Jump to content

Borsuk13

Forum members
  • Posts

    252
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Borsuk13's Achievements

8

Reputation

  1. BAŁTYK Zbudowany w 1913 roku dla magistratu miasta Neuenburg (obecnie Nowe nad Wisłą), nosił nazwę tego miasta, długość 19,5 m, moc maszyny parowej 90 KM. Po wojnie własność magistratu miasta Nowe i takaż nazwa. W marcu 1920 roku kupiony przez Polskie Towarzystwo Żeglugowe „Bałtyk”, Sp. z o. o. (jednym z udziałowców był gen. Roja), nazwany BAŁTYK. Odstąpiony bezpłatnie DSM (w roku 1920) przez właścicieli i wcielony do Flotylli Wiślanej. Był uzbrojony w 2 karabiny maszynowe, dowódcą był bosman Witkowiecki, a potem bosm. Filipkowski (od kwietnia 1921 roku). Zwrócony 1 sierpnia 1921 roku, leżał i niszczał w porcie toruńskim do 1923 roku, kiedy kupił go Ludwik Szymański. Ostatnia nazwa (w latach 50. XX wieku) to SZCZUPAK.
  2. Na lądzie prawdopodobnie GEDANJA, na wodzie nie wiadomo. M. 52 już nie było wtedy w Pucku, więc pewnie to ta sama motorówka (innej kandydatury nie ma!).
  3. Ten trzeci ptaszek to ORP RYBITWA. „Mewa” i „ Rybitwa” odróżniają się trochę („Mewa” bardziej) od pozostałych okręcików (nie mówię o opaskach na kominach, nazwach na burcie lub rufie, czy skrótach nazw na burcie).
  4. Czy to ta sama motorówka, co rzekomy protoplasta „Nurka”?
  5. A za nim widać maszt ORP MEWA i maszty kanonierki (chyba ORP GENERAŁ HALLER). W tle torpedowiec ORP KUJAWIAK, w środku ORP JASKÓŁKA, a po lewej któryś z pozostałych „ptaszków”.
  6. Spośród kilkunastu polskich motorówek, które mogły cumować w Pucku w latach 1921-1922 tylko 6 miało długość powyżej 10 metrów. Były to M. 51 (dł. 16,0 m, kadłub drewniany), M. 52 (20,0 m, met.), M. 54 (13,7 m, drew.), M. 55 (16,0 m, drew.), GEDANJA (13,7 m, met.), barkasa motorowa (13,7 m, ?). W grę mogą wchodzić tylko: M. 52, GEDANJA i barkasa. Widziałem zdjęcie, prawdopodobnie GEDANII, gdzie motorówka wyglądała zupełnie inaczej. RYBKA na zdjęciu też wygląda inaczej.
  7. I jeszcze jedno. Barkasa nurkowa nie była jednostką motorowo-żaglową (jak pisze w zamieszczonym referacie p. Białas). Taką motorówką była M. 53.
  8. Ta ma kadłub drewniany, a rzekoma M. 52 metalowy. To może być ten 13-metrowy barkas (ale niekoniecznie), który — według pana Białasa — nie został kupiony (co nie jest prawdą). Jednak został, w czerwcu 1920 roku, za sumę 68 tysięcy marek niemieckich. Trafił do służby cywilnej, być może to późniejsza RYBKA (miała jednak długość 15 m) Urzędu Marynarki Handlowej.
  9. Nie, to motorówka WICHER, M.53 był kutrem żaglowo-motorowym. Nie widziałem zdjęcia.
  10. W 1922 roku lotnictwo morskie dostało kuter strażniczy (żaglowo-motorowy) M.53 bez silnika. Może posłużył do budowy tego jachtu?
  11. Zawsze nazywał się NADWIŚLANIN, od rekwizycji w Niepołomicach (4 sierpnia 1914 roku) do przejęcia przez kapitana Nawrockiego (listopad 1918 r.). Poniżej karta statku z dokumentów k. u. k. Wieichselflottille.
×
×
  • Create New...

Important Information