Skocz do zawartości

Morski Dywizjon Lotniczy- zdjęcia i materialy.


Rekomendowane odpowiedzi

13 godzin temu, formoza58 napisał:

mdl rys2.JPG

Piękny obraz J.Wróbla - Friedrichshafen FF-33J "8" przelatuje nad ORP "Podhalaninem".

Mam jednak pewne wątpliwości co do wiarygodności malowania wodnosamolotu oraz zaistniałej sytuacji (przelotu).

Na burcie widoczna część numeru "8" w białym kolorze a jeśli biały numer to jest to pierwsze wczesne malowanie.

I tak:

- kolor mocno ciemno-szary : kadłub, pływaki i górne powierzchnie płatów oraz statecznika poziomego  i statecznik pionowy

- biały : ster kierunku

- dolne powierzchnie płatów i statecznika poziomego jasny kolor naturalnego, cellonowanego płótna

Jeżeli górne powierzchnie płatów malowane były na ciemno-szary kolor to nie może być tak dokładnie widoczna konstrukcja płatów (dźwigary, żeberka)

Uważam, że  nie powinno być szachownic na górnych powierzchniach górnego płata - były jedynie białe pasy tzn. zamalowane czarne krzyże patee. Pasy a nie koła jak podają niektóre źródła. Krzyże były malowane na polu białego prostokąta i ich zamalowanie (od krawędzi natarcia do krawędzi spływu) nie mogło mieć kształtu koła - był to szeroki biały pas.

Dolne powierzchnie płatów na obrazie są za mocno niebieskie - nawet jeśli jest to w pewnym stopniu odbicie koloru powierzchni morza .

Przedstawiona na obrazie sytuacja  jest mało prawdopodobna.

FF-33J jest w pierwszym malowaniu - czyli do 1923 r. (później drugie malowanie)

ORP "Podhalanin" po przyholowaniu do Polski oczekiwał na remont stoczniowy i był wykorzystywany jako magazyn części zamiennych. Wyremontowano go i wcielono do służby w MW dopiero w 1924 r. a w tym roku FF-33J "8" był już w drugim (!) malowaniu.

PS - chyba, że się mylę :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 hours ago, formoza58 napisał:

Z archiwum Allegro.

mdl18.JPG

Bardzo ciekawe zdjęcie, po prawej stronie - na drugim planie - motorówka M 51 i dwie inne: ?M 54 i ?M 55. Zdjęcie z okresu 1921-1922(1924).

A co to za hydroplan, nie ma namalowanej bandery, a są szachownice?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 hours ago, Sedco Express napisał:

Piękny obraz J.Wróbla - Friedrichshafen FF-33J "8" przelatuje nad ORP "Podhalaninem".

Mam jednak pewne wątpliwości co do wiarygodności malowania wodnosamolotu oraz zaistniałej sytuacji (przelotu).

Na burcie widoczna część numeru "8" w białym kolorze a jeśli biały numer to jest to pierwsze wczesne malowanie.

I tak:

- kolor mocno ciemno-szary : kadłub, pływaki i górne powierzchnie płatów oraz statecznika poziomego  i statecznik pionowy

- biały : ster kierunku

- dolne powierzchnie płatów i statecznika poziomego jasny kolor naturalnego, cellonowanego płótna

Jeżeli górne powierzchnie płatów malowane były na ciemno-szary kolor to nie może być tak dokładnie widoczna konstrukcja płatów (dźwigary, żeberka)

Uważam, że  nie powinno być szachownic na górnych powierzchniach górnego płata - były jedynie białe pasy tzn. zamalowane czarne krzyże patee. Pasy a nie koła jak podają niektóre źródła. Krzyże były malowane na polu białego prostokąta i ich zamalowanie (od krawędzi natarcia do krawędzi spływu) nie mogło mieć kształtu koła - był to szeroki biały pas.

Dolne powierzchnie płatów na obrazie są za mocno niebieskie - nawet jeśli jest to w pewnym stopniu odbicie koloru powierzchni morza .

Przedstawiona na obrazie sytuacja  jest mało prawdopodobna.

FF-33J jest w pierwszym malowaniu - czyli do 1923 r. (później drugie malowanie)

ORP "Podhalanin" po przyholowaniu do Polski oczekiwał na remont stoczniowy i był wykorzystywany jako magazyn części zamiennych. Wyremontowano go i wcielono do służby w MW dopiero w 1924 r. a w tym roku FF-33J "8" był już w drugim (!) malowaniu.

PS - chyba, że się mylę :-)

Dobry wieczór, "pierwsze" malowanie wodnosamolotów było pochodną malowania niemieckiego wg dyrektywy z bodajże 28 marca 1917 - górne powierzchnie we wzór morskiej odmiany "lozengi", kolory szare powierzchni bocznych i widzianych od dołu, czarne cyfry. "Drugie" malowanie to nieznane kolory kadłuba, bandery marynarki wojennej i białe cyfry. I wielka prośba do kolegi Sedco Express - proszę mnie już nie pognębiać ;-) czemu tego dotąd nie było w HP. Nie miałem możliwości napisać tych artykułów (2 lata za granicą na wyczerpujących kontraktach), nie zdążyłem, priorytetem były albumy Zaczęło się w Pucku i Lotnictwo Morskie w Pucku, itd. Ale będzie taki artykuł o malowaniach i naszych, i niemieckich wodnosamolotów w Pucku, i będzie jeszcze kilka smaczków. Pozdrawiam, Krzysztof Krężel

Edytowane przez Krzysztof Krężel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, Borsuk13 napisał:

Bardzo ciekawe zdjęcie, po prawej stronie - na drugim planie - motorówka M 51 i dwie inne: ?M 54 i ?M 55. Zdjęcie z okresu 1921-1922(1924).

A co to za hydroplan, nie ma namalowanej bandery, a są szachownice?

SF-8. I ponownie prośba do kolegi Sedco Express - proszę mnie nie pognębiać ;-) czemu tego dotąd nie było w HP. Powtórzę się nie miałem możliwości napisać tego artykułu (przyczyny podałem w poprzednim komentarzu), ale będzie taki artykuł ponieważ mamy oryginalne lecz bardzo ciekawie opisane zdjęcie z tej katastrofy .... plus sporo szczegółowych wiadomości o konstrukcjach Sablatnig żeby w cz. 2 uzupełnić to, czego zabrakło w cz.1 artykułu o SF-8. Uprzedzę ewentualne pytania i wątpliwości oparte na dotychczasowe źródła - nie, na zdjęciu to nie jest żaden z FF-ów. Pozdrawiam, Krzysztof Krężel

Edytowane przez Krzysztof Krężel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Krzysztof Krężel napisał:

Dobry wieczór, "pierwsze" malowanie wodnosamolotów było pochodną malowania niemieckiego wg dyrektywy z bodajże 28 marca 1917 - górne powierzchnie we wzór morskiej odmiany "lozengi", kolory szare powierzchni bocznych i widzianych od dołu, czarne cyfry. "Drugie" malowanie to nieznane kolory kadłuba, bandery marynarki wojennej i białe cyfry. I wielka prośba do kolegi Sedco Express - proszę mnie już nie pognębiać ;-) czemu tego dotąd nie było w HP. Nie miałem możliwości napisać tych artykułów (2 lata za granicą na wyczerpujących kontraktach), nie zdążyłem, priorytetem były albumy Zaczęło się w Pucku i Lotnictwo Morskie w Pucku, itd. Ale będzie taki artykuł o malowaniach i naszych, i niemieckich wodnosamolotów w Pucku, i będzie jeszcze kilka smaczków. Pozdrawiam, Krzysztof Krężel

Mój wpis dotyczył konkretnego wodnosamolotu FF-33J "8" a ten nie miał malowanych górnych powierzchni w lozenge.

Wszystkie źródła piszą, ze numer FF-33J w pierwszym malowaniu był biały (!) a nie czarny zresztą inne typy wodnosamolotów  z tego okresu np. na zdjęciu z 20.08.1921 r. mają też białe numery (FF-33L "9", L-T F-2 "7", FF-49B "1") W drugim malowaniu nie ma już bander na kadłubach.

Daleki jestem od "pognębiania" ale... tyle ostatnio wypłynęło  "nowości" związanych z BLM/MDLot więc uważam, że w pierwszej kolejności winny być one opisane w "HP" . Do pisma jest jednak większy dostęp niż do nowych, książkowych publikacji.

Rozumiem brak czasu i gratuluję kontraktów - ja mam go aż za dużo, bo po 40 latach oceanicznej żeglugi jestem  emeryturze :-)

PS -malowanie niemieckich samolotów w tym kilka odmiany morskiego lozenge to temat rzeka.

PS.PS - mam nadzieję, że "HP" będą się nadal ukazywały i nie znikną z rynku czytelniczego co jest całkiem prawdopodobne bo jak będą takie skoki z podwyżką ceny to różnie może być. Cena nie załatwi wysokich kosztów druku. Konieczne jest dofinansowanie z różnych  źródeł .

Edytowane przez Sedco Express
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 8.09.2022 o 22:04, Sedco Express napisał:

Mój wpis dotyczył konkretnego wodnosamolotu FF-33J "8" a ten nie miał malowanych górnych powierzchni w lozenge.

Wszystkie źródła piszą, ze numer FF-33J w pierwszym malowaniu był biały (!) a nie czarny zresztą inne typy wodnosamolotów  z tego okresu np. na zdjęciu z 20.08.1921 r. mają też białe numery (FF-33L "9", L-T F-2 "7", FF-49B "1") W drugim malowaniu nie ma już bander na kadłubach.

Daleki jestem od "pognębiania" ale... tyle ostatnio wypłynęło  "nowości" związanych z BLM/MDLot więc uważam, że w pierwszej kolejności winny być one opisane w "HP" . Do pisma jest jednak większy dostęp niż do nowych, książkowych publikacji.

Rozumiem brak czasu i gratuluję kontraktów - ja mam go aż za dużo, bo po 40 latach oceanicznej żeglugi jestem  emeryturze :-)

PS -malowanie niemieckich samolotów w tym kilka odmiany morskiego lozenge to temat rzeka.

PS.PS - mam nadzieję, że "HP" będą się nadal ukazywały i nie znikną z rynku czytelniczego co jest całkiem prawdopodobne bo jak będą takie skoki z podwyżką ceny to różnie może być. Cena nie załatwi wysokich kosztów druku. Konieczne jest dofinansowanie z różnych  źródeł .

Dzień dobry, pytanie: a nie miałby Pan ochoty do nas do Muzeum podjechać ? Jestem jutro na dyżurze 11:00-13:30; jest także prawdopodobne , że będę dyżurował także w kolejny weekend. Pozdrawiam, Krzysztof Krężel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja jestem ciekawy jak były malowane te wszystkie wodnosamoloty zakupione we Francji? Domniemywam, że posiadały ichni kamuflaż, tylko jaki? Był czas, że kupowałem wszystko co ukazywało się na temat lotnictwa i nie tylko, ale obecnie stwierdzam, że sporo tych publikacji powstawało na zasadzie - jak sobie autor taki kamuflaż wyobrażał. A ponieważ już oczy nie te, a wraz zawartością poprzedniego kompa straciłem dostęp do kilkudziesięciu linków, stąd moja prośba o jakieś namiary i ewentualne ilustracje.

Pozdrawiam pasjonatów lotnictwa morskiego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, balans napisał:

A ja jestem ciekawy jak były malowane te wszystkie wodnosamoloty zakupione we Francji? Domniemywam, że posiadały ichni kamuflaż, tylko jaki? Był czas, że kupowałem wszystko co ukazywało się na temat lotnictwa i nie tylko, ale obecnie stwierdzam, że sporo tych publikacji powstawało na zasadzie - jak sobie autor taki kamuflaż wyobrażał. A ponieważ już oczy nie te, a wraz zawartością poprzedniego kompa straciłem dostęp do kilkudziesięciu linków, stąd moja prośba o jakieś namiary i ewentualne ilustracje.

Pozdrawiam pasjonatów lotnictwa morskiego

We Francji zakupiono :

4 egz. LeO( H-13 (2 x H-3B i 2 x H-13E)

4 egz. CAMS 30E

8 egz. Latham 43 HB3

6 egz. Schreck FBA 17HE.2 (łódź)

12 egz. Schreck FBA 17HMT.2 (amfibia) w tym Lubliniak (511) i L.O.P.P. (512).

Kamuflaż wg typowego malowania francuskiego lotnictwa morskiego

Były różnice w malowaniu między typami np. LeO i Schreck. Należy tez uwzględnić zmiany w malowaniu po remontach.

Szczegółowy opis znajduje się w Nr 27 Polskie Skrzydła autor M. Wawrzynkowski - "French Flying Boats 1924-1939" (Stratus, Sandomierz 2019)

Model Schrecka wydany przez GPM jest w błędnym malowaniu (khaki)

 

 

-

 

Polish Wings.png

Wings 1.png

Wings 2.png

Wings 4.png

błędne malowanie model.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, formoza58 napisał:

Kolejny Macchi z Puckiem w tle.

macchi.JPG

Ciekawe zdjęcie ponieważ:

- widoczne szachownice na dolnych pow. górnego płata (chyba tylko na tym jednym egz. ?)

- czarny napis nazwa typu Macchi M-9 na kadłubie (j.w. ?)

- szachownica na sterze kierunku zachodzi na statecznik pionowy (na innych malowano tylko na sterze kierunku

 

Macchi M-9 malowanie.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, formoza58 napisał:

W tym przypadku , nurtuje mnie pytanie. Czy ten napis na " pływaku" nie wykonala reka, która na zdjęciu oznaczyła krzyżykiem jednego z oficerów?

To nie jest napis na pływaku - jest na burcie kadłuba. Ładne, proste, czarne litery i sądzę, że malowane z szablonu. Jak dla mnie jest to napis zrobiony nie na wywołanym zdjęciu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Sedco Express napisał:

To nie jest napis na pływaku - jest na burcie kadłuba

Faktycznie, sorki, wbiło mi się pierwszym spojrzeniem i nieopatrznie wydlużylem pływak ;-)

Muszę poszukać w moich starych folderach w związku z tymi zimowymi startami/ lądowaniami Schrecka  na Pinie

lot.JPG

lot1.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 23.08.2022 o 09:42, Sedco Express napisał:

Katastrofa zdarzyła się 11.08.1931 r. nad Zat.Pucką. Sierż.pil. Józef Gawlik pilotował Lathama 43HB3 nr 3.1. Przyczyną była awaria silnika.

 

Latham Zat.Pucka.png

Patrzę na ten płat z pływakami wystającymi przed krawędź natarcia. Czy to aby nie jest dolny płat Schrecka ?

P3.thumb.jpg.c69b9b379fbef4dc85278b75f1476725.jpg

859406038_lathaml4.JPG.21d0d5250cc5d8a99fa3ba67e869da4c.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, ptasznik napisał:

Patrzę na ten płat z pływakami wystającymi przed krawędź natarcia. Czy to aby nie jest dolny płat Schrecka ?

P3.thumb.jpg.c69b9b379fbef4dc85278b75f1476725.jpg

859406038_lathaml4.JPG.21d0d5250cc5d8a99fa3ba67e869da4c.JPG

Oczywiście masz rację. Super, kolejna sprawa wyjaśniona. To nie rozbity Latham a Schreck FBA-17 HMT 2.

Błędny opis pochodził z książki A.Popiela "Wypadki śmiertelne w lotnictwie polskim 1918-1939" (już w niej poprawiłem).

Zdjęcie ma opis (za "Lotniczy Puck 1911-1950"):

"Puck 1928 r. - wyciąganie kranem portowym wraku rozbitej łodzi latającej Schreck FBA-17 HMT 2 - w tle barka węglowa oraz motorówka L.3"

W literaturze pod tą datą nie ma info o jakimkolwiek śmiertelnym wypadku, jest tylko uwaga, że 05.07.1928 r. został rozbity Schreck nr 45 przez por.pil. Hilarego Wysockiego  podczas nocnego wodowania oraz drugi wypadek - rozbicie Schrecka nr 46 w 1928 r. (bez szczegółów).

Może zdjęcie przedstawia któryś z powyższch wypadków ?

 

 

Puck 1928 r.  Schreck FBA-17 HMT-2.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, Sedco Express napisał:

"Puck 1928 r. - wyciąganie kranem portowym wraku rozbitej łodzi latającej Schreck FBA-17 HMT 2 - w tle barka węglowa oraz motorówka L.3"

L.3 była rzecznym kutrem typu Linz. Nie wygląda.

Barka węglowa. No, ja nie wiem. Tym bardziej w tej rozdzielczości.

Edytowane przez ptasznik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie