Skocz do zawartości

Morski Dywizjon Lotniczy- zdjęcia i materialy.


Rekomendowane odpowiedzi

I jeszcze kilka informacji z moich notatek o wizytach wodnopłatowców Latham w 1928 roku (większość już była przedstawiona).

Wylot do Kopenhagi 17 sierpnia o godzinie 7.55, po 5 ludzi w Nr. 3-3 i 3-4. Powrót 20 sierpnia (3-3) i 21 sierpnia (3-4).

Wylot do Rygi 6 września o godzinie 6.40, po 5 ludzi w wodnosamolotach Latham 3-3 i 3-4. Dwóch sierżantów pilotów spóźniło się, co odnotowano w rozkazie. Powrót do Pucka 9 września.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam (nie miałem) dostępu do archiwów wojskowych czy też państwowych, więc moje wpisy oparte są wyłącznie o dostępną literaturę i wydawnictwa tematyczne.

Świetnie, że zamieszczane są niejako "odkrywane" nowe informacje poszerzające wiedzę w tym temacie.

Wracając do obsady i numeracji Lathamów z wizyty w Lipawie to na str., 125 i 126 "Lotniczy Puck 1911-1950" opierając się na CAW, Zespół Akt Oddziałów MW - MDLot podano, że:

- skład personalny (wymieniono nazwiska i stopnie wojskowe) jest identyczny z tym, który podałem opierając się na publikacji "Polish Wings"

- numery Lathamów  3-7 (5 os.), 3-8 (5 os.), 3-6  (nie 3-3 !) - 4 os.

Jak było faktycznie ? Temat dla muzealników z Pucka i redakcji "HP".

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że informacje z książki „Lotniczy Puck 1911-1950” są prawdziwe. Korzystałem z tego samego źródła, mogłem coś pokręcić z liczbami pasażerów (6 osób to chyba przesada).

Staram się, w miarę możności, cytować informacje archiwalne, a nie z opracowań, w których zdarzają się błędy, czasami poważne. Ale i dokumenty czasami wprowadzają w błąd.

Podam przykład z flotylli rzecznych, w dokumentach stoi jak „byk”, że ADMIRAŁ DICKMAN to dawny statek rosyjski Leon (w polskiej flotylli, w 1920 roku, H-3). Powtarzają to wszystkie opracowania. Ale się nie zgadzają wymiary i daty budowy tych jednostek. Bo DICKMAN to dawny Usierdnyj (polski H-2, a potem Pancerny 2).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 25.09.2022 o 12:05, Sedco Express napisał:

- numery Lathamów  3-7 (5 os.), 3-8 (5 os.), 3-6  (nie 3-3 !) - 4 os.

Jak było faktycznie ? Temat dla muzealników z Pucka i redakcji "HP".

On 25.09.2022 o 16:09, Borsuk13 napisał:

Myślę, że informacje z książki „Lotniczy Puck 1911-1950” są prawdziwe. Korzystałem z tego samego źródła, mogłem coś pokręcić z liczbami pasażerów (6 osób to chyba przesada).

Niezgodność jest pozorna. Na stronie 125 wspomnianej książki jest informacja o 16 lotnikach na pokładach, w przypisie 247 wymieniono tylko 14 nazwisk. Brakuje więc dwóch „spóźnialskich” sierżantów pilotów, którzy mieli polecieć — a nie polecieli — o których pisałem. Mieli lecieć w wodnopłatowcach 3-6 i 3-8.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 16.06.2022 o 20:38, formoza58 napisał:

I ich maszyna, Fairey Seal.

ootysze 34r  fairey seal.JPG

 

W dniu 16.06.2022 o 20:38, formoza58 napisał:

Łotysze w 1934 roku...

Tutaj w " Locie Polskim" , ale z 1933 roku. Wraz z jednostkami floty przyleciały dwa. Na zdjęciu podczas cumowania w Gdyni.

mdl 33r lotewskie wodn w gdyni.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Borsuk13 napisał:

Niezgodność jest pozorna. Na stronie 125 wspomnianej książki jest informacja o 16 lotnikach na pokładach, w przypisie 247 wymieniono tylko 14 nazwisk. Brakuje więc dwóch „spóźnialskich” sierżantów pilotów, którzy mieli polecieć — a nie polecieli — o których pisałem. Mieli lecieć w  wodnopłatcach 3-6 i 3-8.

"Polskie eskadry w latach 1918-1939" - J.Pawlak jest podane:

Lot do Lipawy

Nr 3-6 nie 4  a 6 os.

dodatkowo - por.por. Władysław Dawidek, Eugeniusz Podolski (brak natomiast majstr.rtg Władysława Wzorka)

Nr 3-7 - tak samo tzn. 5 os

Nr 3-8 nie 5 a 6 os.

dodatkowo - ppor.obs. Eugeniusz Fichs

Czyli wg w/w publikacji - razem 17 osób.

PS - w poprzednim wpisie mylnie podałem nazwisko ppor.obs. Henryk Kołodziejczyk a powinno być Kołodziejek

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Urywek tekstu z książki „Lotniczy Puck 1911-1950” (strona 104): Wodnosamoloty  francuskie dostarczano zdemontowane w skrzyniach do Gdańska, skąd przetransportowano je koleją do Pucka, …

Do Pucka trafiały nie tylko koleją, w dokumencie archiwalnym napisane jest, że: skrzynie, o długości 15 metrów, zawierające wodnopłatowce Latham, przybyły 16 czerwca 1926 roku, na pokładzie ORP WILJA, do Gdańska, zostały przeładowane na wynajętą berlinkę „Albert” i odtransportowane do MDL w Pucku.

A swoją drogą we wspomnianej książce jest wiele drobnych błędów, które zniekształcają rzeczywistość. I tak, przytaczając relację z „Gazety Kaszubskiej” opisującej wypadek lotniczy z 21 sierpnia 1924 roku autorzy piszą, że był to Lübeck Travemünde Nr 7, choć we wspomnianym artykule pojawia się hydroplan Nr 8 (rozkaz Dowódcy Floty, o którym pisałem, potwierdza, że to ten samolot uległ wypadkowi). A w przypisie 180 zarzucają innym autorom błędne przypisanie Friedrichshafena FF-33J do tej katastrofy. Co więcej, w tym samym przypisie, podają, że LT  uległ katastrofie 10 czerwca 1922 roku (taka data pojawia się na fotografii dokumentującej ten wypadek).

A stwierdzenia w przypisie 176 i 249 autorzy-historycy powinni się wstydzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najnowsza tematyczna publikacja album "Wspomnienia dni codziennej służby" str. 68 opis zdjęcia:

"Łódź latająca Schreck w wersji szkolnej HE2..."

To nie wersja szkolna a określenie typu - HE2 łódź latająca a HMT2 to amfibii.

Zarówno łodzie jak i amfibie były użytkowane w Eskadrze Szkolnej do szkolenia (dorobiono drugi układ sterowania (drążek, orczyk).

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 hours ago, Sedco Express napisał:

W w/w książce na podanych stronach i przypisach jest zupełnie co innego. Może to nie ta książka ?

np.przypis 180 mówi o nadaniu pośmiertnie medalu

Przypis 180 rozciąga się na dwie strony, proszę zobaczyć tekst na stronie 95.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, formoza58 napisał:

Na konkursie, który sie odbył w porcie praskim w Warszawie w 1931 roku, byl obecny oficer  (prawdopodobnie) z dywizjonu. Gość czy czlonek jury?...

 

 

mdl2.JPG

Drugi od prawej - Stanisław Rogalski, czwarty od prawej - Jerzy Wędrychowski pozostali - NN

NN por.MW pil. był członkiem jury.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie