Sedco Express Napisano 12 Październik 2020 Napisano 12 Październik 2020 47 minut temu, bodziu000000 napisał: ? De Havilland DH-60 "Moth" ("Gipsy Moth", Moth Major" ?) - wg nie nasz. Tylko jeden "polski" DH-60 z ogólnej ilości 10 egz. (były jeszcze dwa innej wersji) zarejestrowanych w Polsce miał ostatnią literę rejestracji "Y". Pełna to SP-ADY a na zdjęciu druga litera to nie "D". Cytuj
Sedco Express Napisano 12 Październik 2020 Napisano 12 Październik 2020 Godzinę temu, bodziu000000 napisał: ? Czechosłowackiej produkcji (1929 r.) Aero A-34 "Kos" samolot sportowy a obok RWD-5 "Kolejarz". Cytuj
Sedco Express Napisano 12 Październik 2020 Napisano 12 Październik 2020 2 godziny temu, bodziu000000 napisał: ? Ciekawe. Raczej nie nasz. Jakiś sportowy Junkers, Klemm ? PS - podobny do Morysona Ostrowia II z silnikiem Genet ale Ostrowia nie miała zastrzałów od góry. Cytuj
KayFranz Napisano 12 Październik 2020 Napisano 12 Październik 2020 (edytowane) Avia BH-11C (znana też jako B.H.11.18) z rejestracją OK-IZZ. Samolot pochodzi z Zapadoceskeho Aeroklubu Plzen. Dla chętnych - tutaj kolorowa (!) fotka. Edytowane 12 Październik 2020 przez KayFranz Cytuj
Sedco Express Napisano 12 Październik 2020 Napisano 12 Październik 2020 Z Allegro - "SAMOLOT 5 ZDJĘĆ ZESTAW" DFW C.V "2" (niem. nr. 7897/1) I Esk.Wlkp. - sierż.pil. Kazimierz Burzyński - 1920 r. Cytuj
otton1 Napisano 12 Październik 2020 Napisano 12 Październik 2020 A tam na drugim planie, w kółku to "sławojka" żeby lotnicy w potrzebie nie musieli latać w krzaki widoczne na skraju lotniska. Europa pełną gębą!!!!!!! Cytuj
Sedco Express Napisano 13 Październik 2020 Napisano 13 Październik 2020 W nawiązaniu do poprzednich zdjęć i napisów na sterze kierunku RWD-13... Cytuj
Sedco Express Napisano 13 Październik 2020 Napisano 13 Październik 2020 (edytowane) Ciekawostki związane z Fokkerem F.VIIb/3m P-PAAA znanym z rajdu Dęblin-Bagdad-Kair-Warszawa (lipiec 1928 r.) Na pierwszym zdjęciu widoczne namalowane białe pasy na kadłubie i usterzeniu poziomym w celu określenia kąta znosu samolotu przez wiatr. Na drugim zdjęciu widać kokpit nawigatora (por.pil.obs. Kazimierz Szałas - zginął w kraksie w Bagdadzie) - pokrywa grzbietu kadłuba była odsuwana i podnoszona osłona - umożliwiało to nawigatorowi dokonywanie namiarów i określanie pozycji sekstansem oraz mierzyć znos samolotu z obranego kursu. Edytowane 13 Październik 2020 przez Sedco Express Cytuj
Koloman Napisano 13 Październik 2020 Napisano 13 Październik 2020 Nieco późniejsza pocztówka propagandowa LOT-u. Cytuj
bodziu000000 Napisano 14 Październik 2020 Napisano 14 Październik 2020 Samolot rozpoznawczy CWL WZ-X wraz z konstruktorem inż. Władysławem Zalewskim Cytuj
Sedco Express Napisano 14 Październik 2020 Napisano 14 Październik 2020 Zdjęcie Zalewskiego z CWL WZ-X już było zamieszczone. Cytuj
bodziu000000 Napisano 14 Październik 2020 Napisano 14 Październik 2020 Przepraszam za powtórkę, trochę tych zdjęć jest, nie sposób wszystkiego zapamiętać. Robię porządki stąd wrzucam troszkę więcej zdjęć Cytuj
Sedco Express Napisano 14 Październik 2020 Napisano 14 Październik 2020 "Przepraszam za powtórkę, trochę tych zdjęć jest, nie sposób wszystkiego zapamiętać...' Oczywiście, zdjęć jest "trochę" i rzeczywiście trudno pamiętać, czy było już czy nie było... Nie ma problemu. Cytuj
Sedco Express Napisano 14 Październik 2020 Napisano 14 Październik 2020 (edytowane) Kol. Bodziu wyszperał na stronie <https://www.archiwum-rokietnica.pl/items/browse?collection=227&page=3> wspaniałe zdjęcie, które przesłał mi mailem (dziękuję) a ja je poniżej zamieszczam ze skromnym opisem Na pierwszym planie latająca łódź CAMS 30.E nr. 2-2 (szkolno-trening.). W MDLot były cztery takie o nr. od 2-1 do 2-4 i dotarły drogą morska w 1925 r.i po zmontowaniu zaczęły służbę w 1926 r. (tym samym opis zdjęcia "Gdynia-Port. Rok 1925" jest niewłaściwy). Nr. 2-1 i 2-2 użytkowano do 1930 r. a 3 i 4 do 1929 r. Z lewej strony zdjęcia widoczny fragment zaokrąglonego końca prawego płata i skrajnie namalowana szachownica co świadczy, że jest to także CAMS 30.E. Z prawej strony w locie amfibia Schreck FBA HMT.2 (widoczna z tyłu pod kadłubem płoza ogonowa - element ten gdy nie widać czy są koła pozwala odróżnić amfibie od łodzi Schreck FBA 17HE.2 - w miejscu płozy jest uchwyt). Łodzie CAMS 30E zastąpiły wysłużone i skasowane łodzie Nieuport Macchi M-9. Trafiły wpierw do Sekcji Ćwiczeń a potem Esk.Szkolnej (sporadycznie latały też w MEO - Morska Esk.Obs.) MDlot-u. PS - niejako przy okazji warto zaznaczyć, że dotychczasowe jak podaje się malowanie Schreck'ów w kolorze khaki jest blędne - było szaro-niebieskie i szare a spód łodzi czarny a nie brązowy. Edytowane 14 Październik 2020 przez Sedco Express Cytuj
Sedco Express Napisano 14 Październik 2020 Napisano 14 Październik 2020 (edytowane) . Edytowane 14 Październik 2020 przez Sedco Express Cytuj
Sedco Express Napisano 15 Październik 2020 Napisano 15 Październik 2020 (edytowane) Z wątku "Zdjęcia naszego samolotu cz.34" przeniosłem wpis Barbapapy ze zdjęciem zdobycznego Bre XIV. Na drugim zdjęciu również "trofiejny" w barwach "czerwonego lotnictwa". Jest tylko jedna wątpliwość czy był to "nasz" "Ludwik ? W lotnictwie bolszewickim w użytkowaniu były dwa egz. tego typu i jak pisze W.B.Szawrow (rosyjski historyk lotnictwa taki nasz Morgała na str. 290/291 w swojej fundamentalnej publikacji "Historii konstrukcji samolotów w ZSSR do 1938 r." (Moskwa 1978) w Rozdziale: "Zdobyczne i zakupione samoloty okresu wojny domowej - Samoloty francuskie: "Brege - 14 . Był to 2 miejscowy samolot wywiadowczy (typ A-2) i bombowiec (typ B-2) dwupłat z silnikiem "Reno" o mocy 300 KM. Zdobyto [przejęto] cztery egz. [od kogo ?] w 1919 r. Wszystkie egzemplarzem były uszkodzone i z czterech samolotów po wyremontowaniu wykonano dwa typu A-2 i B-2 (ten samolot miał podskrzydłowe uchwyty [wyrzutniki] bombowe. Były eksploatowane w latach 1920-1921 r." (tłum dowolne) Gdyby zdobyte cztery (jeden?) pochodziły z wyposażenia polskich eskadr to nie ulega wątpliwości, że fakt ten byłby opisany w polskich publikacjach. Nie spotkałem się z takim opisem, więc pytanie jest nadal aktualne - czy wcześniej samolot(y) te były polskimi ? PS - w książce "Wojenliety pogibszej Imperii - Awiacija w grażdanskoj wajnie" ("Lotnicy upadłego Imperium - Lotnictwo w wojnie domowej") - M.Chajrulin i W.Kondratiew (Moskwa 2008) nie ma żadnych wzmianek o zdobytym Bre XIV a autorzy szczegółowo opisali dezercje lotników na polską stronę, jest natomiast wzmianka o Fokkerze por. L.Jasińskiego i zdobytym Bristolu F2B "Fighter" " Edytowane 15 Październik 2020 przez Sedco Express Cytuj
Sedco Express Napisano 19 Październik 2020 Napisano 19 Październik 2020 4 godziny temu, bodziu000000 napisał: Wielka zagadka wciąż czeka na swojego "odkrywcę". Na pierwszym polanie dwa samoloty bombowe Fokker F-VII/3m z 1.PL z niezidentyfikowanym do tej pory godłem (eskadry?) W literaturze tematu nie ma nawet przypuszczalnego rysunku owego godła zapewne z braku dobrej jakości archiwalnych zdjęć (są inne zdjęcia ale tak samo złe). Nie wiadomo co przedstawie - ptaka w locie ? Z lewej strony rząd Bre XIXB2. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.