Skocz do zawartości

Morski Dywizjon Lotniczy- zdjęcia i materialy.


Rekomendowane odpowiedzi

5 godzin temu, Borsuk13 napisał:

trzeba dopisać M. 1, bliźniaczą motorówkę M. 3 (post L-3).

Jakie było źródło pozyskania tego ''Linz-a'' ?

 

5 godzin temu, Borsuk13 napisał:

motorówka 21/M. 21/Czeska/L. 1/L-2

Kiedy L.1 stała się L-2 ? No chyba, że to ''Cześki'' błąd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 hours ago, ptasznik napisał:

Jakie było źródło pozyskania tego ''Linz-a'' ?

 

Kiedy L.1 stała się L-2 ? No chyba, że to ''Cześki'' błąd.

Oczywisty błąd! Sekwencja była taka:

Nr. 21 —> M. 21 —> CZESKA —> (1934 r.) L.1 CZESKA —> (1936 r.) L-1.

Ciekawe, dlaczego nie zachowano jej oznaczenia z Flotylli Wiślanej, tak jak w przypadku M. 3. Co prawda we Flotylli Rzecznej pojawiła się, w październiku 1933 r.,  motorówka o numerze 21, ale z oznaczeniem KU.

Motorówka „austriacka” typu „Linz” została „wypożyczona” z Flotylli Pińskiej. Pewnie Świrski, chcąc oddać Flotyllę Departamentowi Inżynierii MSWojsk., zabrał z niej tę motorówkę i przekazał MDLot. Kiedy jego plany nie zostały zrealizowane, odebrał ją, dając w zamian 2 motorówki ze zlikwidowanego Portu Wojennego w Modlinie, OLEŃKĘ i MIMOZĘ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, Borsuk13 napisał:

Nr. 21 —> M. 21 —> CZESKA —> (1934 r.) L.1 CZESKA —> (1936 r.) L-1.

Ciekawe, dlaczego nie zachowano jej oznaczenia z Flotylli Wiślanej, tak jak w przypadku M. 3.

Może nie chcieli robić bałaganu w numeracji ? Teraz mamy bałagan w dociekaniach.

 

39 minut temu, Borsuk13 napisał:

Co prawda we Flotylli Rzecznej pojawiła się, w październiku 1933 r.,  motorówka o numerze 21, ale z oznaczeniem KU.

Tylko dlatego, że Zajączkowski przetasował oznakowania, też żeby nie robić bałaganu i zapchać dziurę po ''puckiej'' M.21/L.1. Zamiana nie przebudowanego KU 23 na 21 tak trochę bez sensu, z wyższych numerów były ''wolne'' 25 i 28.

 

54 minuty temu, Borsuk13 napisał:

Motorówka „austriacka” typu „Linz” została „wypożyczona” z Flotylli Pińskiej.

Która ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie udało mi się znaleźć fotografii radiostacji na wodnosamolocie MDLot., ale za to prezentuję zdjęcie urządzenia wspomagającego nadajnik/odbiornik — prądnicy wiatrakowej (na LEO H-135B3 nr 6-3).

Radiostacja RKL/D też wykorzystywała taką prądnicę.

DC819FE4-E9E9-4A26-A527-ED11DD33EDE9.thumb.jpeg.a9fa3b9282aef1c332be32ccdcfee62b.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, Borsuk13 napisał:

Pisałem powyżej, że M. 1.

A !, myślałem, że to oznaczenie nadane w Pucku.

To musiał być jakiś krótki epizod, nie opisany. W lipcu 1925  M.1, 3 i 5 były we FW, M.3 odeszła do Pucka 31 lipca.  M.1 we wrześniu została wytypowana na motorówkę szefa KMW, a w połowie października ponownie była w FW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minutes ago, ptasznik napisał:

A !, myślałem, że to oznaczenie nadane w Pucku.

To musiał być jakiś krótki epizod, nie opisany. W lipcu 1925  M.1, 3 i 5 były we FW, M.3 odeszła do Pucka 31 lipca.  M.1 we wrześniu została wytypowana na motorówkę szefa KMW, a w połowie października ponownie była w FW.

Nie wiem, czy półtora roku to krótki epizod. Nie ma nic w dokumentach bezpośrednio o „przenosinach”, są tylko pośrednie informacje, których np. nie zauważył Dyskant.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 hours ago, ptasznik napisał:

To wszystko w wg.Dyskanta w 1925 roku. Wiosną1926 w Pińsku. Podobno, jak widać.

Wiosną 1927 roku też w Pińsku. Wedle Dziennika rozkazów Dowódcy Flotylli M. 1 rozpoczęła kampanię 30 kwietnia t.r. w grupie Dowódcy Flotylli. Następny wpis o tej jednostce to rozpoczęcie kampanii czynnej 1 kwietnia 1929 roku w Grupie Sztabowej jako KU 1. W rozkazach dziennych Szefa KMW są wpisy dotyczące brakujących zakończeń i początków kampanii czynnej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, formoza58 napisał:

Jw.

mdl lro19.JPG

LeO H-13B3 nr 1

Ciekawe pierwotne oznaczenie: kotwica (symbol francuskiego lotnictwa morskiego) i napis "Nr 1".

Widoczny za jedynką cienki, pionowy ciemny pasek (czarny, czerwony ?) - pas bezpieczeństwa dla wirujących łopat śmigieł (obszar bezpieczny przed paskiem).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, Sedco Express napisał:

LeO H-13B3 nr 1

Ciekawe pierwotne oznaczenie: kotwica (symbol francuskiego lotnictwa morskiego) i napis "Nr 1".

Widoczny za jedynką cienki, pionowy ciemny pasek (czarny, czerwony ?) - pas bezpieczeństwa dla wirujących łopat śmigieł (obszar bezpieczny przed paskiem).

Zapomniałem dopisać, że kotwicę i numer malowano tylko na lewej burcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nabyłem nowy 13-ty numer "Historii Puckich" w Muzeum MW w Gdyni - cena 35,-PLN

Kolosalna podwyżka, szokujący skok cenowy, tym bardziej, że w większości potencjalni nabywcy jeżeli zakupią ten zeszyt to via internet a wtedy koszt dostawy to 8,99 czyli razem 44,- PLN. Całe szczęście, że po niewypale jeśli chodzi o jakość stron, zdjęć i okładki (ogółem druk) numeru 12-tego ten jest wydany w doskonałej szacie graficznej.

Jednym z wielce ciekawych artykułów zamieszczonych w piśmie jest pierwsza część zatytułowana ""Adolf Stempkowski kpt.mar.pil." autorstwa red. "HP" M.Konarskiego.

W opisie losów Stempkowskiego nie wiadomo dlaczego pominięto jednak wielce ważny szczegół a mianowicie jego służbę jako "krasnowo morwojenlieta" (czerwonego wojennego lotnika morskiego) w lotnictwie Rosji bolszewickiej.

Autor pisze:

" W połowie lutego 1917 roku zostaje skierowany [z 1.IAO - 1.Istrieblitielnyj Awiacionnyj Otriad - 1. Myśliwski Oddział Lotniczy carskiej Rosji, w którym służył od czerwca 1915 r.] do morskiej szkoły pilotów w Petersburgu (...) odznakę pilota morskiego [carskiego] otrzymuje 1 listopada 1917 roku.

Następnie zostaje przydzielony [!] do nowo powstałej Morskiej Eskadry Lotniczej dowodzonej przez pilota morskiego Sokołowa."

Ani słowa, o tym że owa . MEL to odział bolszewicki czerwonego lotnictwa a Stempkowski być może został "przydzielony" chociaż inne źródła mówią  o "wstąpieniu" ("wejściu") do tej eskadry.

Stempkowski w chwili wybuchu rewolucji bolszewickiej (październik 1917 r.) był na lotnisku w Gaszynie i wstąpił do lotnictwa bolszewickiego i dopiero w 1918 r. [!} gdy została utworzona 1. MAO - Morskij Awiacionnyj Otriad Esk.Lotn.Morskiego (1.ELM) został do niej wcielony.

Eskadrę przewieziono koleją do Sewastopola (Krym) gdzie miała zwalczać i bronic Krymu przed woskami białej Rosji - armii gen. Antona Denikina.

O walce z białymi jest w artykule informacja i cytowane wspomnienia A.Stempkowskiego. Natomiast brak wzmianki o służbie w bolszewickiej eskadrze morskiej zakłóca logiczną ciągłość i odbiór całości przez czytelnika.

Dalej, cytat:

"W końcu 1919 roku eskadra została odcięta od głównych sił, okrążona przez wojska generała Anton Denikina (...)  Pozostała ucieczka [personelu eskadry] w różnych kierunkach(...)Tych którzy pozostali w Nikołajewie, schwytano i postawiono przed sadem wojennym. Stempkowskiemu udało się trafić do polskiego konsula i dostać paszport emigracyjny."

Sądzę, że rozbicie  przez wojska Denikina 1.MEL miało miejsce w połowie sierpnia a nie "w końcu" 1919 r. Do czasu przybycia polskiego konsula Stempkowski ukrywał się w mieście.

W artykule zostało też zamieszczone zdjęcie z opisem - "Adolf Stempkowski w tylnej kabinie jednego z dwóch zdobytych przez Rosjan wodnosamolotów Sablatning SF-5, 1918 rok."

Zdobytych przez Rosjan - ale jakich ? Carskich, bolszewików czy białych ?

Jedynymi wodnosamolotami zdobytymi przez Armię Ochotniczą Rosji a więc "białych" w rejonie Morza Kaspijskiego i Czarnego były dwa Friedrichshafeny FF-49C, jeden Sablatning SF-5, drugi Sablatning (NN) - wiadomo tylko, że 2 os. myśliwski z silnikiem Benz 220 KM.

Pozostałe 6 egz. różnych typów zdobyto w Rydze i prawdopodobnie w rejonie M.Czarnego. Rosjanie określali samoloty zdobyczne  jako "plennyje" (wzięte do niewoli).

Wg mnie Stempkowski nie może być w kabinie Sablaninga SF-5 bo ten (jak i drugi tego typu) nie był w 1918 r. w składzie bolszewickiej 1.MEL a służył w lotnictwie Rosyjskiej Armii Ochotniczej. Stempkowski w 1918 r. był "czerwonym" lotnikiem a nie "białym".

 Albo to nie jest Stempkowski albo to nie jest Sablatning SF-5 lub wreszcie błędne jest datowanie zdjęcia.

A.Stempkowski pomimo służby w lotnictwie bolszewickim został zweryfikowany pozytywnie i w styczniu 1920 wstąpił do WP.

Pecha miał natomiast Jan Nagórski - carski a potem bolszewicki (!) lotnik. Gdy na początku 1919 r. zgłosił się do WP spotkała go odmowa mimo wielu zasług na polu lotniczym.

 

 

 

500.png

501.png

504.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie