Skocz do zawartości

Zdjęcia naszych samolotów w latach 1920- 1939


Rekomendowane odpowiedzi

W dniu ‎2019‎-‎04‎-‎19 o 18:48, formoza58 napisał:

RWD 8.

lot s rwd8.jpg

Mój ulubiony samolocik, ponadto zdjęcie ładne jakościowo. No i radiostacja - jak na standardy lotnictwa II RP cud jakiś, na dodatek w samolocie nie bojowym.

Mile widziane, gdyby jakaś dobra dusza zechciała się wypowiedzieć, jakie pilotki, jakie gogle i jakie słuchawki mają ci lotnicy. O typie radiostacji też.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może się mylę ale sądzę, że żadnej radiostacji na tym RWD-8 nie ma.

Piloci mają skórzane pilotki (hauby) pewnie polskiej produkcji, drugi lotnik - okulary Protector (włoskiej firmy La Cicogne z Turynu - w Polsce rozprowadzała je firma Varsovienne) a pierwszy może takie same ?  Pilotki z awiofonem - łączność między sobą.

 

  • Tak trzymać 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z Allegro podpisane jako kapotaż samolotu.

Niezwykle ciekawe zdjęcie  Lwowskiej "Pchły Powietrznej". Studenci Politechniki Lwowskiej zbudowali w sumie 4 egz. tego 1 os. lekkiego samolotu w układzie tandem (tylny płat w miejscu statecznika poziomego).

Widoczna na zdęciu "Pchła" (nr.4) w taki sposób zakończyła oblot 13.11.1936 r. we Lwowie.

 

Lwowska Pchła Powietrzna 13,11.1936 Lwów.png

  • Tak trzymać 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czajka II.

 

 

Ad post

W dniu 12.05.2019 o 12:34, Sedco Express napisał:

Szybowiec "Bydgoszczanka" - z płozami, później z podwoziem kołowym i rozbity niestety.

Kolejność wersji była odwrotna:

1. Najpierw powstała wersja kołowa, z wiklinowym siedzeniem (rozbita na początku zawodów), Istnieje kilka fotografii wykonanych jeszcze w Bydgoszczy, podczas montażu i po nim (w każdym razie przed zawodami), gdzie szybowiec stoi na kołach.

2. Po naprawie (łatwo poznać naprawiane listwy na kadłubie po sporej błyszczącej (metalowej?) nakładce nad drugą od przodu rozpórką) koła pozostały, ale np. ster kierunku umieszczono wyżej, ponadto dodano pałąki w końcówkach płata, zabezpieczające przed nadmiernym przechyłem podczas lądowania

3. Wersja finalna, ta rozbita definitywnie, była już na płozach. Nie mam pewności kiedy pojawił się sklejkowy fotel (zamiast wiklinowego), ale podejrzewam, że po drodze było jeszcze przynajmniej jedno "twarde" lądowanie, po którym koła poszły w kąt. Coś musiało być z podwoziem, bo w wersji z płozami pojawiają się dodatkowe ukośne rozpórki między poziomą rurą (wcześniej w osi kół) a wygiętą w kształcie szerokiego "U" rurą usztywniającą.

Edytowane przez KayFranz
ed. literówki ;)
  • Tak trzymać 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W PKL tom I (A.Glass) podana jest odwrotna kolejność:

I wersja - płozy i statecznik poziomu pod sterem kierunku

II wersja - koła i j.w.

III wersja - koła i statecznik poziomy podniesiony do połowy wysokości steru kierunku steru (wyremontowanan po filanym robiciu w zawodach ?)

Wszystkie wersje z fotelem wiklinowym.

Może specjalnie na zawody pierwotne podwozie kołowe zmieniono na płozy ?

W książce "100 lat lotnictwa w Bydgoszczy" (A.Kaliński, R.Gadacz) str. 182 jest tekst:

"Już w pierwszym piętnastosekudowym locie [18 maja 1925 r. - zawody szybowcowe Gdynia-Oksywie] okazało się, że jest to konstrukcja trudna w pilotażu, a jej pilot - mało doświadczony - więc szybowiec uległ kilku drobnym uszkodzeniom. Został też dwukrotnie [!] zmodyfikowany. W końcu po ośmiu lotach o łącznym czasie 1 min 12 sekund "Bydgoszczanka" uległa rozbiciu. Strzelczyk [sierż.pil. Ludwik Strzelczyk - instruktor pilotażu ze Szkoły Pilotów w Bydgoszczy] wyszedł cało z katastrofy, lecz szybowiec należało oddać do naprawy".

 

  • Tak trzymać 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu ‎2019‎-‎05‎-‎12 o 10:44, Sedco Express napisał:

Szybowiec "Miś" - 1925 r. Zawody szybowcowe - Gdynia - Oksywie

Miś 1925 r..png

szybowiec Miś.png

Róża (wiatrów) się należy za come back szybowców.

Zawody w Gdyni - niesławnej pamięci, niestety. Fatalnie dobrany teren zawodów, w związku z tym rozczarowanie władz efektami zawodów, w konsekwencji wstrzymanie finansowania rozwoju polskiego szybownictwa.

Powyższym „Misiem” latał podczas tych zawodów pilot szybowcowy Stanisław Wrembel i zawody te wygrał. Trwały one 26 dni, zgromadziły 11 zawodników, a rozegrano trzy konkurencje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Sedco Express napisał:

W PKL tom I (A.Glass) podana jest odwrotna kolejność:

I wersja - płozy i statecznik poziomu pod sterem kierunku

II wersja - koła i j.w.

III wersja - koła i statecznik poziomy podniesiony do połowy wysokości steru kierunku steru (wyremontowanan po filanym robiciu w zawodach ?)

Wszystkie wersje z fotelem wiklinowym.

Może specjalnie na zawody pierwotne podwozie kołowe zmieniono na płozy ?

W książce "100 lat lotnictwa w Bydgoszczy" (A.Kaliński, R.Gadacz) str. 182 jest tekst:

"Już w pierwszym piętnastosekudowym locie [18 maja 1925 r. - zawody szybowcowe Gdynia-Oksywie] okazało się, że jest to konstrukcja trudna w pilotażu, a jej pilot - mało doświadczony - więc szybowiec uległ kilku drobnym uszkodzeniom. Został też dwukrotnie [!] zmodyfikowany. W końcu po ośmiu lotach o łącznym czasie 1 min 12 sekund "Bydgoszczanka" uległa rozbiciu. Strzelczyk [sierż.pil. Ludwik Strzelczyk - instruktor pilotażu ze Szkoły Pilotów w Bydgoszczy] wyszedł cało z katastrofy, lecz szybowiec należało oddać do naprawy".

 

Andrzej Glass w takim razie zmienia/koryguje wersje wydarzeń, ponieważ w swojej książce „Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939” opisuje sprawy Bydgoszczanki tak, jak przytoczył to kol. KayFranz. Glass (a znam go) to człek zacny i precyzyjny, więc... czyżby dogrzebał się jakichś nowych papierów na temat Bydgoszczanki...? Ale z drugiej strony kol. KayFranz też przytacza tak jakby mocne dowody. Tak, czy owak, ciekawe.

Co nie zmienia faktu, że ówczesna II RP nie miała meteorologów i badaczy procesów chmurotwórczych na miarę badaczy niemieckich i wybranie Oksywia na miejsce zawodów szybowcowych to takie same błędy, jakie na wczesnym etapie rozwoju ich szybownictwa popełniali Amerykanie, dopóki przed hitlerowcami nie uciekł do nich wybitny meteorolog dr Karl Otto Lange.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Jedburgh_Ops napisał:

Andrzej Glass w takim razie zmienia/koryguje wersje wydarzeń, ponieważ w swojej książce „Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939” opisuje sprawy Bydgoszczanki tak, jak przytoczył to kol. KayFranz.

 

6 godzin temu, Sedco Express napisał:

W PKL tom I (A.Glass) podana jest odwrotna kolejność:

I wersja - płozy i statecznik poziomu pod sterem kierunku

II wersja - koła i j.w.

III wersja - koła i statecznik poziomy podniesiony do połowy wysokości steru kierunku steru (wyremontowanan po filanym robiciu w zawodach ?)

 

8 godzin temu, KayFranz napisał:

1. Najpierw powstała wersja kołowa, z wiklinowym siedzeniem (rozbita na początku zawodów), Istnieje kilka fotografii wykonanych jeszcze w Bydgoszczy, podczas montażu i po nim (w każdym razie przed zawodami), gdzie szybowiec stoi na kołach.

A.Glass nie opisuje w PKL "Bydgoszczanki" tak jak kol. KayFranz'

PKL - I wersja - płozy II wersja - koła

KayFranz - I wersja - koła II - wersja płozy

 

  • Tak trzymać 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 J_O - teraz podajesz to, co jest w pierwszym wydaniu PKL (tym z 1977, bodajże WKiŁ)?
Sprawdziłbym, ale nie bardzo chce mi się, bo musiałbym wyjść do garażu (tam stoją kartony z książkami), a coś leci z góry...

Jak kopacze będą grali "lipę" to odpuszczę sobie oglądanie piłki turlanej i przygotuję parę fotografii, potwierdzających moją teorię.

  • Tak trzymać 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:classic_smile:

Słuchajcie - w zasadzie nieważne. Szybowiec nie sprawdził się i tylko to jest najważniejsze. Po tych nieszczęsnych zawodach na Oksywiu polskie szybownictwo ogólnie dostało w tyłek od władz i do 1929 roku - do odkrycia Bezmiechowej (wreszcie mądrego) - w zasadzie niewiele się działo z polskim szybownictwem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie