Sedco Express Napisano 6 Lipiec 2020 Napisano 6 Lipiec 2020 9 godzin temu, formoza58 napisał: Oj. tak , czasami się zdarza, że aż człowiek nie wie skąd się wkradł taki " chochlik" Ale... " Nic to..." jak mawiał Mały Rycerz, tym bardziej, że można liczyć na pomocną dłoń ( broń Boże, nie " kadzę" ) życzliwych Lotniczych Autorytetów --------------------------------------------------------------------------- Z archiwum Allegro... Dwa zdjęcia rozbitych szkolnych Morane Saulnier'ów MS AR - 35EP2 Litera "D" (Dęblin) na dolnej powierzchni płata i powtórzony numer boczny "31" , "42" świadczą, że samoloty należały do CWOL (Centr. Wyszk.Ofic.Lotn.) w Dęblinie - koniec lat 20-tych, pocz. 30-tych. Zdjęcie pierwsze niezwykle interesujące ponieważ do tej pory nie było znane zdjęcie MS-35 z numerem "42". Najwyższy znanym ze zdjęć był MS-35 "41". W CWOL Dęblin na MS malowano cyfry o prostym kroju, bez kropek i zawsze numeracja była dwucyfrowa (od 01) w odróżnieniu od numeracji na MS-ach w innych szkołach lotniczych (cyfry stylizowane, z kropką za- lub po obu stronach, cyfry pojedyncze itd.)
Sedco Express Napisano 6 Lipiec 2020 Napisano 6 Lipiec 2020 MS AR-35EP2 biała "1" z OSL w Grudziądzu - przykład odmiennego malowania cyfr.
Sedco Express Napisano 6 Lipiec 2020 Napisano 6 Lipiec 2020 1 godzinę temu, formoza58 napisał: I jeszcze raz z archiwum Allegro. Z CWOL - Dęblin. Proste cyfry a "9" poprzedzona "O"
Sedco Express Napisano 6 Lipiec 2020 Napisano 6 Lipiec 2020 A tak malowano numery (stylizowne, ozdobne cyfry z kropką) w szkołach lotniczych w Bydgoszczy. Na zdjęciu Morane Saulnier MS AR-35EP2 ("EP2" - dwumiejscowy, szkolny, przejściowy) z CSPPL (Centr. Szk.Podofic. Pil. Lotn.) w Bydgoszczy - 1927 r.
KayFranz Napisano 6 Lipiec 2020 Napisano 6 Lipiec 2020 Rumia. Fokker jednowiatraczkowy wywozi plażowiczów...
Sedco Express Napisano 18 Lipiec 2020 Napisano 18 Lipiec 2020 10 minut temu, formoza58 napisał: Start w Rakowicach. Ansaldo A--300-3 (3 os. załoga) nr. B.5 - 2.PL (Kraków). Lot z okazji święta pułku - pokazy 15.05.1922 r.
Sedco Express Napisano 21 Lipiec 2020 Napisano 21 Lipiec 2020 2 godziny temu, formoza58 napisał: Ansaldo. Przykro mi ale to nie jest Ansaldo a SVA - 9. Nie można go nazwać "Ansaldo" chociaż skrót SVA zawiera nazwę wytwórni (U.Savoia i R.Verduzio - konstruktorzy i fabryka Ansaldo - S-V-A). W Polsce był tylko jeden egz. tego samolotu - pokazowy (szkolno-treningowy) . Pokazy miały miejsce na Lotnisku Mokotowskim, Ławicy I Rakowicach.Na zdjęciu - lotnisko Rakowice (Sekcja Ćwiczeń 2.PL) Od wiosny 1921 r. w 12.EW a w latach 1922-1923 Sekcji Ćwiczeń 2.PL i z końcem 1923 r. przekazany na skład Parku Lotniczego.
formoza58 Napisano 21 Lipiec 2020 Autor Napisano 21 Lipiec 2020 Nie, powinno być Tobie radośnie Mnie powinno być przykro i " wstydno". I jest...
Sedco Express Napisano 24 Lipiec 2020 Napisano 24 Lipiec 2020 (edytowane) Łódź latająca LeO H -13B3 nr. 1-2. Jeden z wcześniejszych egz. o czym świadczy czarna kotwica namalowana jeszcze we Francji na burcie kadłuba. W MDLot od stycznia 1925 r. i do skasowania w1931 r. na wyposażeniu MEO (Morska Eskadra Obserwacyjna) Edytowane 24 Lipiec 2020 przez Sedco Express
Sedco Express Napisano 25 Lipiec 2020 Napisano 25 Lipiec 2020 Z Allegro z opisem "Fotografia z otwarcia lotniska w Dębicy w 1932 roku Widoczne samoloty" Z prawej PZL-5a SP-AFP a obok dwa RWD-4 jedn SP-ADL (?) (otwarcie lotniska sportowego w Dębicy miało miejsce 9 października 1932 r.)
Sedco Express Napisano 27 Lipiec 2020 Napisano 27 Lipiec 2020 (edytowane) Rozbity w dniu 28 marca 1920 r. Oeffag (Albatros) D-III. Numer na kadłubie "0.20" pozwoli dorzucić nieco informacji o tym samolocie. Datowanie zdjęcia 28.03.1920 r. a więc oficjalnie jego nazwa to Oeffag D-III (w polskich dokumentach samolot skrótowo nazwany tak został na podstawie rozkazu nr 29 Szefostwa Lotnictwa z dnia 15.03.1920 r.) Samolot ze zdjęcia był jednym z trzech (z ogólnej ilości 10 szt. tego typu będących w Polsce poza zakupionymi), który został wysłany do remontu/odbudowy do CWL na Mokotowie. W Centralnych Warsztatach Lotniczych wspomnianym trzem samolotom nadano numery 0.20, 0.21 i 0.22, czyli ten ze zdjęcia był pierwszym wyremontowanym (pozostałe 7 egz. wyremontowano w II RPL (Ruchomy Park Lotniczy) w Krakowie). Wyremontowane 10 szt. Oeffagów przekazano do : -7.EM im. T.Kościuszki - 13.EM - Szkoły Pilotów w Krakowie. Godła 7.EM (krakuska z kosami) malowanego na Oeffagach od października 1919 r. jak i czerwonej błyskawicy na tle białego koła godła 13.EM (eskadra na wyposażeniu Oeffy miała od lutego 1920 r.) na rozbitym samolocie ze zdjęcia nie ma. Można więc założyć, że Oeffag D-III o nr. 0.20 był w użytkowany w Krakowie w Szkole Pilotów i idąc dalej tym tokiem rozumowania wypadek być może miał miejsce podczas szkolenia. Edytowane 27 Lipiec 2020 przez Sedco Express
Sedco Express Napisano 1 Sierpień 2020 Napisano 1 Sierpień 2020 Rozbity Potez XVA2. Na kadłubie numer 40.327 a na sterze kierunku numer 507 (numer francuski) z 13.EL (3.PL) . Użytkowany do początków listopada 1927 r.
KayFranz Napisano 6 Sierpień 2020 Napisano 6 Sierpień 2020 Historia tak daleka, że nawet jeszcze prefiksu SP nie było, tylko P-P. Junkers F.13 P-PALA P.L.L. "Aerolot". 1
KayFranz Napisano 6 Sierpień 2020 Napisano 6 Sierpień 2020 Historia odrobinę mniej odległa, ale prefiksu SP nadal nie ma. Ten sam "Adam" w trakcie przemalowywania. Jeszcze bez proporczyka na stateczniku. A ponieważ rejestracja namalowana jest w stylu PP-xxx, stosowanym do 1925 roku, to obie fotki przedstawiają samolot reprezentujący "Aerolloyd" (a nie "Aerolot", jak napisałem - bo ten powstał w maju 1925). 1
KayFranz Napisano 6 Sierpień 2020 Napisano 6 Sierpień 2020 A w lutym 1929, pod Krakowem "Adaś" wywinął orła... I miał wtedy jeszcze inne w kształcie i stylu zapisu literki rejestracji. Ale jeśli to był 1929 rok - to już wywijał w barwach P.L.L. LOT 1
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się