Jump to content

ptasznik

Forum members
  • Content Count

    1506
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

ptasznik last won the day on April 24 2019

ptasznik had the most liked content!

Community Reputation

13 Good

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. 54 w brygadzie plus 6 w baterii szkolnej ? Czyli w tamtych czasach nie istniało bardzie scentralizowane szkolnictwo i każdy związek szkolił dla siebie ? W 1956 również 74, to wygląda na stan maksymalny.
  2. W 1956 roku w 8 Dywizji Artylerii Przełamania zastąpiono jedną brygadę artylerii armat dwoma brygadami artylerii haubic ciężkich. BAHC posiadały po trzy dywizjony (po dwa skadrowane) po trzy baterie. W każdej brygadzie było po 60 haubic ciężkich 152 mm. Wychodzi po 20 na dywizjon, liczba niepodzielna przez trzy baterie. W sumie w obu brygadach powinno być 120 haubic, a jak się zdaje tylu nie było. W 1981roku tylko 74 sztuki.
  3. Wróć ! Miały być, planowano posiadanie. 1956. Może rzeczywiście były sprowadzone tylko dwie do testów ale nie wyszło. Innym jakoś wychodziło. W dwóch DAA, w łącznie 6 brygadach, czyli również łącznie 6 dywizjonach, w łącznie 18 bateriach, w sumie nie wiadomo ile. Każda z tych sześciu brygad miała mieć dwa dywizjony; dywizjon 152 mm i dywizjon 130 mm (z braku laku używano 122 mm). W dywizjonie trzy baterie, baterie po dwa plutony. Razem w brygadzie 18 x 152 mm (czyli plutony po 3 haubicoarmaty) i 21 x 130. Jak 21 ??? Trzy dodatkowe w ??? 21 czy 18 to i tak 126 lub 108 luf u
  4. A to na ten czas mam znów o dywizjonach w dywizjonie Dwa A-19, jeden M-30 i jeden ZIS-3.
  5. A ja myślałem że w Bydgoszczy, już kiedyś znalazłem ja na stronie tamtejszego MWL. Toruń jest ich filią ? Co do ilości to też gdzieś coś było o ich obecności w jakiejś jednostce, przynajmniej o samym kalibrze 130 mm i to w ilości coś 10 sztuk ?
  6. 46 dah w Braniewie, w ramach16 DPanc to od 1958. Wcześniej w latach 1951-56 mamy 46 da przeciwdesantowej w Dziwnowie, w ramach 2. Brygady Przeciwdesantowej w Kamieniu Pomorskim. Potem w latach 1956-58 jako 46 daa podlegał 3. Brygadzie Obrony Wybrzeża w Kołobrzegu. To wtedy właśnie. W latach 1957-58 stacjonował w Rogowie. Myślę, że błędem jest ten dywizjon składający się z dywizjonów. Raczej chodzi o baterię, gdyż jako dywizjon w 16 DPanc znów jest podany skład z trzech dywizjonów M-30. W tym jeden skadrowany.
  7. Trochę z innej beczki. 16 pułk artylerii, w latach 1951-58 46 dywizjon artylerii armat, w latach 1958-71 46 dywizjon artylerii haubic. W latach 1956-58 mimo że to dywizjon składał się z dywizjonu MŁ-20 i dywizjonu armat 130 mm M-46. Ciekawy sprzęt ten ostatni, taki bardzo BAA.
  8. Posiadana książeczka z 1993 roku o 1 Mazurskiej BA poza sześcioma zdjęciami, w tym z ''Daną'' i 152 mm drugiej baterii, nie wybiega poza rok 1945.
  9. No tak, ale dlaczego nie strzela ? Kawałek dalmierza jednak powinien być widoczny, choć sama tuba.
  10. A tego to nie dam rady rozwikłać. Ciort wie co tam potem wystrugali.
  11. Nie przyglądnąłem się, odechciało mi się po tym jak ''Mazur'' został namalowany rufą do brzegu, gdy było akurat odwrotnie. Co tam mamy. Vickers, sznajderka ( wymyślona przez APX Puteaux, produkowana też u sznajdera z racji wielkich potrzeb armii i małych mocy produkcyjnych Puteaux, który i tak prowadził montaż końcowy), dwa Maximy w perspektywicznym ujęciu widoczne na obu burtach. Brak Hotchkissa 13,2 mm ! W tekście mamy zamianę jednej z dwu rufowych armat 75 mm na Vickersa 40 mm a następnie dodanie Hotchkissa 13,2 mm. Dwa zdjęcia wyżej widzimy Hotchkissa, dwie armaty 75 mm i ani je
  12. Tyle że my tu daty wydarzeń po sytuacjach na zdjęciach ustalamy, a w książkach dalej - przebudowa ''Mazura'' od 1935.
×
×
  • Create New...

Important Information