Jump to content

miroslav

Forum members
  • Content Count

    270
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Everything posted by miroslav

  1. Obraz uszkodzeń nr. 222 jest bardzo charakterystyczny . Kilkukrotnie opisany w albumach jako Mokra . Pęki faszyny jak dla mnie często wskazują na pierwsze dni wojny . Owszem jest możliwe że popełniamy błędy ale jak dotąd wszystkie kolejne ujęcia się uzupełniają oraz odpowiadają terenowi i mapie . Akurat w odniesieniu do Mokrej obrazów jest sporo jak sądzę mieli jeszcze duże zapasy błony fotograficznej . Do odnalezienia i opisu pozostały jeszcze co najmniej dwa takie wrakowiska . Przy czym domyślam się które fotki ich dotyczą ale póki co nie mam pełnych podstaw .
  2. I niech to będzie zagadką jeszcze kilka dni ...
  3. Ktoś z okolic Lublina ogłasza się na allegro i i olx z podobnymi zegarami ale dowolny starszy zegarmistrz powie podobnie . Cynkal , zamak , regular babbit (jak to opisują na aukcjach) - stop aluminium . Wszedł do szerszego użytku po 1886 roku . Zegar powstał pomiędzy 1900 - 1920 r. Popękana porcelanka - tarcza . Brak ujęć wnętrza i większych zbliżeń tarczy . Brak fotografii mechanizmu i wahadełka . Malowana obudowa . Tarcza przekręcona czyli obecnie mechanizm nie pracuje . Moim zdaniem na oko niewielkie pieniążki . Jeszcze w latach 50 Niemcy produkowali podobne wzory .
  4. Znawca ze mnie kiepski :) ale co mnie się widzi ze zdjęć . Styl tarczy zegara raczej okolice 1900 r. Obudowa - może z powodu jakości ujęć lub oświetlenia wygląda na pokrytą farbą ( złotolem ?) . Tak więc materiał do odlewu to może być cynkal- pierwotnie złocony . Wiele powiedzą same śruby i nakrętki wewnątrz . Po odkręceniu dzwonka i obok na tyle mechanizmu można szukać oznaczeń producenta .
  5. Zdjęcie dobrze pasuje do warunków terenowych . Nawet widoczne z góry wyrobiska kamienia mają swój odpowiednik w postaci krzewów z prawej strony tła . Pozostaje wątpliwość czy bród został zasypany po aktualizacji map . Jednak często spotykałem obiekty które zostały wybudowane później .
  6. Może powinienem zacząć od skali - Jeśli most w Opatowie wyglądał jak na zdjęciu poniżej a obecny stan widzimy obok czego powinienem szukać na mapach ? Przyjąłem że skalą będzie leżący na nasypie drogi koń . Przyjmuje się długość ok. 2,4 m Wypadło że grobla w najwyższym miejscu ma zaledwie ok. 1,5 metra wysokości . Natomiast woda na fotografii to obecnie strumyk lub ciek terenowy . To wyjaśnia brak mostu . Pozorna wielkość obiektu na ujęciu to "magia" fotografii . Na mapach WIG nasyp mógł pozostać nieoznaczony . Jednocześnie na powiększeniu w tle zauważyłem zadrzewione wzniesi
  7. https://youtu.be/-zmug8yYaK8
  8. Witam . Właśnie zakończyłem poszukiwania związane ze zdjęciem Poległego Ułana . To jedna z pierwszych, bardzo istotnych dla mnie fotografii . Jak sądzę jest i będzie równie ważna dla Was . Okazało się że większość elementów tej zagadki znam od lat . Lokalizacja okazała się być dla mnie kompletnym zaskoczeniem . Nieco obawiam się błędu i blamażu jednak jestem pewny . Jak zwykle trudno mi będzie opisać w szczegółach jednak postaram się zakończyć prace do Świąt . Zdrowia .
  9. Od dłuższego czasu zamiast zdjęć pojawiają się linki z błędami w kodzie . Wpisu powyżej również nie widzę . Jakaś dziwna sytuacja ponieważ prawie wszystkie wcześniejsze fotki na forum ładują się bez problemów . Zakładam że chodziło o ujęcie z zestawu które wrzucam . Wszystkie dotyczą przeprawy i mostu w Opatowie . Jak widać powstało kilka prowizorycznych przepraw . Niestety tylko na jednym ujęciu ( bei Mokra ) bardzo słabo widoczny czołg który nas interesuje . Stoi gdzie stał . Krzyż proporcjonalnie do sylwetki duży czyli chyba dowódczy . Jeśli nie popełniam błędu w opisie
  10. Tankietka została trafiona w oznaczonym miejscu . Niewielkim kalibrem . Na wysokości błotnika . Obok (nr 15) był zbiornik paliwa i akumulator . Efekt oczywisty . Pocisk eksplodował prawdopodobnie w komorze wentylatora . Istnieje tylko jedna możliwość -trajektorię pocisku oznaczyłem . W innym przypadku byłby to obiekt podobny do zdjęć z Kuźnicy . Zdjęć TKSa istnieje ponad 20 szt. więc wrzucanie ich kolejno w odrębnych postach nie jest dobrym rozwiązaniem .
  11. Jak sądzę Pan Anuka wie że i ja wiem albowiem rozpatrywałem w przeszłości . Oczywiście jestem mu wdzięczny za wypowiedź . Natomiast obecnie zastanawia mnie konstrukcja siodła - kulbaki w zasadzie jego elementy . Albowiem zbiegiem okoliczności znacznie bliższe było mi przedwojenne siodło armii USA (z przedziałkiem na klejnoty ) . Jakimś cudem , może z dostawami UNRRY trafiło do Polski i ostatecznie pod moje 4 litery :) Natomiast nasze wrześniowe, przypadające mi drogą dziedziczenia zostało przerobione na cholewki . Nad czym boleję aczkolwiek rozumiem czas niedostatku .
  12. Owszem czekałem na taką uwagę . Ewidentnie piechota . Jednak na drugim wrzuconym zdjęciu - w pierwszym planie elementy uprzęży ? , siodło ? Zdjęcia z samochodem pancernym rozpatrywałem ale musiałem odrzucić - konstrukcja nieuszkodzona . Uprzednio sugerowano lokalizację na trasie lotniczej Warszawa- Poznań gdzie istniał udokumentowany system wież nawigacyjnych . Od wielu lat starałem się dowiedzieć gdzie wykonano zdjęcie Poległego Ułana . Fotografia udostępniona przez Pana HJZ . Pochodzi z albumu PR35 . W zestawie natrafiłem na kolejne ujęcie które zawiera dodatkowe informa
  13. Taak - trudno mi było cokolwiek napisać . Jak też trudno pracować przy takich zdjęciach ze świadomością wcześniejszych "gierek " na forum . Co znaczy moje lub Wasze ego wobec siły przekazu tych obrazów . Poprzednia fotografia ostrzelanego pojazdu przypomniała mi o tym że sztab 4PD 2 września kwaterował w Mokrej . Zakładam że 36PR stacjonował w pasie natarcia czyli od Wilkowiecka do Mokrej . W tle załączonych fotografii widać kolumnę pojazdów . Sądzę tę samą jak na zdjęciu wczorajszym . Z tyłu słabo widoczny przodek lub jaszcz ? Wszystkie obrazy mają podobny czas wykonania, ori
  14. Poprzednie zdjęcie posiadało numer rolki i kolejny w serii b5a . Istnieje inne dla mnie ważniejsze z numerem b20a . Skoro pierwsze pochodzi z Opatowa następne powinny dotyczyć Mokrej . Dobry Duch tego forum podesłał mi onegdaj kilka fotek z zestawów w których znalazły się ujęcia 2 Baterii . Jakoś tak się składa że jeśli nad czymś się zastanawiam na aukcjach ukazują się dodatkowe uzupełniające informacje - obrazy . Tym razem było podobnie , jak sądzę ... cdn .
  15. Szacowni Panie i Panowie . Szczerze chciałabym by wcześniejsze wpisy tkwiły na Topliście odpowiednio dłużej . Nawet z pół roku . Z pewnością zasługują na skupioną uwagę i odpowiednio dogłębne zrozumienie . Warto się postarać . Niestety aukcje się zakończyły - muszę dodać kolejne akapity . Znów popełnię " faux pas"- kolejne ujęcie poza Mokrą ! ( Mogę mieć jedynie nikłą nadzieję że uniknę zbanowania ) Fotografii wysadzonego mostu i przeprawy w Opatowie jest wiele . Tym razem w tle widoczny stojący poza drogą czołg . Czy jest jednym z pierwszych, może pierwszym uszkodzonym/zniszczony
  16. 1 . Krzyż oznaczający mogiłę na zdjęciu obok drogi w Kuźnicy 2. Cyt: "spoczywają obok widocznych ruin leśniczówki pochowani tam kanonierzy 3 baterii. Ekshumacja i powtórny pochówek odbędzie się za rok " Moja wypowiedź i uwagi dotyczą ujęć wskazujących na pochówki w Kuźnicy i Mokrej .
  17. Owszem smutne refleksje ... Jednak dlaczego brak reakcji odnośnie Kuźnicy ? Nikt nie przeprowadzi żadnych czynności sprawdzających ? Na czym polega różnica ? Nie potrafiłem się odnieść do zdjęcia Bogdana ponieważ z zasady nie dowierzam opisom . Nie potrafię też tej fotografii potwierdzić lub zaprzeczyć . Istnieją moim zdaniem ujęcia pobojowiska w Mokrej II wraz z Poległymi ale sytuacja podobna . Poza tym jeśli fotografię potwierdzą badania w terenie Mogiła wraz z odpowiednimi oznaczeniami i pomnikiem powinna pozostać w tym samym miejscu . Tam gdzie jest możliwa opieka loka
  18. Gratuluję znaleziska lub zakupu . Przepraszam , że odpowiadam dzisiaj bo ciekawe posty i zdjęcia mają prawo do dłuższej chwili na szczycie listy . Nie potrafię się powstrzymać od natychmiastowej odpowiedzi :) . Jest znacznie więcej niż oczekiwałem . Np. układ pól pozwoli na sprawdzenie zmian co do stanu obecnego . Cienie drzew i zabudowania pomogą potwierdzić pochodzenie innych zdjęć . Zakładałem że "kontener" powinien stać na granicy lasu za drogą . Oznaczyłem dwa zwracające uwagę miejsca .
  19. Zdjęcie podobnego obiektu . Tak teoretycznie mogła wyglądać przed zniszczeniem . Niestety również mało wyraźne . W naszym przypadku zniszczona powyżej linii drzew . Widoczny biały budynek " kontener" . Oczywiście bez sprawdzenia i odnalezienia pozostałości w terenie jest to tylko jedna z możliwych interpretacji znanych ujęć .
  20. Fotka "kontenera:)" niestety jest jaka jest . Może będą lepsze . Kto pyta i szuka odpowiedź znajdzie . Popełnię odstępstwo od "ortodoksji " . Część lub wszystkie dzisiejsze obrazy wykonano poza Mokrą . Umieszczone zdjęcie TKSa już na forum występowało . Posiada kilka cech pozwalających rozpoznać pojazd z Mokrej . Jednocześnie najbliższa stacją kolejowa znajduje się w Kłobucku . Założyłem ,że tam powinien zostać przewieziony uszkodzony sprzęt z okolicy . Wynik dla porównania widoczny na zdjęciach - z dużym prawdopodobieństwem jest to ten dworzec . W tle (zgodnie z uwagami Kolegów) k
  21. Oznaczony kształt to jak sądzę komin . Drugi oznaczyłem na zdjęciu kolorem niebieskim . Trzy budynki więc wydaje się to możliwe . ( istnieje inna fotografia podobnego obiektu ) Ażurowa konstrukcja przy tej jakości fotografii nie powinna być widoczna . Możliwą lokalizację wrysowałem kolorem czerwonym . Biały " kontener " wysokości 3-4 m przecięty ciemnym pasmem - ( wieży ?) Lub znajduje się z lewej strony tuż poza polem widzenia .
×
×
  • Create New...

Important Information