formoza58 Napisano 28 Kwiecień 2019 Autor Share Napisano 28 Kwiecień 2019 LVG 12 eskadry wywiadowczej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 28 Kwiecień 2019 Share Napisano 28 Kwiecień 2019 DFW C.V - I. Esk.Wielkopolska Z fajką - ppor.pil. Franciszek Jach obok z prawej stoi sierż.pil. Kazimierz Burzyński 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 28 Kwiecień 2019 Autor Share Napisano 28 Kwiecień 2019 Fokker D VII 12 eskadry wywiadowczej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 29 Kwiecień 2019 Share Napisano 29 Kwiecień 2019 W dniu 2019-04-19 o 18:48, formoza58 napisał: RWD 8. Mój ulubiony samolocik, ponadto zdjęcie ładne jakościowo. No i radiostacja - jak na standardy lotnictwa II RP cud jakiś, na dodatek w samolocie nie bojowym. Mile widziane, gdyby jakaś dobra dusza zechciała się wypowiedzieć, jakie pilotki, jakie gogle i jakie słuchawki mają ci lotnicy. O typie radiostacji też. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 29 Kwiecień 2019 Share Napisano 29 Kwiecień 2019 Może się mylę ale sądzę, że żadnej radiostacji na tym RWD-8 nie ma. Piloci mają skórzane pilotki (hauby) pewnie polskiej produkcji, drugi lotnik - okulary Protector (włoskiej firmy La Cicogne z Turynu - w Polsce rozprowadzała je firma Varsovienne) a pierwszy może takie same ? Pilotki z awiofonem - łączność między sobą. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 29 Kwiecień 2019 Share Napisano 29 Kwiecień 2019 Super, dziękuję, jak zawsze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 29 Kwiecień 2019 Autor Share Napisano 29 Kwiecień 2019 Lublin R XIII. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 30 Kwiecień 2019 Share Napisano 30 Kwiecień 2019 Z Allegro podpisane jako kapotaż samolotu. Niezwykle ciekawe zdjęcie Lwowskiej "Pchły Powietrznej". Studenci Politechniki Lwowskiej zbudowali w sumie 4 egz. tego 1 os. lekkiego samolotu w układzie tandem (tylny płat w miejscu statecznika poziomego). Widoczna na zdęciu "Pchła" (nr.4) w taki sposób zakończyła oblot 13.11.1936 r. we Lwowie. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 30 Kwiecień 2019 Share Napisano 30 Kwiecień 2019 Tzw. Szczęściarz Antoni tym latadłem leciał. Statystyki mówią, że podczas kapotażu - o ile pamiętam - ginie ok. 87 proc. ludzi na pokładach. Pchła miała taką konstrukcję, że przy kapotażu można było liczyć na łut szczęścia i wyjść bez złamanego kręgosłupa szyjnego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 7 Maj 2019 Autor Share Napisano 7 Maj 2019 . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 12 Maj 2019 Share Napisano 12 Maj 2019 Szybowiec "Miś" - 1925 r. Zawody szybowcowe - Gdynia - Oksywie 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 12 Maj 2019 Share Napisano 12 Maj 2019 Szybowiec "Bydgoszczanka" - z płozami, później z podwoziem kołowym i rozbity niestety. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 12 Maj 2019 Autor Share Napisano 12 Maj 2019 (edytowane) . Edytowane 12 Maj 2019 przez formoza58 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 12 Maj 2019 Share Napisano 12 Maj 2019 Zdj. już było zamieszczone Hannover CL-II nr. 81 (CWL). Na wyposażeniu wpierw 1.EL, 11.EL później na froncie w 2.EW Z prawej por.pil.obs. Eugeniusz Tromszczyński obok NN 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 15 Maj 2019 Share Napisano 15 Maj 2019 PZL-19 Challange 1932 r. Kraków - Czyżyny 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 15 Maj 2019 Share Napisano 15 Maj 2019 PZL-26 Challange 1934 r. Katowice 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 15 Maj 2019 Share Napisano 15 Maj 2019 Biezmiechowa 1932 r. Szybowiec do rozpoznania. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 15 Maj 2019 Share Napisano 15 Maj 2019 (edytowane) Czajka II. Ad post W dniu 12.05.2019 o 12:34, Sedco Express napisał: Szybowiec "Bydgoszczanka" - z płozami, później z podwoziem kołowym i rozbity niestety. Kolejność wersji była odwrotna: 1. Najpierw powstała wersja kołowa, z wiklinowym siedzeniem (rozbita na początku zawodów), Istnieje kilka fotografii wykonanych jeszcze w Bydgoszczy, podczas montażu i po nim (w każdym razie przed zawodami), gdzie szybowiec stoi na kołach. 2. Po naprawie (łatwo poznać naprawiane listwy na kadłubie po sporej błyszczącej (metalowej?) nakładce nad drugą od przodu rozpórką) koła pozostały, ale np. ster kierunku umieszczono wyżej, ponadto dodano pałąki w końcówkach płata, zabezpieczające przed nadmiernym przechyłem podczas lądowania 3. Wersja finalna, ta rozbita definitywnie, była już na płozach. Nie mam pewności kiedy pojawił się sklejkowy fotel (zamiast wiklinowego), ale podejrzewam, że po drodze było jeszcze przynajmniej jedno "twarde" lądowanie, po którym koła poszły w kąt. Coś musiało być z podwoziem, bo w wersji z płozami pojawiają się dodatkowe ukośne rozpórki między poziomą rurą (wcześniej w osi kół) a wygiętą w kształcie szerokiego "U" rurą usztywniającą. Edytowane 15 Maj 2019 przez KayFranz ed. literówki ;) 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 15 Maj 2019 Share Napisano 15 Maj 2019 W PKL tom I (A.Glass) podana jest odwrotna kolejność: I wersja - płozy i statecznik poziomu pod sterem kierunku II wersja - koła i j.w. III wersja - koła i statecznik poziomy podniesiony do połowy wysokości steru kierunku steru (wyremontowanan po filanym robiciu w zawodach ?) Wszystkie wersje z fotelem wiklinowym. Może specjalnie na zawody pierwotne podwozie kołowe zmieniono na płozy ? W książce "100 lat lotnictwa w Bydgoszczy" (A.Kaliński, R.Gadacz) str. 182 jest tekst: "Już w pierwszym piętnastosekudowym locie [18 maja 1925 r. - zawody szybowcowe Gdynia-Oksywie] okazało się, że jest to konstrukcja trudna w pilotażu, a jej pilot - mało doświadczony - więc szybowiec uległ kilku drobnym uszkodzeniom. Został też dwukrotnie [!] zmodyfikowany. W końcu po ośmiu lotach o łącznym czasie 1 min 12 sekund "Bydgoszczanka" uległa rozbiciu. Strzelczyk [sierż.pil. Ludwik Strzelczyk - instruktor pilotażu ze Szkoły Pilotów w Bydgoszczy] wyszedł cało z katastrofy, lecz szybowiec należało oddać do naprawy". 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 15 Maj 2019 Share Napisano 15 Maj 2019 W dniu 2019-05-12 o 10:44, Sedco Express napisał: Szybowiec "Miś" - 1925 r. Zawody szybowcowe - Gdynia - Oksywie Róża (wiatrów) się należy za come back szybowców. Zawody w Gdyni - niesławnej pamięci, niestety. Fatalnie dobrany teren zawodów, w związku z tym rozczarowanie władz efektami zawodów, w konsekwencji wstrzymanie finansowania rozwoju polskiego szybownictwa. Powyższym „Misiem” latał podczas tych zawodów pilot szybowcowy Stanisław Wrembel i zawody te wygrał. Trwały one 26 dni, zgromadziły 11 zawodników, a rozegrano trzy konkurencje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 15 Maj 2019 Share Napisano 15 Maj 2019 6 godzin temu, Sedco Express napisał: W PKL tom I (A.Glass) podana jest odwrotna kolejność: I wersja - płozy i statecznik poziomu pod sterem kierunku II wersja - koła i j.w. III wersja - koła i statecznik poziomy podniesiony do połowy wysokości steru kierunku steru (wyremontowanan po filanym robiciu w zawodach ?) Wszystkie wersje z fotelem wiklinowym. Może specjalnie na zawody pierwotne podwozie kołowe zmieniono na płozy ? W książce "100 lat lotnictwa w Bydgoszczy" (A.Kaliński, R.Gadacz) str. 182 jest tekst: "Już w pierwszym piętnastosekudowym locie [18 maja 1925 r. - zawody szybowcowe Gdynia-Oksywie] okazało się, że jest to konstrukcja trudna w pilotażu, a jej pilot - mało doświadczony - więc szybowiec uległ kilku drobnym uszkodzeniom. Został też dwukrotnie [!] zmodyfikowany. W końcu po ośmiu lotach o łącznym czasie 1 min 12 sekund "Bydgoszczanka" uległa rozbiciu. Strzelczyk [sierż.pil. Ludwik Strzelczyk - instruktor pilotażu ze Szkoły Pilotów w Bydgoszczy] wyszedł cało z katastrofy, lecz szybowiec należało oddać do naprawy". Andrzej Glass w takim razie zmienia/koryguje wersje wydarzeń, ponieważ w swojej książce „Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939” opisuje sprawy Bydgoszczanki tak, jak przytoczył to kol. KayFranz. Glass (a znam go) to człek zacny i precyzyjny, więc... czyżby dogrzebał się jakichś nowych papierów na temat Bydgoszczanki...? Ale z drugiej strony kol. KayFranz też przytacza tak jakby mocne dowody. Tak, czy owak, ciekawe. Co nie zmienia faktu, że ówczesna II RP nie miała meteorologów i badaczy procesów chmurotwórczych na miarę badaczy niemieckich i wybranie Oksywia na miejsce zawodów szybowcowych to takie same błędy, jakie na wczesnym etapie rozwoju ich szybownictwa popełniali Amerykanie, dopóki przed hitlerowcami nie uciekł do nich wybitny meteorolog dr Karl Otto Lange. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 15 Maj 2019 Share Napisano 15 Maj 2019 6 minut temu, Jedburgh_Ops napisał: Andrzej Glass w takim razie zmienia/koryguje wersje wydarzeń, ponieważ w swojej książce „Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939” opisuje sprawy Bydgoszczanki tak, jak przytoczył to kol. KayFranz. 6 godzin temu, Sedco Express napisał: W PKL tom I (A.Glass) podana jest odwrotna kolejność: I wersja - płozy i statecznik poziomu pod sterem kierunku II wersja - koła i j.w. III wersja - koła i statecznik poziomy podniesiony do połowy wysokości steru kierunku steru (wyremontowanan po filanym robiciu w zawodach ?) 8 godzin temu, KayFranz napisał: 1. Najpierw powstała wersja kołowa, z wiklinowym siedzeniem (rozbita na początku zawodów), Istnieje kilka fotografii wykonanych jeszcze w Bydgoszczy, podczas montażu i po nim (w każdym razie przed zawodami), gdzie szybowiec stoi na kołach. A.Glass nie opisuje w PKL "Bydgoszczanki" tak jak kol. KayFranz' PKL - I wersja - płozy II wersja - koła KayFranz - I wersja - koła II - wersja płozy 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 15 Maj 2019 Share Napisano 15 Maj 2019 I tak właśnie Glass opisuje Bydgoszczankę w tym, co wspomniałem: I wersja - koła; II wersja - płozy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 15 Maj 2019 Share Napisano 15 Maj 2019 J_O - teraz podajesz to, co jest w pierwszym wydaniu PKL (tym z 1977, bodajże WKiŁ)? Sprawdziłbym, ale nie bardzo chce mi się, bo musiałbym wyjść do garażu (tam stoją kartony z książkami), a coś leci z góry... Jak kopacze będą grali "lipę" to odpuszczę sobie oglądanie piłki turlanej i przygotuję parę fotografii, potwierdzających moją teorię. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 15 Maj 2019 Share Napisano 15 Maj 2019 Słuchajcie - w zasadzie nieważne. Szybowiec nie sprawdził się i tylko to jest najważniejsze. Po tych nieszczęsnych zawodach na Oksywiu polskie szybownictwo ogólnie dostało w tyłek od władz i do 1929 roku - do odkrycia Bezmiechowej (wreszcie mądrego) - w zasadzie niewiele się działo z polskim szybownictwem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.