Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Ciekawe zdjęcia por. Baczyńskiego i pościgowca P.7.

Moją uwagę zwróciło lusterko wsteczne, po lewej stronie wiatrochronu. Czy jest to "przeróbka warsztatów polowych" czy przemyślana działalność PZL?

Również tabliczka uruchamiania silnika - podobna jak na P.11c w MLP - pod wejściem skrzydła w kadlub.

Pozdrawiam,

Napisano

O tak , zacna lektura. Podobną można na Polonie znależć o 2 PL. ? 

                              ---------------------------------------------------------------------

Z Allegro.

lo s sam.JPG

Napisano (edytowane)

Z Allegro - bez opisu.

Samolot wprawdzie francuski bo Potez IX F-ADCK ale częsty gość na lotnisku mokotowskim w latach 20-tych.

Samolot w oznaczeniu francusko-rumuńskiego towarzystwa lotniczego CFRNA (Compagnie Franco-Roumaine de Navigation Aerienne), które 07.07.1920 r. uruchomiło połączenie na trasie Warszawa - Praga (Czechy) - Warszawa. Zgodnie z umową zatrudniało m.in. polskich pilotów i mechaników. 01.01.1925 r. nazwa została zmieniona na CIDNA. Zarówno CFRNA jak i potem CIDNA w Polsce nosiły nazwę Towarzystwo Żeglugi Powietrznej.

(01.09.1933 r.  z połączenia CIDNA wraz z innymi francuskimi towarzystwami lotniczymi utworzono państwowe przedsiębiorstwo Air France).

 

Potez pasażerski.png

Edytowane przez Sedco Express
Napisano

Prócz wspomnianego Poteza IX w latach 1924-27 towarzystwo lotnicze CFRNA eksploatowało m.in. samolot pasażerski  Bleriot - SPAD 46 (Berline - SPAD 46) - na zdjęciu na Lotnisku Mokotowskim, zabierający 5 pasażerów.

Jednym z pilotów był Bolesław Orliński oraz Antoni Mroczkowski.

Berline-SPAD 46 CFRNA lata 20-te Lotnisko Mokotowskie.png

Napisano

Totalna destrukcja...

Słabo czytelny opis na dole zdjęcia pozwolił na uzyskanie informacji, że jest to rozbity 03.05.1920 r. Albatros (Oef) D.III 3II/253 z namalowanym na kadłubie zielonym sercem - Niższa Szkoła Pilotów w Krakowie (przeznaczony do treningów kadry instruktorów).

Sierż.pil. Emil Meyer poniósł śmierć. Przyczyną było wpadnięcie z winy pilota w korkociąg na wysokości 80 m podczas akrobacji.

Alb.D.III (Oef) sierż.pil. Emil Mayer 03.05.20 Krakow NSP.png

Napisano (edytowane)

Bristol F2b "Fighter"z silnikiem Rolls-Royce "Falcon" III - jeden z dwóch egz. z tym silnikiem użytkowanych w Polsce.

Na zdjęciu egzemplarz próbny - później (wraz z drugim) zakupiony - Lotnisko Mokotowskie, styczeń 1920 r.

 

F2b RR Falcon III, Mokotów styczeń 1920 r..png

Edytowane przez Sedco Express
Napisano

Jakiś czas temu zamieściłem zdjęcie samolotu Lloyd C-V nr. 46.37 ze Szkoły Lotniczej w Krakowie.  Lotnisko Rakowice - kraksa czerwiec (lipiec ?) 1919 r.

Teraz do kompletu inne ujęcie tego samego aeroplanu.

Był jednym z sześciu tego typu użytkowanych w polskim lotnictwie - samoloty te zwano "Fornir" (był pokryty nie płótnem a sklejką z wyjątkiem sterów i lotek). Wcześniej w 9.EL

Fornir.png

Lloyd C.V nr 46.37 9.EL - lipiec 1919 r..png

Napisano
8 godzin temu, formoza58 napisał:

Z Allegro...

lot s ident1.JPG

lot s ident2.JPG

Inne ujęcie tego samego Bregueta XIVA2.

Bre XIVA2 nr 7244 z 39.Esk.Bre (wrzesień1919 r.) - 16.EW. - pod Kijowem 06.06.1920 r.

Podczas lotu bojowego 06.06.1920 r. samolot pilotowany przez sierż. pil. Józefa Dąbrowskiego wraz z ppor.obs. Stanisławem Rudnickim został ostrzelany przez bolszewików. Pilot J. Dąbrowski zmarł z upływu krwi a  St.Rudnicki został ranny i lądując rozbił samolot i zginął.

 

06.06.20 Bre XIV nr 7244 sierż.pil. J.Dabrowwski i ppor.obs. St.Rudnicki.png

Napisano
3 minuty temu, formoza58 napisał:

Z Allegro...

lot s samol1.JPG

lot s samol2.JPG

Albatros szturmowy J-I nr 637/18 i numerze 217/18 nadanym w SL Ławica z 1.Esk.Wlkp. - wytaczany z polowego hangaru latem 1919 r.

Ciekawy kamuflaż.

Napisano

Z Allegro opisane na odwrocie "Lotnisko 12 Esk.Lotn. w Wilanowie"

Zdjęcie z lotu ptaka - widoczny jak sądzę Ansaldo 300 (któraś z wersji)

12.EW (dawna 1. Esk.Wlkp.) od listopada 1920 r. bazowała na lotnisku Wilanów pod Warszawą. Od 1921 r. weszła w skład tworzonego 1.PL.

 

Lotnisko Wilanów 1920-21.png

12.EW Ansaldo9 300.png

Napisano

P.S.

Zawsze jak patrzę na te piękne samoloty sportowe PZL-a to żałość bierze, jak zmarnowano

bezcenne doswiadczenia zdobyte przy konstrukcji tych maszyn. W tym czasie jako jedyne reprezentowały

w Polsce nowoczesną tendencję w budowie samolotów: wolnonośny dolnopłat o konstrukcji duralowej.

Jaki to był wspanialy punkt wyjsciowy dla zaprojektowania nowoczesnego samolotu myśliwskiego, jeszcze pod koniec

pierwszej połowy lat 30-tych.

Decydentów zaslepiła chwilowa, krótkotrwała zresztą i problematyczna  nowoczesność

myśliwców Puławskiego i dopiero w drugiej połowie lat 30-tych obudzili się z reką w nocniku. Ale było już za późno.

I tak schrzaniono sprawę.

Pytałem onegdaj, prawie 60 lat temu współkonstruktora tych PZL-ek prof.Misztala (był profesorem na moim wydziale PW) dlaczego nie poszli za ciosem i nie zabrali się za nowoczesny samolot myśliwski.

Odpowiedział mi, ze bardzo chcieli ale całą trójke, czyli jego, Dąbrowskiego i Kubickiego obciązyli projektem bombowca

czyli Łosia i na myśliwca nie mieli czasu. I wyszło jak wyszło. I tyle

 

 

Napisano
3 godziny temu, formoza58 napisał:

Ciekawe ujęcie, choć słaba rozdzielczość...

lot s geudz.JPG

Szkolny Morane - Saulnier MS.35EP2.

Gdzie ląduje ? Warszawa ? Budynki bardzo charakterystyczne dla.... no właśnie jakiego miasta ? ?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie