumiane. W tym... węgiel, polskie piastowskie czarne złoto... Ot, taki zonk- górnictwo leży, kolejne podwyżki pensji i kosztów działania kopalń w planach, a Gdańsk przeładowuje "12,8 mln ton, zatem w skali roku węgiel będzie na plusie w porównaniu do 2022 r"

 

"To tak w temacie po co nam inwestowanie porty."

Yhmmm... tyle, że sam port, to mało i dopiero początek.. Kłania się sieć drogowa, a jeszcze lepiej kolejowa i zdolności do przewozu. A tu... PKP Cargo down...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Janko poczytaj jak masz czas i chęci z tego śnurka wszystkie wypowiedzi od początku , wywalając oczywiście bicie piany . Potem zerknij w powiększeniu na miasto Elbląg gdzie leży i poczytaj historię miasta i zalewu od XII wieku potem zobacz infrastrukturę kolejową oraz sieć autostrad do portu i dróg dojazdowych , potem pooglądaj port z góry i zaznacz które tereny nie nadają się do inwestycji tak kolejowych jak i drogowych do portu i dlaczego , potem zobacz zakłady które coś produkują i co produkują i dla kogo była ta produkcja w gruncie przeznaczona " odbiorca" i nadal w większości jest on ten sam mimo coraz większych obostrzeń.

Dla mnie cała zabawa w Elbląg i port wewnętrzny to wielkie polityczne bicie piany a nie inwestycja strategiczna . Obecnie marginalny port z przeładunkiem ilościowym poru rybackiego i nie mającym większej przyszłości na rozbudowę . Historycznie Elbląg powstał jako port przy linii brzegowej Zalewu Wiślanego - tak jak np mały port pasażerski w Fromborku . Tyle że od tego czasu zalew skurczył się o ponad 1/3 i z portu zalewowego stał się portem rzecznym na nawet nie rzece a cieku wodnym . Od strony dawnego zalewu to jedne wielkie torfowiska o d kilku do kilkunastometrowej głębokości. Postaw szlak kolejowy na torfowisku . O ile torfowisko ma 1-2 głębokości to da się je wybragować i utwardzić ale kilkanaście metrów torfu i mułów to koszt kosmiczny - warty w budowie do portu kosmicznego a nie do przystani dla kajaków . Z uwagi że miasto postawiło na turystykę to kolej do portu zlikwidowano i nie przewiduje się jej powrotu. Pokażcie mi port wielkoprzeładunkowy bez kolei i bez autostrady czy drogi szybkiego ruchu . To tak jakby w Gdańsku na Motławie zbudować port przeładunkowy koło żurawia gdańskiego i tiry z towarem puścić długim targiem - no widzę radość mieszkańców Gdańska a to praktycznie tak ma wyglądać w Elblągu . Jak ktoś tego miasta nie oglądał , nie przeszedł się po porcie , po drogach tego miasta i chce decydować o jego przyszłości w zaciszu Warszawskich gabinetów no to nic dobrego z tego nie wyjdzie , Jedno z ładniejszych miast i starówka odbudowująca się w stylu gdańskiej starówki , cisza ,wąskie uliczki , stare kamienice , malutki port i niewielkie mosty na ciekiem wodnym , byłem, oglądałem, zwiedzałem i wiem co piszę . Z wróbla nie zrobimy orła nawet doklejając mu skrzydła z papieru i propeler do dupy . I przeczuwam że za dekadę lub dwie to może jego przepustowość się zwiększy 3-4 krotnie ale to nadal będzie nic w porównaniu z małymi portami morskimi typu Koszalin , Kołobrzeg itp.

  • Super 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 hours ago, Czlowieksniegu napisał:

Fakt- choć ostatnie dwa lata, to niestety wpływ innych, tragicznych, wydarzeń, a nie kwestia cudu gospodarczego...

A jak przeczytasz ze zrozumieniem artykuł ze śnurka, to zauważysz (?) informacje, co i dlaczego w potężnym stopniu wzrosło- paliwa szeroko rozumiane. W tym... węgiel, polskie piastowskie czarne złoto...

Tak bez czytania to się domyślałem że wzrost przeładunków napędza wojna czyli bardziej sytuacja geopolityczna niż potrzeby naszej gospodarki. Więc z otwieraniem szampana faktycznie warto poczekać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Janko...

Pomijam, że rozbawiłeś mnie jak norkę...

A teraz jeszcze jedna prośba/quiz- sprawdź, o ile mogą, patrząc od strony technicznej wzrosnąć możliwości logistyczne do Elbląga/Gdańska, od strony transportu kolejowego i kołowego...
Ale tak bez nakładów liczonych w setkach miliardów złotych..


PS I bez robienia z mózgu wody, jak ma to miejsce przypadku pomysłów zrobienia ponownie z Odry sensownego szlaku żeglugowego...
Pominę, że jak w większość tego typu przypadków, plany są dokumentnie oderwane od rzeczywistości a mitycznymi oponentami są Niemcy :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 hours ago, Landszaft napisał:

Janko poczytaj jak masz czas i chęci z tego śnurka wszystkie wypowiedzi od początku , wywalając oczywiście bicie piany . Potem zerknij w powiększeniu na miasto Elbląg gdzie leży i poczytaj historię miasta i zalewu od XII wieku potem zobacz infrastrukturę kolejową oraz sieć autostrad do portu i dróg dojazdowych , potem pooglądaj port z góry i zaznacz które tereny nie nadają się do inwestycji tak kolejowych jak i drogowych do portu i dlaczego , potem zobacz zakłady które coś produkują i co produkują i dla kogo była ta produkcja w gruncie przeznaczona " odbiorca" i nadal w większości jest on ten sam mimo coraz większych obostrzeń.

Dla mnie cała zabawa w Elbląg i port wewnętrzny to wielkie polityczne bicie piany a nie inwestycja strategiczna . Obecnie marginalny port z przeładunkiem ilościowym poru rybackiego i nie mającym większej przyszłości na rozbudowę . Historycznie Elbląg powstał jako port przy linii brzegowej Zalewu Wiślanego - tak jak np mały port pasażerski w Fromborku . Tyle że od tego czasu zalew skurczył się o ponad 1/3 i z portu zalewowego stał się portem rzecznym na nawet nie rzece a cieku wodnym . Od strony dawnego zalewu to jedne wielkie torfowiska o d kilku do kilkunastometrowej głębokości. Postaw szlak kolejowy na torfowisku . O ile torfowisko ma 1-2 głębokości to da się je wybragować i utwardzić ale kilkanaście metrów torfu i mułów to koszt kosmiczny - warty w budowie do portu kosmicznego a nie do przystani dla kajaków . Z uwagi że miasto postawiło na turystykę to kolej do portu zlikwidowano i nie przewiduje się jej powrotu. Pokażcie mi port wielkoprzeładunkowy bez kolei i bez autostrady czy drogi szybkiego ruchu . To tak jakby w Gdańsku na Motławie zbudować port przeładunkowy koło żurawia gdańskiego i tiry z towarem puścić długim targiem - no widzę radość mieszkańców Gdańska a to praktycznie tak ma wyglądać w Elblągu . Jak ktoś tego miasta nie oglądał , nie przeszedł się po porcie , po drogach tego miasta i chce decydować o jego przyszłości w zaciszu Warszawskich gabinetów no to nic dobrego z tego nie wyjdzie , Jedno z ładniejszych miast i starówka odbudowująca się w stylu gdańskiej starówki , cisza ,wąskie uliczki , stare kamienice , malutki port i niewielkie mosty na ciekiem wodnym , byłem, oglądałem, zwiedzałem i wiem co piszę . Z wróbla nie zrobimy orła nawet doklejając mu skrzydła z papieru i propeler do dupy . I przeczuwam że za dekadę lub dwie to może jego przepustowość się zwiększy 3-4 krotnie ale to nadal będzie nic w porównaniu z małymi portami morskimi typu Koszalin , Kołobrzeg itp.

Dzięki za syntetyczny i pełen rzeczowych argumentów post ( pobił Pan rekord forum, tendencja jest odwrotna w kierunku emocji ). Zdawałem sobie sprawę że poprawa infrastruktury tak dużego regionu to proces rozłożony na wiele lat i etapów. Zawsze po poprawie jednego elementu następny okazuje się wąskim gardłem który należy ulepszyć - to nic niezwykłego. Jednak  nagromadzenie problemów bardzo trudnych lub nawet niemożliwych do rozwiązania aby w 100 % wykorzystać przekop i przyszłe  możliwości portu w Elblągu jest spore. Delikatnie to ujmując.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Janko..

"Dzięki za syntetyczny i pełen rzeczowych ..."

Ale... Land napisał to, co od początku krytycy tego chorego pomysłu pt Przekop podnosili... A jak się wczytasz w merytoryczne szczegóły, to masz szansę zauważyć, że w pewnym momencie dość mocno zmieniła się partyjno-rządowa narracja i pojawił się element wojskowo-obronny. Który znów został, słusznie na marginesie, wyśmiany- ale pozwolił on udawać patriotyczne zadęcie i... obejść część procedur i/lub utajnić ich przebieg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedna sprawa zalecam zobaczyć i przeczytać ten "śnurek"  https://pl.wikipedia.org/wiki/Port_morski_Elbląg

W tym "śnurku" najważniejsza to tabela rocznych przeładunków która jak ktoś się orientuje w ilościach przeładunkowych czy wielkościach obecnych masowców  to do naszego portu w gdańsku dziennie zawija kilka stutysięczników . Średnia przeładunków w Elblągu licząc z tej tabeli to ciut ponad 100 000 Ton rocznie !!!! co to jest !!!! . To jest ładowność obecnie jednego normalnego masowca pełnomorskiego !!!. a już standardem są masowce o załadunku 200 i 300 tys ton na jeden statek ! . Jedna suwnica o udźwigu 150 ton !! . obrotnica do statku 120 metrów . Czyli port do obsługi 5 góra 10 tysięcznika i to pod wielkim zapytaniem ? czy 10 tysięcznika przyjmie . Taki porcik dla kabotażowców , białej żeglugi , czy żeglugi po samym zalewie .Do portu w Kołobrzegu mu tak daleko jak z ziemi do księżyca . Jak po wszystkich inwestycjach będzie w stanie przyjmować do 500 000 a max 1 000 000 ton rocznie to wszystko co zdzierży infrastruktura drogowa i sam porcik - i pytanie co to jest nawet 1 mln ton rocznie !! to jest praktycznie dalej wielkie nic , większe przeładunki mają  porty w Ustce na Helu czy Kamieniu Pomorskim - nawet Łeba bije na głowę Elbląg , więc o czym dyskusja .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Komunikat Najwyższej Izby Kontroli

24 czerwca 2024 09:05

Najwyższa Izba Kontroli informuje, że w następstwie kontroli D/22/506 Planowanie i realizacja budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską prowadzonej w Ministerstwie Infrastruktury oraz Urzędzie Morskim w Gdyni, Najwyższa Izba Kontroli złożyła do prokuratury dwa zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa polegającego na przekroczeniu uprawnień, tj. o czyny określone w art. 231 § 1 kodeksu karnego oraz jedno zawiadomienie do rzecznika dyscypliny finansów publicznych w sprawie dokonywania wydatków ze środków publicznych bez upoważnienia, tj. o czyny określone w art. 11 ust. 1 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

W toku kontroli NIK ustaliła m.in., że Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni do czasu aktualizacji programu w 2020 r. zaciągał zobowiązania w celu sfinansowania jego realizacji przekraczając o 157,7 mln zł całkowity budżet programu, ze środków budżetu programu dokonywał wydatków na cele niesłużące jego realizacji, a istotną część skontrolowanych zadań inwestycyjnych realizował z naruszeniem zasad rzetelności, legalności, gospodarności i celowości.

Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej w projekcie uchwały w sprawie programu wieloletniego pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską nie określił w sposób realny niezbędnego zakresu rzeczowego i finansowego inwestycji. Ponadto, w trakcie prac prowadzonych w 2019 r. i 2020 r. nad nowelizacją uchwały RM z 2016 r. nie informował Rady Ministrów, że wartość inwestycji wzrośnie o ponad 100% i tym samym straciła ona uzasadnienie ekonomiczne.

Minister sprawując nadzór nad działalnością Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni nie podejmował interwencji mających na celu doprowadzenie do zgodności działań Dyrektora Urzędu z przepisami obowiązującego prawa, świadomie akceptował takie działania uzasadniając to racjonalnością postępowania, a nawet wprowadził Dyrektora Urzędu w błąd.

W wyniku złożonych zawiadomień, na dzień 18 czerwca 2024 r. w jednej sprawie zostało wszczęte śledztwo, które prowadzi Prokuratura Regionalna w Gdańsku, a właściwy rzecznik dyscypliny finansów publicznych wystąpił z wnioskiem o ukaranie do Przewodniczącego Międzyresortowej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy ministrze właściwym do spraw administracji publicznej.

https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/komunikat-nik-24062024.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odciążę Janko Muzykanta i innych twardogłowych Tyrów , M81 i innych.

Wina Tuska , PO wszędzie miało agentów wpływu , którzy sypali piach we wspaniałe działania PiSdzielców. A poza tym jest to sprawa polityczna , a nie złodziejstwa i braku kompetencji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie