Jump to content

Morski Dywizjon Lotniczy- zdjęcia i materialy.


Recommended Posts

16 godzin temu, ptasznik napisał:

Czy coś rozbiło się w 1927 roku ?

Zdjęcie z czasu gdy w Pucku stał żaglowiec ''Iskra'', czyli do sierpnia 1927. Rufowa część ''Kaszuba'' jest odwrócona w stosunku do zdjęcia ze skrzydłem o 180 stopni. Brakuje masztu, choć może schował się za rufowym masztem żaglowca.

Zrzut ekranu (2442).png

Nie można wykluczyć, że jedynym celem pobytu resztki ''Kaszuba'' w Pucku było złomowanie. Mogła więc być przestawiana w zależności  od potrzeby chwili i akurat w takiej pozycji została utrwalona na zdjęciu w 1927 roku.

Link to comment
Share on other sites

A propos jednostek pływających MDLot.

Rozkaz Dowódcy MDL Nr. 203 p. 3 z 7 września 1932 roku brzmiał: Polecam dowódcom pododdziałów zdać wszystkie posiadane łodzie do Oddziału Portowego do dnia 8 b.m. za wyjątkiem łodzi sportowej „Skuling”.

27 sierpnia 1932 roku Dowódca MDL powołał Komisję do odbioru ślizgowca.

Link to comment
Share on other sites

W dokumentach Komisji Gospodarczej Dowództwa Wybrzeża Morskiego pod datą 5 kwietnia 1921 roku jest zapis o przyznaniu nagrody panu J. G., rybakowi z Pucka, za skuteczną współpracę przy akcji ratunkowej z okazji wypadku z hydroplanem Friedrichshafen.

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Spirit of Warsaw napisał:

4.thumb.JPG.a2296cf1c04a465a7d6bc10a41f7a63a.JPG

Gdzie?

Latham 43 HB.3 nr 3-3 w MDLot od 1926 r. do 30.11.1929 r.

W tym okresie odbył jeden daleki lot w Polsce (14.05.1929 r.) na trasie : Puck - Warszawa - Dęblin - Puck.

Puck to nie jest- z prawej strony widać wieżę kościoła. Dęblin też nie (nie było takiego kościoła) a więc pozostaje Warszawa :-)

Wcześniej brał udział w lotach do Kopenhagi, Rygi i Lipawy.

Edited by Sedco Express
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, formoza58 napisał:

Rownież nie. Takie łajby jak ta od lewej do portów praskiego i czerniakowskiego nie gościły, nie mowiąc o nabrzeżu. Kościół rownież nie to :-).

Jak nie Warszawa to strzelam z haubicy - płynie sobie po Dźwinie a miasto to Ryga :-)

Link to comment
Share on other sites

On 16.09.2022 o 19:16, Borsuk13 napisał:

Radiostacja Marconi AD 8, używana na lotnisku w Pucku.

B7F1D8CB-30AD-4C71-AC7D-F177EC6CE3D5.jpeg.f99d4ba100cc31fecb9534e3a80ede20.jpeg

Moc 500 W; waga 73 kg;

fale: 600 - 1500 m (telegrafia), 600 - 4000 m (telefonia, 5 lamp).

A4B873B7-A7D7-4CC8-9062-B24D4DA282CF.thumb.jpeg.c0b9448e01c1694e3c481a1d9e28edfe.jpeg

Puck, MDL, rok ?

Po lewej nadajnik radiostacji AD 8, po prawej jej odbiornik.

W połowie lat 30. była tam już inna radiostacja, krótkofalowa, produkcji firmy AVA najpierw zestaw nadajnik|odbiornik o oznaczeniu fabrycznym NKS75 (100 W)|OK5N (wojskowym starym — RNK/S|ROK/S i nowym — N-11|O-11), a wkrótce potem MNK75 (75 W)|MOK5V (RKK/O; N-12|O-12).

Te ostatnie miały zasięg 600 km, a pracowały na falach o długości od 50 do 120 metrów (6-2,5 MHz).

Edited by Borsuk13
Link to comment
Share on other sites

24 minuty temu, Sedco Express napisał:

Jak nie Warszawa to strzelam z haubicy - płynie sobie po Dźwinie a miasto to Ryga :-)

Ryga jak najbardziej tak, tylko w przypadku 3-4, ktory byl w Rydze w październiku 1928 roku. Chyba, ze byli tam w dwie maszyny ;-)

Link to comment
Share on other sites

9 minut temu, formoza58 napisał:

Ryga jak najbardziej tak, tylko w przypadku 3-4, ktory byl w Rydze w październiku 1928 roku. Chyba, ze byli tam w dwie maszyny ;-)

W Rydze były dwa Lathamy o nr: 3-3 i 3-4 ( w niektórych publikacjach mylnie pisze się o nr 3-5) Start z Pucka 06.09.1928 r. (nie październik) powrót 09.09.1928 r.

W 3-3 lecieli:

- kmdr ppor. pil.obs. KarolTrzasko-Durski

- por.pil. Eugeniusz Podolski

- sierż.pil. Henryk Wiechciński'

- podmajster wojsk. Władysław Łabudzki

- kpr. Władysław Szopa

W 3-4 :

- por.pil. Adolf Stempkowski

- sierż.pil. Franciszek Wrdaliński

- por.obs. Kazimierz Żuchowicz

- st.majstr.wojsk Marcin Strenk

- mł.majstr.wojsk. Stanisław Potrawiak

czyli w jednym Lathamie pięciu ludzi - raczej nie był to lot komfortowy :-)

-

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Borsuk13 napisał:

Puck, MDL, rok ?

Po lewej nadajnik radiostacji AD 8, po prawej jej odbiornik.

W połowie lat 30. była tam już inna radiostacja, krótkofalowa, produkcji firmy AVA najpierw zestaw nadajnik|odbiornik o oznaczeniu fabrycznym NKS75 (100 W)|OK5N (wojskowym starym — RNK/S|ROK/S i nowym — N-11|O-11), a wkrótce potem MNK75 (75 W)|MOK5V (RKK/O; N-12|O-12).

Te ostatnie miały zasięg 600 km, a pracowały na falach o długości od 50 do 120 metrów (6-2,5 MHz).

Uzupełnienie

W książce Romana Buji (WLU , tom, 104, Radiostacje cz. 2) zamieszczono to samo zdjęcie z podpisem: 

Personel Stacji Radio Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku przy radiostacji Marconi AD8 (RKL/N) oraz dwóch wczesnych superheterodynach, 1929 r.

Od siebie dodam, że z przodu widoczna jest samolotowa prądnica wiatrakowa. Radiostacje AD8 (wprowadzone do służby w 1927 r.) instalowano też na wodnopłatowcach Latham. W spisie radiostacji używanych w MDL, na dzień 31 marca 1933 roku, widnieje 14 radiostacji korespondencyjnych RKL/N (czyli Marconi AD8), rok później tylko 12.

Oznaczenie MW tego typu radiostacji to RL-4 (stare 5-RL).

Stare wojskowe oznaczenia radiostacji krótkofalowych zmieniono w 1936 roku, przedtem występowała kolizja oznaczeń, np. dwie różne radiostacje samolotowe, dwóch różnych producentów, miały to samo oznaczenie — RKK/LM, po zmianach radiostacja Ava została nazwana Z-71, a PZTiR — Z-72. Marynarka Wojenna miała swoje oznaczenia dla radiostacji, dla przykładu nadajnik N-11 to zestaw R-3, a odbiornik O-11 — R-23.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Dokonano trzech lotów międzynarodowych a brały w nich udział:

17-21.08.1928 r. Lathamy o nr 3-3 i 3-4 Kopenhaga. Do Pucka w dniu 20.08. pierwszy wrócił nr 3-3 a 21.08 nr 3-4 (pierwsza zagraniczna wizyta)

06-09.09.1928 r. Lathamy o nr 3-3 i 3-4 Ryga

27-30.09.1930 r. Lathamy o nr 3-3, 3-7, 3-8 Lipawa

Ciekaw jestem czy prócz tego jednego przez Ciebie zamieszczonego (Ryga) są jeszcze jakieś zdjęcia z pozostałych wizyt ?

Ja się z nimi nie zetknąłem podobnie jak wspomniałem uprzednio o zdjęciach Schrecka na płozach.

 

Link to comment
Share on other sites

19 godzin temu, Sedco Express napisał:

Latham 43 HB.3 nr 3-3 w MDLot od 1926 r. do 30.11.1929 r....

...Wcześniej brał udział w lotach do Kopenhagi, Rygi i Lipawy.

 

18 godzin temu, formoza58 napisał:

Rownież nie. Takie łajby jak ta od lewej do portów praskiego i czerniakowskiego nie gościły, nie mowiąc o nabrzeżu. Kościół rownież nie to :-).

 

16 godzin temu, Sedco Express napisał:

Jak nie Warszawa to strzelam z haubicy - płynie sobie po Dźwinie a miasto to Ryga :-)

 

15 godzin temu, Sedco Express napisał:

W Rydze były dwa Lathamy o nr: 3-3 i 3-4 ( w niektórych publikacjach mylnie pisze się o nr 3-5) Start z Pucka 06.09.1928 r. (nie październik) powrót 09.09.1928 r...

...czyli w jednym Lathamie pięciu ludzi - raczej nie był to lot komfortowy :-)

3 godziny temu, Sedco Express napisał:

Dokonano trzech lotów międzynarodowych a brały w nich udział:

17-21.08.1928 r. Lathamy o nr 3-3 i 3-4 Kopenhaga. Do Pucka w dniu 20.08. pierwszy wrócił nr 3-3 a 21.08 nr 3-4 (pierwsza zagraniczna wizyta)

06-09.09.1928 r. Lathamy o nr 3-3 i 3-4 Ryga

27-30.09.1930 r. Lathamy o nr 3-3, 3-7, 3-8 Lipawa...

W 2018 r. byłem na m.in. Łotwie i w Rydze (piękna starówka), z całą pewnością mogę powiedzieć, iż to nie Ryga… Koledzy, powiadam Wam zaprawdę, nie wiem jest gdzie… 🤔

Link to comment
Share on other sites

On 23.09.2022 o 10:16, Sedco Express napisał:

Dokonano trzech lotów międzynarodowych a brały w nich udział:

17-21.08.1928 r. Lathamy o nr 3-3 i 3-4 Kopenhaga. Do Pucka w dniu 20.08. pierwszy wrócił nr 3-3 a 21.08 nr 3-4 (pierwsza zagraniczna wizyta)

06-09.09.1928 r. Lathamy o nr 3-3 i 3-4 Ryga

27-30.09.1930 r. Lathamy o nr 3-3, 3-7, 3-8 Lipawa

 

Ja mam, że w Lipawie były 3 Lathamy: 3-6, 3-7 i 3-8. W dwóch pierwszych po 5 ludzi, w trzecim — 6.

Została więc Kopenhaga.

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Borsuk13 napisał:

Ja mam, że w Lipawie były 3 Lathamy: 3-6, 3-7 i 3-8. W dwóch pierwszych po 5 ludzi, w trzecim — 6.

Została więc Kopenhaga.

Lipawa :

Nr 3-3 (4 osoby)

- kmdr ppor.pil.obs. Karol Trzasko-Durski

- sierż.pil. Józef Gawlik

- st.majstr.wojsk. Marcin Sternk

- majstr.rtg. Władysław Wzorek

Nr 3-7 (5 osób)

- kpt.pil. Bolesław Filanowicz

- ppor.obs. Stefan Kryński

ppor.obs. Walerian Jesionowski

- majstr.wojsk. Stanisław Potrawiak

- majstr.wojsk. Stanisław Jakubowski

Nr 3-8 (5 osób)

- por.pil. Bronisław Lubinkowski

- ppor.obs. Bolesław Piątkowski

- ppor.obs. Henryk Kołodziejczyk

- majstr.wojsk. Konstanty Nowicki

- majstr.wojsk. Bronisław Karczewski

Jeżeli jest podana dokładnie obsada łodzi to sadzę, że poprawne jest info, ze brały udział w/w Lathamy.

 

 

-

 

Link to comment
Share on other sites

38 minut temu, Borsuk13 napisał:

Moje informacje pochodzą z dokumentów/rozkazów Dowódcy MDL znajdujących się w CAW, sygn. I.328.12.4.

Moje informacje pochodzą z publikacji Polish Wings 27 "French Flying Boats 1924-1939" autor M.Wawrzynkowski.

Zastanawiam się dlaczego autor nie korzystał z dokumentów w CAW - musiał mieć dostęp do jakiejś listy obsad.

Jak dla mnie nadal sprawa niewyjaśniona

I znów pytanie - co na to muzeum MDLot w Pucku ?.

PS - Czy we wspomnianych dokumentach CAW jest lista personelu poszczególnych Lathamów ? Jeżeli jest to proszę o jej opublikowanie. Z góry dziękuje.

Edited by Sedco Express
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information