Skocz do zawartości

F-35 dla Polski


Rekomendowane odpowiedzi

  • 1 month later...

F-35 wciąż zbyt drogie w utrzymaniu

Zdaniem komisji ds. sił zbrojnych Izby Reprezentantów Kongresu Stanów Zjednoczonych, jeśli nie zostaną obniżone koszty eksploatacji myśliwców F-35, zakup kolejnych ich transz stanie pod znakiem zapytania.

22 kwietnia br. wpływowa komisja ds. sił zbrojnych Izby Reprezentantów (HASC – House Armed Services Committee), jak co roku, wzięła pod lupę program budowy samolotów myśliwskich F-35 (JSF – Joint Strike Fighter). Przed komisją zeznawali przedstawiciele biura programu (JPO – Joint Program Office), firmy Lockheed Martin i producenta silników Pratt & Whitney, biura sił powietrznych (USAF) ds. integracji F-35A oraz GAO (Government Accountability Office), czyli najwyższej izby kontroli. Obsadzona głównie przez kongresmanów z Partii Demokratycznej komisja nie pozostawiła na programie suchej nitki.

John Garamendii, przewodniczący podkomisji ds. gotowości bojowej podkreślił, że zakup w ciągu ostatnich siedmiu lat nadprogramowych 97 egzemplarzy F-35 doprowadził do kryzysu, ponieważ Pentagon, a w szczególności USAF nie mają teraz wystarczających funduszy na utrzymanie i serwisowanie myśliwców. Decyzję tę określił dosadnie jako „samookaleczenie” w wykonaniu Pentagonu, którego można było uniknąć. Co więcej, brak regularnych zakupów w ostatnich latach części zamiennych do F-35 sprawił, że obecnie notorycznie ich brakuje. Zdaniem GAO zarówno siły powietrzne, marynarka wojenna (US Navy) jak i piechota morska (USMC) nie będą w stanie utrzymać myśliwców, które chcą kupować w kolejnych latach. Problem ten dotyczy w szczególności USAF.

Obecne koszty utrzymania kupowanych przez siły powietrzne F-35A są o około 47 proc. wyższe niż to, co może wydać obecnie USAF. Wagę problemu może zilustrować fakt, że nawet gdyby zarówno Lockheed Martin jak i Pratt & Whitney dostarczały części zamienne za darmo do końca trwania programu, to i tak nie zniwelowano by tej różnicy. Według analiz GAO, koszty utrzymania floty F-35 w ostatnich siedmiu latach zamiast spadać, rosną.

Problem ten jest o tyle niepokojący, że zarówno Pentagon jak i JPO robią wszystko, żeby koszty te obniżyć. Dzięki temu, w latach 2019–2020 udało się obniżyć koszt godziny lotu F-35A z 37 tys. USD do 33,3 tys. USD. Według ambitnego planu JPO, do 2025 r. koszt godziny lotu ma zostać obniżony do poziomu 25 tys. USD. Jednakże na rosnące koszty utrzymania floty F-35 składa się wiele innych czynników takich jak: koszt opracowywania, testowania i wdrażania kolejnych modyfikacji, modernizacja pakietów awioniki, niedobór lub nieterminowe dostawy części zamiennych, czy zbyt długi czas wykonywania okresowych serwisów technicznych.

Niechlubnym przykładem mogą być silniki Pratt & Whitney F135. Z powodu nieplanowanej potrzeby wymiany turbiny wysokiego ciśnienia (HTP – High Pressure Turbine), silniki eksploatowane są krócej niż zakładano. Z kolei po wysłaniu do centrów technicznych spędzają tam o 70 proc. więcej czasu niż byłoby to w przypadku zwykłych przeglądów technicznych. W rezultacie tych opóźnień doszło do obniżenia gotowości do wykonywania zadań bojowych całej floty. Według raportu GAO, do 2024 r. jeden na osiem F-35 będzie uziemiony z powodu przeglądu silnika. Jak na ironię, wszystko to, w sytuacji gdy same silniki F135 wykazują wysoką bezawaryjność. Ich gotowość do wykonywania zadań plasuje się na poziomie ponad 94 proc. – więcej niż stanowiły pierwotne wymogi.

Wysokie koszty programu F-35 mogą sprawić, że sił powietrznych nie będzie stać na zakup planowanych 1763 egzemplarzy F-35A. Dowództwo USAF przyznaje, że niewykluczone jest, że liczba ta będzie musiała zostać zrewidowana. Donald Norcross, przewodniczący podkomisji HASC ds. lądowych i powietrznych możliwości taktycznych stwierdził: „Jeśli program ten w dalszym ciągu nie będzie spełniać oczekiwań, to będziemy musieli relokować fundusze w inne, bardziej przystępne finansowo programy, aby wypełnić potencjalną lukę w wielkości ponad ośmiuset myśliwców”.

Budżet obronny na rok fiskalny 2021 (NDAA – National Defense Authorization Act) zaaprobował zakup o 14 egzemplarzy F-35 (12 F-35A i 2 F-35B) więcej niż wnioskował Pentagon. Dodatkowo, USAF uzyskały zgodę na przejęcie sześciu F-35A przeznaczonych pierwotnie dla Turcji. Nadprogramowe zakupy F-35 z pewnością nie będą miały już miejsca w kolejnym budżecie obronnym. Nawet liczby planowane wcześniej mogą zostać w przyszłości znacznie ograniczone.

Program JSF nie po raz pierwszy znalazł się „na celowniku” demokratów. Dla administracji prezydenta Bidena jest potencjalnym kandydatem do przeprowadzenia cięć w roku fiskalnym 2022. Jak stwierdził przewodniczący Garamendi: „F-35 jest najdroższym programem w historii departamentu obrony. Całkowite koszty utrzymania F-35 w okresie trwania programu mogą przekroczyć pułap 1,2 tryliona dolarów. Program przekroczył zakładany budżet. Nie dostarczył podstawowych możliwości bojowych na czas, nie mówiąc o obiecywanych możliwościach rozszerzonych. (...) Trzeba będzie podjąć trudne decyzje w związku z jego dalszym losem”.

Pentagon musi przede wszystkim robić wszystko, aby obniżyć koszty eksploatacji F-35. Niewykluczone, że rewizji będzie musiała zostać poddana struktura floty i ilość kupowanych myśliwców. Wielkości nalotów mogą zostać zmniejszone na rzecz prowadzenia intensywniejszego szkolenia na symulatorach. JPO wspólnie z Lockheedem planują też uruchomienie do 2030 r. dodatkowych 60 centrów remontowo-technicznych w celu sprawniejszego serwisowania powiększającej się floty F-35.

https://zbiam.pl/f-35-wciaz-zbyt-drogie-w-utrzymaniu/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, les05 napisał:

Biedne te Amerykańce, chyba będą musieli przesiąść się z F-35 na kampery.

Koszty wsparcia eksploatacji F-35 nadal zbyt wysokie

Jeżeli dla Amerykanów koszty eksploatacji F-35 są zbyt wysokie, to dla nas będą katastrofalnie wysokie, bo oni przynajmniej mają możliwość drukowania dolara, który robi za światowy pieniądz, czego pilnują ich lotniskowce. A to oznacza, że zakup tych samolotów był drugą najgłupszą decyzją w dziejach III/IV RP, zaraz po decyzji o likwidacji elektrowni atomowej w Żarnowcu, która była już na ukończeniu. Pomijam tu "niewidzialną rękę rynku", czyli prywatyzację naszego przemysłu przez jego likwidację, bo to się zupełnie wymyka jakiejkolwiek logice.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, balans napisał:

Jeżeli dla Amerykanów koszty eksploatacji F-35 są zbyt wysokie, to dla nas będą katastrofalnie wysokie, bo oni przynajmniej mają możliwość drukowania dolara, który robi za światowy pieniądz, czego pilnują ich lotniskowce. A to oznacza, że zakup tych samolotów był drugą najgłupszą decyzją w dziejach III/IV RP, zaraz po decyzji o likwidacji elektrowni atomowej w Żarnowcu, która była już na ukończeniu. Pomijam tu "niewidzialną rękę rynku", czyli prywatyzację naszego przemysłu przez jego likwidację, bo to się zupełnie wymyka jakiejkolwiek logice.

Byłem i widziałem teren budowy elektrowni w Żarnowcu, na pewno nie była na ukończeniu co najwyżej 30-40% zaawansowania prac. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Departament Obrony USA zawarł kontrakt z koncernem Lockheed Martin między innymi na przygotowanie do produkcji F-35 dla Polski – przekazał minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak. Napisał, że to "kolejny ważny krok" w realizacji umowy na dostawę tych najnowocześniejszych samolotów.

[...]

https://tvn24.pl/polska/dostawy-samolotow-f-35-do-polski-mariusz-blaszczak-o-realizacji-kontraktu-5107774

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Program F-35 Lightning II dla Polski nabiera przyspieszenia

Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu przez NAVAIR (Naval Air Systems Command) kolejnej umowy z korporacją Lockheed Martin związaną ze wsparciem produkcji wielozadaniowych samolotów bojowych F-35A Lightning II dla polskich Sił Powietrznych.

To już trzecia umowa produkcyjna z Lockheed Martinem związana z budową samolotów 5. generacji dla Polski. Poprzednie, z 28 września i 30 grudnia 2020 r., dotyczyły uruchomienia produkcji XVI partii małoseryjnej. W ramach której wyprodukowane zostaną pierwsze polskie maszyny. Niemniej pierwsza, która dotyczy wyłącznie realizacji polskiego zamówienia ze stycznia ubiegłego roku.

Czytaj także: Europejskie uzbrojenie na pokładzie F-35

Umowa ma wartość 24,3 mln dol. Dotyczy jednorazowego wsparcia prac inżynierskich, logistycznych oraz wsparcia programu budowy i dostaw samolotów zamówionych przez Polskę w ramach roku podatkowego 2021. Środki pochodzą z programu Foreign Military Sales, w ramach którego zamówiono 32 samoloty dla Polski. Prace potrwają do kwietnia 2024 w Fort Worth w stanie Teksas (72 proc.), Orlando na Florydzie (19 proc.), El Segundo w stanie Kalifornia (5 proc.), Redondo (1 proc.) w Kalifornii, Baltimore w stanie Maryland (1 proc.) oraz Samlesbury w Wielkiej Brytanii (2 proc.).

Na przestrzeni ostatnich miesięcy program F-35 Lightning II dla Polski nabiera przyspieszenia. Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało m.in. o rozpoczęciu wstępnego szkolenia symulatorowego w Stanach Zjednoczonych wybranej grupy pilotów. W późniejszym okresie trafią oni do bazy lotniczej Luke w Arizonie. Tam mieści się międzynarodowe centrum szkolenia personelu latającego i technicznego przeszkalającego się na F-35. Ogłoszono także, że bazą macierzystą dla pierwszej eskadry tych maszyn będzie Łask.

http://radar.rp.pl/modernizacja-sil-zbrojnych/23256-kolejne-srodki-na-produkcje-polskich-f-35a?utm_source=rp&utm_medium=teaser_redirect

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Myśliwce F-35. Szef Komisji Sił Zbrojnych chce obniżenia kosztów

Przewodniczący Komisji Sił Zbrojnych Izby Reprezentantów Adam Smith skrytykował we wtorek Lockheed Martin i innych wykonawców projektu F-35 Joint Strike Fighter za – jego zdaniem – zbyt wygórowane koszty. Zwrócił uwagę, że utrzymanie myśliwców wynosi nawet 38 tys. dolarów za godzinę, czyli prawie 150 tysięcy złotych.

W ocenie Smitha wszyscy zaangażowani w ten projekt mogliby "doprowadzić do obniżenia kosztów utrzymania". To kolejna jego krytyczna wypowiedź na temat samolotów F-35. W marcu przyznał, że chciałby "przestać wyrzucać pieniądze na tę szczurzą dziurę" oraz pytał, "co właściwie dają nam F-35".

Tymczasem generał Duke Richardson, który odpowiada za zakupy dla Sił Powietrznych USA zapowiedział, że planowane są działania mające na celu zredukowanie kosztów eksploatacji tych myśliwców. Podczas swojego wystąpienia w Senacie zwrócił uwagę, że średni czas naprawy F-35 wyniósł w ub.r. 131 dni. Zasugerował, że należy w związku z tym utworzyć więcej punktów naprawczych.

"Kiedy się zepsuje (F-35 — red.), ma tendencję do pozostawania w stanie spoczynku przez bardzo długi czas, a to dlatego, że nie podnieśliśmy infrastruktury naprawczej. Prawdę mówiąc, powinniśmy byli zacząć to robić dużo wcześniej. I to jest ten obszar, na którym powinniśmy się skupić" — cytuje słowa Richardsona serwis Defence News.

Lockheed Martin twierdzi z kolei, że od 2015 r. obniżył swoją część kosztów utrzymania za godzinę lotu o 44 procent. Koncern prognozuje, że w ciągu najbliższych pięciu lat uda się je obniżyć o kolejne 40 procent.

Polska zamówiła kilkadziesiąt F-35

31 stycznia 2020 roku umowę na zakup 32 samolotów piątej generacji F-35 podpisał minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak. – Polskie siły powietrzne wchodzą na nowy etap swojego rozwoju. Dołączamy do elitarnego grona państw, które posiadają F-35, a więc samoloty stanowiące swoiste centra dowodzenia, samoloty wyróżniające się interoperacyjnością – mówił wtedy szef MON.

https://tech.wp.pl/mysliwce-f-35-szef-komisji-sil-zbrojnych-chce-obnizenia-kosztow-6656532668611104a

 

https://www.defensenews.com/congress/2021/06/29/smith-slams-f-35-lifecycle-costs-in-latest-salvo/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, balans napisał:

F-35 kupiliśmy płacąc z góry za coś co otrzymamy za 8-10 lat od podpisania kontraktu. Niezły deal...

Brak precyzji czy świadoma manipulacja? Oto cały Balans.

"Jak poinformował wiceminister Wojciech Skurkiewicz na posiedzeniu Senackiej Komisji Obrony Narodowej w lutym br., cały budżet przewidziany na F-35A w 2020 roku to około 1,952 mld PLN, co jest równoznaczne z około 11 proc. całej wartości kontraktu. "

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podaj raty w kolejnych latach, za to coś, co dostaniemy za wiele lat i to bez kodów źródłowych, bez uzbrojenia* i z możliwością wykorzystania góra z 20% możliwości ich sensorów. Do tego należy się z tym czymś obchodzić jak z jajkiem, a kowboje mogą ci to w każdej chwili uziemić.

* Do kupienia za kolejne miliardy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, balans napisał:

Bez dostępu do kodów źródłowych nie kupią, a kodów nie dostaną bo Szwajcaria to nie Izrael.

Nikt poważny kodów nie sprzedaje a już na pewno do najnowszego sprzętu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

les... Porównania budżetu, dochodów, itp Szwajcarii i Polski nawet Mistrz Power-poitna by się nie podjął..

Mimo, że w "suchych" kwotach PRL więcej na wojsko wydaje.

Trzy- na dziś, czyli koniec czerwca, to szwajcarski "rząd" wysłał do parlamentu dokumenty techniczne rekomendujące zakup.

Cztery- jak się ma off-set za zakup F-35 w Polsce? Bo w Szwajcarii 60 %...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, Czlowieksniegu napisał:

les... Porównania budżetu, dochodów, itp Szwajcarii i Polski nawet Mistrz Power-poitna by się nie podjął..

Mimo, że w "suchych" kwotach PRL więcej na wojsko wydaje.

Trzy- na dziś, czyli koniec czerwca, to szwajcarski "rząd" wysłał do parlamentu dokumenty techniczne rekomendujące zakup.

Cztery- jak się ma off-set za zakup F-35 w Polsce? Bo w Szwajcarii 60 %...

Czyli jednak budżety są porównywalne, przynajmniej obronne a to one finansują zakupy F-35.

Jakie 60% skoro to dopiero dokumenty wysłane do parlamentu a nie do USA. Jak jest z offsetem, to dowiadujemy się na końcu, po zrealizowaniu kontraktu. A do tego jeszcze daleka droga.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, les05 napisał:

(...) cały budżet przewidziany na F-35A w 2020 roku to około 1,952 mld PLN, co jest równoznaczne z około 11 proc. całej wartości kontraktu. "

  Ja tylko o kasie, pominę aspekty techniczne, logistyczne, itp.

Takie cząstkowe ocenianie ile wydamy w 2020 roku czy ile zapłacimy za "goły" jeden egzemplarz to w sumie zaciemnianie problemu. Tak jak z ofertą kredytu  w Prowidencie - oprocentowanie tylko 5 % ale nie wspominają  o prowizji, ubezpieczeniu na życie, opłacie wyrównawczej, podatku, ubezpieczeniu od utraty pracy, itp. ;)

W przypadku F-35 trzeba zsumować WSZYSTKIE koszty jakie poniesiemy np. przez 10 lat - zakupu samolotów, licencji,uzbrojenia, szkolenia pilotów i personelu, dostosowania infrastruktury, no i SERWISU...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, takafura napisał:

  Ja tylko o kasie, pominę aspekty techniczne, logistyczne, itp.

Takie cząstkowe ocenianie ile wydamy w 2020 roku czy ile zapłacimy za "goły" jeden egzemplarz to w sumie zaciemnianie problemu. Tak jak z ofertą kredytu  w Prowidencie - oprocentowanie tylko 5 % ale nie wspominają  o prowizji, ubezpieczeniu na życie, opłacie wyrównawczej, podatku, ubezpieczeniu od utraty pracy, itp. ;)

W przypadku F-35 trzeba zsumować WSZYSTKIE koszty jakie poniesiemy np. przez 10 lat - zakupu samolotów, licencji,uzbrojenia, szkolenia pilotów i personelu, dostosowania infrastruktury, no i SERWISU...

Takie dane będą do policzenia za kilka, kilkanaście lat, ale nie sądzę by zostały podane. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie