Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)
11 godzin temu, KayFranz napisał:

A w lutym 1929, pod Krakowem "Adaś" wywinął orła... I miał wtedy jeszcze inne w kształcie i stylu zapisu literki rejestracji. Ale jeśli to był 1929 rok - to już wywijał w barwach P.L.L. LOT
PIC_1-G-4213-1.thumb.jpg.c08f6702c59f17f9c5a95360605a2e44.jpg

Junkers F-13 nr.fabryczny 580.

Zakupiony w sierpniu 1922 r. dla Polskiej Linii Lotniczej "Aerolloyd".

Znaki rejestracyjne:

P-PALA (pisany PP-ALA ) -1922 r - 1925 r. (imię własne od ostatniej litery "A")

P-PALA "Adam" - 1925 r. - wrzesień 1929 r. 

SP-AAA "Adam" - koniec 1929 r. - 17 lipiec 1936 r. ( kasacja)

Wg opisu zdjęcie zrobiono  w lutym 1929 r. a więc ponad rok po powstaniu PLL "LOT" (grudzień 1928 r.) a więc winien mieć rejestrację SP-AAA a jej nie ma.

Czyli będąc w "LOT" latał ze starą rejestracją jeszcze rok.

Ciekawe.

 

Edytowane przez Sedco Express
Napisano (edytowane)

Szkoła Lotnicza w Bydgoszczy lata 1921-22.

Brandenburgi B-I eksploatowano w  Szkole Lotniczej w Bydgoszczy jeszcze w 1922 r. Były w wersji jedno- lub dwusterów od przełomu 1918/19 r. więc zdjęcie może być już z 1920 r.

Szkoła Lotnicza Bydgoszcz 1921-23 r..png

Edytowane przez Sedco Express
Napisano

A, dzięki. Pewnie to jakaś fota propagandowa na zlecenie Czerwonego Krzyża, bo ja mam z kolei pocztówkę z opisem "Sanitarny samolot P.C.K".

sanit_Lublin-R-XVIb.thumb.jpg.038abbb959fb5e8167afb913efbf6281.jpg

Na końcu skrzydła, jeszcze za kołem z krzyżem powinien być napis P.C.K. Chyba czerwony, bo na innych, lepszych fotkach jest w innym odcieniu niż rejestracja. Fajnie widać paski płótna na klejeniu arkuszy poszycia płata.

Napisano

Samolot sportowy 2-miejsc. konstrukcji Stanisława Działowskiego DKD-V SP-ACY.

Był przeznaczony na zawody Challenge 1930 w Niemczech (nr startowy "03")  i w trakcie lotu z lotniska na Rakowicach do W-wy pilotowany przez konstruktora na skutek awarii (pękł przewód paliwa) około 15 lipca (dokładna data nie jest znana) 1930 r. został rozbity pod Końskimi.

Po kraksie został wyremontowany.

 

DKD-V SP-ACY lipiec 1930 r. pod Konskimi przez kon str. S.Działowskiego.png

Napisano (edytowane)
7 godzin temu, Koloman napisał:

Kontunuując cykl nietypowych pozycji samolotu......

242.jpg

Samolot wywiadowczy AEG C-IV z tzw. "krótkim ogonem" o czym świadczą m.in. takie elementy konstrukcyjne jak:

- łukowate wcięcie w krawędzi spływu lotek górnego płata

- zastrzały statecznika poziomego mocowane do kadłuba rozbieżnie

- dolny koniec tylnego zastrzału statecznika poziomego łączy się z płozą ogonową

- krawędź spływu sterów wysokości równoległa do krawędzi spływu płatów

Zdjęcie zrobiono na lotnisku Mokotowskim - z prawej strony widoczne dwie wieże kościoła Zbawiciela.

Samolot być może ze Szkoły Obsługi Lotniczej na Mokotowie 1919-1920 (?)

Edytowane przez Sedco Express
Napisano

Lądowanie w kapucie tej z północy Polski - można więc przyrządzić gołąbki...

Sanitarna wersja Hanriot  H-28S nr 30.14.S - Puck, 19.11.1928 r. Po tym lądowaniu został skasowany.

W publikacjach dot. MDLot można spotkać błędna datę kraksy - 1927 lub lata 1928-30.

Podaje się także, że samolot był na stanie MDLot - kwestia dyskusyjna, bo był jedynie przydzielony do bazowania na lotnisku MDLot w Pucku i jego obsługa leżała w gestii personelu MDLot.

Do Pucka Hanriot przybył w 1927 r. (latem ?), do 1927 r. samoloty sanitarne podlegały lotnictwu wojskowemu a potem Min.Spraw.Wew.

Niejasna jest sytuacja z kosztami eksploatacji ? Kto je ponosił ? Ministerstwo, PCK, MDLot, Siły Zbrojne II RP ? Może ktoś z uczestników Forum ma jakieś informacje w tym temacie ?

Do momentu skasowania tzn. w 1928 r. przetransportował tylko jednego chorego.

Na drugim zdjęciu - logo Wielkopolskiej Wytwórni Samolotów "Samolot" i jak widać umieszczone nie tylko na stateczniku pionowym ale również na słupkach międzyskrzydłowych.

H-28S nr 30.14S 19.11.1928.png

Logo wytwórni Samolot.png

Napisano
10 godzin temu, Sedco Express napisał:

Początek lat 30-tych XX w. - Hanriot H-28 SP-ACG z Aeroklubu Warszawskiego

 

Kapusta Hanriot H-28 SP-ACG Aeroklub W-wski pocz. lat 30-tych.png

Włocławek 1929. Pilot Bolesław Skraba

Napisano
W dniu 25.08.2020 o 16:05, Sedco Express napisał:

Błędnie podpisane zdjęcie (SPAD SVIIC1) na str. 147 w książce "Lotnictwo w wojnie polsko-ukraińskiej 1918-1919" M.Niestrawski (Przemyśl, 2019)

Rozbity samolot to Sopwith F1 "Camel".

Sopwith F1 Camel.png

To samo zdjęcie błędnie opisane, zamieszczone na str. 338 w książce "Polskie wojska lotnicze w okresie walk o granice państwa polskiego (1918-1921)"

Tom II "Walka i demobilizacja" - M.Niestrawski (Oświęcim 2017).

Wniosek z tego, że zdjęcie jest błędnie opisane w zbiorach MLP a autor obu publikacji nie dokonał korekty.

Sopwith Camel.png

Napisano

Nie tak dawno wyemitowano w TV szeroko reklamowany film dokumentalny "Wojna światów" z okazji 100 letniej rocznicy Bitwy Warszawskiej.

Montaż pokolorowanych oryginalnych filmów wyszukanych w zasobach archiwalnych wielu krajów - tak reklamowano film.

Wypowiem się odnośnie scen związanych z lotnictwem - BZDURY firmowane przez dwóch konsultantów z tytułami naukowymi !

Startujące samoloty do walki z bolszewikami z 7.EM im. T.Kościuszki z pilotami - ochotnikami z USA (jak podano w filmie) to nie Albatrosy D.III (Oef) serii 253 czy też Ansaldo A.1 "Balilla" a "nasze" licencyjne z lat 30-tych XX w. PWS - A (BH-33) ze 122.EM 2.PL (Kraków) i by było ciekawiej z błędnym kolorem pola godła eskadry (nie zielone a powinno być niebieskie).

Inna scena - atak polskiego lotnictwa na konnicę Budionnego - widzimy zapewne kajzerowskie wodnosamoloty typu Friedrichshafen (?)

Sądzę, że jeżeli brak było kronik z poprawnymi typami samolotów to wskazane byłoby po prostu pokazanie  zdjęć archiwalnych właściwych typów aeroplanów ?

W film (opisywany jako kroniki archiwalne) wpleciono także urywki filmów propagandowych radzieckich z lat 30-tych (np. atak konnicy) i kadry polskiej produkcji współczesnych filmów fabularnych.

 

PWS-A.png

eskadra kościuszkowska.png

film.png

bitwa warszawska.png

konsultanci.png

  • Super 1
Napisano

Panie Ryszardzie,                                                                                                                                                      jak mówi prezes J. K. „misją Telewizji Polskiej jest pokazywać prawdę o wielkiej polskiej historii i robić to w sposób atrakcyjny, taki, który zaangażuje uwagę milionów widzów, ale przede wszystkim robić to w sposób profesjonalny…”

Cóż, to jest cud nad Wisłą, pozdrawiam ?

789.thumb.jpg.d9d17b48f57f1e2af3d9b339b2cd5050.jpg

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie