Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
9 godzin temu, formoza58 napisał:

Oj. tak , czasami się zdarza, że aż człowiek nie wie skąd się wkradł taki " chochlik" ? 

Ale... " Nic to..." jak mawiał Mały Rycerz, tym bardziej, że można liczyć na pomocną dłoń ( broń Boże, nie " kadzę" ) życzliwych Lotniczych Autorytetów ? ?

 

                              ---------------------------------------------------------------------------

Z archiwum Allegro...

 

 

lot1.JPG

lot3.JPG

Dwa zdjęcia rozbitych szkolnych Morane Saulnier'ów MS AR - 35EP2

Litera "D" (Dęblin) na dolnej powierzchni płata i powtórzony numer boczny "31" , "42" świadczą, że samoloty należały do  CWOL (Centr. Wyszk.Ofic.Lotn.) w Dęblinie - koniec lat 20-tych, pocz. 30-tych.

Zdjęcie pierwsze niezwykle interesujące ponieważ do tej pory nie było znane zdjęcie MS-35 z numerem "42". Najwyższy znanym ze zdjęć był MS-35 "41".

W CWOL Dęblin na MS malowano cyfry o prostym kroju, bez kropek i zawsze numeracja była dwucyfrowa (od 01) w odróżnieniu od numeracji na MS-ach w innych szkołach lotniczych (cyfry stylizowane, z kropką za- lub po obu stronach, cyfry pojedyncze itd.)

 

Napisano

A tak malowano numery (stylizowne, ozdobne cyfry z kropką) w szkołach lotniczych w Bydgoszczy.

Na zdjęciu Morane Saulnier MS AR-35EP2 ("EP2" - dwumiejscowy, szkolny, przejściowy) z CSPPL (Centr. Szk.Podofic. Pil. Lotn.) w Bydgoszczy - 1927 r.

2 z CSPPL Bydgoszcz 1927 r..png

Napisano
2 godziny temu, formoza58 napisał:

Ansaldo.

lot s ansaldo5.JPG

Przykro mi ale to nie jest Ansaldo a SVA - 9.

Nie można go nazwać "Ansaldo" chociaż skrót SVA zawiera nazwę wytwórni (U.Savoia i R.Verduzio - konstruktorzy i fabryka  Ansaldo - S-V-A).

W Polsce był tylko jeden egz. tego samolotu - pokazowy (szkolno-treningowy) . Pokazy miały miejsce na Lotnisku Mokotowskim, Ławicy I Rakowicach.Na zdjęciu - lotnisko  Rakowice (Sekcja Ćwiczeń 2.PL)

Od wiosny 1921 r. w 12.EW a w latach 1922-1923  Sekcji Ćwiczeń 2.PL i z końcem 1923 r. przekazany  na skład Parku Lotniczego.

Napisano (edytowane)

Łódź latająca LeO H -13B3 nr. 1-2. Jeden z wcześniejszych egz. o czym świadczy czarna kotwica namalowana jeszcze we Francji na burcie kadłuba.

W MDLot od stycznia 1925 r. i do skasowania w1931 r. na wyposażeniu MEO (Morska Eskadra Obserwacyjna)

n2.png

Edytowane przez Sedco Express
Napisano

Z Allegro z opisem "Fotografia z otwarcia lotniska w Dębicy w 1932 roku Widoczne samoloty"

Z prawej PZL-5a SP-AFP a obok dwa RWD-4 jedn SP-ADL (?)

(otwarcie lotniska sportowego w Dębicy miało miejsce 9 października 1932 r.)

Lotnisko Dębica otwarcie 1932 r..png

Napisano (edytowane)

Rozbity w dniu 28 marca 1920 r. Oeffag (Albatros) D-III.

Numer na kadłubie "0.20" pozwoli dorzucić nieco informacji o tym samolocie.

Datowanie zdjęcia 28.03.1920 r. a więc oficjalnie jego nazwa to Oeffag D-III (w polskich dokumentach samolot skrótowo nazwany tak został na podstawie rozkazu nr 29 Szefostwa Lotnictwa z dnia 15.03.1920 r.)

Samolot ze zdjęcia był jednym z trzech (z ogólnej ilości 10 szt. tego typu będących w Polsce poza zakupionymi), który został wysłany do remontu/odbudowy do CWL na Mokotowie. W Centralnych Warsztatach Lotniczych wspomnianym trzem samolotom nadano numery 0.20, 0.21 i 0.22, czyli ten ze zdjęcia był pierwszym wyremontowanym (pozostałe 7 egz. wyremontowano w II RPL (Ruchomy Park Lotniczy) w Krakowie).

Wyremontowane 10 szt. Oeffagów przekazano do :

-7.EM im. T.Kościuszki

- 13.EM 

- Szkoły Pilotów w Krakowie.

Godła 7.EM (krakuska z kosami) malowanego na Oeffagach  od października 1919 r. jak i czerwonej błyskawicy na tle białego koła godła 13.EM (eskadra na wyposażeniu Oeffy miała od lutego 1920 r.) na rozbitym samolocie ze zdjęcia nie ma.

Można więc założyć, że Oeffag D-III o nr. 0.20 był w użytkowany w Krakowie w Szkole Pilotów i idąc dalej tym tokiem rozumowania wypadek być może miał miejsce podczas szkolenia.

Rozbity Oeffag D-III nr. 0.20.png

Oeffag D-III nr. 0.20.png

Edytowane przez Sedco Express
Napisano

Historia odrobinę mniej odległa, ale prefiksu SP nadal nie ma. Ten sam "Adam" w trakcie przemalowywania. Jeszcze bez proporczyka na stateczniku.
A ponieważ rejestracja namalowana jest w stylu PP-xxx, stosowanym do 1925 roku, to obie fotki przedstawiają samolot reprezentujący "Aerolloyd" (a nie "Aerolot", jak napisałem - bo ten powstał w maju 1925).

1579620606_JunkersF.13P-PALA(2).thumb.jpg.91b9c1ead1a4d47dba77a7590e8c4562.jpg

  • Super 1
Napisano

A w lutym 1929, pod Krakowem "Adaś" wywinął orła... I miał wtedy jeszcze inne w kształcie i stylu zapisu literki rejestracji. Ale jeśli to był 1929 rok - to już wywijał w barwach P.L.L. LOT
PIC_1-G-4213-1.thumb.jpg.c08f6702c59f17f9c5a95360605a2e44.jpg

  • Super 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie