Hornet Napisano 15 Styczeń 2020 Napisano 15 Styczeń 2020 Po szybowcu Naleszkiewicza...kolejny Czerwińskiego Cytuj
Jedburgh_Ops Napisano 15 Styczeń 2020 Napisano 15 Styczeń 2020 17 minut temu, Hornet napisał: miała być ta fotka.. NN-1 był problematyczny pilotażowo, ale jednocześnie pokazywał też coś innego. Jak świetnie (już wtedy!) Polska kombinowała z tym, co zrobiło furorę daleko po wojnie i obowiązuje do dziś. Chodzi o koncepcję kadłuba szybowca jako tylko „pojemnika na człowieka” a za nim już wyłącznie jak najcieńszy kadłub. Niesamowite, że już wtedy inżynierowie to dostrzegali, że jest to jedyna sensowna droga w designie i aerodynamice szybowcowej. I nic się nie zmieniło pod względem takiej koncepcji od roku 1931, gdy NN-1 powstawał. Cytuj
Jedburgh_Ops Napisano 15 Styczeń 2020 Napisano 15 Styczeń 2020 6 godzin temu, Sedco Express napisał: ...ale ponieważ sporo informacji w tym wątku jest o szybownictwie w USA... Bo warto takie porównania robić z kilku powodów. Już choćby po to, żeby porównywać to, jak Übermensche w kwestii szybownictwa zachowywały się przed wojną na rynku amerykańskim, a jak na polskim, czy może trafniej byłoby powiedzieć, że nie na „rynku polskim” (bo poza przyrządami pokładowymi dla szybownictwa nic od nich nie potrzebowaliśmy), ale wobec polskich szybowców i szybowników. U nas cienko śpiewali, bo nie mieli pilotów szybowcowych i szybowców lepszych niż polskie, mieli porównywalne, ale w USA wykreowali się na szybowcowego boga. I niewiele to się różni od stanu obecnego, choć znowu kto ma lepsze szybowce, Polska czy RFN to nie byłoby tak zaraz łatwo powiedzieć. A takiej sieroty, jak II RP i III RP z kompletnym brakiem promocji własnego szybownictwa to świat nie widział, ale to długa opowieść. Niemcy zawsze nas wykańczają swoją propagandą. Cytuj
Jedburgh_Ops Napisano 15 Styczeń 2020 Napisano 15 Styczeń 2020 Godzinę temu, Hornet napisał: Chwiejnica po ...francuzku Bardzo ciekawe zdjęcie. Tylko nie jestem pewien, czy to chwiejnica, czy stanowisko do wyznaczania środka ciężkości szybowca, czy może jedno i drugie w zależności od podłączenia szybowca? Dobrze ja widzę, że ten szybowiec nie ma statecznika poziomego i steru wysokości? Cytuj
Jedburgh_Ops Napisano 15 Styczeń 2020 Napisano 15 Styczeń 2020 PS Ponownie skorzystałem z faktu, że mam tu w domu francuską najbliższą rodzinę. Podpis do tego zdjęcia brzmi: „Nauka na sztywnym podparciu Szybowiec ustawiony pod wiatr może się chwiać wokół swojego środka ciężkości” Czyli autor podpisu zdaje się sugerować, że to chwiejnica. Mimo wszystko coś mi się tu nie zgadza, ale może za mało widać na tym zdjęciu... Tak, czy inaczej, zdjęcie fajne. Cytuj
bodziu000000 Napisano 16 Styczeń 2020 Napisano 16 Styczeń 2020 Kolejne ciekawe zdjęcie odnalezione w zasobach cyfrowych. Proszę o pomoc w identyfikacji Cytuj
bodziu000000 Napisano 16 Styczeń 2020 Napisano 16 Styczeń 2020 Dzięki KayFranz za wyjaśnienie. W podzięce jeszcze jedno zdjęcie ZE-1 Cytrynka Cytuj
Sedco Express Napisano 16 Styczeń 2020 Napisano 16 Styczeń 2020 48 minut temu, bodziu000000 napisał: Dzięki KayFranz za wyjaśnienie. W podzięce jeszcze jedno zdjęcie ZE-1 Cytrynka Wg mnie to nie jest ZE-1 "Cytrynka" : - płat dzielony, - brak obudowy - końce sterów poziomu są nie zaokrąglone - ster kierunku też nie zaokrąglony Cytuj
Sedco Express Napisano 16 Styczeń 2020 Napisano 16 Styczeń 2020 Może jest to CW III zwany"Balbinka" ? Cytuj
KayFranz Napisano 16 Styczeń 2020 Napisano 16 Styczeń 2020 Mnie też wydaje się, że na fotografii "od tyłu" jest CW-III. W zbiorach MLP jest podobne ujęcie, ale "Cytrynki" Co lepiej - jest tam też inna fotografia pokazująca razem oba te szybowce. Czyli fotografie od tyłu mogły być zrobione w tym samym czasie. 1 Cytuj
Koloman Napisano 17 Styczeń 2020 Autor Napisano 17 Styczeń 2020 Trochę informacji o szkole w Polichnie. Materiał z 1933 roku (LOT POLSKI). Cytuj
Sedco Express Napisano 17 Styczeń 2020 Napisano 17 Styczeń 2020 17 minut temu, bodziu000000 napisał: W locie i na drugim zdjęciu na pierwszym planie jak sądzę jest to CW-5bis. Cytuj
Jedburgh_Ops Napisano 18 Styczeń 2020 Napisano 18 Styczeń 2020 10 godzin temu, bodziu000000 napisał: Mapa jest rewelacyjna i chapeau bas dla Bodzia, że ją nam tu wrzucił. Mapa jest mniej więcej z połowy lat 30., albo z drugiej połowy lat 30., niemniej nie pokazuje stanu na dzień 1 IX 1939 r. Jeśli chcemy mieć stan na ten dzień to trzeba dopisać następujące szybowiska: Bałczyna Barycz Gostynin Grzegorzewo Kowalówka Kulików Michałowice Sokółka Suwałki Trzebnica Wasiłkowo Węzłowice Winna Góra Drobna uwaga terminologiczna. Nieco osobliwe jest sformułowanie „przedszkole szybowcowe”. Po wojnie nie posługiwał się takim sformułowaniem mgr Kazimierz Plenkiewicz - ostatni przed wojną kierownik referatu szybowcowego ZG LOPP. Trudno powiedzieć, czy taka terminologia rzeczywiście istniała, czy tylko był to slang środowiskowy. O co chodziło z tymi „przedszkolami szybowcowymi”? Były to ośrodki, które miały za zadanie przesiew kandydatów do podstawowego szkolenia szybowcowego. Od roku 1937 tych „przedszkoli” już nie było na mocy rozporządzenia Ministerstwa Komunikacji. Decyzję o tym, kto się wstępnie nadaje do szkolenia podstawowego do kategorii A pilota szybowcowego podejmowały szkoły szybowcowe z uprawnieniami I stopnia. Cytuj
Jedburgh_Ops Napisano 18 Styczeń 2020 Napisano 18 Styczeń 2020 W dniu 2020-01-16 o 11:57, Sedco Express napisał: Może jest to CW III zwany"Balbinka" ? Faktycznie Balbinka, ale coś tam mu się dzieje na łączeniu skrzydeł (miał skrzydło dwudzielne). Prawe skrzydło jest w chwili robienia zdjęcia albo montowane, albo demontowane. Egzemplarz z ciekawą płozą ogonową będącą bardzo długim wąsem być może zrobionym z pręta ze stali sprężynującej. Przy okazji zdjęcie pokazuje, że rysownicy planów przedwojennych polskich szybowców mogliby się ciut lepiej przykładać, bo już sam tylko podział konstrukcyjny steru kierunku jest znacząco inny niż na rysunkach. A zdjęcie piękne, aż proszące się właśnie o materiał bazowy do korygowania rysunków. Cytuj
KayFranz Napisano 18 Styczeń 2020 Napisano 18 Styczeń 2020 (edytowane) 2 godziny temu, Jedburgh_Ops napisał: ...coś tam mu się dzieje na łączeniu skrzydeł (miał skrzydło dwudzielne). Prawe skrzydło jest w chwili robienia zdjęcia albo montowane, albo demontowane. Egzemplarz z ciekawą płozą ogonową będącą bardzo długim wąsem być może zrobionym z pręta ze stali sprężynującej. Wiesz co? Chyba ani to, ani to... Skrzydło (i cały szybowiec też) wygląda na gotowe do lotu: pilot siedzi, naciągi są napięte, ludzie podpierają szybowiec, który stoi na wózku, a facet od przodu wyraźnie przytrzymuje płozę. Chyba to ciemniejsze zakończenie lewego steru wysokości powoduje zamieszanie. A co do "płozy tylnej" - to jest to (na pewno) przywiązany odcinek linki, którą odwiązywano w ostatniej chwili, przed startem. Widać węzeł. Zresztą gdyby to była płoza, to dlaczego taka długa i przede wszystkim dlaczego nadal sięga do ziemi, mimo że kratownica podniesiona jest na wózku? Zrobiłem małe demo do moich wywodów... Edytowane 18 Styczeń 2020 przez KayFranz Cytuj
Sedco Express Napisano 18 Styczeń 2020 Napisano 18 Styczeń 2020 Kay Franz - tak jest. Płat dzielony. Prawe i lewe skrzydło zamocowane. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.