Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
23 minuty temu, Sedco Express napisał:

Swego czasu kol. Formoza zamieścił zdjęcie (nr. 1) z przelotu Fokkera D.VII z 1.PL pod mostem Poniatowskiego w Warszawie w 1925 r. jako uzupełnienie kolejne zdjęcie (nr.2)

fokker 1.PL popd mostem Poniatowskiego 1925 r..png

 

Przeleciał major pilot Witold Prosiński.

A czy fotografia nr.2 dotyczy tego samego przelotu? tyle, ze w drugą stronę.

Napisano (edytowane)

A latał sobie wte i wewte - musiał wszak zawrócić na lotnisko ?

A kto to wie ?  Chyba to był ten sam lot. Jemu się udało ale kilka lat później pewnemu Anglikowi już nie.

Edytowane przez Sedco Express
Napisano
22 godziny temu, Sedco Express napisał:

Jemu się udało ale kilka lat później pewnemu Anglikowi już nie

Prosiński był doskonałym pilotem ale do czasu.

Jak 22 maja 1930 pieprznął SPAD-em 61C1 o ziemię w centrum Krynicy to mu ochota do latania odeszła i stosunkowo szybko odszedl z armii do cywila.

Napisano
4 godziny temu, Sedco Express napisał:

Odlot z Okęcia brata króla Rumunii Karola II księcia Michała.

Brat króla Rumunii Karola II - Mikołaj

Następca tronu Rumunii - Michał

Napisano
1 godzinę temu, Koloman napisał:

Prosiński był doskonałym pilotem ale do czasu.

Jak 22 maja 1930 pieprznął SPAD-em 61C1 o ziemię w centrum Krynicy to mu ochota do latania odeszła i stosunkowo szybko odszedl z armii do cywila.

Jego rozbity SPAD

Krynica Zdrój 1930 r..png

Napisano

Fragment fotografii przedstawiający akademię ku czci Żwirki i Wigury, która odbyla się we wrześniu 1932 roku na dziedzińcu zamku królewskiego na Wawelu. Akcentem lotniczym uroczystosci był Nieuport.

Cała fotografia znajduje się w zbiorach NAC i jest opisana następująco (coś dla dbajacych o szczegóły):

"Opis obrazu: Uczestnicy akademii na dziedzińcu arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu. Po prawej stronie widoczny samolot Aeroklubu "Newport", którym kapitan Juliusz Gilewicz przyleciał z Moskwy, po odzyskaniu przez Polskę niepodległości."

1932.png

Napisano
33 minuty temu, Koloman napisał:

Fragment fotografii przedstawiający akademię ku czci Żwirki i Wigury, która odbyla się we wrześniu 1932 roku na dziedzińcu zamku królewskiego na Wawelu. Akcentem lotniczym uroczystosci był Nieuport.

Cała fotografia znajduje się w zbiorach NAC i jest opisana następująco (coś dla dbajacych o szczegóły):

"Opis obrazu: Uczestnicy akademii na dziedzińcu arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu. Po prawej stronie widoczny samolot Aeroklubu "Newport", którym kapitan Juliusz Gilewicz przyleciał z Moskwy, po odzyskaniu przez Polskę niepodległości."

1932.png

Niech będzie, że z Moskwy ? Nieuport 24bisC1 był własnością mjr pil. Juliusza Gilewicza (ciekawe, kupił go ?) i on go podarował (!) Akademickiemu Aeroklubowi w Krakowie. W użyciu do września 1932 r.

Szkoda, że zamalowano (lub usunięto rozpuszczalnikiem ) malowidła - Dianę i smoka.

Napisano

"Blaszak" w warsztatach Aerolotu na Polach Mokotowskich

Junkers-F13-AEROLOT-warsztaty-Pole-Mokotowskie.thumb.jpg.65e6992c6b04dd9e53a746b30a7952b7.jpg

Silnik, który wyciągają, wygląda mi na BMW IIIa, a nie BMW IV, w które były wyposażone w 1925 r. P-PALO, -P, -R i -S. Ewentualnie na L-2, ale wymiana raczej nie obejmowałaby tych najnowszych. Dlatego sądzę, ze NAJPRAWDOPODOBNIEJ na foto jest Junkers F13 P-PALD, tym bardziej, że pod skrzydłem kreska po literce "P" jest bardzo blisko, a tak malowano pierwsze samoloty.

Napisano

„Blaszak” nr 2 , tym razem na gościnnych występach. Lotnisko Langfuhr, zwraca uwagę ekologiczna nawierzchnia, pozbawiona azbestu, betonu i innych nieorganicznych domieszek.

325321219_JunkersF13P-PALx(Danzig).thumb.jpg.544a3773b5e5022448e71a0b0138d67b.jpg

Przejrzałem trochę fotek Junkersów f 13 z tego okresu, porównując sposób w jaki wymalowano litery rejestracji, bo na szczęście o szablonach w tych czasach nie pomyślano. Sporo odpadło, ale np. P-PALK nie mogę wykluczyć...

Napisano
W dniu 23.10.2020 o 21:14, bodziu000000 napisał:

s-l1600 (3).jpg

LOT-owski Lockheed piękny ale ten aparat na drugim planie niemniej interesujący. Szkoda, że zdjęcie nie jest wyrażniejsze bo można byłoby odczytać nazwę na burcie.

Napisano

To widocznie opis: „Aeroplan w warsztatach stoczni linji lotniczej na Polu Mokotowskiem” jest fantazją opisującego. Ale gdzieś przecież te samoloty musiały stać...
Albo może to być hala CWL (później CZL)  - też na Mokotowie, a taka hala to była na pewno.

Napisano
5 godzin temu, Spirit of Warsaw napisał:

Ta trzynastka z Aerolotu nie stoi na Polach Mokotowskich, w Warszawie w ogóle nie było takich hangarów

A gdzie niby była główna baza Aerolotu ze "stocznią"? Fakt, wiele prac naprawczych i obslugowych robiono w Gdansku

ale i w Warszawie również. Przez pewien czas warszawską "stocznią" kierowal Benno Fiala.

Samolot na widokówce to ewidentny i kiepski fotomontaż.

Warszawa Port Lotniczy. Aerolloyd.jpg

Napisano

W połowie 1925 r. towarzystwo "Aerolot"przeniosło bazę techniczną z Gdańska (WMG) do Warszawy.

Warsztaty zostały zlokalizowane na Lotnisku Mokotowskim i nazwane (pełna nazwa) - "Stocznia Linii Lotniczych Aerolot".

Były jedynymi w owym czasie warsztatami remontującymi samoloty metalowej konstrukcji.

 

 

 

Napisano
14 godzin temu, KayFranz napisał:

To widocznie opis: „Aeroplan w warsztatach stoczni linji lotniczej na Polu Mokotowskiem” jest fantazją opisującego. Ale gdzieś przecież te samoloty musiały stać...
Albo może to być hala CWL (później CZL)  - też na Mokotowie, a taka hala to była na pewno.

11.thumb.jpg.885c03e7da87f99cf3ef9ba98b4d695a.jpg

Polski transport lotniczy 1918-1978 – M. Mikulski, A. Glass, str. 101.

Napisano
2 godziny temu, Spirit of Warsaw napisał:
17 godzin temu, KayFranz napisał:

To widocznie opis: „Aeroplan w warsztatach stoczni linji lotniczej na Polu Mokotowskiem” jest fantazją opisującego. Ale gdzieś przecież te samoloty musiały stać...
Albo może to być hala CWL (później CZL)  - też na Mokotowie, a taka hala to była na pewno.

11.thumb.jpg.885c03e7da87f99cf3ef9ba98b4d695a.jpg

Polski transport lotniczy 1918-1978 – M. Mikulski, A. Glass, str. 101.

No to mamy dwa opisy tej samej fotografii z dwoma różnymi lokalizacjami; Warszawa i Kraków.

Która więc lokalizacja dotyczaca tej konkretnej fotografii jest prawdziwa?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie