Skocz do zawartości

Katastrofy i wypadki lotnicze


Rekomendowane odpowiedzi

POLSKA / WIADOMOŚĆ / 17.06.2018, godz. 20:12
Awaryjne lądowanie awionetki na lotnisku w Katowicach




Awaria silnika była najprawdopodobniej przyczyną awaryjnego lądowania awionetki na lotnisku w Katowicach-Muchowcu. Pasażerowie - kobieta i mężczyzna - nie ucierpieli.
Jak poinformował rzecznik Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Katowicach kpt. Adam Kryla, problemy z silnikiem zaczęły się zaraz po starcie. Pilot zdecydował o natychmiastowym lądowaniu, podczas którego samolot się obrócił i uszkodził podwozie.

Strażacy podawali na samolot pianę, aby nie doszło do wycieku paliwa i wtórnego pożaru. Na szczęście nic się nie stało

- powiedział.

Lekki samolot był repliką maszyny z lat 30. lub 40. ubiegłego wieku.

To kolejne problemy awionetki na katowickim lotnisku. W czwartek po awaryjnym lądowaniu pilot i pasażer również wyszli z samolotu o własnych siłach, ale awionetka spłonęła.

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, PAP
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tuż po starcie bombardier LOT-u lądował awaryjnie ze względu na problemy techniczne. Na pokładzie były 62 osoby.
Lotnisko Chopina w Warszawie

Sygnalizacja wskazywała, że nie zamknęły się jedne z kół podwozia głównego oraz goleń przednia. Samolot krążył wokół stolicy. Ostatecznie bez problemu udało mu się wylądować - informuje .

Pasażerowie czekają na podstawienie kolejnej samolotu, którym wyruszą w podróż. Maszyna leciała z Warszawy do Rygi.

Bombardier to samolot pasażerki o napędzie turbośmigłowym. Produkowany jest przez przez przedsiębiorstwo Bombardier Aerospace. Samoloty serii Q stanowią rozwinięcie popularnej konstrukcji DHC-8 (Dash-8) wytwarzanej przez przedsiębiorstwo de Havilland.

2018-06-20
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
http://www.defence24.pl/raf-stracil-herculesa-podczas-akcji-przeciwko-isis

RAF stracił Herculesa podczas akcji przeciwko ISIS

Samolot transportowy Brytyjskich Sił Powietrznych C130J-30 Super Hercules skreślono ze stanu wskutek uszkodzeń odniesionych podczas lądowania awaryjnego w Iraku. Do zdarzenia doszło po operacji sił specjalnych koło Rakki w Syrii w sierpniu 2017 roku.

Wcześniej nie opisywane zdarzenie miało mieć miejsce w sierpniu ub. r. w następstwie operacji sił specjalnych przeciwko siłom Państwa Islamskiego w okolicach miasta Rakka w północnej Syrii, które wówczas było główną siedzibą samozwańczego kalifatu. Jest to pierwszy samolot utracony przez RAF podczas Operacji „Shader” (pol. „Cieniowanie”) jak określany jest udział Brytyjskich Sił Zbrojnych w operacji przeciwko ISIS. Wg. serwisu Jane’s skreślona ze stanu maszyna nosiła numer taktyczny ZH873 i seryjny 382-5457.

Źródła brytyjskiego Ministerstwa Obrony odmówiły jednak potwierdzenia straty, motywując to względami bezpieczeństwa narodowego i koniecznością ochrony skuteczności, efektywności i bezpieczeństwa Sił Zbrojnych Zjednoczonego Królestwa.

C130J-30 jest wersją samolotu transportowego C130J o zwiększonej ładowności. Oprócz zniszczonego egzemplarza, w służbie RAF pozostaje ich jeszcze 13, przypisanych do 24., 47. i 206. Dywizjonu RAF oraz w spadochronowego zespołu akrobacyjnego „The Falcons”. Rozmieszczone są w głównej bazie Transportu Strategicznego i Taktycznego RAF Brize Norton w Anglii."
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Samolot z premierem Mateuszem Morawieckim i polską delegacją wracającą z Karlowych Warów w Czechach uległ awarii. Rządowy Embraer 175 podczas startu musiał zawrócić i nie wystartował. Nikomu nic się nie stało.

http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114881,23644185,awaria-rzadowego-samolotu-z-premierem-mateuszem-morawieckim.html#MT
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Yety, jeśli to prawdą by było z tym fotelem i statecznikiem, znaczyło by że obsługa naziemna będzie mieć kłopoty, [procedury, certyfikaty, okresowe przeglądy i wymiany(wymiany nie wtedy kiedy zardzewieje i się rozpadnie , a kiedy minie termin przydatności do spożycia")] może w końcu zostaną ujawnione niekompetencje ludzi z politycznego rozdzielnika posadzonych na stołkach, i jakiś buc w końcu beknie , a jak beknie to i sypnie resztę .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fala- ktoś gdzieś pisał, że przydatność ładunków to kilka lat.
MIG miał ile? 20? 25?

Tragedia tak czy inaczej.


PS Pomijając, ku pamięci pilota, histeryczne newsy, że trzymał do końca, mimo pozwolenia na katapultowanie, żeby nie spaść na wieś. Jeśli to prawda, to tym więcej chwały dla Niego.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myśliwiec MiG-21 rozbił się w sobotę na południowym wschodzie Rumunii podczas pokazów lotniczych w regionie Calarasi (na Nizinie Wołoskiej). Pilot zginął - poinformowało rumuńskie ministerstwo obrony.

36-letni porucznik Florin Rotaru uczestniczył w pokazach, które oglądało tysiące widzów.

Jak relacjonują świadkowie zdarzenia, samolot eksplodował po tym, jak uderzył w ziemię. Część z nich twierdzi, że pilot prawdopodobnie chciał uniknąć uderzenia w tłum ludzi i skierował maszynę na pobliskie pole, położone 240 kilometrów na wschód od Bukaresztu.

Wypadek, którego przyczyny nie zostały jeszcze ustalone, nie spowodował innych ofiar. Rumuńskie ministerstwo obrony narodowej podało, że trwa dochodzenie, mające wyjaśnić okoliczności katastrofy.

- Brak słów, by opisać ból armii rumuńskiej po tej stracie - powiedział minister obrony narodowej Mihai-Viorel Fifor.

http://www.tvn24.pl/wiadomosci-ze-swiata,2/rumunia-katastrofa-mysliwca-mig-21,852007.html
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Yety, widzę że nie kumasz.Fotel ma swoje certyfikaty i procedury przeglądu , wymiany ładunków, pasów ect. niezależnie od tego ile płatowiec ma lat.Fotel nie jest integralną częścią płatowca.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fala- właśnie, że... kumam.

Nie znam wewnętrznych przepisów, ale z jednej strony padają informacje, że w MIG można na płycie się katapultować, z drugiej, że tym razem z jakiegoś powodu nie wyszło. Zostało to przez autora artykuły rozwinięte w ładunki, które mają swoją cezurę i później nie ma przeproś.

EOT
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Yety, ja postawię tezę iż fotel był tak sprawny" że walnął w ten statecznik podczas katapultowania i to uśmierciło pilota.Zobaczymy czy mam rację jeśli kiedykolwiek ujawnią przyczyny śmierci pilota.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podeprę się wpisem Grzegorza ( .... tekst nie dla idiotów )

UWAGA, BO TO BĘDZIE TYLKO GDYBANIE, NA PODSTAWIE TEGO CO WIDAĆ W OGÓLNODOSTĘPNYCH MATERIAŁACH, NA PODSTAWIE, JAKIEJŚ TAM,MOJEJ WIEDZY W TEMACIE!

Samolot w jednym kawałku, w ormalnej pozycji", bez śladów jechania" po ziemi. To sugeruje opadanie a płasko" z małą składową poziomą prędkości, a dużą pionową (samolot przeciągnięty?).
Fotel K-36DM, używany w MiGach-29 (w Polsce również Su-22, poza tym w całej masie innych sprzętów tej generacji) jest fotelem klasy 0-0, czyli ma gwarantować bezpieczne katapultowanie przy zerowej wysokości i zerowej prędkości postępowej (w przypadku Su-22 w rzeczywistości Vmin=75km/h, aby nastąpiło prawidłowe oddzielenie osłony kabiny), czyli ze stojącego samolotu. Problemem mogą być dwie kwestie.

1. Położenie samolotu w chwili wystrzelenia.
K-36 (inne współczesne fotele też) są na tyle sprytne", że po wyjściu z kabiny będą się kierować w górę (nawet przy odpaleniu w locie plecowym!), aby zapewnić odpowiednią wysokość dla pełnego zadziałania systemu ratowniczego - oddzielenia pilota od fotela i otwarcia spadochronu. Im kierunek strzału" bardziej odbiega od pionowego tym większa będzie minimalna wysokość bezpiecznego użycia. Oczywiście w pewnym zakresie kątów to dalej będzie 0m. Potem zaczyna drastycznie rosnąć.
W tym przypadku, wygląda na strzał w pozycji optymalnej - mniej więcej w górę.

2. Składowa pionowa prędkości.
Napęd fotela ma zapewnić osiągnięcie wysokości koniecznej dla prawidłowego oddzielenia pilota i otwarcia spadochronu. Czyli silnik rakietowy (w K-36 dwa silniki) musi mu nadać odpowiednie przyspieszenie i prędkość początkową. Problem pojawia się, gdy samolot spada. Silnik nada fotelowi stosowną prędkość względem samolotu, ale względem otoczenia pomniejszoną o pionową składową prędkości samolotu. Można to porównać do podskoku w spadającej windzie - względem kabiny się unosisz, względem ziemi wciąż spadasz. W przypadku K-36DM każdy 1m/s przekłada się ponoć na dodatkowe 4m potrzebna dla prawidłowego katapultowania. Czyli przy opadaniu 10m/s zamiast 0 mamy 40m. Przypominam, że 10m/s to tylko nędzne 36km/h.
Tu wygląda wo właśnie na taki przypadek. Niestety.
Oczywiście w założeniu, że sekwencja katapultowania szła prawidłowo, a zabrakło tylko wysokości. Uziemienie tylko MiGów-29, a nie również Su-22 na to wskazuje.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

....no to gdybamy.

- miejsce znalezienia pilota jest z prawej strony względem zalegającego wraku. ( Strzałka )

teoria ... Po utracie mocy następuje ze ślig na prawe skrzydło.
W chwili prawego ze ślizgu ( prawdopodobnie z pochyleniem na prawe skrzydło ) następuje wystrzelenie fotela pilota. Z uwagi iż samolot spada w prawo a pilot leci do tylu względem spadającego samolotu, fotel pilota uderza o lewy ster pionowy samolotu. Fotel pilota odlatuje 200 m w prawo względem kadłuba.

.... uderzenie w lewy ster pionowy skutkuje wyprowadzeniem samolotu z prawego pochylenia samolotu i płaskim bocznym lądowaniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie