Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Ciekawe zdjęcia por. Baczyńskiego i pościgowca P.7.

Moją uwagę zwróciło lusterko wsteczne, po lewej stronie wiatrochronu. Czy jest to "przeróbka warsztatów polowych" czy przemyślana działalność PZL?

Również tabliczka uruchamiania silnika - podobna jak na P.11c w MLP - pod wejściem skrzydła w kadlub.

Pozdrawiam,

Napisano

O tak , zacna lektura. Podobną można na Polonie znależć o 2 PL. ? 

                              ---------------------------------------------------------------------

Z Allegro.

lo s sam.JPG

Napisano (edytowane)

Z Allegro - bez opisu.

Samolot wprawdzie francuski bo Potez IX F-ADCK ale częsty gość na lotnisku mokotowskim w latach 20-tych.

Samolot w oznaczeniu francusko-rumuńskiego towarzystwa lotniczego CFRNA (Compagnie Franco-Roumaine de Navigation Aerienne), które 07.07.1920 r. uruchomiło połączenie na trasie Warszawa - Praga (Czechy) - Warszawa. Zgodnie z umową zatrudniało m.in. polskich pilotów i mechaników. 01.01.1925 r. nazwa została zmieniona na CIDNA. Zarówno CFRNA jak i potem CIDNA w Polsce nosiły nazwę Towarzystwo Żeglugi Powietrznej.

(01.09.1933 r.  z połączenia CIDNA wraz z innymi francuskimi towarzystwami lotniczymi utworzono państwowe przedsiębiorstwo Air France).

 

Potez pasażerski.png

Edytowane przez Sedco Express
Napisano

Prócz wspomnianego Poteza IX w latach 1924-27 towarzystwo lotnicze CFRNA eksploatowało m.in. samolot pasażerski  Bleriot - SPAD 46 (Berline - SPAD 46) - na zdjęciu na Lotnisku Mokotowskim, zabierający 5 pasażerów.

Jednym z pilotów był Bolesław Orliński oraz Antoni Mroczkowski.

Berline-SPAD 46 CFRNA lata 20-te Lotnisko Mokotowskie.png

Napisano

Totalna destrukcja...

Słabo czytelny opis na dole zdjęcia pozwolił na uzyskanie informacji, że jest to rozbity 03.05.1920 r. Albatros (Oef) D.III 3II/253 z namalowanym na kadłubie zielonym sercem - Niższa Szkoła Pilotów w Krakowie (przeznaczony do treningów kadry instruktorów).

Sierż.pil. Emil Meyer poniósł śmierć. Przyczyną było wpadnięcie z winy pilota w korkociąg na wysokości 80 m podczas akrobacji.

Alb.D.III (Oef) sierż.pil. Emil Mayer 03.05.20 Krakow NSP.png

Napisano (edytowane)

Bristol F2b "Fighter"z silnikiem Rolls-Royce "Falcon" III - jeden z dwóch egz. z tym silnikiem użytkowanych w Polsce.

Na zdjęciu egzemplarz próbny - później (wraz z drugim) zakupiony - Lotnisko Mokotowskie, styczeń 1920 r.

 

F2b RR Falcon III, Mokotów styczeń 1920 r..png

Edytowane przez Sedco Express
Napisano

Jakiś czas temu zamieściłem zdjęcie samolotu Lloyd C-V nr. 46.37 ze Szkoły Lotniczej w Krakowie.  Lotnisko Rakowice - kraksa czerwiec (lipiec ?) 1919 r.

Teraz do kompletu inne ujęcie tego samego aeroplanu.

Był jednym z sześciu tego typu użytkowanych w polskim lotnictwie - samoloty te zwano "Fornir" (był pokryty nie płótnem a sklejką z wyjątkiem sterów i lotek). Wcześniej w 9.EL

Fornir.png

Lloyd C.V nr 46.37 9.EL - lipiec 1919 r..png

Napisano
8 godzin temu, formoza58 napisał:

Z Allegro...

lot s ident1.JPG

lot s ident2.JPG

Inne ujęcie tego samego Bregueta XIVA2.

Bre XIVA2 nr 7244 z 39.Esk.Bre (wrzesień1919 r.) - 16.EW. - pod Kijowem 06.06.1920 r.

Podczas lotu bojowego 06.06.1920 r. samolot pilotowany przez sierż. pil. Józefa Dąbrowskiego wraz z ppor.obs. Stanisławem Rudnickim został ostrzelany przez bolszewików. Pilot J. Dąbrowski zmarł z upływu krwi a  St.Rudnicki został ranny i lądując rozbił samolot i zginął.

 

06.06.20 Bre XIV nr 7244 sierż.pil. J.Dabrowwski i ppor.obs. St.Rudnicki.png

Napisano

Z Allegro opisane na odwrocie "Lotnisko 12 Esk.Lotn. w Wilanowie"

Zdjęcie z lotu ptaka - widoczny jak sądzę Ansaldo 300 (któraś z wersji)

12.EW (dawna 1. Esk.Wlkp.) od listopada 1920 r. bazowała na lotnisku Wilanów pod Warszawą. Od 1921 r. weszła w skład tworzonego 1.PL.

 

Lotnisko Wilanów 1920-21.png

12.EW Ansaldo9 300.png

Napisano

P.S.

Zawsze jak patrzę na te piękne samoloty sportowe PZL-a to żałość bierze, jak zmarnowano

bezcenne doswiadczenia zdobyte przy konstrukcji tych maszyn. W tym czasie jako jedyne reprezentowały

w Polsce nowoczesną tendencję w budowie samolotów: wolnonośny dolnopłat o konstrukcji duralowej.

Jaki to był wspanialy punkt wyjsciowy dla zaprojektowania nowoczesnego samolotu myśliwskiego, jeszcze pod koniec

pierwszej połowy lat 30-tych.

Decydentów zaslepiła chwilowa, krótkotrwała zresztą i problematyczna  nowoczesność

myśliwców Puławskiego i dopiero w drugiej połowie lat 30-tych obudzili się z reką w nocniku. Ale było już za późno.

I tak schrzaniono sprawę.

Pytałem onegdaj, prawie 60 lat temu współkonstruktora tych PZL-ek prof.Misztala (był profesorem na moim wydziale PW) dlaczego nie poszli za ciosem i nie zabrali się za nowoczesny samolot myśliwski.

Odpowiedział mi, ze bardzo chcieli ale całą trójke, czyli jego, Dąbrowskiego i Kubickiego obciązyli projektem bombowca

czyli Łosia i na myśliwca nie mieli czasu. I wyszło jak wyszło. I tyle

 

 

Napisano
3 godziny temu, formoza58 napisał:

Ciekawe ujęcie, choć słaba rozdzielczość...

lot s geudz.JPG

Szkolny Morane - Saulnier MS.35EP2.

Gdzie ląduje ? Warszawa ? Budynki bardzo charakterystyczne dla.... no właśnie jakiego miasta ? ?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie