Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

A propos jednostek pływających MDLot.

Rozkaz Dowódcy MDL Nr. 203 p. 3 z 7 września 1932 roku brzmiał: Polecam dowódcom pododdziałów zdać wszystkie posiadane łodzie do Oddziału Portowego do dnia 8 b.m. za wyjątkiem łodzi sportowej „Skuling”.

27 sierpnia 1932 roku Dowódca MDL powołał Komisję do odbioru ślizgowca.

Napisano

W dokumentach Komisji Gospodarczej Dowództwa Wybrzeża Morskiego pod datą 5 kwietnia 1921 roku jest zapis o przyznaniu nagrody panu J. G., rybakowi z Pucka, za skuteczną współpracę przy akcji ratunkowej z okazji wypadku z hydroplanem Friedrichshafen.

Napisano (edytowane)
2 godziny temu, Spirit of Warsaw napisał:

4.thumb.JPG.a2296cf1c04a465a7d6bc10a41f7a63a.JPG

Gdzie?

Latham 43 HB.3 nr 3-3 w MDLot od 1926 r. do 30.11.1929 r.

W tym okresie odbył jeden daleki lot w Polsce (14.05.1929 r.) na trasie : Puck - Warszawa - Dęblin - Puck.

Puck to nie jest- z prawej strony widać wieżę kościoła. Dęblin też nie (nie było takiego kościoła) a więc pozostaje Warszawa :-)

Wcześniej brał udział w lotach do Kopenhagi, Rygi i Lipawy.

Edytowane przez Sedco Express
Napisano
Godzinę temu, Sedco Express napisał:

a więc pozostaje Warszawa :-)

Rownież nie. Takie łajby jak ta od lewej do portów praskiego i czerniakowskiego nie gościły, nie mowiąc o nabrzeżu. Kościół rownież nie to :-).

Napisano
Godzinę temu, formoza58 napisał:

Rownież nie. Takie łajby jak ta od lewej do portów praskiego i czerniakowskiego nie gościły, nie mowiąc o nabrzeżu. Kościół rownież nie to :-).

Jak nie Warszawa to strzelam z haubicy - płynie sobie po Dźwinie a miasto to Ryga :-)

Napisano (edytowane)
On 16.09.2022 o 19:16, Borsuk13 napisał:

Radiostacja Marconi AD 8, używana na lotnisku w Pucku.

B7F1D8CB-30AD-4C71-AC7D-F177EC6CE3D5.jpeg.f99d4ba100cc31fecb9534e3a80ede20.jpeg

Moc 500 W; waga 73 kg;

fale: 600 - 1500 m (telegrafia), 600 - 4000 m (telefonia, 5 lamp).

A4B873B7-A7D7-4CC8-9062-B24D4DA282CF.thumb.jpeg.c0b9448e01c1694e3c481a1d9e28edfe.jpeg

Puck, MDL, rok ?

Po lewej nadajnik radiostacji AD 8, po prawej jej odbiornik.

W połowie lat 30. była tam już inna radiostacja, krótkofalowa, produkcji firmy AVA najpierw zestaw nadajnik|odbiornik o oznaczeniu fabrycznym NKS75 (100 W)|OK5N (wojskowym starym — RNK/S|ROK/S i nowym — N-11|O-11), a wkrótce potem MNK75 (75 W)|MOK5V (RKK/O; N-12|O-12).

Te ostatnie miały zasięg 600 km, a pracowały na falach o długości od 50 do 120 metrów (6-2,5 MHz).

Edytowane przez Borsuk13
Napisano
24 minuty temu, Sedco Express napisał:

Jak nie Warszawa to strzelam z haubicy - płynie sobie po Dźwinie a miasto to Ryga :-)

Ryga jak najbardziej tak, tylko w przypadku 3-4, ktory byl w Rydze w październiku 1928 roku. Chyba, ze byli tam w dwie maszyny ;-)

Napisano
9 minut temu, formoza58 napisał:

Ryga jak najbardziej tak, tylko w przypadku 3-4, ktory byl w Rydze w październiku 1928 roku. Chyba, ze byli tam w dwie maszyny ;-)

W Rydze były dwa Lathamy o nr: 3-3 i 3-4 ( w niektórych publikacjach mylnie pisze się o nr 3-5) Start z Pucka 06.09.1928 r. (nie październik) powrót 09.09.1928 r.

W 3-3 lecieli:

- kmdr ppor. pil.obs. KarolTrzasko-Durski

- por.pil. Eugeniusz Podolski

- sierż.pil. Henryk Wiechciński'

- podmajster wojsk. Władysław Łabudzki

- kpr. Władysław Szopa

W 3-4 :

- por.pil. Adolf Stempkowski

- sierż.pil. Franciszek Wrdaliński

- por.obs. Kazimierz Żuchowicz

- st.majstr.wojsk Marcin Strenk

- mł.majstr.wojsk. Stanisław Potrawiak

czyli w jednym Lathamie pięciu ludzi - raczej nie był to lot komfortowy :-)

-

Napisano
12 hours ago, Borsuk13 napisał:

Puck, MDL, rok ?

Po lewej nadajnik radiostacji AD 8, po prawej jej odbiornik.

W połowie lat 30. była tam już inna radiostacja, krótkofalowa, produkcji firmy AVA najpierw zestaw nadajnik|odbiornik o oznaczeniu fabrycznym NKS75 (100 W)|OK5N (wojskowym starym — RNK/S|ROK/S i nowym — N-11|O-11), a wkrótce potem MNK75 (75 W)|MOK5V (RKK/O; N-12|O-12).

Te ostatnie miały zasięg 600 km, a pracowały na falach o długości od 50 do 120 metrów (6-2,5 MHz).

Uzupełnienie

W książce Romana Buji (WLU , tom, 104, Radiostacje cz. 2) zamieszczono to samo zdjęcie z podpisem: 

Personel Stacji Radio Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku przy radiostacji Marconi AD8 (RKL/N) oraz dwóch wczesnych superheterodynach, 1929 r.

Od siebie dodam, że z przodu widoczna jest samolotowa prądnica wiatrakowa. Radiostacje AD8 (wprowadzone do służby w 1927 r.) instalowano też na wodnopłatowcach Latham. W spisie radiostacji używanych w MDL, na dzień 31 marca 1933 roku, widnieje 14 radiostacji korespondencyjnych RKL/N (czyli Marconi AD8), rok później tylko 12.

Oznaczenie MW tego typu radiostacji to RL-4 (stare 5-RL).

Stare wojskowe oznaczenia radiostacji krótkofalowych zmieniono w 1936 roku, przedtem występowała kolizja oznaczeń, np. dwie różne radiostacje samolotowe, dwóch różnych producentów, miały to samo oznaczenie — RKK/LM, po zmianach radiostacja Ava została nazwana Z-71, a PZTiR — Z-72. Marynarka Wojenna miała swoje oznaczenia dla radiostacji, dla przykładu nadajnik N-11 to zestaw R-3, a odbiornik O-11 — R-23.

  • Tak trzymać 1
Napisano

Dokonano trzech lotów międzynarodowych a brały w nich udział:

17-21.08.1928 r. Lathamy o nr 3-3 i 3-4 Kopenhaga. Do Pucka w dniu 20.08. pierwszy wrócił nr 3-3 a 21.08 nr 3-4 (pierwsza zagraniczna wizyta)

06-09.09.1928 r. Lathamy o nr 3-3 i 3-4 Ryga

27-30.09.1930 r. Lathamy o nr 3-3, 3-7, 3-8 Lipawa

Ciekaw jestem czy prócz tego jednego przez Ciebie zamieszczonego (Ryga) są jeszcze jakieś zdjęcia z pozostałych wizyt ?

Ja się z nimi nie zetknąłem podobnie jak wspomniałem uprzednio o zdjęciach Schrecka na płozach.

 

Napisano
19 godzin temu, Sedco Express napisał:

Latham 43 HB.3 nr 3-3 w MDLot od 1926 r. do 30.11.1929 r....

...Wcześniej brał udział w lotach do Kopenhagi, Rygi i Lipawy.

 

18 godzin temu, formoza58 napisał:

Rownież nie. Takie łajby jak ta od lewej do portów praskiego i czerniakowskiego nie gościły, nie mowiąc o nabrzeżu. Kościół rownież nie to :-).

 

16 godzin temu, Sedco Express napisał:

Jak nie Warszawa to strzelam z haubicy - płynie sobie po Dźwinie a miasto to Ryga :-)

 

15 godzin temu, Sedco Express napisał:

W Rydze były dwa Lathamy o nr: 3-3 i 3-4 ( w niektórych publikacjach mylnie pisze się o nr 3-5) Start z Pucka 06.09.1928 r. (nie październik) powrót 09.09.1928 r...

...czyli w jednym Lathamie pięciu ludzi - raczej nie był to lot komfortowy :-)

3 godziny temu, Sedco Express napisał:

Dokonano trzech lotów międzynarodowych a brały w nich udział:

17-21.08.1928 r. Lathamy o nr 3-3 i 3-4 Kopenhaga. Do Pucka w dniu 20.08. pierwszy wrócił nr 3-3 a 21.08 nr 3-4 (pierwsza zagraniczna wizyta)

06-09.09.1928 r. Lathamy o nr 3-3 i 3-4 Ryga

27-30.09.1930 r. Lathamy o nr 3-3, 3-7, 3-8 Lipawa...

W 2018 r. byłem na m.in. Łotwie i w Rydze (piękna starówka), z całą pewnością mogę powiedzieć, iż to nie Ryga… Koledzy, powiadam Wam zaprawdę, nie wiem jest gdzie… 🤔

Napisano
On 23.09.2022 o 10:16, Sedco Express napisał:

Dokonano trzech lotów międzynarodowych a brały w nich udział:

17-21.08.1928 r. Lathamy o nr 3-3 i 3-4 Kopenhaga. Do Pucka w dniu 20.08. pierwszy wrócił nr 3-3 a 21.08 nr 3-4 (pierwsza zagraniczna wizyta)

06-09.09.1928 r. Lathamy o nr 3-3 i 3-4 Ryga

27-30.09.1930 r. Lathamy o nr 3-3, 3-7, 3-8 Lipawa

 

Ja mam, że w Lipawie były 3 Lathamy: 3-6, 3-7 i 3-8. W dwóch pierwszych po 5 ludzi, w trzecim — 6.

Została więc Kopenhaga.

Napisano
Godzinę temu, Borsuk13 napisał:

Ja mam, że w Lipawie były 3 Lathamy: 3-6, 3-7 i 3-8. W dwóch pierwszych po 5 ludzi, w trzecim — 6.

Została więc Kopenhaga.

Lipawa :

Nr 3-3 (4 osoby)

- kmdr ppor.pil.obs. Karol Trzasko-Durski

- sierż.pil. Józef Gawlik

- st.majstr.wojsk. Marcin Sternk

- majstr.rtg. Władysław Wzorek

Nr 3-7 (5 osób)

- kpt.pil. Bolesław Filanowicz

- ppor.obs. Stefan Kryński

ppor.obs. Walerian Jesionowski

- majstr.wojsk. Stanisław Potrawiak

- majstr.wojsk. Stanisław Jakubowski

Nr 3-8 (5 osób)

- por.pil. Bronisław Lubinkowski

- ppor.obs. Bolesław Piątkowski

- ppor.obs. Henryk Kołodziejczyk

- majstr.wojsk. Konstanty Nowicki

- majstr.wojsk. Bronisław Karczewski

Jeżeli jest podana dokładnie obsada łodzi to sadzę, że poprawne jest info, ze brały udział w/w Lathamy.

 

 

-

 

Napisano
1 hour ago, Sedco Express napisał:

Lipawa :

Jeżeli jest podana dokładnie obsada łodzi to sadzę, że poprawne jest info, ze brały udział w/w Lathamy.

Moje informacje pochodzą z dokumentów/rozkazów Dowódcy MDL znajdujących się w CAW, sygn. I.328.12.4.

Napisano (edytowane)
38 minut temu, Borsuk13 napisał:

Moje informacje pochodzą z dokumentów/rozkazów Dowódcy MDL znajdujących się w CAW, sygn. I.328.12.4.

Moje informacje pochodzą z publikacji Polish Wings 27 "French Flying Boats 1924-1939" autor M.Wawrzynkowski.

Zastanawiam się dlaczego autor nie korzystał z dokumentów w CAW - musiał mieć dostęp do jakiejś listy obsad.

Jak dla mnie nadal sprawa niewyjaśniona

I znów pytanie - co na to muzeum MDLot w Pucku ?.

PS - Czy we wspomnianych dokumentach CAW jest lista personelu poszczególnych Lathamów ? Jeżeli jest to proszę o jej opublikowanie. Z góry dziękuje.

Edytowane przez Sedco Express
Napisano
31 minutes ago, Sedco Express napisał:

PS - Czy we wspomnianych dokumentach CAW jest lista personelu poszczególnych Lathamów ? Jeżeli jest to proszę o jej opublikowanie. Z góry dziękuje.

Te dokumenty oglądałem prawie 17 lat temu, w czasach kiedy trzeba było spisywać treść dokumentów ręcznie. Pewnie była lista personelu, bo wypisałem liczby osób w każdym z wodnopłatowców i jedno nazwisko: kmdr ppor. pil. obs. Karol Trzaska-Durski.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie