Skocz do zawartości

Rozminowanie pod przekop Mierzei


Rekomendowane odpowiedzi

  • 3 weeks later...

 Kiedy premierem, to przyjęliśmy ten program w 2014 roku i przekop i port w Elblągu(...) miał być gotowy wedle tego planu w 2020 roku. Trzy lata temu miały tu zawijać statki; od trzech lat Elbląg miał zarabiać na porcie - Elbląg, nie PiS czy jakaś inna partia rządząca" - mówił Tusk na przedwyborczym spotkaniu w Elblągu.

Pis im ukradł pomysł ?!

Ciekawe co dalej z tymi 900 metrami ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na pogłębienie rzeki Elbląg.

- Obecnie trwają prace komisji przetargowej, która bada oferty pod względem merytorycznym i formalnym - przekazała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.

Jak poinformowała rzeczniczka, w ramach ogłoszenia na roboty pogłębiarskie na rzece Elbląg, Etap IV - "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską", kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, to 88 mln 123 tys. zł.

Trzy oferty

W postępowaniu złożone zostały trzy oferty. Budimex zaproponował cenę brutto 139 mln 831 tys. 564 zł, konsorcjum firm: FABE POLSKA Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. wskazało cenę brutto 132 mln 63 tys. 495 zł oraz Konsorcjum firm: NDI S.A., NDI SOPOT S.A. przedstawiło cenę 131 mln 456 tys. 77 zł.

Zgodnie z uchwałą Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Programu wieloletniego pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską", zakończenie wszystkich etapów inwestycji powinno nastąpić do końca 2024 roku.

Sporny odcinek

Prace, których dotyczy postępowanie przetargowe, nie będą obejmować odcinka w samym porcie, gdyż pogłębienie toru wodnego w tym miejscu należy do zarządu elbląskiego portu - przekazał Urząd Morski w Gdyni.

[...]

https://www.money.pl/gospodarka/poglebienie-rzeki-elblag-sporny-odcinek-wciaz-problemem-6955873035770368a.html

 

PS To drugi lub trzeci przetarg... i za każdym razem przewidziany budżet jest o 1/2 czy 1/3 zbyt skromny...

 

PS "Prace dotyczące pogłębienia toru wodnego do głębokości 4,5 metra obejmują m.in. roboty czerpalne - transport i refulację urobku z wbudowaniem w nowo projektowaną wyspę na Zalewie Wiślanym, zakup, dostarczenie i ustawienie oznakowania nawigacyjnego"

 

Nie znalazłem, niestety, informacji, czy-jak-za ile tor wodny będzie na bieżąco pogłębiany i/lub utrzymywany w stanie użytecznym...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Ochłonąłem i taki niewinny żarcik chcę przemycić w temacie - nie ma tu reakcji na wyzwiska i obelgi więc cóż może grozić za odrobinę sarkazmu skierowanego wyłącznie do polityków, prawda ?

"Podobno - podkreślam - podobno ma być ustawiona pamiątkowa tablica w porcie:

Tę inwestycję udało się zablokować na ostatnim etapie dzięki poświęceniu władz samorządowych Elbląga i polityków Koalicji Obywatelskiej."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Janko Muzykant napisał:

Ochłonąłem i taki niewinny żarcik chcę przemycić w temacie - nie ma tu reakcji na wyzwiska i obelgi więc cóż może grozić za odrobinę sarkazmu skierowanego wyłącznie do polityków, prawda ?

"Podobno - podkreślam - podobno ma być ustawiona pamiątkowa tablica w porcie:

Tę inwestycję udało się zablokować na ostatnim etapie dzięki poświęceniu władz samorządowych Elbląga i polityków Koalicji Obywatelskiej."

A może:

" Tu zaczęto inwestycję od dudy strony i szukamy winnego "

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, karpik napisał:

A może:

" Tu zaczęto inwestycję od dudy strony i szukamy winnego "

Każdy element jest niezbędny - przekop, mosty, tor wodny, port, plan przestrzennego zagospodarowania itp.  Pytanie czy robić po kolei ( i co dwa lata coś otwierać z wielką pompą) czy wszystko na raz i nie skończyć przed wyborami ?

Dupa blada gdyby rzad i samorząd zainwestował setki mln tylko i wyłącznie w port korzystający z toru wodnego CCCP.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki Gdańsk już od dekady jest najszybciej rosnącym portem Europy.

W ciągu ostatnich 6 lat przeładunki w Porcie Gdańsk wzrosły o 83 proc., osiągając w 2022 r. absolutnie najlepszy wynik w historii – 68,2 mln ton.

W 2023 r. około 80 mln ton co plasuje port w Gdańsku na 5-6 miejscu w Unii Europejskiej.

https://www.portalmorski.pl/wiadomosci/porty-logistyka/54748-port-gdansk-na-5-miejscu-w-unii-europejskiej-z-51-proc-wzrostem-przeladunkow

To tak w temacie po co nam inwestowanie porty.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Janko Muzykant napisał:

Taki Gdańsk już od dekady jest najszybciej rosnącym portem Europy.

Nie jest to pierwszy raz w jego historii. Okresy prosperity to czasy gdy był częścią Najjaśniejszej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Janko...

"Taki Gdańsk już od dekady jest najszybciej rosnącym portem Europy. ..."

Fakt- choć ostatnie dwa lata, to niestety wpływ innych, tragicznych, wydarzeń, a nie kwestia cudu gospodarczego...

A jak przeczytasz ze zrozumieniem artykuł ze śnurka, to zauważysz (?) informacje, co i dlaczego w potężnym stopniu wzrosło- paliwa szeroko rozumiane. W tym... węgiel, polskie piastowskie czarne złoto... Ot, taki zonk- górnictwo leży, kolejne podwyżki pensji i kosztów działania kopalń w planach, a Gdańsk przeładowuje "12,8 mln ton, zatem w skali roku węgiel będzie na plusie w porównaniu do 2022 r"

 

"To tak w temacie po co nam inwestowanie porty."

Yhmmm... tyle, że sam port, to mało i dopiero początek.. Kłania się sieć drogowa, a jeszcze lepiej kolejowa i zdolności do przewozu. A tu... PKP Cargo down...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Janko poczytaj jak masz czas i chęci z tego śnurka wszystkie wypowiedzi od początku , wywalając oczywiście bicie piany . Potem zerknij w powiększeniu na miasto Elbląg gdzie leży i poczytaj historię miasta i zalewu od XII wieku potem zobacz infrastrukturę kolejową oraz sieć autostrad do portu i dróg dojazdowych , potem pooglądaj port z góry i zaznacz które tereny nie nadają się do inwestycji tak kolejowych jak i drogowych do portu i dlaczego , potem zobacz zakłady które coś produkują i co produkują i dla kogo była ta produkcja w gruncie przeznaczona " odbiorca" i nadal w większości jest on ten sam mimo coraz większych obostrzeń.

Dla mnie cała zabawa w Elbląg i port wewnętrzny to wielkie polityczne bicie piany a nie inwestycja strategiczna . Obecnie marginalny port z przeładunkiem ilościowym poru rybackiego i nie mającym większej przyszłości na rozbudowę . Historycznie Elbląg powstał jako port przy linii brzegowej Zalewu Wiślanego - tak jak np mały port pasażerski w Fromborku . Tyle że od tego czasu zalew skurczył się o ponad 1/3 i z portu zalewowego stał się portem rzecznym na nawet nie rzece a cieku wodnym . Od strony dawnego zalewu to jedne wielkie torfowiska o d kilku do kilkunastometrowej głębokości. Postaw szlak kolejowy na torfowisku . O ile torfowisko ma 1-2 głębokości to da się je wybragować i utwardzić ale kilkanaście metrów torfu i mułów to koszt kosmiczny - warty w budowie do portu kosmicznego a nie do przystani dla kajaków . Z uwagi że miasto postawiło na turystykę to kolej do portu zlikwidowano i nie przewiduje się jej powrotu. Pokażcie mi port wielkoprzeładunkowy bez kolei i bez autostrady czy drogi szybkiego ruchu . To tak jakby w Gdańsku na Motławie zbudować port przeładunkowy koło żurawia gdańskiego i tiry z towarem puścić długim targiem - no widzę radość mieszkańców Gdańska a to praktycznie tak ma wyglądać w Elblągu . Jak ktoś tego miasta nie oglądał , nie przeszedł się po porcie , po drogach tego miasta i chce decydować o jego przyszłości w zaciszu Warszawskich gabinetów no to nic dobrego z tego nie wyjdzie , Jedno z ładniejszych miast i starówka odbudowująca się w stylu gdańskiej starówki , cisza ,wąskie uliczki , stare kamienice , malutki port i niewielkie mosty na ciekiem wodnym , byłem, oglądałem, zwiedzałem i wiem co piszę . Z wróbla nie zrobimy orła nawet doklejając mu skrzydła z papieru i propeler do dupy . I przeczuwam że za dekadę lub dwie to może jego przepustowość się zwiększy 3-4 krotnie ale to nadal będzie nic w porównaniu z małymi portami morskimi typu Koszalin , Kołobrzeg itp.

  • Super 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 hours ago, Czlowieksniegu napisał:

Fakt- choć ostatnie dwa lata, to niestety wpływ innych, tragicznych, wydarzeń, a nie kwestia cudu gospodarczego...

A jak przeczytasz ze zrozumieniem artykuł ze śnurka, to zauważysz (?) informacje, co i dlaczego w potężnym stopniu wzrosło- paliwa szeroko rozumiane. W tym... węgiel, polskie piastowskie czarne złoto...

Tak bez czytania to się domyślałem że wzrost przeładunków napędza wojna czyli bardziej sytuacja geopolityczna niż potrzeby naszej gospodarki. Więc z otwieraniem szampana faktycznie warto poczekać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Janko...

Pomijam, że rozbawiłeś mnie jak norkę...

A teraz jeszcze jedna prośba/quiz- sprawdź, o ile mogą, patrząc od strony technicznej wzrosnąć możliwości logistyczne do Elbląga/Gdańska, od strony transportu kolejowego i kołowego...
Ale tak bez nakładów liczonych w setkach miliardów złotych..


PS I bez robienia z mózgu wody, jak ma to miejsce przypadku pomysłów zrobienia ponownie z Odry sensownego szlaku żeglugowego...
Pominę, że jak w większość tego typu przypadków, plany są dokumentnie oderwane od rzeczywistości a mitycznymi oponentami są Niemcy :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 hours ago, Landszaft napisał:

Janko poczytaj jak masz czas i chęci z tego śnurka wszystkie wypowiedzi od początku , wywalając oczywiście bicie piany . Potem zerknij w powiększeniu na miasto Elbląg gdzie leży i poczytaj historię miasta i zalewu od XII wieku potem zobacz infrastrukturę kolejową oraz sieć autostrad do portu i dróg dojazdowych , potem pooglądaj port z góry i zaznacz które tereny nie nadają się do inwestycji tak kolejowych jak i drogowych do portu i dlaczego , potem zobacz zakłady które coś produkują i co produkują i dla kogo była ta produkcja w gruncie przeznaczona " odbiorca" i nadal w większości jest on ten sam mimo coraz większych obostrzeń.

Dla mnie cała zabawa w Elbląg i port wewnętrzny to wielkie polityczne bicie piany a nie inwestycja strategiczna . Obecnie marginalny port z przeładunkiem ilościowym poru rybackiego i nie mającym większej przyszłości na rozbudowę . Historycznie Elbląg powstał jako port przy linii brzegowej Zalewu Wiślanego - tak jak np mały port pasażerski w Fromborku . Tyle że od tego czasu zalew skurczył się o ponad 1/3 i z portu zalewowego stał się portem rzecznym na nawet nie rzece a cieku wodnym . Od strony dawnego zalewu to jedne wielkie torfowiska o d kilku do kilkunastometrowej głębokości. Postaw szlak kolejowy na torfowisku . O ile torfowisko ma 1-2 głębokości to da się je wybragować i utwardzić ale kilkanaście metrów torfu i mułów to koszt kosmiczny - warty w budowie do portu kosmicznego a nie do przystani dla kajaków . Z uwagi że miasto postawiło na turystykę to kolej do portu zlikwidowano i nie przewiduje się jej powrotu. Pokażcie mi port wielkoprzeładunkowy bez kolei i bez autostrady czy drogi szybkiego ruchu . To tak jakby w Gdańsku na Motławie zbudować port przeładunkowy koło żurawia gdańskiego i tiry z towarem puścić długim targiem - no widzę radość mieszkańców Gdańska a to praktycznie tak ma wyglądać w Elblągu . Jak ktoś tego miasta nie oglądał , nie przeszedł się po porcie , po drogach tego miasta i chce decydować o jego przyszłości w zaciszu Warszawskich gabinetów no to nic dobrego z tego nie wyjdzie , Jedno z ładniejszych miast i starówka odbudowująca się w stylu gdańskiej starówki , cisza ,wąskie uliczki , stare kamienice , malutki port i niewielkie mosty na ciekiem wodnym , byłem, oglądałem, zwiedzałem i wiem co piszę . Z wróbla nie zrobimy orła nawet doklejając mu skrzydła z papieru i propeler do dupy . I przeczuwam że za dekadę lub dwie to może jego przepustowość się zwiększy 3-4 krotnie ale to nadal będzie nic w porównaniu z małymi portami morskimi typu Koszalin , Kołobrzeg itp.

Dzięki za syntetyczny i pełen rzeczowych argumentów post ( pobił Pan rekord forum, tendencja jest odwrotna w kierunku emocji ). Zdawałem sobie sprawę że poprawa infrastruktury tak dużego regionu to proces rozłożony na wiele lat i etapów. Zawsze po poprawie jednego elementu następny okazuje się wąskim gardłem który należy ulepszyć - to nic niezwykłego. Jednak  nagromadzenie problemów bardzo trudnych lub nawet niemożliwych do rozwiązania aby w 100 % wykorzystać przekop i przyszłe  możliwości portu w Elblągu jest spore. Delikatnie to ujmując.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Janko..

"Dzięki za syntetyczny i pełen rzeczowych ..."

Ale... Land napisał to, co od początku krytycy tego chorego pomysłu pt Przekop podnosili... A jak się wczytasz w merytoryczne szczegóły, to masz szansę zauważyć, że w pewnym momencie dość mocno zmieniła się partyjno-rządowa narracja i pojawił się element wojskowo-obronny. Który znów został, słusznie na marginesie, wyśmiany- ale pozwolił on udawać patriotyczne zadęcie i... obejść część procedur i/lub utajnić ich przebieg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedna sprawa zalecam zobaczyć i przeczytać ten "śnurek"  https://pl.wikipedia.org/wiki/Port_morski_Elbląg

W tym "śnurku" najważniejsza to tabela rocznych przeładunków która jak ktoś się orientuje w ilościach przeładunkowych czy wielkościach obecnych masowców  to do naszego portu w gdańsku dziennie zawija kilka stutysięczników . Średnia przeładunków w Elblągu licząc z tej tabeli to ciut ponad 100 000 Ton rocznie !!!! co to jest !!!! . To jest ładowność obecnie jednego normalnego masowca pełnomorskiego !!!. a już standardem są masowce o załadunku 200 i 300 tys ton na jeden statek ! . Jedna suwnica o udźwigu 150 ton !! . obrotnica do statku 120 metrów . Czyli port do obsługi 5 góra 10 tysięcznika i to pod wielkim zapytaniem ? czy 10 tysięcznika przyjmie . Taki porcik dla kabotażowców , białej żeglugi , czy żeglugi po samym zalewie .Do portu w Kołobrzegu mu tak daleko jak z ziemi do księżyca . Jak po wszystkich inwestycjach będzie w stanie przyjmować do 500 000 a max 1 000 000 ton rocznie to wszystko co zdzierży infrastruktura drogowa i sam porcik - i pytanie co to jest nawet 1 mln ton rocznie !! to jest praktycznie dalej wielkie nic , większe przeładunki mają  porty w Ustce na Helu czy Kamieniu Pomorskim - nawet Łeba bije na głowę Elbląg , więc o czym dyskusja .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Komunikat Najwyższej Izby Kontroli

24 czerwca 2024 09:05

Najwyższa Izba Kontroli informuje, że w następstwie kontroli D/22/506 Planowanie i realizacja budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską prowadzonej w Ministerstwie Infrastruktury oraz Urzędzie Morskim w Gdyni, Najwyższa Izba Kontroli złożyła do prokuratury dwa zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa polegającego na przekroczeniu uprawnień, tj. o czyny określone w art. 231 § 1 kodeksu karnego oraz jedno zawiadomienie do rzecznika dyscypliny finansów publicznych w sprawie dokonywania wydatków ze środków publicznych bez upoważnienia, tj. o czyny określone w art. 11 ust. 1 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

W toku kontroli NIK ustaliła m.in., że Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni do czasu aktualizacji programu w 2020 r. zaciągał zobowiązania w celu sfinansowania jego realizacji przekraczając o 157,7 mln zł całkowity budżet programu, ze środków budżetu programu dokonywał wydatków na cele niesłużące jego realizacji, a istotną część skontrolowanych zadań inwestycyjnych realizował z naruszeniem zasad rzetelności, legalności, gospodarności i celowości.

Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej w projekcie uchwały w sprawie programu wieloletniego pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską nie określił w sposób realny niezbędnego zakresu rzeczowego i finansowego inwestycji. Ponadto, w trakcie prac prowadzonych w 2019 r. i 2020 r. nad nowelizacją uchwały RM z 2016 r. nie informował Rady Ministrów, że wartość inwestycji wzrośnie o ponad 100% i tym samym straciła ona uzasadnienie ekonomiczne.

Minister sprawując nadzór nad działalnością Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni nie podejmował interwencji mających na celu doprowadzenie do zgodności działań Dyrektora Urzędu z przepisami obowiązującego prawa, świadomie akceptował takie działania uzasadniając to racjonalnością postępowania, a nawet wprowadził Dyrektora Urzędu w błąd.

W wyniku złożonych zawiadomień, na dzień 18 czerwca 2024 r. w jednej sprawie zostało wszczęte śledztwo, które prowadzi Prokuratura Regionalna w Gdańsku, a właściwy rzecznik dyscypliny finansów publicznych wystąpił z wnioskiem o ukaranie do Przewodniczącego Międzyresortowej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy ministrze właściwym do spraw administracji publicznej.

https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/komunikat-nik-24062024.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odciążę Janko Muzykanta i innych twardogłowych Tyrów , M81 i innych.

Wina Tuska , PO wszędzie miało agentów wpływu , którzy sypali piach we wspaniałe działania PiSdzielców. A poza tym jest to sprawa polityczna , a nie złodziejstwa i braku kompetencji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie