Skocz do zawartości

Kosztowny żart, czyli cywilne Fordy dla wojska


balans

Rekomendowane odpowiedzi

37 minut temu, srbm napisał:

Mam wrażenie, że najwięcej obiekcji wobec tego zakupu mają cywile- miłośnicy militariów.

To są na pewno idealne samochody do jednego celu - do dowożenia pilotom i obsłudze technicznej jedzenia na DOL-e przez pierwsze i ostatnie 36 godziny wojny, bo dłużej ta impreza w Polsce nie potrwa, chyba żeby Luksemburg nas najechał. Zawsze było mi żal ludzi na DOL-ach, że nie za bardzo dba się o ich wyżywienie to teraz jak będą do DOL-i podjeżdżały takie błyszczące lakiery i chromy to ruscy być może ich nie zaatakują myśląc, że to samochody cywilne.

:classic_wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Jedburgh_Ops napisał:

To są na pewno idealne samochody do jednego celu - do dowożenia pilotom i obsłudze technicznej jedzenia na DOL-e przez pierwsze i ostatnie 36 godziny wojny, 

:classic_wink:

Ja również nisko oceniam potencjał WWS ale może znajdą się później jakieś cele na lądzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Erih napisał:

Ale co rozwijać? Wszystko było w linku. Kupiono samochody dyspozycyjne - takie żeby można było gdzieś podjechać.

Nie platformę bojową, ale zwykłe wozidupy. A pozorant ministra zrobił z tego cyrk.

Gdyby chodziło tylko o 100 sztuk tych cywilnych samochodów z silnikiem eco, zakupionych do wożenia generałów i kapelanów na ryby, czy na polowanie, to afery by nie było. Ale problem polega na tym, że wybrano ten samochód jako następcę Honkera i w pierwszej transzy zamówiono ich 648 sztuk, a docelowo będzie potrzebnych co najmniej tak z 5000. A ten samochód w wersji XLT nie nadaje się nawet na poligon, o jakiś działaniach w razie "W" można przy tym zapomnieć, o logistyce już nie wspominając.

A jak już zeszło na logistykę, to właśnie SG kupiła prawdziwe wozy terenowe , czyli Jeep Wrangler Sahara. Logicznym byłoby więc, aby zarówno wojsko jak i wszystkie służby [leśnicy, strażacy, geologowie, itp] posiadali ten sam typ samochodu terenowego, ale nie u nas, bo u nas chodzi o to, aby kupić jak najdrożej i jak najgłupiej i aby z serwisem było w przyszłości jak najtrudniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fordy dla wojska z konfiguracją dla Kowalskiego

 
 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
 

Wojsko odebrało partię samochodów z rozstrzygniętego w połowie roku przetargu. Pierwsza transza dotyczy 100 Fordów Rangerów w odmianie XLT. Problem polega jednak na tym, że są to samochody w konfiguracji cywilnej jedynie ze zmienionym ogumieniem. Wydarzenie odbyło się przy obecności Mariusza Błaszczaka, szefa Ministerstwa Obrony Narodowej.

Przetarg na zakup pojazdów dla wojska był jednym z bardziej problematycznych. Podpisanie kontraktu trwało pięć lat. Przez ten czas przeprowadzono łącznie sześć przetargów. Dopiero w ostatnim udało się dojść do porozumienia. Nie obyło się jednak bez perturbacji. Zgodnie z pierwszymi informacjami (lipiec 2020), do służby miały zostać wcielone Nissany Navara w odmianie DoubleCab z zabudową przestrzeni ładunkowej, silnikiem o mocy 190 KM połączonym z manualną skrzynią biegów i wyposażeniu Acenta. To się zmieniło po wizycie Donalda Trumpa, obecnego Prezydenta USA, w Polsce. Podjęto wtedy decyzję o zmianie dostawcy. W efekcie do dostarczenia 498 pojazdów z opcją na 150 kolejnych, wskazano amerykańskiego producenta – Forda. Za oficjalny powód takiej zmiany podano zamknięcie hiszpańskiej fabryki Nissana, gdzie był produkowany model Nissan Navara.

CZYTAJ TAKŻE: Wojsko przesiada się do Volvo

Ford-Ranger_wojsko-6.jpg

Po upływie kilku miesięcy od ogłoszenia ostatecznej decyzji, w 18. Dywizji Zmechanizowanej doszło do przekazania pierwszych stu Fordów Rangerów XLT ze 170-konnymi silnikami 2.0 EcoBlue i napędem 4×4. Samochody trafią do jednostek wojskowych w całym kraju i zastąpią wysłużone Honkery. – Czas Honkera w Wojsku Polskim odchodzi do historii. To wysłużone samochody, które przez lata stanowiły właśnie podstawę, jeżeli chodzi o zadania wojskowe i logistyczne. Teraz Wojsko Polskie będzie korzystało z nowoczesnego sprzętu, skonfigurowanego zgodnie z wymaganiami żołnierzy, a więc dającego gwarancję niezawodności i bezpieczeństwa – powiedział Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej podczas przekazania dla Wojska Polskiego samochodów Ford Ranger XLT w ramach programu Mustang.

Ford-Ranger_wojsko-5.jpg

W całej tej sprawie nie byłoby nic dziwnego, gdyby nie fakt, że zgodnie z opublikowanymi zdjęciami z tego wydarzenia, dostarczone auta są w odmianach cywilnych, doposażone jedynie w opony półterenowe (opona AT BFGoodrich dedykowana jest w 50 proc. na drogi utwardzone i w 50 proc. na warunki terenowe). Dla miłośników techniki wojskowej, taka sytuacja jest niezrozumiała. Nie chodzi o same pojazdy. Rangery sprawdziły się w różnym zastosowaniu na całym świecie. Jednak do celów wojskowych można oczekiwać aut zmodyfikowanych, które nie boją się terenowych wyzwań. Z tego względu wskazane było doposażenie ich m.in. w metalowe zderzaki ze zintegrowanymi wyciągarkami czy górne chwyty powietrza (tzw. snorkle). Tych elementów na dostarczonych do wojska autach nie widać.

Ford-Ranger_wojsko-8.jpg

Z dokumentacji przetargowej wynika jednak, że taka konfiguracja aut jest zgodna ze złożonym zamówieniem. ” Pojazdy muszą być pomalowane lakierem w kolorze szarym lub grafitowym”, a „elementy takie jak oznakowanie marki, modelu, listwy podokienne (fabrycznie: srebrne i błyszczące) nie muszą być przemalowane” – czytamy w art. V pkt 6 warunków przetargu. Trudno stwierdzić, dlaczego wojsko na etapie przetargu nie wymagało przygotowania aut do działań typowo wojskowych. Nie są one przygotowane zewnętrznie (np. kolor maskujący, zderzaki, wyciągarki), jak i wewnętrznie (np. uchwyty na broń, radiostację) do służby. Tym samym przekazane dla wojska pojazdy nie różnią się niczym od modeli dostępnych dla typowego Kowalskiego. Zapytaliśmy Ministerstwo Obrony Narodowej o przeznaczenie tych pojazdów, skoro nie są przystosowane do trudnych warunków pracy (np. na poligonie). Jak na razie oczekujemy na odpowiedź.

CZYTAJ TAKŻE: Kia zbuduje nowe samochody dla wojska

Ford-Ranger_wojsko-7.jpgFord-Ranger_wojsko-4.jpgFord-Ranger_wojsko-3.jpgFord-Ranger_wojsko-2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Woodhaven napisał:

A może w tym szaleństwie jest metoda? Podobno ten lakier metalic i te chromy odbijają promień lasera w kierunku tego, który podświetla laserem cel...

PS. A co to za laska stoi za ministrem, tłumaczka?

Edytowane przez balans
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, balans napisał:

 A ten samochód w wersji XLT nie nadaje się nawet na poligon, o jakiś działaniach w razie "W" można przy tym zapomnieć, o logistyce już nie wspominając.

 Jak zwykle  wygłaszasz z przekonaniem opinie bez cienia wahania.

Zdradź mi amatorowi ( wspominałem kilka postów wcześniej że parę lat  mam do czynienia z autami 4x4) w czym to auto jest gorsze od Honkera na gruntowych drogach czy w razie godziny "W" ? Pomijając problemy z wysokimi wymaganiami co jakości paliwa, części i fachowego serwisu - to wspólna wada wszystkich współczesnych aut.

Tylko to jedno pytanie mnie intryguje.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Jedburgh_Ops napisał:

Ale to i tak nie dociera pod dekiel co poniektórych. :classic_huh:

Może zauważyłeś że nie wypowiadam się w tematach lotnictwa ?Bo godzina lotu rolniczym Mi- którymś tam to dość małe doświadczenie.

Tu zadaję konkretne pytanie aby wzbogacić moje skromne 30-letnie doświadczenie z autami 4x4 ale jak widzę dyżurna Loża Szyderców spija sobie sarkazm z dziobków w eksperckim samozachwycie ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

takafura...

To może tak-w mocno okrojonym trzecim, bodajże podejściu, wymagania były takie:

W ogłoszeniu zamieszczono kilka zmian w stosunku do ogłoszenia pierwotnego. Dwie dotyczą zmiany określenia pojazdów terenowych, których wcześniejsza dostawa jest jednym z warunków dopuszczenia do udziału w postępowaniu. Wcześniejsza wersja ogłoszenia określa je jako "pojazdy terenowe z napędem 4x4", natomiast wersja po zmianie to "pojazdy terenowe z napędem na wszystkie koła".

Trzecia zmiana znosi obowiązek posiadania homologacji dla dostarczonych wcześniej pojazdów, choć nadal mają one spełniać wymogi określone w przepisach, a dotyczące pojazdów terenowych. Kolejna - zmniejsza zakres dokumentacji, jaką mają dostarczyć wykonawcy w związku z uprzednimi dostawami tych pojazdów.

Samochody te mają mieć: układ jezdny 4x4 (z dopuszczalnym napędem na tylną oś z dołączonym napędem przedniej osi), przystosowany do przewozu 5 osób włącznie z kierowcą, dopuszczalną masę całkowitą nieprzekraczającą 5000 kg, ładowność nie mniejszą niż 600 kg, silnik o zapłonie samoczynnym, prześwit nie mniejszy niż 220 mm, zdolność do pokonywania brodów minimum 0,5 m (bez przygotowania i (0,65 m) z przygotowaniem, koła z wkładkami typu Run-Flat oraz opancerzenie kabiny wraz z szybami kuloodpornymi na poziomie ochrony wg. STANAG 4569 poziom 1 w zakresie kuloodporności i odporności wybuchu na miny.

https://www.defence24.pl/zmiany-w-programie-mustang

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja Ci też tak w skrócie odpowiem.

Nie mylmy wieloletniego postępowania przetargowego "Mustang" z obecnie realizowanym nazwanym potocznie "małym mustangiem".

Pierwotne wymagania spełniał np. "Dino":

8kUk9kpTURBXy83YmQwODM0YzRkNTA4YjYzMDMxZ

 

Ale jak ktoś tu trafnie napisał nie ma kasy na chleb więc kupiono trochę tanich ciasteczek...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, takafura napisał:

Ale jak ktoś tu trafnie napisał nie ma kasy na chleb więc kupiono trochę tanich ciasteczek...

 

Mówiąc wprost wyj....no kasę na nieprzydatne auta dla wojska, po drodze na pewno ktoś zgarnął wziątkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, fala napisał:

Mówiąc wprost wyj....no kasę na nieprzydatne auta dla wojska, po drodze na pewno ktoś zgarnął wziątkę.

Bo banda homo sovieticusów rządzi teraz Polską. PiS to jest dziedzictwo PRL pod każdym względem. Pieniądze w wojsku to abstrakcja, jak ruble transferowe. Gdybyś wiedział, ile w wojsku (lotnictwie) wyrzucono pieniędzy na system LUZES to byś nie uwierzył. I ile tych LUZESów eksplodowało, paliło się, nie działało. A i tak nikogo to nie obchodziło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, fala napisał:

Mówiąc wprost wyj....no kasę na nieprzydatne auta dla wojska, po drodze na pewno ktoś zgarnął wziątkę.

Nie do końca. Samochody dyspozycyjne (a taką rolę te Fordy będą pełnić) są w wojsku jak najbardziej potrzebne.  za moich czasów były to Fiaty, potem jakieś Deawoo, teraz będą to Fordy. Całkiem rozsądnie zrezygnowano z malowania ich w kamuflaż, i innych tego typu fanaberii.

Samochód dyspozycyjny, to nie jest wóz bojowy.

Natomiast gadanie że te wózki mają zastąpić Honkery, i inne takie... To typowa propaganda (albo niewiedza x głupota).

Takafura dobrze napisał - Mustang dalej w prerii, kombinowanie nad samochodem terenowym dla wojska trwa.

  • Tak trzymać 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, fala napisał:

wyj....no kasę na nieprzydatne auta dla wojska

Czy to się różni czymś od tego? To jest dokładnie ten kabaret, o jakim pisze w swoich analizach Fundacja Ad Arma znienawidzona przez MON. Rezerwiści na natowskich ćwiczeniach biegają we własnych cywilnych butach, niektórzy w adidasach, i w częściowym umundurowaniu, za to na ordynariat polowy rok w rok idzie 25 mln. 25 mln zł na baśnie, a dla rezerwistów są hełmy po zomowcach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, Spirit of Warsaw napisał:

https://www.facebook.com/1BPanc/videos/178017287354308

Drogie Koleżanki i Koledzy, nie znacie się - metalizowany lakier Forda Sea Grey sugeruje, że te samochody są przeznaczone tylko dla lotnictwa i naszej marynarki…

Ajuści żartowałem

 

               

 

A my mamy jeszcze jakąś marynarkę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie