Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

I jeszcze kilka informacji z moich notatek o wizytach wodnopłatowców Latham w 1928 roku (większość już była przedstawiona).

Wylot do Kopenhagi 17 sierpnia o godzinie 7.55, po 5 ludzi w Nr. 3-3 i 3-4. Powrót 20 sierpnia (3-3) i 21 sierpnia (3-4).

Wylot do Rygi 6 września o godzinie 6.40, po 5 ludzi w wodnosamolotach Latham 3-3 i 3-4. Dwóch sierżantów pilotów spóźniło się, co odnotowano w rozkazie. Powrót do Pucka 9 września.

Napisano

Nie mam (nie miałem) dostępu do archiwów wojskowych czy też państwowych, więc moje wpisy oparte są wyłącznie o dostępną literaturę i wydawnictwa tematyczne.

Świetnie, że zamieszczane są niejako "odkrywane" nowe informacje poszerzające wiedzę w tym temacie.

Wracając do obsady i numeracji Lathamów z wizyty w Lipawie to na str., 125 i 126 "Lotniczy Puck 1911-1950" opierając się na CAW, Zespół Akt Oddziałów MW - MDLot podano, że:

- skład personalny (wymieniono nazwiska i stopnie wojskowe) jest identyczny z tym, który podałem opierając się na publikacji "Polish Wings"

- numery Lathamów  3-7 (5 os.), 3-8 (5 os.), 3-6  (nie 3-3 !) - 4 os.

Jak było faktycznie ? Temat dla muzealników z Pucka i redakcji "HP".

 

Napisano

Myślę, że informacje z książki „Lotniczy Puck 1911-1950” są prawdziwe. Korzystałem z tego samego źródła, mogłem coś pokręcić z liczbami pasażerów (6 osób to chyba przesada).

Staram się, w miarę możności, cytować informacje archiwalne, a nie z opracowań, w których zdarzają się błędy, czasami poważne. Ale i dokumenty czasami wprowadzają w błąd.

Podam przykład z flotylli rzecznych, w dokumentach stoi jak „byk”, że ADMIRAŁ DICKMAN to dawny statek rosyjski Leon (w polskiej flotylli, w 1920 roku, H-3). Powtarzają to wszystkie opracowania. Ale się nie zgadzają wymiary i daty budowy tych jednostek. Bo DICKMAN to dawny Usierdnyj (polski H-2, a potem Pancerny 2).

Napisano
On 25.09.2022 o 12:05, Sedco Express napisał:

- numery Lathamów  3-7 (5 os.), 3-8 (5 os.), 3-6  (nie 3-3 !) - 4 os.

Jak było faktycznie ? Temat dla muzealników z Pucka i redakcji "HP".

On 25.09.2022 o 16:09, Borsuk13 napisał:

Myślę, że informacje z książki „Lotniczy Puck 1911-1950” są prawdziwe. Korzystałem z tego samego źródła, mogłem coś pokręcić z liczbami pasażerów (6 osób to chyba przesada).

Niezgodność jest pozorna. Na stronie 125 wspomnianej książki jest informacja o 16 lotnikach na pokładach, w przypisie 247 wymieniono tylko 14 nazwisk. Brakuje więc dwóch „spóźnialskich” sierżantów pilotów, którzy mieli polecieć — a nie polecieli — o których pisałem. Mieli lecieć w wodnopłatowcach 3-6 i 3-8.

Napisano
W dniu 16.06.2022 o 20:38, formoza58 napisał:

I ich maszyna, Fairey Seal.

ootysze 34r  fairey seal.JPG

 

W dniu 16.06.2022 o 20:38, formoza58 napisał:

Łotysze w 1934 roku...

Tutaj w " Locie Polskim" , ale z 1933 roku. Wraz z jednostkami floty przyleciały dwa. Na zdjęciu podczas cumowania w Gdyni.

mdl 33r lotewskie wodn w gdyni.JPG

Napisano
6 godzin temu, Borsuk13 napisał:

Niezgodność jest pozorna. Na stronie 125 wspomnianej książki jest informacja o 16 lotnikach na pokładach, w przypisie 247 wymieniono tylko 14 nazwisk. Brakuje więc dwóch „spóźnialskich” sierżantów pilotów, którzy mieli polecieć — a nie polecieli — o których pisałem. Mieli lecieć w  wodnopłatcach 3-6 i 3-8.

"Polskie eskadry w latach 1918-1939" - J.Pawlak jest podane:

Lot do Lipawy

Nr 3-6 nie 4  a 6 os.

dodatkowo - por.por. Władysław Dawidek, Eugeniusz Podolski (brak natomiast majstr.rtg Władysława Wzorka)

Nr 3-7 - tak samo tzn. 5 os

Nr 3-8 nie 5 a 6 os.

dodatkowo - ppor.obs. Eugeniusz Fichs

Czyli wg w/w publikacji - razem 17 osób.

PS - w poprzednim wpisie mylnie podałem nazwisko ppor.obs. Henryk Kołodziejczyk a powinno być Kołodziejek

 

Napisano

Urywek tekstu z książki „Lotniczy Puck 1911-1950” (strona 104): Wodnosamoloty  francuskie dostarczano zdemontowane w skrzyniach do Gdańska, skąd przetransportowano je koleją do Pucka, …

Do Pucka trafiały nie tylko koleją, w dokumencie archiwalnym napisane jest, że: skrzynie, o długości 15 metrów, zawierające wodnopłatowce Latham, przybyły 16 czerwca 1926 roku, na pokładzie ORP WILJA, do Gdańska, zostały przeładowane na wynajętą berlinkę „Albert” i odtransportowane do MDL w Pucku.

A swoją drogą we wspomnianej książce jest wiele drobnych błędów, które zniekształcają rzeczywistość. I tak, przytaczając relację z „Gazety Kaszubskiej” opisującej wypadek lotniczy z 21 sierpnia 1924 roku autorzy piszą, że był to Lübeck Travemünde Nr 7, choć we wspomnianym artykule pojawia się hydroplan Nr 8 (rozkaz Dowódcy Floty, o którym pisałem, potwierdza, że to ten samolot uległ wypadkowi). A w przypisie 180 zarzucają innym autorom błędne przypisanie Friedrichshafena FF-33J do tej katastrofy. Co więcej, w tym samym przypisie, podają, że LT  uległ katastrofie 10 czerwca 1922 roku (taka data pojawia się na fotografii dokumentującej ten wypadek).

A stwierdzenia w przypisie 176 i 249 autorzy-historycy powinni się wstydzić.

Napisano

Najnowsza tematyczna publikacja album "Wspomnienia dni codziennej służby" str. 68 opis zdjęcia:

"Łódź latająca Schreck w wersji szkolnej HE2..."

To nie wersja szkolna a określenie typu - HE2 łódź latająca a HMT2 to amfibii.

Zarówno łodzie jak i amfibie były użytkowane w Eskadrze Szkolnej do szkolenia (dorobiono drugi układ sterowania (drążek, orczyk).

 

 

Napisano
1 godzinę temu, formoza58 napisał:

Na konkursie, który sie odbył w porcie praskim w Warszawie w 1931 roku, byl obecny oficer  (prawdopodobnie) z dywizjonu. Gość czy czlonek jury?...

2.thumb.jpg.ae583b5f36e83afe8458b2a7012e03c9.jpg

M.in. Jerzy Wędrychowski i Stanisław Rogalski jako jury konkursu..

Napisano
4 hours ago, Sedco Express napisał:

W w/w książce na podanych stronach i przypisach jest zupełnie co innego. Może to nie ta książka ?

np.przypis 180 mówi o nadaniu pośmiertnie medalu

Przypis 180 rozciąga się na dwie strony, proszę zobaczyć tekst na stronie 95.

Napisano
1 godzinę temu, Borsuk13 napisał:

Przypis 180 rozciąga się na dwie strony, proszę zobaczyć tekst na stronie 95.

OK o tej kraksie i przypisie 180 (mocno wszystko jest poplątane) ale na str. 104 nie ma nic o żadnych skrzyniach - trzy zdjęcia grupowe na tle LeO.

Napisano
5 godzin temu, formoza58 napisał:

Na konkursie, który sie odbył w porcie praskim w Warszawie w 1931 roku, byl obecny oficer  (prawdopodobnie) z dywizjonu. Gość czy czlonek jury?...

 

 

mdl2.JPG

Drugi od prawej - Stanisław Rogalski, czwarty od prawej - Jerzy Wędrychowski pozostali - NN

NN por.MW pil. był członkiem jury.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie