bodziu000000 Napisano 11 Styczeń 2017 Autor Share Napisano 11 Styczeń 2017 http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/1009284,mon-zakup-nowych-mysliwcow-f-16-dla-polskiej-armii.html F-16 z drugiej ręki dla Polski. MON planuje zakup 96 myśliwców z odzyskuMON rozważa zakup 96 używanych amerykańskich myśliwców. Ich modernizacja miałaby się odbyć w naszym kraju. Jeśli plan zostanie zrealizowany, będziemy w czołówce sił powietrznych państw NATO. Zmieni się również układ sił w odniesieniu do Rosji, której kluczowym punktem doktryny wojennej jest zdobycie przewagi w powietrzu.– Prowadzimy analizę, czy zakup używanych samolotów F-16 jest efektywny operacyjnie i ekonomicznie – przyznaje w rozmowie z DGP Bartosz Kownacki, wiceminister obrony narodowej, odpowiedzialny za zakupy sprzętu dla wojska. Zastrzega jednak, że na drodze do tego celu są „trudności”. – Pewne jest, że potrzebujemy nowych samolotów bojowych. Kupowanie F-35 (znacznie bardziej zaawansowanych niż F-16 i o wiele droższych – red.) na tym etapie, gdzie nie ma już takich możliwości współpracy przemysłowej jak np. pięć lat temu, nie jest uzasadnione ekonomicznie. Na coś będziemy musieli się jednak zdecydować – wyjaśnia polityk. Tym rozwiązaniem miałyby być właśnie używane jastrzębie.W wariancie maksimum mowa nawet o sześciu eskadrach. To 96 myśliwców. Maszyny miałyby pochodzić z nadwyżek sprzętowych armii USA. Kupione F-16 byłyby modernizowane najpewniej w Wojskowych Zakładach Lotniczych w Bydgoszczy. Wspominane przez Kownackiego „trudności” to fakt, że dostępne samoloty są w wersjach „A” i „B”. Takie Amerykanie sprzedawali np. Tajwanowi (by zaspokoić potrzeby obronne kluczowego sojusznika USA na Pacyfiku, ale jednocześnie nie drażnić kontynentalnych Chin). Nowsze maszyny to typ „C” lub „D”. Pytanie, czy konstrukcje z lat 80. (wersje „A” lub „B”) da się zmodernizować tak, by spełniały wymagania współczesnej wojny.Obecnie w polskich siłach powietrznych służy 48 samolotów F-16 typu „C” i „D”. Dodatkowo mamy także 32 stare MiG-29 oraz nieco mniej jeszcze bardziej wysłużonych szturmowych Su-22, które niebawem powinny zostać wycofane. Plany zakupu dodatkowych maszyn są na wstępnym etapie. Trudno precyzyjnie podać koszt całego przedsięwzięci a. Można jednak szacować, że byłoby to ok. 100 mln zł za sztukę.Naszego nieba będą strzec piloci na skrzydłach z odzyskuZakup używanych samolotów mógłby w stosunkowo szybkim czasie poprawić nasze możliwości w powietrzu. Pomysł ma jednak sporo znaków zapytaniaDziś jesteśmy zbyt słabi, by samodzielnie się bronić w powietrzu. – Aby zapewnić ochronę polskiego nieba, potrzebujemy kilkunastu patroli składających się z co najmniej dwóch samolotów. Mając na uwadze to, że w tym samym czasie w powietrzu nie będą wszystkie z nich, potrzebujemy dużo ponad 100 maszyn – mówi nam Mariusz Cielma z „Nowej Techniki Wojskowej”. Zakup samolotów można określić jako pilny. Masowo kupujemy bomby czy rakiety do nowoczesnych samolotów, a brakuje nam samych maszyn – dodaje.Jedną z koncepcji na rozwiązanie tego problemu jest kupno samolotów używanych, z których armia USA już nie korzysta. Nie jest to działanie pionierskie. W Polsce w ten sposób dwa lata temu wojska specjalne nieodpłatnie dostały 45 pojazdów MRAP, które były wykorzystywane w czasie misji afgańskiej (uznawano je za w miarę odporne na IED – improwizowane ładunki wybuchowe, podstawową broń rebeliantów talibskich). Z kolei jeśli chodzi o samoloty, to 3 lata temu Portugalia w ramach programu Excess Defense Articles (EDA) kupiła cztery samoloty F-16 w wersji „A”.Ich cena w momencie zakupu przez armię USA wynosiła ponad 53,5 mln dol., szacowana wartość w 2014 r. była mniejsza niż 3 mln dol. Z kolei Włochy w 2015 r. kupiły trzy ramy (tzw. airframe) tego typu samolotów, płacąc za nie mniej niż milion dolarów. I choć nie są one w najnowszej konfiguracji, to można je wykorzystać jako źródło części bądź modernizować.– Samolot F-16 jest trochę jak klocki lego. Mając ramę, czyli płatowiec, można go zabudowywać w różnych konfiguracjach. Gdybyśmy rozwinęli w Polsce linię modernizacyjną, to moglibyśmy podnieść możliwości tych samolotów we własnym zakresie – opowiada płk Krystian Zięć, pilot i były instruktor na samolotach F-16, który obecnie jest współwłaścicielem firmy Fights on Logistics. – Szacuje się, że koszt zmodernizowanego samolotu wynosiłby ok. 30 proc. ceny nowego F-16, a więc ok. 100 mln zł.W tej kwocie zmieściłoby się także stworzenie linii modernizacyjnej i zdolności, by nasze F-16 serwisować w Polsce. To centrum mogłoby także obsługiwać inne tego typu maszyny z regionu – tłumaczy płk Zięć. Problemem jest jednak to, że taką kwotę płacilibyśmy za samoloty, które mają tylko część możliwego czasu użytkowania w porównaniu do nowych.Potencjalnych raf przy tym pomyśle jest co najmniej kilka. Po pierwsze, polskie zakłady musiałyby zdobyć odpowiednie know-how, by maszyny unowocześniać. I nawet jeśli już ktoś się zgodzi, by nam je sprzedać, to i tak potrzeba czasu, by to wdrożyć. Jeśli mowa o czasie, to najbardziej optymistyczny wariant zakłada, że trzy eskadry, czyli 48 samolotów, mogłyby być gotowe najwcześniej w ciągu 4 lat. Wreszcie kolejną, bardziej długofalową kwestią jest to, że samoloty F-16 wkrótce będą wycofywane z produkcji. I mogą się pojawić problemy z kupowaniem części zamiennych. Wtedy najpewniej pojawią się zamienniki. Praktyką producentów wszelakiego sprzętu jest to, że po wprowadzeniu na rynek nowszych modeli wygaszają produkcję starszych. Jednak poddostawcy poszczególnych komponentów mogą w tym zakresie prowadzić własną politykę i bywa tak, że w miejsce starych części wprowadzane są komponenty w nowszych technologiach.Niezależnie od tego, czy resort zdecyduje się na taki zakup, w najbliższych latach muszą zostać podjęte decyzje dotyczące samolotów bojowych. Światowy gigant Lockheed Martin już rozpoczął kampanię informacyjną dotyczącą ich najnowszego produktu, czyli samolotu piątej generacji F-35. Obecnie jest to bez wątpienia najnowocześniejszy powietrzny statek bojowy na świecie.Problem w tym, że tak jak jego możliwości, także jego cena wydaje się kosmiczna. – F-35 jest oczywiście marzeniem polskich lotników, ale jest zdecydowanie poza marzeniami polskich podatników. Wątpię, by nas było na to stać. Pierwsze tego typu samoloty kosztowały ok. 200 mln dol., później ta cena miała spadać do ok. 80–100 mln dol. Ale to jeszcze nie nastąpiło – podsumowuje Mariusz Cielma." Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Czlowieksniegu Napisano 11 Styczeń 2017 Share Napisano 11 Styczeń 2017 Ale to dopiero, gdy Antonii i Bartłomiej uzgodnią, czy te silniki do helikopterów, które nam mieli Ukraińcy dostarczyć, będą do czegoś się nadawać...Dwa- planować można wszystko... podobnie, jak marzyć. Tym bardziej, im bardziej kalkulator mnie nie myli i podaje koszt całości jako 96 x 100 000 000 = 9 600 000 000 złotych... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacek Dąbrowski Napisano 11 Styczeń 2017 Share Napisano 11 Styczeń 2017 Ciekawe. Szrot z samolotami. Może by tak otworzyć komis samolotowy? Panie , nie bity . Hamerykaniec do sąsiedniego kraju raz w miesiącu latał na bombową imprezkę. I tylko obcierki parkingowe. Żadnego dzwonu. Nawet katapulta sie nie otworzyła.Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fala Napisano 11 Styczeń 2017 Share Napisano 11 Styczeń 2017 Panie Yety , to tylko koszt tego złomu a gdzie infrastruktura i bombki ?, znaczy trzeba pomnożyć to przez trzy.Poza tym jak uczy doświadczenie z lat minionych dobrze na tym napewno nie wyjdziemy, ale przed szkodą i po szkodzie mądrzejsi nie jesteśmy . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Czlowieksniegu Napisano 11 Styczeń 2017 Share Napisano 11 Styczeń 2017 Gdyż aczkolwiek ponieważ oparłem się* na kwocie podanej w artykule... Nie mam zielonego** pojęcia, ile takie wydmuszki (?) mogą na rynku kosztować- nawet jeśli zostały via Narnia czy inny Hogwarth importowane.* aby się nie wywrócić...** ani w innym kolorze... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
beaviso Napisano 11 Styczeń 2017 Share Napisano 11 Styczeń 2017 Spokojnie, import złomu nam nie grozi. Ten rząd niczego nie kupi. Potrzebuje każdego grosza, żeby kupować sobie poparcie tłuszczy za socjalne" rozdawnictwo pieniędzy pracowitych podatników w ramach tzw. wyrównywania różnic.M. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
beaviso Napisano 11 Styczeń 2017 Share Napisano 11 Styczeń 2017 A tak w ogóle to na razie mają 1 samolot do importu - adres: Smoleńsk, aerodrom Siewiernyj, typ: Tu-154M Lux n/b 101.Jednego nie potrafią od roku ściągnąć, a co dopiero 96 :)))M. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Czlowieksniegu Napisano 11 Styczeń 2017 Share Napisano 11 Styczeń 2017 Stary a goopi...Bo to jest deal łączony- my zapłacimy krocie za F-16 a wtedy Trump, podobno zgodnie z obietnicą złożoną AM, zadzwoni do Włodzimierza i pogrozi mu paluszkiem... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacek Dąbrowski Napisano 11 Styczeń 2017 Share Napisano 11 Styczeń 2017 Pitolicie wszyscy. Rozmowy o zakupie już Waszczykowski prowadzi. Na razie z San Escobarem bo , podobno , mają tam tańsze. Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Czlowieksniegu Napisano 11 Styczeń 2017 Share Napisano 11 Styczeń 2017 To Ty bajki opowiadasz- Escobar ma tylko wersje transportowe... Mocno wypatroszone, żeby więcej towaru wchodziło.Choć patrząc na pewne decyzje, może się okazać, że i tak za mało towaru dotychczas są w stanie dostarczyć... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tyfus Napisano 11 Styczeń 2017 Share Napisano 11 Styczeń 2017 te F-16 to ściema... ostatnia świetlista opcja - to drony będą/musi nas bronić... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacek Dąbrowski Napisano 11 Styczeń 2017 Share Napisano 11 Styczeń 2017 Nie pacz na ilość ale na jakość. Zobacz jak ten towar działa. Antek nawet nowe województwa utworzył. :P Jak nic po tym od Escobara.Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fala Napisano 11 Styczeń 2017 Share Napisano 11 Styczeń 2017 Już ci przylecą jak te Blackhawk`s, lub te co miały być już z Upainą budowane.Dwa i pół roku jeszcze pościemnia i odejdzie w niebyt gdzie niebo ma kratki shape. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szutnik Napisano 11 Styczeń 2017 Share Napisano 11 Styczeń 2017 Panowie, damy radę ;) Nieloty się kupi na krechę( kiedyś się zapłaci ) , hamerykanie pozbędą się złomu ( kiedyś będą nam musieli zapłacić ) a bieżący zysk Wielkiego Brata to kasa za graty do modernizacji. I wszystko ładnie wpisuję się w motto obecnej GTW - po nas choćby potop". Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
les05 Napisano 12 Styczeń 2017 Share Napisano 12 Styczeń 2017 Szkoda, że nie można na tym forum poważnie podyskutować na temat spodziewanych zakupów samolotów dla naszego lotnictwa. I nie mam tu pretensji do forumowiczów, bo zawsze znajdą się niespełnieni kabareciarze uważający, że ich wypociny to po prostu boki zrywać, ale gdzie jest administrator, za coś mu chyba płacą. Całe szczęście, że są jeszcze inne fora:) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
woytas Napisano 12 Styczeń 2017 Share Napisano 12 Styczeń 2017 Czyli uważasz, że każdy post na nie dla zakupu tego złomu jest zły?Ludzie wyrażają swoją opinię, że im się takie wydawanie pieniędzy niezbyt podoba. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Czlowieksniegu Napisano 12 Styczeń 2017 Share Napisano 12 Styczeń 2017 les05 (413 / 48) 2017-01-12 10:45:55Powód jest bardzo prosty...Po prostu- znakomita większość tematów związanych z planami AM i BM nadaje się do działu S-F... Ale niestety nie ma takiego na Forum.Przecież nikt Ci nie broni śmiertelnie poważnie dokonać śmiertelnie poważnego wpisu, określającego cel-warunki-sposób finansowania zakupu takiego cuś... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
beaviso Napisano 12 Styczeń 2017 Share Napisano 12 Styczeń 2017 Tu jest na poważnie, bez zrywania boków :Phttp://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/121-lotnictwo_wojskowe_po_zimnej_wojnie/194-f_16_i_co_dalej-19.htmlM. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szutnik Napisano 12 Styczeń 2017 Share Napisano 12 Styczeń 2017 Yeti, proszę mi tu nie obrażać S-F... Owi panowie naoglądali się w dzieciństwie zaczarowanego ołówka ale nikt im później nie wytłumaczył , że tak się nie da ;) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fala Napisano 12 Styczeń 2017 Share Napisano 12 Styczeń 2017 les05, Ty naprawdę uważasz że te mżonki AM można traktować poważnie?Jeśli tak to domniemywam że z lotnictwem masz tyle wspólnego iż widzisz tylko smugi na niebie, ewentualnie jesteś ofiarą ataków bronią magnetyczną o których wspomniany AM donosił i miał wyjaśnić. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sahara47 Napisano 12 Styczeń 2017 Share Napisano 12 Styczeń 2017 Rząd wziął pomysł za narodem, którego nie stać na nowe samochody i ściągają używane samochody. Oni kupią używane samoloty. Ciekawe jak a naliczą akcyzę. Ja zapłaciłem 6 tys. akcyzy to za takiego F16 będzie....... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mufli75 Napisano 12 Styczeń 2017 Share Napisano 12 Styczeń 2017 Cokolwiek zrobią AM,na tym forum zawsze jest źle. Tu jest tylu ekspertów,od sił zbrojnych,w przeliczeniu na forumowicza,że Rosja,Chiny I USA tylu nie mają. Pewnie każdy z nich jest co najmniej doradcą w jakimś mega ministerstwie. Kiparze,którzy sami nie mają realnego rozwiązania na żaden problem,a każdy potrafią tylko wyśmiać. W myśl ich rozumowania,to wszyscy mają rację,pod warunkiem że jest to ich racja. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 10 Styczeń 2018 Share Napisano 10 Styczeń 2018 Powtórka z rozrywki.Minister ON Jan Parys chciał dla WLiOP kupić używane belgijskie F-16A Block 1 i Block 5.Ultrasi prawicy kochają schrott. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.