Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
10 godzin temu, Sedco Express napisał:

Podczas startu na PZL P-2 (nr 55.2) z lądowiska polnego koło Przeworska wichura rzuciła samolot na ziemię.

Krzyż na miejscu katastrofy stojący aktualnie w Łopuszce Wielkiej

px48--na-przeworskiej-kolei-dojazdowej_2315.jpg

Napisano
2 minuty temu, Spirit of Warsaw napisał:

Klawiatura do śmietnika…

Przyznam sie, że moja też: pisanie polskich liter takich jak "ą", "ż", "ł", itp wymaga specjalnego traktowania klawiszy.

Napisano

Informacja prasowa z września 1936.

Najprawdopodobniej dostawa samolotu dla którejś z walczacych w Hiszpanii stron (której, w tym przypadku?) była znacznie bardziej korzystna finansowo niż pensja kapitana w 1.PL.

A może ten pobyt w rezerwie był tylko dla pucu, żeby nie było, że II.RP popiera oficjalnie którąś ze stron delegując oficera służby czynnej do działań ją wspierających.

1936 nr.34.png

Napisano (edytowane)

Co do kpt. dypl. Kazimierza Lasockiego (1899-1936) to sprawdziłem w "Pamięci poległych lotników 1933-1939" autorstwa Adama Popiela i pozwolę sobie zacytować fragment z biogramu: "Pogarszający się stan zdrowia, nie pozwala mu pełnić służby w powietrzu, co jest przyczyną przeniesienia w stan spoczynku z dniem 30 września 1935 r." A więc kpt. Lasocki przeniesiony został "do rezerwy" jeszcze przed wojną domową w Hiszpanii a zginął w katastrofie Fokkera w dniu 15 sierpnia 1936 r. w miejscowości Anglet we Francji.

Edytowane przez Edmundo
Napisano
11 godzin temu, Koloman napisał:

Informacja prasowa z września 1936.

Najprawdopodobniej dostawa samolotu dla którejś z walczacych w Hiszpanii stron (której, w tym przypadku?) była znacznie bardziej korzystna finansowo niż pensja kapitana w 1.PL.

A może ten pobyt w rezerwie był tylko dla pucu, żeby nie było, że II.RP popiera oficjalnie którąś ze stron delegując oficera służby czynnej do działań ją wspierających.

1936 nr.34.png

Kilka ciekawych informacji w tym temacie.

Polski handlarz bronią z WMG Stefan Czarnecki miał kontakty z liniami British Airways. Dowiedział się, że na lotnisku Gatwick pod Londynem stoją cztery Fokkery F.XII. Samoloty zarekwirowały władze brytyjskie dostawcy, który próbował obejść brytyjskie embargo na dostawy broni dla Hiszpanii. St.Czarnecki poinformował władze, że w związku z zamiarem założenia linii lotniczych w Katowicach chciały te samoloty odkupić. Pokazał odpowiednie papiery i dokumenty dotyczące wspomnianych linii lotniczej. Cztery Fokkery kupił po okazyjnej cenie 33.000 zł. Po odbiór samolotów wysłał pilotów, którzy byli chętni do wsparcia gen. Franco - w większości wywodzili się oni z kręgów ziemiaństwa. Jednym z nich był hrabia Jan Kazimierz Lasocki (były adiutant gen. W.Sikorskiego). Lasocki miał już za sobą ponad miesięczną służbę  w lotnictwie frankistowskiej Hiszpanii.

Samoloty z Gatwick poleciały nie do Katowic a na południe na lotniska opanowane przez wojska frankistowskie. Dotarły tylko dwa - jeden z Lasockim roztrzaskał się niedaleko Biarritz w Pirenejach. Drugiego Fokkera pilotował Kajetan Czarkowski-Golejewski i rozbił się on podczas lądowania w gęstej mgle w La Rochelle we Francji. Pilotowi udało się przedostać do Hiszpanii. Golejewski służył w lotnictwie gen. Franco i brał udział jako pilot włoskich bombowców SM 79 w bombardowaniu republikańskiego Madrytu. Razem z nim służyło jeszcze kilku innych pilotów z Polski. Prócz lotników znaczna ilość Polaków walczyła w szeregach wojsk gen. Franco.

 

Napisano

W książce "Wypadki śmiertelne w lotnictwie polskim 1918 - 1939" (A.Popiel) na 15 sierpnia 1936 r.str. 260 czytamy:

"15 sierpnia 1936 r.

Kapitan dyplomowany pilot w stanie spoczynku Kazimierz Lasocki zginął we Francji pod miejscowością Anglet, gdy zakupiony przez gen. Franco, dla jego armii walczącej z wojskami komunistycznymi [błąd nie wszystkie ugrupowania były komunistycznymi] .

Samolot został przy przelocie zestrzelony przez francuską obronę przeciwlotniczą. Miejsce pochowania nieznane. Kod przyczyny : 1 (zestrzelenie)"

Czyli przelot był nie zgłoszony władzom francuskim, nielegalny, więc nic dziwnego, że obrona plot otworzyła ogień do niezidentyfikowanego samolotu.

Napisano
22 minuty temu, Sedco Express napisał:

W książce "Wypadki śmiertelne w lotnictwie polskim 1918 - 1939" (A.Popiel)

Kurcze a tejże pozycji nie znam, myślałem iż mam już "wszystkie" publikacje tyczące poległych  lotników polskich. Będę się rozglądał za zakupem powyższej, chociaż przyznam że na półkach miejsca coraz to mniej, najwyżej co niektóre "mniej ważne" pozycje tymczasowo przechowam w tapczanie?

A co do meritum to Kolego Sedco Express, super informacje tyczące tegoż lotnika jak również udziału innych polskich lotników w wojnie "hiszpańskiej".

Napisano

Edmundo napisał - "...myślałem iż mam już "wszystkie" publikacje tyczące poległych  lotników polskich."

Podstawowych pozycji  dot. biogramów polskich lotników (okres 1918 - 1945) jest kilkanaście (nie licząc tych z aneksem ).

Wykaz mogę zamieścić jak ktoś będzie zainteresowany.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie