Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)
11 godzin temu, KayFranz napisał:

A w lutym 1929, pod Krakowem "Adaś" wywinął orła... I miał wtedy jeszcze inne w kształcie i stylu zapisu literki rejestracji. Ale jeśli to był 1929 rok - to już wywijał w barwach P.L.L. LOT
PIC_1-G-4213-1.thumb.jpg.c08f6702c59f17f9c5a95360605a2e44.jpg

Junkers F-13 nr.fabryczny 580.

Zakupiony w sierpniu 1922 r. dla Polskiej Linii Lotniczej "Aerolloyd".

Znaki rejestracyjne:

P-PALA (pisany PP-ALA ) -1922 r - 1925 r. (imię własne od ostatniej litery "A")

P-PALA "Adam" - 1925 r. - wrzesień 1929 r. 

SP-AAA "Adam" - koniec 1929 r. - 17 lipiec 1936 r. ( kasacja)

Wg opisu zdjęcie zrobiono  w lutym 1929 r. a więc ponad rok po powstaniu PLL "LOT" (grudzień 1928 r.) a więc winien mieć rejestrację SP-AAA a jej nie ma.

Czyli będąc w "LOT" latał ze starą rejestracją jeszcze rok.

Ciekawe.

 

Edytowane przez Sedco Express
Napisano (edytowane)

Szkoła Lotnicza w Bydgoszczy lata 1921-22.

Brandenburgi B-I eksploatowano w  Szkole Lotniczej w Bydgoszczy jeszcze w 1922 r. Były w wersji jedno- lub dwusterów od przełomu 1918/19 r. więc zdjęcie może być już z 1920 r.

Szkoła Lotnicza Bydgoszcz 1921-23 r..png

Edytowane przez Sedco Express
Napisano

A, dzięki. Pewnie to jakaś fota propagandowa na zlecenie Czerwonego Krzyża, bo ja mam z kolei pocztówkę z opisem "Sanitarny samolot P.C.K".

sanit_Lublin-R-XVIb.thumb.jpg.038abbb959fb5e8167afb913efbf6281.jpg

Na końcu skrzydła, jeszcze za kołem z krzyżem powinien być napis P.C.K. Chyba czerwony, bo na innych, lepszych fotkach jest w innym odcieniu niż rejestracja. Fajnie widać paski płótna na klejeniu arkuszy poszycia płata.

Napisano

Samolot sportowy 2-miejsc. konstrukcji Stanisława Działowskiego DKD-V SP-ACY.

Był przeznaczony na zawody Challenge 1930 w Niemczech (nr startowy "03")  i w trakcie lotu z lotniska na Rakowicach do W-wy pilotowany przez konstruktora na skutek awarii (pękł przewód paliwa) około 15 lipca (dokładna data nie jest znana) 1930 r. został rozbity pod Końskimi.

Po kraksie został wyremontowany.

 

DKD-V SP-ACY lipiec 1930 r. pod Konskimi przez kon str. S.Działowskiego.png

Napisano (edytowane)
7 godzin temu, Koloman napisał:

Kontunuując cykl nietypowych pozycji samolotu......

242.jpg

Samolot wywiadowczy AEG C-IV z tzw. "krótkim ogonem" o czym świadczą m.in. takie elementy konstrukcyjne jak:

- łukowate wcięcie w krawędzi spływu lotek górnego płata

- zastrzały statecznika poziomego mocowane do kadłuba rozbieżnie

- dolny koniec tylnego zastrzału statecznika poziomego łączy się z płozą ogonową

- krawędź spływu sterów wysokości równoległa do krawędzi spływu płatów

Zdjęcie zrobiono na lotnisku Mokotowskim - z prawej strony widoczne dwie wieże kościoła Zbawiciela.

Samolot być może ze Szkoły Obsługi Lotniczej na Mokotowie 1919-1920 (?)

Edytowane przez Sedco Express
Napisano

Lądowanie w kapucie tej z północy Polski - można więc przyrządzić gołąbki...

Sanitarna wersja Hanriot  H-28S nr 30.14.S - Puck, 19.11.1928 r. Po tym lądowaniu został skasowany.

W publikacjach dot. MDLot można spotkać błędna datę kraksy - 1927 lub lata 1928-30.

Podaje się także, że samolot był na stanie MDLot - kwestia dyskusyjna, bo był jedynie przydzielony do bazowania na lotnisku MDLot w Pucku i jego obsługa leżała w gestii personelu MDLot.

Do Pucka Hanriot przybył w 1927 r. (latem ?), do 1927 r. samoloty sanitarne podlegały lotnictwu wojskowemu a potem Min.Spraw.Wew.

Niejasna jest sytuacja z kosztami eksploatacji ? Kto je ponosił ? Ministerstwo, PCK, MDLot, Siły Zbrojne II RP ? Może ktoś z uczestników Forum ma jakieś informacje w tym temacie ?

Do momentu skasowania tzn. w 1928 r. przetransportował tylko jednego chorego.

Na drugim zdjęciu - logo Wielkopolskiej Wytwórni Samolotów "Samolot" i jak widać umieszczone nie tylko na stateczniku pionowym ale również na słupkach międzyskrzydłowych.

H-28S nr 30.14S 19.11.1928.png

Logo wytwórni Samolot.png

Napisano
W dniu 25.08.2020 o 16:05, Sedco Express napisał:

Błędnie podpisane zdjęcie (SPAD SVIIC1) na str. 147 w książce "Lotnictwo w wojnie polsko-ukraińskiej 1918-1919" M.Niestrawski (Przemyśl, 2019)

Rozbity samolot to Sopwith F1 "Camel".

Sopwith F1 Camel.png

To samo zdjęcie błędnie opisane, zamieszczone na str. 338 w książce "Polskie wojska lotnicze w okresie walk o granice państwa polskiego (1918-1921)"

Tom II "Walka i demobilizacja" - M.Niestrawski (Oświęcim 2017).

Wniosek z tego, że zdjęcie jest błędnie opisane w zbiorach MLP a autor obu publikacji nie dokonał korekty.

Sopwith Camel.png

Napisano

Nie tak dawno wyemitowano w TV szeroko reklamowany film dokumentalny "Wojna światów" z okazji 100 letniej rocznicy Bitwy Warszawskiej.

Montaż pokolorowanych oryginalnych filmów wyszukanych w zasobach archiwalnych wielu krajów - tak reklamowano film.

Wypowiem się odnośnie scen związanych z lotnictwem - BZDURY firmowane przez dwóch konsultantów z tytułami naukowymi !

Startujące samoloty do walki z bolszewikami z 7.EM im. T.Kościuszki z pilotami - ochotnikami z USA (jak podano w filmie) to nie Albatrosy D.III (Oef) serii 253 czy też Ansaldo A.1 "Balilla" a "nasze" licencyjne z lat 30-tych XX w. PWS - A (BH-33) ze 122.EM 2.PL (Kraków) i by było ciekawiej z błędnym kolorem pola godła eskadry (nie zielone a powinno być niebieskie).

Inna scena - atak polskiego lotnictwa na konnicę Budionnego - widzimy zapewne kajzerowskie wodnosamoloty typu Friedrichshafen (?)

Sądzę, że jeżeli brak było kronik z poprawnymi typami samolotów to wskazane byłoby po prostu pokazanie  zdjęć archiwalnych właściwych typów aeroplanów ?

W film (opisywany jako kroniki archiwalne) wpleciono także urywki filmów propagandowych radzieckich z lat 30-tych (np. atak konnicy) i kadry polskiej produkcji współczesnych filmów fabularnych.

 

PWS-A.png

eskadra kościuszkowska.png

film.png

bitwa warszawska.png

konsultanci.png

  • Super 1
Napisano

Panie Ryszardzie,                                                                                                                                                      jak mówi prezes J. K. „misją Telewizji Polskiej jest pokazywać prawdę o wielkiej polskiej historii i robić to w sposób atrakcyjny, taki, który zaangażuje uwagę milionów widzów, ale przede wszystkim robić to w sposób profesjonalny…”

Cóż, to jest cud nad Wisłą, pozdrawiam ?

789.thumb.jpg.d9d17b48f57f1e2af3d9b339b2cd5050.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie