Borsuk13 Napisano 25 Wrzesień 2022 Napisano 25 Wrzesień 2022 I jeszcze kilka informacji z moich notatek o wizytach wodnopłatowców Latham w 1928 roku (większość już była przedstawiona). Wylot do Kopenhagi 17 sierpnia o godzinie 7.55, po 5 ludzi w Nr. 3-3 i 3-4. Powrót 20 sierpnia (3-3) i 21 sierpnia (3-4). Wylot do Rygi 6 września o godzinie 6.40, po 5 ludzi w wodnosamolotach Latham 3-3 i 3-4. Dwóch sierżantów pilotów spóźniło się, co odnotowano w rozkazie. Powrót do Pucka 9 września. Cytuj
Sedco Express Napisano 25 Wrzesień 2022 Napisano 25 Wrzesień 2022 Nie mam (nie miałem) dostępu do archiwów wojskowych czy też państwowych, więc moje wpisy oparte są wyłącznie o dostępną literaturę i wydawnictwa tematyczne. Świetnie, że zamieszczane są niejako "odkrywane" nowe informacje poszerzające wiedzę w tym temacie. Wracając do obsady i numeracji Lathamów z wizyty w Lipawie to na str., 125 i 126 "Lotniczy Puck 1911-1950" opierając się na CAW, Zespół Akt Oddziałów MW - MDLot podano, że: - skład personalny (wymieniono nazwiska i stopnie wojskowe) jest identyczny z tym, który podałem opierając się na publikacji "Polish Wings" - numery Lathamów 3-7 (5 os.), 3-8 (5 os.), 3-6 (nie 3-3 !) - 4 os. Jak było faktycznie ? Temat dla muzealników z Pucka i redakcji "HP". Cytuj
Borsuk13 Napisano 25 Wrzesień 2022 Napisano 25 Wrzesień 2022 Myślę, że informacje z książki „Lotniczy Puck 1911-1950” są prawdziwe. Korzystałem z tego samego źródła, mogłem coś pokręcić z liczbami pasażerów (6 osób to chyba przesada). Staram się, w miarę możności, cytować informacje archiwalne, a nie z opracowań, w których zdarzają się błędy, czasami poważne. Ale i dokumenty czasami wprowadzają w błąd. Podam przykład z flotylli rzecznych, w dokumentach stoi jak „byk”, że ADMIRAŁ DICKMAN to dawny statek rosyjski Leon (w polskiej flotylli, w 1920 roku, H-3). Powtarzają to wszystkie opracowania. Ale się nie zgadzają wymiary i daty budowy tych jednostek. Bo DICKMAN to dawny Usierdnyj (polski H-2, a potem Pancerny 2). Cytuj
formoza58 Napisano 25 Wrzesień 2022 Autor Napisano 25 Wrzesień 2022 Z 1931 roku... " Strażnik Wybrzeża". Cytuj
formoza58 Napisano 25 Wrzesień 2022 Autor Napisano 25 Wrzesień 2022 W dniu 16.06.2022 o 20:20, formoza58 napisał: Tak jest, 1925 rok, uprzedziłeś mnie dosłownie o włos ;-)... I uzupełnienie do wizyty Duńczyków w 1925 roku... Cytuj
Borsuk13 Napisano 26 Wrzesień 2022 Napisano 26 Wrzesień 2022 On 25.09.2022 o 12:05, Sedco Express napisał: - numery Lathamów 3-7 (5 os.), 3-8 (5 os.), 3-6 (nie 3-3 !) - 4 os. Jak było faktycznie ? Temat dla muzealników z Pucka i redakcji "HP". On 25.09.2022 o 16:09, Borsuk13 napisał: Myślę, że informacje z książki „Lotniczy Puck 1911-1950” są prawdziwe. Korzystałem z tego samego źródła, mogłem coś pokręcić z liczbami pasażerów (6 osób to chyba przesada). Niezgodność jest pozorna. Na stronie 125 wspomnianej książki jest informacja o 16 lotnikach na pokładach, w przypisie 247 wymieniono tylko 14 nazwisk. Brakuje więc dwóch „spóźnialskich” sierżantów pilotów, którzy mieli polecieć — a nie polecieli — o których pisałem. Mieli lecieć w wodnopłatowcach 3-6 i 3-8. Cytuj
KayFranz Napisano 26 Wrzesień 2022 Napisano 26 Wrzesień 2022 W dniu 25.09.2022 o 11:49, Borsuk13 napisał: Wylot do Rygi 6 września o godzinie 6.40, [...] Latham 3-3 i 3-4 Światowid, 1928-40: Cytuj
formoza58 Napisano 26 Wrzesień 2022 Autor Napisano 26 Wrzesień 2022 W dniu 16.06.2022 o 20:38, formoza58 napisał: I ich maszyna, Fairey Seal. W dniu 16.06.2022 o 20:38, formoza58 napisał: Łotysze w 1934 roku... Tutaj w " Locie Polskim" , ale z 1933 roku. Wraz z jednostkami floty przyleciały dwa. Na zdjęciu podczas cumowania w Gdyni. Cytuj
Sedco Express Napisano 26 Wrzesień 2022 Napisano 26 Wrzesień 2022 6 godzin temu, Borsuk13 napisał: Niezgodność jest pozorna. Na stronie 125 wspomnianej książki jest informacja o 16 lotnikach na pokładach, w przypisie 247 wymieniono tylko 14 nazwisk. Brakuje więc dwóch „spóźnialskich” sierżantów pilotów, którzy mieli polecieć — a nie polecieli — o których pisałem. Mieli lecieć w wodnopłatcach 3-6 i 3-8. "Polskie eskadry w latach 1918-1939" - J.Pawlak jest podane: Lot do Lipawy Nr 3-6 nie 4 a 6 os. dodatkowo - por.por. Władysław Dawidek, Eugeniusz Podolski (brak natomiast majstr.rtg Władysława Wzorka) Nr 3-7 - tak samo tzn. 5 os Nr 3-8 nie 5 a 6 os. dodatkowo - ppor.obs. Eugeniusz Fichs Czyli wg w/w publikacji - razem 17 osób. PS - w poprzednim wpisie mylnie podałem nazwisko ppor.obs. Henryk Kołodziejczyk a powinno być Kołodziejek Cytuj
Borsuk13 Napisano 27 Wrzesień 2022 Napisano 27 Wrzesień 2022 Urywek tekstu z książki „Lotniczy Puck 1911-1950” (strona 104): Wodnosamoloty francuskie dostarczano zdemontowane w skrzyniach do Gdańska, skąd przetransportowano je koleją do Pucka, … Do Pucka trafiały nie tylko koleją, w dokumencie archiwalnym napisane jest, że: skrzynie, o długości 15 metrów, zawierające wodnopłatowce Latham, przybyły 16 czerwca 1926 roku, na pokładzie ORP WILJA, do Gdańska, zostały przeładowane na wynajętą berlinkę „Albert” i odtransportowane do MDL w Pucku. A swoją drogą we wspomnianej książce jest wiele drobnych błędów, które zniekształcają rzeczywistość. I tak, przytaczając relację z „Gazety Kaszubskiej” opisującej wypadek lotniczy z 21 sierpnia 1924 roku autorzy piszą, że był to Lübeck Travemünde Nr 7, choć we wspomnianym artykule pojawia się hydroplan Nr 8 (rozkaz Dowódcy Floty, o którym pisałem, potwierdza, że to ten samolot uległ wypadkowi). A w przypisie 180 zarzucają innym autorom błędne przypisanie Friedrichshafena FF-33J do tej katastrofy. Co więcej, w tym samym przypisie, podają, że LT uległ katastrofie 10 czerwca 1922 roku (taka data pojawia się na fotografii dokumentującej ten wypadek). A stwierdzenia w przypisie 176 i 249 autorzy-historycy powinni się wstydzić. Cytuj
Sedco Express Napisano 27 Wrzesień 2022 Napisano 27 Wrzesień 2022 W w/w książce na podanych stronach i przypisach jest zupełnie co innego. Może to nie ta książka ? np.przypis 180 mówi o nadaniu pośmiertnie medalu Cytuj
Sedco Express Napisano 27 Wrzesień 2022 Napisano 27 Wrzesień 2022 Trochę za dużo tych nieścisłości <http://www.konradus.com/forum/read.php?f=13&i=9189&t=9189&filtr=0&page=1> Cytuj
Sedco Express Napisano 27 Wrzesień 2022 Napisano 27 Wrzesień 2022 Najnowsza tematyczna publikacja album "Wspomnienia dni codziennej służby" str. 68 opis zdjęcia: "Łódź latająca Schreck w wersji szkolnej HE2..." To nie wersja szkolna a określenie typu - HE2 łódź latająca a HMT2 to amfibii. Zarówno łodzie jak i amfibie były użytkowane w Eskadrze Szkolnej do szkolenia (dorobiono drugi układ sterowania (drążek, orczyk). Cytuj
formoza58 Napisano 27 Wrzesień 2022 Autor Napisano 27 Wrzesień 2022 Na konkursie, który sie odbył w porcie praskim w Warszawie w 1931 roku, byl obecny oficer (prawdopodobnie) z dywizjonu. Gość czy czlonek jury?... Cytuj
Spirit of Warsaw Napisano 27 Wrzesień 2022 Napisano 27 Wrzesień 2022 1 godzinę temu, formoza58 napisał: Na konkursie, który sie odbył w porcie praskim w Warszawie w 1931 roku, byl obecny oficer (prawdopodobnie) z dywizjonu. Gość czy czlonek jury?... M.in. Jerzy Wędrychowski i Stanisław Rogalski jako jury konkursu.. Cytuj
Borsuk13 Napisano 27 Wrzesień 2022 Napisano 27 Wrzesień 2022 4 hours ago, Sedco Express napisał: W w/w książce na podanych stronach i przypisach jest zupełnie co innego. Może to nie ta książka ? np.przypis 180 mówi o nadaniu pośmiertnie medalu Przypis 180 rozciąga się na dwie strony, proszę zobaczyć tekst na stronie 95. Cytuj
Spirit of Warsaw Napisano 27 Wrzesień 2022 Napisano 27 Wrzesień 2022 1 godzinę temu, formoza58 napisał: A nazwisko oficera? - Tego oficera marynarki, niestety, nie znam… Cytuj
Sedco Express Napisano 27 Wrzesień 2022 Napisano 27 Wrzesień 2022 1 godzinę temu, Borsuk13 napisał: Przypis 180 rozciąga się na dwie strony, proszę zobaczyć tekst na stronie 95. OK o tej kraksie i przypisie 180 (mocno wszystko jest poplątane) ale na str. 104 nie ma nic o żadnych skrzyniach - trzy zdjęcia grupowe na tle LeO. Cytuj
Sedco Express Napisano 27 Wrzesień 2022 Napisano 27 Wrzesień 2022 5 godzin temu, formoza58 napisał: Na konkursie, który sie odbył w porcie praskim w Warszawie w 1931 roku, byl obecny oficer (prawdopodobnie) z dywizjonu. Gość czy czlonek jury?... Drugi od prawej - Stanisław Rogalski, czwarty od prawej - Jerzy Wędrychowski pozostali - NN NN por.MW pil. był członkiem jury. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.