Skocz do zawartości

Zdjęcia naszych samolotów w latach 1920- 1939


Rekomendowane odpowiedzi

Breguet XIXB2 nr.francuski 1230 (nr. CWL 60.1). Z lewej strony Potez XVA2 - lotnisko Rakowice (Kraków) 31.07.1925 r.

Był drugim egz. Bre XIX odebranym we Francji a pierwszym, który dotarł drogą powietrzną do Polski.

Był to propagandowy rajd na trasie Paryż - Warszawa, w którym prócz Potezów XV uczestniczyły dwa Bre XIX o nr. 1230 i 1231 a dowodził rajdem gen.pil. Włodzimierz Zagórski.

Rajd trwał od 19 do 31.07.1925 r. i do Warszawy doleciał tylko nr. 1230 (na w/w zdj. lotnisko etapowe Rakowice przed wylotem do Warszawy). Drugi samolot nr. 1231 z powodu awarii lądował w Pradze i po kilku dniach, po naprawie doleciał do Warszawy.

Egz. o nr. 1230 (60.1) przydzielony został do 6.PL a finalnie znalazł się w 11.EL 1.PL (1933 r.)

Bre XIXB2 nr. 1230.png

Edytowane przez Sedco Express
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spirit -dziękuję za zwrócenie uwagi. Po prostu przegapiłem ?

Prawidłowa sylwetka - prototyp PZL P.44 "Wicher" na dolnym zdjęciu. Widoczna różnica w konstrukcji góry przodu kadłuba .

Górne zdjęcie opisane jako "Wicher"to chyba jakiś nieudany retusz ? Takie same ujęcie ale tło jest też inne. Ciekawa sprawa...

 

porównanie Wicher.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Sedco Express napisał:

Górne zdjęcie opisane jako "Wicher"to chyba jakiś nieudany retusz ? Takie same ujęcie ale tło jest też inne. Ciekawa sprawa...

Retusz zdjęć zamieszczanych w ówczesnej prasie, nie jedną sylwetkę samolotów i nie tylko, zniekształcił...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Krzysztof115 napisał:

Katastrofa w 1924 r.

samolot 001.jpg

Błędny opis "Katastrofa w 1924 r."

Na zdjęciu Albatros C.X 9259/16 nr. CWL 4.1

Samolot został uszkodzony 03.05.1919 r. podczas startu do lotu bojowego (wojna polsko-ukraińska). Silnik się zatrzymał po starcie i samolot uderzył w ziemię. Pilotował ppor.pil. Józef Krzyczkowski z 3.EL.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, formoza58 napisał:

Nad Warszawą, 3 maja 1932 roku.

lot s 3 maj 32r.JPG

Bleriot SPAD S-51C1. Jak nad Warszawą to być może z jednej z eskadr myśliwskich 1.PL.

SPAD-y S-51C1 miały płat górny ze skosem co pozwala łatwo je odróżnić od SPAD-ów S-61C1 których krawędź natarcia górnego płata była prosta.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 31.10.2018 o 22:33, formoza58 napisał:

Potezy XV.

lot_s_potezy.jpg&x=800

Fragment zdjęcia zamieszczonego jakiś czas temu przez kol. Formozę. Całe (zdj. 1) znalazłem w sieci, jak również drugie, na którym te same samoloty pokazane zostały w innym ujęciu (zdj. 2) Na zdjęciach widać 15 samolotów.

Na górze 2 pasażerskie Junkers F 13 - być może (z ogólnej ilości 17(16?) egz.) należące do pierwszej polskiej linii lotniczej Aerolot istniejącej w latach 1922-1929 (do 1925 r. jako Aerolloyd). Niżej Potezy XVA2 a wśród nich Breguet XIXB2.

We Francji zakupiono 170 egz. Potezów XVA2 (w tym 2 szt. wzorcowe - do produkcji licencyjnej). Samoloty dostarczane były w latach 1924 do czerwca 1927 r. Z zakupionych tylko 17 egz. wysłano drogą powietrzną do Polski a pozostałe 153 egz. statkami z Cherbourga do Gdańska. Te 17 egz. wysłano lotem w dwóch grupach:

- pierwsza grupa : 6 egz. i lot nazwano I RAJDEM ALPEJSKIM (23.09.-08.10.1924 r.) Dca - płk pil. Aleksander Serednicki. Doleciało 5 egz. Potezów XVA2 a lotniskiem etapowym było lotnisko Rakowice - Kraków

- druga grupa (widoczna na zdj.1 i 2): 12 egz. Potezów XVA2 i 2 egz. Bre XIXB2. Samoloty odebrano we Francji na lotnisku Villacoublay 25.06.1925 r. Lot nazwano RAJDEM PIRENEJSKIM (16(19?)-30(31?).07.1925 r.) Dca - gen.brg.pil. Włodzimierz Ostoja-Zagórski.

Widoczny na zdj.1 i 2 Bre XIXB2 to najprawdopodobniej jeden z dwóch wspomnianych - miały fabryczne francuskie numery: 1230 i 1231. Może to być Bre XIXB2 nr. 1230 (60.31), gdyż tylko ten doleciał do Polski razem z Potezami (zdj.3 - lotnisko Rakowice obok Potez XVA2).

Drugi egz. o nr. 1231 (60.NN)  z powodu awarii lądował w Pradze i do Warszawy doleciał kilka dni później (zdj.4)

Sądzę, że zdjęcia drugiej grupy (zdj.1 i 2) zrobiono na lotnisku etapowym Rakowice.

Samoloty posiadały prócz numeracji fabrycznej francuskiej oznaczenia rajdowe - litery A, D, E z dodanym numerem.

Na zdj.4 widoczny Potez XVA2 - nr. 435 "A1" i mjr pil. Juliusz Gilewicz (jeden z pilotów I Rajdu Alpejskiego)

Oznaczenia rajdowe (kolejność jak na zdj. 1) :

Potez XVA2 - A1(435), A2(439), A3(426), A4(449), E1(451), E4(447), A5(422?)-40.109, E3(428?)-40.116, D1(440)-40.124

BreguetXIXB2 - 1230 (60.31?)

PotezXVA2 - D4(468?)-40.125(lub 40.141), dwa niezidentyfikowane - (472)? i (589?)?

Na zdj.1 i 2 widoczna jest obsługa naziemna, beczki z paliwem co wskazuje na przegląd samolotów przed wylotem do warszawy.

 

Potezy XVA2 na lotnisku rajdowe Druga Grupa.png

Rakowice Potezy i 1 Bre XIX.png

Bre XIXB2 nr. 1230.png

Lot Małej Ententy-Br.XIXB2 nr.1231, Aspern.jpg

Poyez XVA2 nr. 435 A1 por.pil. Juliusz Gilewicz.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie