Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
47 minut temu, bodziu000000 napisał:

?

s-l1600 (2).jpg

De Havilland DH-60 "Moth" ("Gipsy Moth", Moth Major" ?) - wg nie nasz.

Tylko jeden "polski" DH-60 z ogólnej ilości 10 egz. (były jeszcze dwa innej wersji) zarejestrowanych w Polsce miał ostatnią literę rejestracji "Y". Pełna to SP-ADY a na zdjęciu druga litera to nie "D".

Napisano (edytowane)

Avia BH-11C (znana też jako B.H.11.18) z rejestracją OK-IZZ. Samolot pochodzi z Zapadoceskeho Aeroklubu Plzen.
Dla chętnych - tutaj kolorowa (!) fotka.

Edytowane przez KayFranz
Napisano (edytowane)

Ciekawostki związane z Fokkerem F.VIIb/3m P-PAAA znanym z rajdu Dęblin-Bagdad-Kair-Warszawa (lipiec 1928 r.)

Na pierwszym zdjęciu widoczne namalowane białe pasy na kadłubie i usterzeniu poziomym w celu określenia kąta znosu samolotu przez wiatr.

Na drugim zdjęciu widać kokpit nawigatora (por.pil.obs. Kazimierz Szałas - zginął w kraksie w Bagdadzie) - pokrywa grzbietu kadłuba była odsuwana i podnoszona  osłona - umożliwiało to nawigatorowi dokonywanie namiarów i określanie pozycji sekstansem oraz mierzyć znos samolotu z obranego kursu.

Fokker F-VII b-3m P-PAAA.png

stanowisko obs. - nawigatora Fokker F-VIIb-3m P-PAAA.png

Edytowane przez Sedco Express
Napisano (edytowane)

Kol. Bodziu wyszperał na stronie <https://www.archiwum-rokietnica.pl/items/browse?collection=227&page=3>

wspaniałe zdjęcie, które przesłał mi mailem (dziękuję) a ja je poniżej zamieszczam ze skromnym opisem ?

Na pierwszym planie latająca łódź CAMS 30.E nr. 2-2 (szkolno-trening.). W MDLot były cztery takie  o nr. od 2-1 do 2-4 i dotarły drogą morska w 1925 r.i po zmontowaniu zaczęły służbę w 1926 r. (tym samym opis zdjęcia "Gdynia-Port. Rok 1925" jest niewłaściwy). Nr. 2-1 i 2-2 użytkowano do 1930 r. a 3 i 4 do 1929 r.

Z lewej strony zdjęcia widoczny fragment zaokrąglonego końca prawego płata i skrajnie namalowana szachownica co świadczy, że jest to także CAMS 30.E. Z prawej strony w locie  amfibia Schreck FBA HMT.2 (widoczna z tyłu pod kadłubem płoza ogonowa - element ten gdy nie widać czy są koła pozwala odróżnić amfibie od łodzi Schreck FBA 17HE.2 - w miejscu płozy jest uchwyt).

Łodzie CAMS 30E zastąpiły wysłużone i skasowane łodzie Nieuport Macchi M-9. Trafiły wpierw do Sekcji Ćwiczeń  a potem Esk.Szkolnej (sporadycznie latały też w MEO - Morska Esk.Obs.) MDlot-u.

PS - niejako przy okazji warto zaznaczyć, że dotychczasowe jak podaje się malowanie Schreck'ów w kolorze khaki jest blędne - było szaro-niebieskie i szare a spód łodzi czarny a nie brązowy.

Nad Gdynia 1925 r..png

Edytowane przez Sedco Express
Napisano (edytowane)

Z wątku "Zdjęcia naszego samolotu cz.34" przeniosłem wpis Barbapapy ze zdjęciem zdobycznego Bre XIV.

Na drugim zdjęciu również "trofiejny" w barwach "czerwonego lotnictwa".

Jest tylko jedna wątpliwość czy był to "nasz" "Ludwik ?

W lotnictwie bolszewickim w użytkowaniu były dwa egz. tego typu i jak pisze W.B.Szawrow (rosyjski historyk lotnictwa taki nasz Morgała ?  na str. 290/291 w swojej fundamentalnej publikacji  "Historii konstrukcji samolotów w ZSSR do 1938 r." (Moskwa 1978) w Rozdziale:

"Zdobyczne i zakupione samoloty okresu wojny domowej - Samoloty francuskie:

"Brege - 14 . Był to 2 miejscowy samolot wywiadowczy (typ A-2) i bombowiec (typ B-2) dwupłat z silnikiem "Reno" o mocy 300 KM. Zdobyto [przejęto]  cztery egz.

[od kogo ?] w 1919 r. Wszystkie egzemplarzem były uszkodzone i z czterech samolotów  po wyremontowaniu wykonano dwa typu A-2 i B-2 (ten samolot miał podskrzydłowe uchwyty [wyrzutniki] bombowe. Były eksploatowane w latach 1920-1921 r." (tłum dowolne)

Gdyby zdobyte cztery (jeden?) pochodziły z wyposażenia polskich eskadr to nie ulega wątpliwości, że fakt ten byłby opisany w polskich publikacjach. Nie spotkałem się z takim opisem, więc pytanie jest nadal aktualne - czy wcześniej samolot(y) te były polskimi ?

PS - w książce "Wojenliety pogibszej Imperii - Awiacija w grażdanskoj wajnie" ("Lotnicy upadłego Imperium - Lotnictwo w wojnie domowej") - M.Chajrulin i W.Kondratiew (Moskwa 2008)  nie ma żadnych wzmianek o zdobytym Bre XIV a autorzy szczegółowo opisali dezercje lotników na polską stronę, jest natomiast wzmianka o Fokkerze por. L.Jasińskiego i zdobytym Bristolu F2B "Fighter"

 

"

też zdobyczny.png

zdobyczny.png

Edytowane przez Sedco Express
Napisano
4 godziny temu, bodziu000000 napisał:

07132320768_o.jpg

Wielka zagadka wciąż czeka na swojego "odkrywcę".

Na pierwszym polanie dwa samoloty bombowe Fokker F-VII/3m z 1.PL  z niezidentyfikowanym do tej pory godłem (eskadry?)

W literaturze tematu nie ma nawet przypuszczalnego rysunku owego godła zapewne z braku dobrej jakości archiwalnych zdjęć (są inne zdjęcia ale tak samo złe).

Nie wiadomo co przedstawie - ptaka w locie ?

Z lewej strony rząd Bre XIXB2.

 

 

NN godło.png

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie