Skocz do zawartości

Zdjęcia naszych samolotów w latach 1920- 1939


Rekomendowane odpowiedzi

Znane.

Cały czas powtarzana jest historia o jego dezercji do sowietów ale jest to nieprawda.

Por.pil. Julian Jasiński nie zdezerterował - podczas lotu został ostrzelany z ziemi i na uszkodzonym samolocie Fokker E.V. oo4 (190/18) z 19.EM lądował przymusowo w okolicy Borysowa w dniu 03.06.1920 r. Trafił do niewoli. Fokker trafił na lotnisko polowe w Pryjamino gdzie po zdemontowaniu płata rozpoczęto jego remont.

Por.pil. J.Jasiński po zakończeniu wojny polsko-bolszewickiej wrócił z niewoli w 1921 r. i służył w różnych jednostkach lotniczych 1.PL w latach 1929-1934 oraz w Szkole Podchorążych lotnictwa w Dęblinie. Podczas II WŚ służył w PSP  w W.Brytanii w okresie 1942-43 jako oficer obrony naziemnej w 308. i 315. DM a potem był szefem sztabu aż do 1946 r.  w 303. DM.

Na zdjęciu w stopniu kapitana w 1.PL - Warszawa

 

J.J.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z Allegro - opis "Samolot, pilot, lotnik, Ławica"

Zgadza się tylko samolot ?

Albatros D.III 3119/17 produkcji OAW z I. Esk.Wlkp. i personel naziemny - lotnisko Hureczko maj 1919 r.

Zdobyty przez powstańców wlkp. 02.01.1919 r. w hali sterowców na Winiarach.

Na dolnej pow. lewego dolnego skrzydła widoczna szachownica bez czerwonych pól z konturami  niemieckiego krzyża patee. Na prawym skrzydle namalowana w całości.namalowana

Albatros Ławica samolot pilot lotnik ławica.png

Ławica.png

krzyż.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swego czasu zabawiłem się w identyfikacje samolotów z zamieszczonego na Forum zdjęcia - II Krajowy Konkurs Awionetek 1929 r.

Nie zwróciłem wtedy uwagi na maszynę stojącą w drewnianym hangarze.

Jest to samolot pasażerski Farman F - 70 z polskimi znakami rejestracyjnymi P - POZE. Jeden z siedmiu tego typu zakupionych we Francji dla przedsiębiorstwa lotniczego "Aero S.A. Komunikacja Powietrzna".

Latały na trasie - Poznań - warszawa i Poznań - Łódź - Warszawa

(zdj. zrobiono jak sądzę w Poznaniu)

II Krajowy Konkurs Awionetek 1929 r..png

Potez.png

  • Tak trzymać 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam takie pytania do Kolegów bardziej obeznanych w tematach lotniczych:

w marcu 1928 roku Wojsko Polskie przeprowadziło projekcję siły (jak to się teraz mówi) wobec Litwy.

W jej trakcie, podczas lądowania Karasi na lotnisku w Wilnie doszło do uszkodzenia kilku maszyn.

1. ile samolotów uległo uszkodzeniu?

2. jakie to były uszkodzenia?

3. czy istnieją fotografie z tego, bądź co bądź kompromitującego wydarzenia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapewne chodzi o marzec roku 1938 ?

Po złożeniu w Wilnie przez stronę polską ultimatum większość eskadr liniowych w trybie alarmowym skoncentrowano nad granicą.

Podczas lądowania po zmroku uszkodzeniu uległy trzy "Karasie" - lotnisko Porubanek (Wilno) - z powodu złej organizacji. "Karasie" wyleciały 17.03.1938 r. w trybie alarmowym na lotniska w Wilnie i Lidzie. Eskadry wystartowały z Warszawy zbyt późno i do Wilna doleciały o zmroku. Dodatkowo lotnisko było rozkopane bo przeprowadzano prace melioracyjne.

20.031938 r. demonstracyjny lot wzdłuż granicy odbyło 108 samolotów.

Tylko tyle wyszperałem.

PS - uszkodzenia ? Kapotaż ? Uszkodzenie podwozia, śmigła ?

 

Edytowane przez Sedco Express
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie