formoza58 Napisano 10 Listopad 2019 Autor Napisano 10 Listopad 2019 Maszyna z Aeroklubu Wileńskiego w akcji walki z gruźlicą. Cytuj
Sedco Express Napisano 10 Listopad 2019 Napisano 10 Listopad 2019 Trochę lepsze zdjęcie WK-3 SP-AKO i jego smutny koniec - lotnisko Lubinek, wrzesień 1939 r. Cytuj
formoza58 Napisano 10 Listopad 2019 Autor Napisano 10 Listopad 2019 Z przekazania samolotu ufundowanego w Białymstoku, w 1937 roku. Cytuj
Sedco Express Napisano 11 Listopad 2019 Napisano 11 Listopad 2019 (edytowane) Breguet XIXB2 nr.francuski 1230 (nr. CWL 60.1). Z lewej strony Potez XVA2 - lotnisko Rakowice (Kraków) 31.07.1925 r. Był drugim egz. Bre XIX odebranym we Francji a pierwszym, który dotarł drogą powietrzną do Polski. Był to propagandowy rajd na trasie Paryż - Warszawa, w którym prócz Potezów XV uczestniczyły dwa Bre XIX o nr. 1230 i 1231 a dowodził rajdem gen.pil. Włodzimierz Zagórski. Rajd trwał od 19 do 31.07.1925 r. i do Warszawy doleciał tylko nr. 1230 (na w/w zdj. lotnisko etapowe Rakowice przed wylotem do Warszawy). Drugi samolot nr. 1231 z powodu awarii lądował w Pradze i po kilku dniach, po naprawie doleciał do Warszawy. Egz. o nr. 1230 (60.1) przydzielony został do 6.PL a finalnie znalazł się w 11.EL 1.PL (1933 r.) Edytowane 11 Listopad 2019 przez Sedco Express Cytuj
Sedco Express Napisano 12 Listopad 2019 Napisano 12 Listopad 2019 13 godzin temu, formoza58 napisał: PWS- 10 z 3 PL. Godło eskadry "Kruk" czyli 132.EM 3.PL z Poznania. Cytuj
Sedco Express Napisano 12 Listopad 2019 Napisano 12 Listopad 2019 PWS-10 - tankowanie. Grudziądz 1933 r. Widoczna litera "U" (litera kodu identyfikacyjnego)n na dolnej powierzchni płata świadczy o przynależności samolotu do Szkoły Strzelania i Bombardowania w Grudziądzu. Cytuj
Spirit of Warsaw Napisano 13 Listopad 2019 Napisano 13 Listopad 2019 W dniu 10.11.2019 o 23:44, formoza58 napisał: " Wicher". - Co na to Kol. Sedco Express? Cytuj
Sedco Express Napisano 13 Listopad 2019 Napisano 13 Listopad 2019 Spirit -dziękuję za zwrócenie uwagi. Po prostu przegapiłem Prawidłowa sylwetka - prototyp PZL P.44 "Wicher" na dolnym zdjęciu. Widoczna różnica w konstrukcji góry przodu kadłuba . Górne zdjęcie opisane jako "Wicher"to chyba jakiś nieudany retusz ? Takie same ujęcie ale tło jest też inne. Ciekawa sprawa... Cytuj
SnaQ Napisano 14 Listopad 2019 Napisano 14 Listopad 2019 Ujęcie bardzo podobne acz nie identyczne - zwróć uwagę na różnice w ułożeniu krawędzi natarcia skrzydła (na dolnym jest jednak nieco ostrzejszy kąt), położenie śmigła, wychylenie lotek... Cytuj
balans Napisano 14 Listopad 2019 Napisano 14 Listopad 2019 18 godzin temu, Sedco Express napisał: Górne zdjęcie opisane jako "Wicher"to chyba jakiś nieudany retusz ? Takie same ujęcie ale tło jest też inne. Ciekawa sprawa... Retusz zdjęć zamieszczanych w ówczesnej prasie, nie jedną sylwetkę samolotów i nie tylko, zniekształcił... Cytuj
Sedco Express Napisano 14 Listopad 2019 Napisano 14 Listopad 2019 Godzinę temu, Krzysztof115 napisał: Katastrofa w 1924 r. Błędny opis "Katastrofa w 1924 r." Na zdjęciu Albatros C.X 9259/16 nr. CWL 4.1 Samolot został uszkodzony 03.05.1919 r. podczas startu do lotu bojowego (wojna polsko-ukraińska). Silnik się zatrzymał po starcie i samolot uderzył w ziemię. Pilotował ppor.pil. Józef Krzyczkowski z 3.EL. Cytuj
KayFranz Napisano 14 Listopad 2019 Napisano 14 Listopad 2019 To jeszcze miejscówka: lotnisko w Kowlu. I w gratisie - foto lepszej jakości 1 Cytuj
Sedco Express Napisano 14 Listopad 2019 Napisano 14 Listopad 2019 KayFranz - wielkie dzięki ! Teraz widoczne są oznaczenia. Cytuj
formoza58 Napisano 15 Listopad 2019 Autor Napisano 15 Listopad 2019 ------------------------------------------------------------------------------------------------------ Tutaj ( niestety nie za ładne) zdjęcie naszego " Karasia, z krakowskiej prasy w końcu września 1939 roku. Cytuj
formoza58 Napisano 16 Listopad 2019 Autor Napisano 16 Listopad 2019 Nad Warszawą, 3 maja 1932 roku. Cytuj
Sedco Express Napisano 16 Listopad 2019 Napisano 16 Listopad 2019 41 minut temu, formoza58 napisał: Nad Warszawą, 3 maja 1932 roku. Bleriot SPAD S-51C1. Jak nad Warszawą to być może z jednej z eskadr myśliwskich 1.PL. SPAD-y S-51C1 miały płat górny ze skosem co pozwala łatwo je odróżnić od SPAD-ów S-61C1 których krawędź natarcia górnego płata była prosta. Cytuj
formoza58 Napisano 16 Listopad 2019 Autor Napisano 16 Listopad 2019 Z Allegro. Albatros po kraksie. Cytuj
Sedco Express Napisano 17 Listopad 2019 Napisano 17 Listopad 2019 W dniu 31.10.2018 o 22:33, formoza58 napisał: Potezy XV. Fragment zdjęcia zamieszczonego jakiś czas temu przez kol. Formozę. Całe (zdj. 1) znalazłem w sieci, jak również drugie, na którym te same samoloty pokazane zostały w innym ujęciu (zdj. 2) Na zdjęciach widać 15 samolotów. Na górze 2 pasażerskie Junkers F 13 - być może (z ogólnej ilości 17(16?) egz.) należące do pierwszej polskiej linii lotniczej Aerolot istniejącej w latach 1922-1929 (do 1925 r. jako Aerolloyd). Niżej Potezy XVA2 a wśród nich Breguet XIXB2. We Francji zakupiono 170 egz. Potezów XVA2 (w tym 2 szt. wzorcowe - do produkcji licencyjnej). Samoloty dostarczane były w latach 1924 do czerwca 1927 r. Z zakupionych tylko 17 egz. wysłano drogą powietrzną do Polski a pozostałe 153 egz. statkami z Cherbourga do Gdańska. Te 17 egz. wysłano lotem w dwóch grupach: - pierwsza grupa : 6 egz. i lot nazwano I RAJDEM ALPEJSKIM (23.09.-08.10.1924 r.) Dca - płk pil. Aleksander Serednicki. Doleciało 5 egz. Potezów XVA2 a lotniskiem etapowym było lotnisko Rakowice - Kraków - druga grupa (widoczna na zdj.1 i 2): 12 egz. Potezów XVA2 i 2 egz. Bre XIXB2. Samoloty odebrano we Francji na lotnisku Villacoublay 25.06.1925 r. Lot nazwano RAJDEM PIRENEJSKIM (16(19?)-30(31?).07.1925 r.) Dca - gen.brg.pil. Włodzimierz Ostoja-Zagórski. Widoczny na zdj.1 i 2 Bre XIXB2 to najprawdopodobniej jeden z dwóch wspomnianych - miały fabryczne francuskie numery: 1230 i 1231. Może to być Bre XIXB2 nr. 1230 (60.31), gdyż tylko ten doleciał do Polski razem z Potezami (zdj.3 - lotnisko Rakowice obok Potez XVA2). Drugi egz. o nr. 1231 (60.NN) z powodu awarii lądował w Pradze i do Warszawy doleciał kilka dni później (zdj.4) Sądzę, że zdjęcia drugiej grupy (zdj.1 i 2) zrobiono na lotnisku etapowym Rakowice. Samoloty posiadały prócz numeracji fabrycznej francuskiej oznaczenia rajdowe - litery A, D, E z dodanym numerem. Na zdj.4 widoczny Potez XVA2 - nr. 435 "A1" i mjr pil. Juliusz Gilewicz (jeden z pilotów I Rajdu Alpejskiego) Oznaczenia rajdowe (kolejność jak na zdj. 1) : Potez XVA2 - A1(435), A2(439), A3(426), A4(449), E1(451), E4(447), A5(422?)-40.109, E3(428?)-40.116, D1(440)-40.124 BreguetXIXB2 - 1230 (60.31?) PotezXVA2 - D4(468?)-40.125(lub 40.141), dwa niezidentyfikowane - (472)? i (589?)? Na zdj.1 i 2 widoczna jest obsługa naziemna, beczki z paliwem co wskazuje na przegląd samolotów przed wylotem do warszawy. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.