Jump to content

miroslav

Forum members
  • Content Count

    234
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

miroslav last won the day on August 2 2019

miroslav had the most liked content!

Community Reputation

4 Neutral

Recent Profile Visitors

299 profile views
  1. Sądząc po zdjęciach doliczam się czterech pojazdów . Parafię utworzono w 1922 r. więc i cmentarz powstał w podobnym okresie czasu . Kilkunastoletnie drzewa i niezagospodarowany obszar pasują do tych faktów . Jedynie zabudowania których brak na mapie podważają opis zdjęć . Jak zwykle nie znam stanu z 1939 r. Oświetlenie zgodne . Zwraca uwagę brak czołgów co być może wskazuje na prawdę w niemieckim opisie : 4.Pz.Div. : W nocy wróg zrywa kontakt z dywizją. 09:00 dywizja ponownie rozpoczyna atak w kierunku rzeki Warthe pod Plownem przez odcinek Kocinka. 10:45 verst.Schtz.Rgt.12 wypycha wroga z Ostrów i stwierdza, że most został zniszczony. Na wschód i północny wschód od Ostrowy werst S.R.12 napotyka silne pozycje wroga i musi się zatrzymać. Po prawej stronie atak Inf.Rgt.12 również zostaje zatrzymany z powodu wrogiego ostrzału z lasu na południe od Dębnika. O 12:00 werst.Schtz.Rgt.12 atakuje las po ostrzale artyleryjskim. Atak zostaje ponownie zatrzymany na otwartym terenie. A.A.7 atakuje w kierunku Kruszyny i też nie jest w stanie dotrzeć do lasu. Po prawej Inf.Rgt.12 dociera do południowego wyjścia z Dębnika ze wsparciem artyleryjskim o 13:00 i naciera na las na południe od Dębnika o 14:00. 14:15 Dywizja otrzymuje rozkaz Korpusu: „1.PD posuwa się przez Krusynę i na południe w kierunku Pławna. 4.PD przebiega na południe od Brzeźnicy z południowego zachodu i południa ”. 16:00 1.Pz.Div. donosi, że przekroczyli Warthe w Plawnie i Gidle. 17:00 Po przygotowaniu ostrzału verst.Art.Rgt.103, II./12 i verst.A.A.7 odepchnąć siły wroga z leśnych pozycji w Dębniku. 6./I.R.12 podążający za pułkiem rezerwowym zostaje skierowany na północny zachód w las i otwiera drogę do lasu dla I./I.R.12. 6./I.R.12 traci 10 zabitych i 20 rannych. W międzyczasie II./I.R.12 i Rgt.Stab z VB z I./A.R.103 przepycha się przez las przeciwko polskim Ułanom zajmuje Kocin i naprawia tam przeprawę. Wieczorem reszta Inf.Rgt.12 również dociera do Kocina i dołącza do II./I.R.12. W ciągu dnia nie jest możliwe połączenie radiowe z dywizją, więc sytuacja jest niejasna i tylko zapewniona przez rannych żołnierzy. Ponieważ dowódca dywizji nie zna sytuacji, wysyła do Ostrów pułk czołgów, ale rozkaz ten nie przychodzi. 17:30 Dowódca art. 103 decyduje o rozstawieniu pozycji obronnych wokół Ostrow z art. 103, Pz.Abw.Abt.49, A.A.7, Pioniere, I./Flak-At.77. Około godziny 18:00 dowódca dywizji przybywa do Ostrów i uzgadnia z dowódcą art. Rgt. Wieczorne przesłuchania więźniów wskazują, że oddział walczył z Kawalleriebrigade Wolhynska, Ulanen-Rgter. 27, 28, 1 Btl. Inf.Rgt.84, 1 niezidentyfikowany Btl. i lekkiej artylerii. Czyli część widocznych pojazdów może pochodzić z okolic Dębnika i Lasu Łobodno . Proszę zauważyć na mapie jak trudne było wycofanie z tych pozycji obronnych . Zwłaszcza cięższego sprzętu . Pojedynczy most i grobla pod ostrzałem . Co do powiększenia wcześniejszego zdjęcia ,nie mogłem się powstrzymać od strzałki wskazującej na opaskę . Posiada opis lub znak - może wronę ?? Często na fotkach widywałem " bauerów" ale zazwyczaj w zwykłych strojach . Tym razem garnitury więc to chyba niedziela 3 września .
  2. Witam i Dziękuję.. Część z tych opisów musi być błędna . Jako że Ktoś pochylał się nad tematem poproszę o bliższe informacje . Bukowców mamy kilkanaście ... Co prawda cmentarzy obok nasypu kolejowego nieco mniej . Sądzę że prosty kształt w tle to raczej tylne ogrodzenie . Pozdrawiam .
  3. Czwarty TKS z Kuźnicy . Zdjęcie pochodzi z serii przedstawiającej pojazdy w Mokrej III i Ostrowach . Sam opis o ile się poprawnie doczytuję mówi o 4 zniszczonych czołgach .
  4. Pojazdy AA7 z 4PD na cmentarzu w Ostrowach . Prawdopodobnie jest to miejsce gdzie ściągnięto okoliczne wraki celem zabezpieczenia i remontu .
  5. Nałożyłem wycinek mapy 25ki na hipsometryczne odwzorowanie terenu . Drobne błędy rzędu 5 - 10 metrów . Co ciekawe dwie tankietki stoją obok zaznaczonego na starej mapie poprzecznego przekopu drogi . Jednocześnie w tym miejscu prowadzono prace koparką w celu wykonania nowych przyłączy . Schemat instalacji można zobaczyć w Geoportalu . Jest możliwe że właśnie to miejsce wypełniono elementami TKSów . Czarny kwadrat to kolejny bliżej nie rozpoznany obiekt na drodze .
  6. Cóż jeśli ktoś posiada większą ilość opisanych zdjęć - nic nie stoi na przeszkodzie aby wrzucić je jednorazowo . W tym przypadku wystarczy zwiedzić FB aby zyskać bliższe informację których nie chcę powielać kilkakrotnie . Owszem mapę z oznaczeniem pojazdów w terenie przygotuję .
  7. Odpowiedź na najważniejsze z pytań . Niestety nie wiem czy to miejsce objęły prace związane z budową nowej drogi .
  8. Jeśli popełniam błąd w lokalizacji proszę o info . Może trwały dyskusje których nie zauważyłem ...
  9. A jeśli zniszczenia na zdjęciach to jedynie efekt bombardowania ? ( nikt pojazdów dodatkowo nie wysadzał ?) Pytanie znacznie ważniejsze o mogiły Poległych . Owszem zdaję sobie sprawę że prowadząc taki ciąg logiczny mogę być w błędzie u podstaw . Ale bez pytań nie ma odpowiedzi .
  10. Zapraszam Pana do grupy FB " Bitwa pod Mokrą historycznie i ciekawie " o podobnej tematyce . Drobna uwaga - Świadek wspomniał że wnętrza pojazdów były zasypane łuskami . Co może wskazywać na użycie broni bezpośrednio przed wysadzeniem . Jak sądzę dla odparcia nalotu .
  11. Właśnie ten program przyszedł mi na myśl gdy zerknąłem na zdjęcie . Sprawdziłem numerację i opisy fotografii w archiwalnym albumie . Wiele błędów . Jednak odnaleziony obraz samolotu z Łobodna przed demontażem skrzydła ( jak i cała sekwencja ujęć ) wskazuje na pochodzenie fotek . Świadek wydarzeń wspomniał o ośmiu samolotach bombardujących i ostrzeliwujących okolicę . Należy przyjąć że znalazły lepszy cel niż furmanki. Bomby uszkodziły 4 tankietki w okolicy starorzecza Kocinki przy wjeździe do Kuźnicy . Nasi je wysadzili . Gdyby któraś z nich jedynie utknęła w bagnistej okolicy to na tym etapie wojny z pewnością zostałaby wyciągnięta . Na fotografii nr.1 widoczny drąg pod pojazdem . Nr.2 łańcuch zaczepiony na konstrukcji . Czyli były przemieszczane . Pierwotnie mogły się znajdować nieco dalej . Czy zostały wykorzystane do podbudowy drogi czy wywiezione ??? Trudno ocenić, jednak w okolicy powinno się znajdować więcej rozrzuconych eksplozjami elementów . Powinny trafić do Muzeum w Mokrej - moim zdaniem .
  12. Jak widać między zdjęciem nr.1 a nr.3 istnieją różnice - ktoś przeciągał wysadzony pojazd ? .
×
×
  • Create New...

Important Information