Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

A propos jednostek pływających MDLot.

Rozkaz Dowódcy MDL Nr. 203 p. 3 z 7 września 1932 roku brzmiał: Polecam dowódcom pododdziałów zdać wszystkie posiadane łodzie do Oddziału Portowego do dnia 8 b.m. za wyjątkiem łodzi sportowej „Skuling”.

27 sierpnia 1932 roku Dowódca MDL powołał Komisję do odbioru ślizgowca.

Napisano

W dokumentach Komisji Gospodarczej Dowództwa Wybrzeża Morskiego pod datą 5 kwietnia 1921 roku jest zapis o przyznaniu nagrody panu J. G., rybakowi z Pucka, za skuteczną współpracę przy akcji ratunkowej z okazji wypadku z hydroplanem Friedrichshafen.

Napisano (edytowane)
2 godziny temu, Spirit of Warsaw napisał:

4.thumb.JPG.a2296cf1c04a465a7d6bc10a41f7a63a.JPG

Gdzie?

Latham 43 HB.3 nr 3-3 w MDLot od 1926 r. do 30.11.1929 r.

W tym okresie odbył jeden daleki lot w Polsce (14.05.1929 r.) na trasie : Puck - Warszawa - Dęblin - Puck.

Puck to nie jest- z prawej strony widać wieżę kościoła. Dęblin też nie (nie było takiego kościoła) a więc pozostaje Warszawa :-)

Wcześniej brał udział w lotach do Kopenhagi, Rygi i Lipawy.

Edytowane przez Sedco Express
Napisano
Godzinę temu, Sedco Express napisał:

a więc pozostaje Warszawa :-)

Rownież nie. Takie łajby jak ta od lewej do portów praskiego i czerniakowskiego nie gościły, nie mowiąc o nabrzeżu. Kościół rownież nie to :-).

Napisano
Godzinę temu, formoza58 napisał:

Rownież nie. Takie łajby jak ta od lewej do portów praskiego i czerniakowskiego nie gościły, nie mowiąc o nabrzeżu. Kościół rownież nie to :-).

Jak nie Warszawa to strzelam z haubicy - płynie sobie po Dźwinie a miasto to Ryga :-)

Napisano (edytowane)
On 16.09.2022 o 19:16, Borsuk13 napisał:

Radiostacja Marconi AD 8, używana na lotnisku w Pucku.

B7F1D8CB-30AD-4C71-AC7D-F177EC6CE3D5.jpeg.f99d4ba100cc31fecb9534e3a80ede20.jpeg

Moc 500 W; waga 73 kg;

fale: 600 - 1500 m (telegrafia), 600 - 4000 m (telefonia, 5 lamp).

A4B873B7-A7D7-4CC8-9062-B24D4DA282CF.thumb.jpeg.c0b9448e01c1694e3c481a1d9e28edfe.jpeg

Puck, MDL, rok ?

Po lewej nadajnik radiostacji AD 8, po prawej jej odbiornik.

W połowie lat 30. była tam już inna radiostacja, krótkofalowa, produkcji firmy AVA najpierw zestaw nadajnik|odbiornik o oznaczeniu fabrycznym NKS75 (100 W)|OK5N (wojskowym starym — RNK/S|ROK/S i nowym — N-11|O-11), a wkrótce potem MNK75 (75 W)|MOK5V (RKK/O; N-12|O-12).

Te ostatnie miały zasięg 600 km, a pracowały na falach o długości od 50 do 120 metrów (6-2,5 MHz).

Edytowane przez Borsuk13
Napisano
24 minuty temu, Sedco Express napisał:

Jak nie Warszawa to strzelam z haubicy - płynie sobie po Dźwinie a miasto to Ryga :-)

Ryga jak najbardziej tak, tylko w przypadku 3-4, ktory byl w Rydze w październiku 1928 roku. Chyba, ze byli tam w dwie maszyny ;-)

Napisano
9 minut temu, formoza58 napisał:

Ryga jak najbardziej tak, tylko w przypadku 3-4, ktory byl w Rydze w październiku 1928 roku. Chyba, ze byli tam w dwie maszyny ;-)

W Rydze były dwa Lathamy o nr: 3-3 i 3-4 ( w niektórych publikacjach mylnie pisze się o nr 3-5) Start z Pucka 06.09.1928 r. (nie październik) powrót 09.09.1928 r.

W 3-3 lecieli:

- kmdr ppor. pil.obs. KarolTrzasko-Durski

- por.pil. Eugeniusz Podolski

- sierż.pil. Henryk Wiechciński'

- podmajster wojsk. Władysław Łabudzki

- kpr. Władysław Szopa

W 3-4 :

- por.pil. Adolf Stempkowski

- sierż.pil. Franciszek Wrdaliński

- por.obs. Kazimierz Żuchowicz

- st.majstr.wojsk Marcin Strenk

- mł.majstr.wojsk. Stanisław Potrawiak

czyli w jednym Lathamie pięciu ludzi - raczej nie był to lot komfortowy :-)

-

Napisano
12 hours ago, Borsuk13 napisał:

Puck, MDL, rok ?

Po lewej nadajnik radiostacji AD 8, po prawej jej odbiornik.

W połowie lat 30. była tam już inna radiostacja, krótkofalowa, produkcji firmy AVA najpierw zestaw nadajnik|odbiornik o oznaczeniu fabrycznym NKS75 (100 W)|OK5N (wojskowym starym — RNK/S|ROK/S i nowym — N-11|O-11), a wkrótce potem MNK75 (75 W)|MOK5V (RKK/O; N-12|O-12).

Te ostatnie miały zasięg 600 km, a pracowały na falach o długości od 50 do 120 metrów (6-2,5 MHz).

Uzupełnienie

W książce Romana Buji (WLU , tom, 104, Radiostacje cz. 2) zamieszczono to samo zdjęcie z podpisem: 

Personel Stacji Radio Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku przy radiostacji Marconi AD8 (RKL/N) oraz dwóch wczesnych superheterodynach, 1929 r.

Od siebie dodam, że z przodu widoczna jest samolotowa prądnica wiatrakowa. Radiostacje AD8 (wprowadzone do służby w 1927 r.) instalowano też na wodnopłatowcach Latham. W spisie radiostacji używanych w MDL, na dzień 31 marca 1933 roku, widnieje 14 radiostacji korespondencyjnych RKL/N (czyli Marconi AD8), rok później tylko 12.

Oznaczenie MW tego typu radiostacji to RL-4 (stare 5-RL).

Stare wojskowe oznaczenia radiostacji krótkofalowych zmieniono w 1936 roku, przedtem występowała kolizja oznaczeń, np. dwie różne radiostacje samolotowe, dwóch różnych producentów, miały to samo oznaczenie — RKK/LM, po zmianach radiostacja Ava została nazwana Z-71, a PZTiR — Z-72. Marynarka Wojenna miała swoje oznaczenia dla radiostacji, dla przykładu nadajnik N-11 to zestaw R-3, a odbiornik O-11 — R-23.

  • Tak trzymać 1
Napisano

Dokonano trzech lotów międzynarodowych a brały w nich udział:

17-21.08.1928 r. Lathamy o nr 3-3 i 3-4 Kopenhaga. Do Pucka w dniu 20.08. pierwszy wrócił nr 3-3 a 21.08 nr 3-4 (pierwsza zagraniczna wizyta)

06-09.09.1928 r. Lathamy o nr 3-3 i 3-4 Ryga

27-30.09.1930 r. Lathamy o nr 3-3, 3-7, 3-8 Lipawa

Ciekaw jestem czy prócz tego jednego przez Ciebie zamieszczonego (Ryga) są jeszcze jakieś zdjęcia z pozostałych wizyt ?

Ja się z nimi nie zetknąłem podobnie jak wspomniałem uprzednio o zdjęciach Schrecka na płozach.

 

Napisano
19 godzin temu, Sedco Express napisał:

Latham 43 HB.3 nr 3-3 w MDLot od 1926 r. do 30.11.1929 r....

...Wcześniej brał udział w lotach do Kopenhagi, Rygi i Lipawy.

 

18 godzin temu, formoza58 napisał:

Rownież nie. Takie łajby jak ta od lewej do portów praskiego i czerniakowskiego nie gościły, nie mowiąc o nabrzeżu. Kościół rownież nie to :-).

 

16 godzin temu, Sedco Express napisał:

Jak nie Warszawa to strzelam z haubicy - płynie sobie po Dźwinie a miasto to Ryga :-)

 

15 godzin temu, Sedco Express napisał:

W Rydze były dwa Lathamy o nr: 3-3 i 3-4 ( w niektórych publikacjach mylnie pisze się o nr 3-5) Start z Pucka 06.09.1928 r. (nie październik) powrót 09.09.1928 r...

...czyli w jednym Lathamie pięciu ludzi - raczej nie był to lot komfortowy :-)

3 godziny temu, Sedco Express napisał:

Dokonano trzech lotów międzynarodowych a brały w nich udział:

17-21.08.1928 r. Lathamy o nr 3-3 i 3-4 Kopenhaga. Do Pucka w dniu 20.08. pierwszy wrócił nr 3-3 a 21.08 nr 3-4 (pierwsza zagraniczna wizyta)

06-09.09.1928 r. Lathamy o nr 3-3 i 3-4 Ryga

27-30.09.1930 r. Lathamy o nr 3-3, 3-7, 3-8 Lipawa...

W 2018 r. byłem na m.in. Łotwie i w Rydze (piękna starówka), z całą pewnością mogę powiedzieć, iż to nie Ryga… Koledzy, powiadam Wam zaprawdę, nie wiem jest gdzie… 🤔

Napisano
On 23.09.2022 o 10:16, Sedco Express napisał:

Dokonano trzech lotów międzynarodowych a brały w nich udział:

17-21.08.1928 r. Lathamy o nr 3-3 i 3-4 Kopenhaga. Do Pucka w dniu 20.08. pierwszy wrócił nr 3-3 a 21.08 nr 3-4 (pierwsza zagraniczna wizyta)

06-09.09.1928 r. Lathamy o nr 3-3 i 3-4 Ryga

27-30.09.1930 r. Lathamy o nr 3-3, 3-7, 3-8 Lipawa

 

Ja mam, że w Lipawie były 3 Lathamy: 3-6, 3-7 i 3-8. W dwóch pierwszych po 5 ludzi, w trzecim — 6.

Została więc Kopenhaga.

Napisano
Godzinę temu, Borsuk13 napisał:

Ja mam, że w Lipawie były 3 Lathamy: 3-6, 3-7 i 3-8. W dwóch pierwszych po 5 ludzi, w trzecim — 6.

Została więc Kopenhaga.

Lipawa :

Nr 3-3 (4 osoby)

- kmdr ppor.pil.obs. Karol Trzasko-Durski

- sierż.pil. Józef Gawlik

- st.majstr.wojsk. Marcin Sternk

- majstr.rtg. Władysław Wzorek

Nr 3-7 (5 osób)

- kpt.pil. Bolesław Filanowicz

- ppor.obs. Stefan Kryński

ppor.obs. Walerian Jesionowski

- majstr.wojsk. Stanisław Potrawiak

- majstr.wojsk. Stanisław Jakubowski

Nr 3-8 (5 osób)

- por.pil. Bronisław Lubinkowski

- ppor.obs. Bolesław Piątkowski

- ppor.obs. Henryk Kołodziejczyk

- majstr.wojsk. Konstanty Nowicki

- majstr.wojsk. Bronisław Karczewski

Jeżeli jest podana dokładnie obsada łodzi to sadzę, że poprawne jest info, ze brały udział w/w Lathamy.

 

 

-

 

Napisano
1 hour ago, Sedco Express napisał:

Lipawa :

Jeżeli jest podana dokładnie obsada łodzi to sadzę, że poprawne jest info, ze brały udział w/w Lathamy.

Moje informacje pochodzą z dokumentów/rozkazów Dowódcy MDL znajdujących się w CAW, sygn. I.328.12.4.

Napisano (edytowane)
38 minut temu, Borsuk13 napisał:

Moje informacje pochodzą z dokumentów/rozkazów Dowódcy MDL znajdujących się w CAW, sygn. I.328.12.4.

Moje informacje pochodzą z publikacji Polish Wings 27 "French Flying Boats 1924-1939" autor M.Wawrzynkowski.

Zastanawiam się dlaczego autor nie korzystał z dokumentów w CAW - musiał mieć dostęp do jakiejś listy obsad.

Jak dla mnie nadal sprawa niewyjaśniona

I znów pytanie - co na to muzeum MDLot w Pucku ?.

PS - Czy we wspomnianych dokumentach CAW jest lista personelu poszczególnych Lathamów ? Jeżeli jest to proszę o jej opublikowanie. Z góry dziękuje.

Edytowane przez Sedco Express
Napisano
31 minutes ago, Sedco Express napisał:

PS - Czy we wspomnianych dokumentach CAW jest lista personelu poszczególnych Lathamów ? Jeżeli jest to proszę o jej opublikowanie. Z góry dziękuje.

Te dokumenty oglądałem prawie 17 lat temu, w czasach kiedy trzeba było spisywać treść dokumentów ręcznie. Pewnie była lista personelu, bo wypisałem liczby osób w każdym z wodnopłatowców i jedno nazwisko: kmdr ppor. pil. obs. Karol Trzaska-Durski.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie