Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
W dniu 4.12.2020 o 19:41, otton1 napisał:

A tak nawiasem mówiąc na grzyba wstawiać pojedyncze fotografie z Archiwum rodziny Rychterów - to ponad 50 kart albumowych z fotografiami.

Lepiej podać adres i każdy sobie sam obejrzy te fotografie a wstawiane na forum zajęłyby co najmniej kilkanaście stron w temacie.

To prawda, ale z drugiej strony fotografie w albumie nie sa tak precyzyjnie opisane jak to zrobił Kolega Sedco Express z tymi wstawionymi wyżej.

Napisano

Coś mam ostatnio szczęście do odkrywania nowych rzeczy na fotkach, które widziałem wcześniej tak z pół miliarda razy.

387954580_5xJunkersF13_Langfuhr_1922aug_1600px.thumb.jpg.a95d44d05ccb38b0480f46981e082559.jpg

To jest znane foto (częste np. na przedwojennych pocztówkach), pokazujące stadko Junkersów F.13 na lotnisku Danzig-Langfuhr (czyli obecny Wrzeszcz). Niby zwykłe blaszaki, ale jednak...
Wśród nich jest polski PP-ALA (WNr 580, ex Dz-30 Amsel, wyprodukowany w czerwcu 1922), który został kupiony przez dopiero co założoną Polską Linię Lotniczą AEROLLOYD  w sierpniu 1922 roku od Danziger Luftpost. I dopiero teraz zobaczyłem, że ten samolot ma pod skrzydłami białe poprzeczne pasy, typowe dla większości nowo zbudowanych Junkersów, ale zamalowywane w samolotach polskich. Co by oznaczało, że jest to maszyna bądź niedługo po odbiorze bądź może nawet w trakcie odbioru.

Czyli to jest chyba pierwsze z pierwszych w ogóle zdjęcie samolotu pasażerskiego z polskimi rejestracjami.

Zresztą to musi być lato 1922 r., bo wtedy w żółtych barwach Danziger Luftpost latały samoloty zarejestrowane pod niemieckimi rejestracjami (był to stan tymczasowy, trwał parę miesięcy), a drugi samolot ma znaki gdańskie na sterze, ale na kadłubie i pod skrzydłami nosi właśnie niemiecką rejestrację D-190. Pierwszy z kolei (D-189) jest pomalowany na żółto, ale nawet nie ma gdańskich krzyży.



Jeśli ktoś chce sobie poszerzyć wiedzę o samolotach WMG, to polecam świetne opracowanie Güntera Frosta "Die Luftfahrtgeschichte der Freien Stadt Danzig 1920-39".
Jest do ściągnięcia na stronie ADL (www.adl-luftfahrthistorik.de). Zresztą nie tylko to jedno...

Napisano
9 godzin temu, formoza58 napisał:

Z Allegro.

MDLot. ...

loy s samol mdl.JPG

lot godlo.JPG

Latająca łódź Schreck FBA 17HE2 nr 4-2.

Od 1926 r. w MDLot (Sekcja Ćwiczeń). Zniszczona Hel - 08.09.1939 r.

FBA - Franco British Aviation Company Ltd. Firma założona w Londynie przez Louisa Schrecka (Zakłady FBA Hydroavioines) od 1914 r. także we Francji.

Pilot - NN

Napisano (edytowane)

Zdjęcie zamieszczone na Allegro z opisem:

"Widoczni m.in. marynarze Morskiego Dywizjonu Lotniczego z Pucka na tle wodnosamolotu, w rękach jednego z żołnierzy flaga Portu Gdańsk gdzie prawdopodobnie została wykonana ta fotografia. Lata ok 1925/26."

Oczywiście to nie flaga WMG a Królestwa Włoch i fotografia nie została wykonana w Gdańsku (WMG).

Błędny opis można sobie podarować, bo zagadką jest latająca łódź.

Flaga Włoch sugerowałaby włoskiej konstrukcji latającą łódź Macchi M-9 . Zakupione 7 egz. dotarły do Gdańska latem 1921 r. i dopiero następnego roku włoski mechanik wraz z oblatywaczem je zmontował.

Puszczając wodze fantazji można by opisać to zdjęcie, że zrobiono je na pamiątkę lotu dopiero co zmontowanej łodzi. Z flagą stoi zaś włoski pilot-oblatywacz. Tylko...nie jest to Macchi M-9.

Śmigło ciągnące, zupełnie inny przebieg stójek i zastrzałów, dziwna piramidka (dwie pary wsporników centropłata w kształcie odwróconej litery "V' ), inny kształt statecznika i steru kierunku oraz jeszcze kilka innych niezgodnych z Macchi M-9 elementów konstrukcyjnych.

A gdzie jest przednia część kadłuba (nos)  ? Osoby siedzą pod flagą w miejscu gdzie winien być kadłub a z boku inni są oparci o krawędź natarcia dolnego płata

Pytanie - co to za aeroplan ? A może się mylę ?

Ktokolwiek wie co i jak - będę wdzięczny za info.

PS - nie jest także latająca łódź FBA S-4 z MDLot

 

włoska nn łódź.png

Edytowane przez Sedco Express
Napisano

To byłaby włoska łódź latająca Macchi M-19.

21.10.1925 eskadra włoska odbywająca lot okrężny po Europie po dowództwem majora Maddaleny przyleciala z wizytą do Gdańska. W dniu 23.10.1925 rano eskadra włoska przeleciała do Pucka i tam zapewne wykonano tę fotografię.

Po południu tego samego dnia  Włosi odlecieli w dalszą drogę.

italia.png

Napisano

Nie jest to Macchi M-19 ponieważ w niej silnik był osadzony na górnym płacie centralnie a nie pod nim. Zgadza się tylko śmigło ciągnące  nie pchające.

Inny jest też kształt krawędzi natarcia statecznika pionowego - jest łukowaty a ten na zdjęciu prosty, pionowy.

Zagadka  nadal aktualna..

Napisano
Godzinę temu, Sedco Express napisał:

Nie jest to Macchi M-19

Zgadza się, zawierzyłem opisowi fotografii w opracowaniu o MDL-u.

 

Godzinę temu, Sedco Express napisał:

Zagadka  nadal aktualna.

To kolejny w typoszeregu: dwusilnikowy Macchi M-24.

I tak własciwie opisany jest na fotografii prasowej (fotografię i jej opis przekazał magazynowi lotnik MDL-u).

 

p0001.png

  • Tak trzymać 1
Napisano
3 godziny temu, Sedco Express napisał:

Nie zwróciłem uwagi, że ma też  śmigło pchające, a wtedy zagadka byłaby prosta !

Ja też, a łopata śmigla pchającego jest wyraźnie widoczna.

Napisano

Amfibia czy latająca łódź ?

Ogółem w MDLot eksploatowano':

12 egz. amfibii Schreck FBA HMT.2 (n-ry od 5 -1 do 5 -10 i 511 "Lubliniak" oraz 512 "L.O.P.P." - ostatnie dwie zakupione ze składek)

6 egz. latających łodzi Schreck FBA HE.2 (n-ry od 4 - 1 do 4 - 6

Różniły się one kilkoma szczegółami m.in. w amfibii  widoczne były - podwozie podnoszone oraz płoza ogonowa (w łodziach - uchwyt do podnoszenia)

Na zdjęciu z lewej strony widoczne stalowe cięgno podnoszenia lewego koła (ręcznie korbą - obserwator siedzący z prawej strony kokpitu) czyli wszystko wskazuje, że jest to amfibia Schreck FBA HMT.2 o NN numerze ale... z prawej strony pod kadłubem przy kole widoczny fragment czego ? Wózka transportowego ?

Amfibia Schreck.png

Napisano

Z końcem I WŚ wojska austriackie zdobyły samolot SPAD S - VIIC1 Imperialnych Sił Powietrznych Carskiej Rosji. W III Lwowskim Parku Lotniczym na początku maja (marca ?) 1919 r. samolot został  poddany remontowi. Po remoncie otrzymał oznaczenie "1" - był pierwszym (z 43 egz.) zdobycznym SPADEM uruchomionym w Polsce.

Podczas oblotu po remoncie 10.06.1919 r. oderwało się górne pokrycie płócienne prawego górnego płata i samolot uległ rozbiciu a pilot por. Mieczysław Garsztka zginął na miejscu.

SPAD por. Garsztka.png

rozbity SPAD.png

Napisano (edytowane)

Samolot braci Adamowiczów Bellanca J-300 Super.

Jedyne znane zdjęcie w locie - widać wyraźnie ciemny statecznik poziomy. Był malowany - pow. górne/dolne na czerwono a nie na jasnoniebieski (lub ciemnoniebieski) kolor jak pokazuję niektóre grafiki. Na drugim zdjęciu widoczne białe krawędzie natarcia na płacie i dwóch zastrzałach - taki sam biały pas był na krawędzi natarcia stateczników poziomych - pasów tych brak  w opracowaniach (niektóre źródła podają tylko pas na krawędzi natarcia). Na pierścieniu (czerwonym) obudowy silnika również jest cienki biały pasek (nieuwzględniany w niektórych opracowaniach).

Dyskusyjne jest czy białe pasy były także na goleniach czerwonego podwozia.

PS - samolot nie miał drzwi i do kabiny wchodziło się przez okno co widać na zdjęciu.

Bellanca w locie.png

wsiadanie.png

Edytowane przez Sedco Express
Napisano

Jeśli zaintrygowało lub szczerze zainteresowało  Ciebie to wydarzenie, wystarczy poszperać nieco w necie.  A zaprawdę powiadam, z  pewnością zaspokoisz swoją ciekawość ? 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie