Jump to content

zdjęcia z pola bitwy - Mokra 1939


1610
 Share

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Może tak- może nie . Był to zestaw 3 fotografii z walk granicznych .
Kolejne ujęcie dotyczyło  kawalerii a przynajmniej tak zostało opisane .
Kwestia czy dotyczyło KD7DP czy patrolu P.Por. Berezowskiego .
Dla mnie to ciąg wydarzeń wzajemnie powiązanych
i wpływających bezpośrednio na wynik Bitwy .
Zastanawiałem się nad losami Drużyny zabezpieczającej most.
Walczyli dzielnie jednak  dużych szans na wycofanie nie mieli .
Cześć Ich Pamięci .
Bez analizy wydarzeń na granicy opis Bitwy jest dalece niepełny i błędny .

Link to comment
Share on other sites

21 godzin temu, miroslav napisał:

Może tak- może nie . Był to zestaw 3 fotografii z walk granicznych .
Kolejne ujęcie dotyczyło  kawalerii a przynajmniej tak zostało opisane .
Kwestia czy dotyczyło KD7DP czy patrolu P.Por. Berezowskiego .
Dla mnie to ciąg wydarzeń wzajemnie powiązanych
i wpływających bezpośrednio na wynik Bitwy .
Zastanawiałem się nad losami Drużyny zabezpieczającej most.
Walczyli dzielnie jednak  dużych szans na wycofanie nie mieli .
Cześć Ich Pamięci .
Bez analizy wydarzeń na granicy opis Bitwy jest dalece niepełny i błędny .

A macie trzecie zdjęcie? :) Panorama Bitwy czeka na takie okazje :)

Link to comment
Share on other sites

Jak najbardziej w panoramie bitwy takie zdjęcia muszą być.

Patrząc na poległych przy moście trudno się oprzeć wrażeniu, że nagromadzenie zwłok żołnierzy polskich w jednym miejscu, bez widocznego uzbrojenia, hełmów i innego wyposażenia wskazuje miejsce ich pochówku lub co gorsze nasuwa mi się podejrzenie, że mogli być rozstrzelani. Ciekawi mnie gdzie obrońcy mostu spoczywają i czy są rozpoznani.

Link to comment
Share on other sites

Rozstrzelani?  -nie sądzę .  Rannym była udzielana pomoc medyczna co widać na zdjęciu .
Informację o tym mam również z innych źródeł .
Jednak dobrze że fotografia po latach to potwierdza .
Zastanawia mnie jedynie dlaczego wysadzili tylko pierwszy most
na tej drodze a drugi pozostał ? Nie zdążyli ? Nie mogli ? Może nie był zaminowany .

Odnośnie mogił wolałbym by się wypowiedzieli Regionaliści .

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 godzin temu, miroslav napisał:

Rozstrzelani?  -nie sądzę .  Rannym była udzielana pomoc medyczna co widać na zdjęciu .
Informację o tym mam również z innych źródeł .
Jednak dobrze że fotografia po latach to potwierdza .
Zastanawia mnie jedynie dlaczego wysadzili tylko pierwszy most
na tej drodze a drugi pozostał ? Nie zdążyli ? Nie mogli ? Może nie był zaminowany .

Odnośnie mogił wolałbym by się wypowiedzieli Regionaliści .

 

 

 

 

Śledzę ten wątek od początku jego założenia i myślałem, że to Ty Miroslav jesteś Regionalistą.

Bandaż do bandaża podobny a tylko śmierć jest jedna, moim zdaniem przez rozstrzelanie na brzegu rzeki przy niezniszczonym moście.

Co mówią te inne źródła?

Link to comment
Share on other sites

Informacje pochodziły od Pana Romualda Cieśli .
Był łaskaw wspierać moje zainteresowania swoją wiedzą .
Ranni 1 września byli transportowani do szpitala w Lublińcu .
Również tam możemy szukać mogił  naszych Żołnierzy biorących udział w walkach .
Zdjęcie oceniam zgodnie z tym co widzę - czyli jeśli stoi
pojazd  z oznaczeniami medycznymi to raczej amunicji do rozstrzeliwań nie dostarczał .
Wiem o czym piszę bo część mojej Rodziny została ustawiona
rządkiem do egzekucji i tylko dzięki szczęśliwemu zbiegowi okoliczności przetrwali
tak więc nie muszę tworzyć niesprawdzalnych teorii .

 

Link to comment
Share on other sites

Czasem wśród obrazów i pytań kryje się odpowiedź .
Więc i ja wysnuję własną , niesprawdzalną hipotezę .
Nasze pozycje na zamku i przy mostach były ostrzeliwane z wielu  stron .
Być może w zagłębieniu obok rzeki było najbezpieczniej i tu przenoszono rannych .
Z tego powodu w krytycznym momencie nie mogli wysadzić drugiej  konstrukcji .

 

Link to comment
Share on other sites

Do Miroslav:

Z takimi informacjami jakie posiadasz to dyskutować nie będę. Są przekonujące.

Do Bartee:

Przestań mącić. Bo jak się pojawiasz na forum czy to pod nickiem Barnapapa czy innym to zawsze robisz zamęt.

Ale fotkę o którą dopytujesz udając frajera, to muszę przyznać znalazłeś mocną, wartą dyskusji.

Link to comment
Share on other sites

Istnieje jeszcze jedna alternatywna ,choć podobna
interpretacja zdjęcia z okolic zamku w Krzepicach .
Widoczny  na brzegu rzeki wóz mógł przewozić rannych .
Poruszał się obok drogi osłonięty nasypem przed ostrzałem .
Jak widać nie było możliwości dalszego transportu i pozostali na brzegu .
Wynik takiego zbiegu okoliczności był podobny nie mogli wysadzić mostu .
Co do mogił - większość naszych Żołnierzy pochodziła z tej okolicy .
Część rozpoznanych odebrały rodziny i pochówki odbyły się
na lokalnych cmentarzach  .
Inni ranni w walkach granicznych wraz z wycofującymi się oddziałami
mogli trafić do Kłobucka . Tam również uważam kilku z Nich spoczywa .

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Pojawiła się fotka mająca wiele wspólnych cech z ujęciami w Kuźnicy . Podobny samochód pancerny SdKfz 222 widziałem na cmentarzu w Ostrowach .Uważam że został tam dostarczony bezpośrednio po walkach .Natomiast powiększenie drugiego planu zawiera moim zdaniem jeden z naszych TKSów . Jeśli trafiłem to spalony sdkfz stał przed krzyżówką obok widocznego na współczesnych obrazach Krzyża .1n.thumb.jpg.1b45836be515a4a68a8890280b32e558.jpg2n.thumb.jpg.cef99d6565b4de9cbe0a86972aaf08a9.jpg3n.jpg.277a7fabe05bab9cbeb37f41dc5ac2fd.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

OT związany z bitwą pod Mokrą...

Podobnież właśnie tam, po raz pierwszy odnotowano użycie przez WP "zabawek" później nazwanych koktajlem Mołotowa...
Stosowanie w obronie Lwowa we Wrześniu, czy przy spotkaniu z A.Cz. było późniejsze...

Ktoś-coś?

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

W przypadku tego pojazdu mam wrażenie że palił się "od wnętrza "
Złuszczona farba obok włazów i komory silnika .
Na powiększeniu znalazłem otwór w pancerzu ,którego raczej być tam nie powinno ? .

 

powiększenie1.jpg

Edited by miroslav
Link to comment
Share on other sites

Niewiele zdjęć pozwala na wyciąganie dalszych wniosków .
Wybaczcie jeszcze kilka uwag . Załączony urywek fotki z cmentarza
pozwala zauważyć kolejne "ślady" na pancerzu .Tym razem w przedniej części obok kierowcy .
To tłumaczy nietypowe ułożenie wieży względem kierunku jazdy .
W trakcie ataku został ostrzelany prawy przód natomiast w odwrocie symetrycznie lewy tył .
W zasadzie można określić kierunek i pozycję Strzelca na mapie .
Zarazem ilość uszkodzonych pojazdów AA7 stojących  na cmentarzu w Ostrowach
można przyjąć w ilości 4 lub 5 sztuk .

 

powiekszenie2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Chyba tak . Niestety kiepska kopia fotografii nie pozwala na dokładne oględziny .
Jednak śladów ostrzału z tej strony wydaje się być więcej choć większość  nie przebiła pancerza .
Przy okazji - nigdy bym się nad tym nie zastanowił bez wcześniejszych uwag o  butelkach z benzyną .
Czyli - bez interakcji , rozmów i dyskusji  wiele ciekawych zagadnień umyka uwadze .

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information