formoza58 Napisano 13 Wrzesień 2022 Autor Share Napisano 13 Wrzesień 2022 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Borsuk13 Napisano 13 Wrzesień 2022 Share Napisano 13 Wrzesień 2022 A propos jednostek pływających MDLot. Rozkaz Dowódcy MDL Nr. 203 p. 3 z 7 września 1932 roku brzmiał: Polecam dowódcom pododdziałów zdać wszystkie posiadane łodzie do Oddziału Portowego do dnia 8 b.m. za wyjątkiem łodzi sportowej „Skuling”. 27 sierpnia 1932 roku Dowódca MDL powołał Komisję do odbioru ślizgowca. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 14 Wrzesień 2022 Autor Share Napisano 14 Wrzesień 2022 Z archiwum Allegro. Taka osobliwa ciekawostka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Borsuk13 Napisano 15 Wrzesień 2022 Share Napisano 15 Wrzesień 2022 W dokumentach Komisji Gospodarczej Dowództwa Wybrzeża Morskiego pod datą 5 kwietnia 1921 roku jest zapis o przyznaniu nagrody panu J. G., rybakowi z Pucka, za skuteczną współpracę przy akcji ratunkowej z okazji wypadku z hydroplanem Friedrichshafen. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spirit of Warsaw Napisano 16 Wrzesień 2022 Share Napisano 16 Wrzesień 2022 W dniu 5.09.2022 o 12:56, Spirit of Warsaw napisał: https://onebid.pl/pl/odznaczenia-ii-rp-odznaka-pilota-morskiego-i-klasy-rzadkosc/1329398 Odznaka Pilota Morskiego I Klasy poszła za 8 260 zł. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 16 Wrzesień 2022 Share Napisano 16 Wrzesień 2022 55 minut temu, Spirit of Warsaw napisał: Odznaka Pilota Morskiego I Klasy poszła za 8 260 zł. :-))) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 16 Wrzesień 2022 Autor Share Napisano 16 Wrzesień 2022 Zdjęcie lotnicze z 300 m , wykonane 7 wrzesnia 1923 roku. Widoczny hangar tzw. " czarna hala", przed nim dwa Macchi M 9. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Borsuk13 Napisano 16 Wrzesień 2022 Share Napisano 16 Wrzesień 2022 Radiostacja Marconi AD 8, używana na lotnisku w Pucku. Moc 500 W; waga 73 kg; fale: 600 - 1500 m (telegrafia), 600 - 4000 m (telefonia, 5 lamp). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spirit of Warsaw Napisano 22 Wrzesień 2022 Share Napisano 22 Wrzesień 2022 Gdzie? 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 22 Wrzesień 2022 Share Napisano 22 Wrzesień 2022 (edytowane) 2 godziny temu, Spirit of Warsaw napisał: Gdzie? Latham 43 HB.3 nr 3-3 w MDLot od 1926 r. do 30.11.1929 r. W tym okresie odbył jeden daleki lot w Polsce (14.05.1929 r.) na trasie : Puck - Warszawa - Dęblin - Puck. Puck to nie jest- z prawej strony widać wieżę kościoła. Dęblin też nie (nie było takiego kościoła) a więc pozostaje Warszawa :-) Wcześniej brał udział w lotach do Kopenhagi, Rygi i Lipawy. Edytowane 22 Wrzesień 2022 przez Sedco Express Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 22 Wrzesień 2022 Autor Share Napisano 22 Wrzesień 2022 Godzinę temu, Sedco Express napisał: a więc pozostaje Warszawa :-) Rownież nie. Takie łajby jak ta od lewej do portów praskiego i czerniakowskiego nie gościły, nie mowiąc o nabrzeżu. Kościół rownież nie to :-). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 22 Wrzesień 2022 Share Napisano 22 Wrzesień 2022 Godzinę temu, formoza58 napisał: Rownież nie. Takie łajby jak ta od lewej do portów praskiego i czerniakowskiego nie gościły, nie mowiąc o nabrzeżu. Kościół rownież nie to :-). Jak nie Warszawa to strzelam z haubicy - płynie sobie po Dźwinie a miasto to Ryga :-) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Borsuk13 Napisano 22 Wrzesień 2022 Share Napisano 22 Wrzesień 2022 (edytowane) On 16.09.2022 o 19:16, Borsuk13 napisał: Radiostacja Marconi AD 8, używana na lotnisku w Pucku. Moc 500 W; waga 73 kg; fale: 600 - 1500 m (telegrafia), 600 - 4000 m (telefonia, 5 lamp). Puck, MDL, rok ? Po lewej nadajnik radiostacji AD 8, po prawej jej odbiornik. W połowie lat 30. była tam już inna radiostacja, krótkofalowa, produkcji firmy AVA najpierw zestaw nadajnik|odbiornik o oznaczeniu fabrycznym NKS75 (100 W)|OK5N (wojskowym starym — RNK/S|ROK/S i nowym — N-11|O-11), a wkrótce potem MNK75 (75 W)|MOK5V (RKK/O; N-12|O-12). Te ostatnie miały zasięg 600 km, a pracowały na falach o długości od 50 do 120 metrów (6-2,5 MHz). Edytowane 22 Wrzesień 2022 przez Borsuk13 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 22 Wrzesień 2022 Autor Share Napisano 22 Wrzesień 2022 24 minuty temu, Sedco Express napisał: Jak nie Warszawa to strzelam z haubicy - płynie sobie po Dźwinie a miasto to Ryga :-) Ryga jak najbardziej tak, tylko w przypadku 3-4, ktory byl w Rydze w październiku 1928 roku. Chyba, ze byli tam w dwie maszyny ;-) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 22 Wrzesień 2022 Share Napisano 22 Wrzesień 2022 9 minut temu, formoza58 napisał: Ryga jak najbardziej tak, tylko w przypadku 3-4, ktory byl w Rydze w październiku 1928 roku. Chyba, ze byli tam w dwie maszyny ;-) W Rydze były dwa Lathamy o nr: 3-3 i 3-4 ( w niektórych publikacjach mylnie pisze się o nr 3-5) Start z Pucka 06.09.1928 r. (nie październik) powrót 09.09.1928 r. W 3-3 lecieli: - kmdr ppor. pil.obs. KarolTrzasko-Durski - por.pil. Eugeniusz Podolski - sierż.pil. Henryk Wiechciński' - podmajster wojsk. Władysław Łabudzki - kpr. Władysław Szopa W 3-4 : - por.pil. Adolf Stempkowski - sierż.pil. Franciszek Wrdaliński - por.obs. Kazimierz Żuchowicz - st.majstr.wojsk Marcin Strenk - mł.majstr.wojsk. Stanisław Potrawiak czyli w jednym Lathamie pięciu ludzi - raczej nie był to lot komfortowy :-) - Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 22 Wrzesień 2022 Autor Share Napisano 22 Wrzesień 2022 O właśnie, o to mi chodzilo. Tośmy Bohuna usiekli ;-) A swoją drogą, jak oni po piątce na pokładach umieścili się w tych" komfortach"? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Borsuk13 Napisano 23 Wrzesień 2022 Share Napisano 23 Wrzesień 2022 12 hours ago, Borsuk13 napisał: Puck, MDL, rok ? Po lewej nadajnik radiostacji AD 8, po prawej jej odbiornik. W połowie lat 30. była tam już inna radiostacja, krótkofalowa, produkcji firmy AVA najpierw zestaw nadajnik|odbiornik o oznaczeniu fabrycznym NKS75 (100 W)|OK5N (wojskowym starym — RNK/S|ROK/S i nowym — N-11|O-11), a wkrótce potem MNK75 (75 W)|MOK5V (RKK/O; N-12|O-12). Te ostatnie miały zasięg 600 km, a pracowały na falach o długości od 50 do 120 metrów (6-2,5 MHz). Uzupełnienie W książce Romana Buji (WLU , tom, 104, Radiostacje cz. 2) zamieszczono to samo zdjęcie z podpisem: Personel Stacji Radio Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku przy radiostacji Marconi AD8 (RKL/N) oraz dwóch wczesnych superheterodynach, 1929 r. Od siebie dodam, że z przodu widoczna jest samolotowa prądnica wiatrakowa. Radiostacje AD8 (wprowadzone do służby w 1927 r.) instalowano też na wodnopłatowcach Latham. W spisie radiostacji używanych w MDL, na dzień 31 marca 1933 roku, widnieje 14 radiostacji korespondencyjnych RKL/N (czyli Marconi AD8), rok później tylko 12. Oznaczenie MW tego typu radiostacji to RL-4 (stare 5-RL). Stare wojskowe oznaczenia radiostacji krótkofalowych zmieniono w 1936 roku, przedtem występowała kolizja oznaczeń, np. dwie różne radiostacje samolotowe, dwóch różnych producentów, miały to samo oznaczenie — RKK/LM, po zmianach radiostacja Ava została nazwana Z-71, a PZTiR — Z-72. Marynarka Wojenna miała swoje oznaczenia dla radiostacji, dla przykładu nadajnik N-11 to zestaw R-3, a odbiornik O-11 — R-23. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 23 Wrzesień 2022 Share Napisano 23 Wrzesień 2022 Dokonano trzech lotów międzynarodowych a brały w nich udział: 17-21.08.1928 r. Lathamy o nr 3-3 i 3-4 Kopenhaga. Do Pucka w dniu 20.08. pierwszy wrócił nr 3-3 a 21.08 nr 3-4 (pierwsza zagraniczna wizyta) 06-09.09.1928 r. Lathamy o nr 3-3 i 3-4 Ryga 27-30.09.1930 r. Lathamy o nr 3-3, 3-7, 3-8 Lipawa Ciekaw jestem czy prócz tego jednego przez Ciebie zamieszczonego (Ryga) są jeszcze jakieś zdjęcia z pozostałych wizyt ? Ja się z nimi nie zetknąłem podobnie jak wspomniałem uprzednio o zdjęciach Schrecka na płozach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spirit of Warsaw Napisano 23 Wrzesień 2022 Share Napisano 23 Wrzesień 2022 19 godzin temu, Sedco Express napisał: Latham 43 HB.3 nr 3-3 w MDLot od 1926 r. do 30.11.1929 r.... ...Wcześniej brał udział w lotach do Kopenhagi, Rygi i Lipawy. 18 godzin temu, formoza58 napisał: Rownież nie. Takie łajby jak ta od lewej do portów praskiego i czerniakowskiego nie gościły, nie mowiąc o nabrzeżu. Kościół rownież nie to :-). 16 godzin temu, Sedco Express napisał: Jak nie Warszawa to strzelam z haubicy - płynie sobie po Dźwinie a miasto to Ryga :-) 15 godzin temu, Sedco Express napisał: W Rydze były dwa Lathamy o nr: 3-3 i 3-4 ( w niektórych publikacjach mylnie pisze się o nr 3-5) Start z Pucka 06.09.1928 r. (nie październik) powrót 09.09.1928 r... ...czyli w jednym Lathamie pięciu ludzi - raczej nie był to lot komfortowy :-) 3 godziny temu, Sedco Express napisał: Dokonano trzech lotów międzynarodowych a brały w nich udział: 17-21.08.1928 r. Lathamy o nr 3-3 i 3-4 Kopenhaga. Do Pucka w dniu 20.08. pierwszy wrócił nr 3-3 a 21.08 nr 3-4 (pierwsza zagraniczna wizyta) 06-09.09.1928 r. Lathamy o nr 3-3 i 3-4 Ryga 27-30.09.1930 r. Lathamy o nr 3-3, 3-7, 3-8 Lipawa... W 2018 r. byłem na m.in. Łotwie i w Rydze (piękna starówka), z całą pewnością mogę powiedzieć, iż to nie Ryga… Koledzy, powiadam Wam zaprawdę, nie wiem jest gdzie… Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Borsuk13 Napisano 24 Wrzesień 2022 Share Napisano 24 Wrzesień 2022 On 23.09.2022 o 10:16, Sedco Express napisał: Dokonano trzech lotów międzynarodowych a brały w nich udział: 17-21.08.1928 r. Lathamy o nr 3-3 i 3-4 Kopenhaga. Do Pucka w dniu 20.08. pierwszy wrócił nr 3-3 a 21.08 nr 3-4 (pierwsza zagraniczna wizyta) 06-09.09.1928 r. Lathamy o nr 3-3 i 3-4 Ryga 27-30.09.1930 r. Lathamy o nr 3-3, 3-7, 3-8 Lipawa Ja mam, że w Lipawie były 3 Lathamy: 3-6, 3-7 i 3-8. W dwóch pierwszych po 5 ludzi, w trzecim — 6. Została więc Kopenhaga. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 24 Wrzesień 2022 Share Napisano 24 Wrzesień 2022 Godzinę temu, Borsuk13 napisał: Ja mam, że w Lipawie były 3 Lathamy: 3-6, 3-7 i 3-8. W dwóch pierwszych po 5 ludzi, w trzecim — 6. Została więc Kopenhaga. Lipawa : Nr 3-3 (4 osoby) - kmdr ppor.pil.obs. Karol Trzasko-Durski - sierż.pil. Józef Gawlik - st.majstr.wojsk. Marcin Sternk - majstr.rtg. Władysław Wzorek Nr 3-7 (5 osób) - kpt.pil. Bolesław Filanowicz - ppor.obs. Stefan Kryński ppor.obs. Walerian Jesionowski - majstr.wojsk. Stanisław Potrawiak - majstr.wojsk. Stanisław Jakubowski Nr 3-8 (5 osób) - por.pil. Bronisław Lubinkowski - ppor.obs. Bolesław Piątkowski - ppor.obs. Henryk Kołodziejczyk - majstr.wojsk. Konstanty Nowicki - majstr.wojsk. Bronisław Karczewski Jeżeli jest podana dokładnie obsada łodzi to sadzę, że poprawne jest info, ze brały udział w/w Lathamy. - Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Borsuk13 Napisano 24 Wrzesień 2022 Share Napisano 24 Wrzesień 2022 1 hour ago, Sedco Express napisał: Lipawa : Jeżeli jest podana dokładnie obsada łodzi to sadzę, że poprawne jest info, ze brały udział w/w Lathamy. Moje informacje pochodzą z dokumentów/rozkazów Dowódcy MDL znajdujących się w CAW, sygn. I.328.12.4. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 24 Wrzesień 2022 Share Napisano 24 Wrzesień 2022 (edytowane) 38 minut temu, Borsuk13 napisał: Moje informacje pochodzą z dokumentów/rozkazów Dowódcy MDL znajdujących się w CAW, sygn. I.328.12.4. Moje informacje pochodzą z publikacji Polish Wings 27 "French Flying Boats 1924-1939" autor M.Wawrzynkowski. Zastanawiam się dlaczego autor nie korzystał z dokumentów w CAW - musiał mieć dostęp do jakiejś listy obsad. Jak dla mnie nadal sprawa niewyjaśniona I znów pytanie - co na to muzeum MDLot w Pucku ?. PS - Czy we wspomnianych dokumentach CAW jest lista personelu poszczególnych Lathamów ? Jeżeli jest to proszę o jej opublikowanie. Z góry dziękuje. Edytowane 24 Wrzesień 2022 przez Sedco Express Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Borsuk13 Napisano 24 Wrzesień 2022 Share Napisano 24 Wrzesień 2022 31 minutes ago, Sedco Express napisał: PS - Czy we wspomnianych dokumentach CAW jest lista personelu poszczególnych Lathamów ? Jeżeli jest to proszę o jej opublikowanie. Z góry dziękuje. Te dokumenty oglądałem prawie 17 lat temu, w czasach kiedy trzeba było spisywać treść dokumentów ręcznie. Pewnie była lista personelu, bo wypisałem liczby osób w każdym z wodnopłatowców i jedno nazwisko: kmdr ppor. pil. obs. Karol Trzaska-Durski. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Borsuk13 Napisano 24 Wrzesień 2022 Share Napisano 24 Wrzesień 2022 To moje notatki z tego okresu, tyczące wspomnianego lotu, plus kilka innych informacji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.