Jump to content
  • 0
Sign in to follow this  
danieloff

Tarcza z cyfrą 7. Pachnie XIX wiekiem...

Question

  • 0

Witam! Dzisiaj trafiła mi się zagadkowa tarcza z cyfrą 7. Wyszła w zasadzie bez kontekstu na pozycjach z 1944, ale w okolicy starego traktu, towarzyszyła jej też monetka 5 groszy polskich z 1822 roku. Tarcza jest solidnie wykonana, z tyłu ma ślady zaczepu, posiada też dziurki do przyszycia tarczy do ubrania lub jakiegoś elementu wyposażenia. Pokryta jest piękną, gładką warstwą szlachetnej patyny, niemal jak szkliwem. Pozostaje tylko pytanie - co to dokladnie jest? Gdzie było noszone? Emblemat z numerem pułku? Z ładownicy, pasa od bandoliera, czaka? XIX wiek nie jest moją specjalnością, liczę na pomoc kolegów bardziej obeznanych w XIX-wiecznym umundurowaniem i ekwipunkiem. Pomożecie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
Rosjanie nie stosowali nigdzie cyfr zakończonych labrami.
zakończone były kleksem" czy kulką" ale nigdy nie widziałem labrowanych cyfr pułkowych wśród rosyjskiego sprzętu..

Na Powstanie Kościuszkowskie, to chyba troche nie ta technika wykonania.. Wytłoczka w tamtych czasach była czymś bardzo odległym..

ps. nigdy nie widziałem rosyjskich guzików z okresu powstania kościuszkowskiego z cyfrą pułkową czy godłem, myślę że stosowano wtedy guziki gładkie, takie jak te, które znajduje się na pobojowiskach z Wojen Napoleońskich..

Francuzi nie stosowali cyfr pułkowych z kropką, co nie oznacza że nie mogą być to wpływy francuskie (np. armia Królestwa Kongresowego, która w większości nawiązywała stylistyką do napoleońskiej czy Księstwa Warszawskiego).

Jeżeli ktoś ma wątpliwości, zapraszam do przejżenia stylistyki rosyjskiej (guziki, cyfry pułkowe, monogramy), wtedy od razu widać jak układała się ewolucja" owych emblematów..

W nawiązaniu do Armii Napoleona, nawet monogramy książąt - sojuszników - zakończone są labrowanym wywinięciem"..
zerknij np na monogram Joachima Murata (Księstwo Berg'u), czy na monogramy innych dowódców zwiazanych z Napoleonem I...

Jedyna armia poza Wielką Armią, która używała labrów w stylistyce to armia brytyjska..

pozdro!

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Ehhhh... Wydobyłem ten piękny przedmiot z głębi wieków, chyba tylko po to, aby odbierał mi sen... Spędziłem kolejne pół nocy tropiąc i przeglądając kolejne strony internetowe ze zdjęciami lub opisami umundurowania z końca XVIII i początku XIX wieku, różnych państw, i ciągle nie mogę znaleźć przykładu identycznej tarczy. Chyba pozostaje zakopać ją z powrotem...:-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
ja bym obstawiał blachę pułkową, nakładaną na peltę orła, i szedł w kierunku, któregoś z pułków KK..

ma ktoś info jakiej wielkości są tarczki, takie jak na skanach, które zamieścił kol. dado373 ??
Ewentualnie może po wymiarach orła od kaszkietu da się to wykluczyć?

Może jakaś wersja oficerska, kawaleryjska ?

pozdrawiam!

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Piszesz o czymś takim?
Nie to nie to, mocowanie inne, te dziurki na nity lub drut ewentualnie nici.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Drobna informacja pomocnicza, którą wyszperał mój przyjaciel - w rejonie, w którym wyszła tarczka, w 1812 roku rozkwaterowano korpus pod
dowództwem króla Westfalii Hieronima, brata Napoleona. Czy ktoś zna jakiś dobry link lub publikację, z której możnaby zdobyć jakieś info na temat ich umundurowania?

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Wiem, wiem, też sprawdzam wątek na Sucherforum (dzięki, Martian!), z kolei od źródeł rosyjskich jak na razie uzyskałem informację, że stylistyka tarczy nie odpowiada żadnym znanym rosyjskim wzorcom... Chyba diabeł mi tę tarczkę podrzucił...

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Link do opinii na jednym z rosyjskich forów:
http://ww2.ru/forum/index.php?showtopic=112304&st=0&p=1172032&#entry1172032

I chyba kluczowy fragment:
На мой взгляд, для России нехарактерны: форма щитка, шрифт цифры и общая, если можно так выразиться, вычурность вещи, а в особенности - эти милые завитушки на концах цифры Ну и еще могу добавить, что ничего даже отдаленно напоминающего эту вещь в Историческом описании..." мне не доводилось встречать, а более подробного источника по первой половине XIX в. не существует.
Czyli w luźnym tłumaczeniu:
Moim zdaniem, dla Rosji niecharakterystyczne jest: forma tarczki, druk cyfry i ogólna, jeżeli można tak się wyrazić, wymyślność rzeczy, a w szczególności - tych miłych zawijasków na końcach cyfry. No i jeszcze mogę dodać, że niczego nawet odlegle przypominającego tę rzecz w Historycznym opisie..." nie spotkałem, a bardziej szczegółowego źródła o pierwszej połowie XIX w. nie ma.

Tak więc śledztwo trwa nadal...

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Dodam jeszcze, że numery oddziałów na emblematach armii rosyjskiej pojawiają się dopiero w 1828 r. Szukałbym przede wszystkim w opracowaniach nt. armii austriackiej w okresie wojen napoleońskich.
Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
nie chciałem snuć o KuK'ach, bo wszyscy chyba wiemy jak wyglądają opracowania n.t. umundurowania z początku XIXw w przypadku Cesarsko-Królewskiej Armii ;)

pozdrowienia ze Świętego Miasta SZZ ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

2 Pułk Gwardii Narodowej, chyba nawet tę samą czapkę pokazał wyżej pomsee. Wariant raczej do wykluczenia, ze względu na rodzaj mocowania tarczki, ale jak na razie to najbardziej podobne elementy.
Ilustracje z książki H. Wieleckeigo Dzieje polskiej rogatywki", wyd. 1985.
Mówicie, abym sprawdził trop C.K. Hmmm..., ciężka praca się szykuje...

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Nie jestem specem jak Wy, ale czy nie da się po tak charakterystycznej stylistyce i tłoczeniu (zwłaszcza te kulki wypukłe w siódemce) odnaleźć identycznej w armii carskiej, pruskiej, napoleońskiej czy KK?

Daniel, poza tym gratuluje Ci tej tarczy i przyjemności identyfikacji tak ciekawej rzeczy!

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
ta przyjemność przeradza się stopniowo w męki piekielne bowiem powoli przekracza się pewien próg o(d)porności poznawczej, który wywołuje stany chronicznego zmęczenia i nieustającej drażliwości:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Czołem Panowie!
A jesteś Dawid pewien, że nic nie ma na temat CK Armii w początkach XIX w. po niemiecku?
Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
ms - aż tak daje się to odczuć:-)?
Sławku, no mam nadzieję, że jest, ale o ile w języku rosyjskim i angielskim daję radę nawigować po internecie, o tyle po niemiecku umiem tylko tyle, ile każdy Polak - halt", hande hoch", volkswagen ist gute maschine" :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Ja bym obstawiał jednak coś z naszych terenów... Może robili uniwersalne tarcze amazonek, a tarczki z numerem pułku były do nich mocowane... Może coś od ładownicy może od innego oporządzenia... 7 bardzo podobna...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4e/POL_Warsaw_3may_7_Pu%C5%82k_Szwole%C5%BCer%C3%B3w-Lansjer%C3%B3w.jpg
Ps chyba nic z niemczyzny, pewnie już by coś na S powiedzieli..
Pozdro

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
W ramach odpoczynku od książek i internetu pozostaje mi powrót w miejsce znalezienia tarczki i dokładne przeszukanie metr po metrze najbliższej okolicy, a późnym latem pola po drugiej stronie gościńca. Może trafi się jakiś drobiazg z kontekstu, pomocny do inentyfikacji, ideałem byłby guzik z tym samym numerem, ale to pewnie marzenie ściętej głowy:-) Jak na razie z tego samego dołka mam tylko 5 gr pol. 1821.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Sławku, nie o to chodzi, a raczej o dostępność źródeł.. ;)
Po niemiecku od biedy dał bym radę, ale póki co nie wpadły mi w ręce żadne ciekawe pozycje..

Resztę można przedyskutować na priv, nie będziemy Danielowi wątku zaśmiecać :)

pozdrawiam!

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Idac tropem napoleońsko - austriackim: austriacka landwera 1809 rok, na czapce widać coś w rodzaju tarczki. Co prawda jest na niej chyba monogram władcy a nie numer, ale na razie ustalam, czy w ogóle taki rodzaj blach był noszony na czapkach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information