Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
5 godzin temu, Edmundo napisał:

Panie na "młodzież" nie wyglądają a na pracownice (sanitariuszki, pielęgniarki) PCK.

? Młodzież wtedy wyglądała nader poważnie, niż obecnie.

  • 2 weeks later...
Napisano

Pięknie dziękuję Kolegom za aktywność okraszoną poczuciem humoru. 

W dniu 18.06.2020 o 10:25, formoza58 napisał:

? Młodzież wtedy wyglądała nader poważnie, niż obecnie.

Dla mnie Panie nawet około 40-ki są młodymi dziewczynami :) , więc te ze zdjęcia PRL-owskiego tym bardziej. Wracając jednak do mojego wpisu z dnia Napisano 27 Maj , napisałem o domniemanym pociągu P.S.67 ze Lwowa. Ponieważ nurtował mnie wygląd przenumerowanego "profesorskiego pociągu" oraz kolor olive drab, który pozostał wraz z częściowo zachowanym przez Polaków oznakowaniem nadanym przez US Army, to pobawiłem się i w oparciu o autentyczne zdjęcia otrzymałem coś takiego:

17.jpg

  • 2 weeks later...
Napisano

Uzupełniając poprzedni wpis pragnę pokazać nieznaną i zarazem ciekawą część historii polskich pociągów sanitarnych, zbudowanych przez Brytyjczyków i przekazanych Polsce przez administrację Herbert-a Hoover-a (późniejszego Prezydenta USA) dzięki decyzji Prezydenta USA Woodrow-a Wilson-a. Jak już wielokrotnie pisałem, ekspedycji do Polski było kilka. Wojskową ekspedycją dowodził pułkownik H. L. Gilchrist. Za pośrednictwem portalu Relikty Wojny znalazłem zdjęcie munduru amerykańskiego żołnierza medycznego z

Korpusu Ekspedycyjnego do Polski (Polish-American Typhus Relief Expedition) – zdjęcie 1.

To doskonały przykład kunsztu krawiectwa warszawskiego krawca. Mundur uszyto z najlepszej wełny, z podszewką i z francuskimi guzikami z orłem amerykańskiej armii (cytat).

Do munduru należała widoczna na zdjęciu odznaka pamiątkowa .

Drugie zdjęcie przedstawia odznaki z umundurowania innego żołnierza tego samego Korpusu Ekspedycyjnego do Polski. Zdjęcie 3 przedstawia dokumenty, opaskę i zdjęcie transportu kolejowego, którym ten sierżant przyjechał do Polski. Zdjęcie 4 - powiększenie.

P.S. Chwilowo skupiłem się na wątku pociągów sanitarnych brytyjskiej konstrukcji dlatego, kontynuując wątek o umundurowaniu, odznakach żołnierzy, oznaczeniach i kolorach wagonów pociągów sanitarnych US. Army, następnym razem zamieszczę coś o pilotach 7 eskadry (później 303), którzy przyjechali do Polski na pokładzie takich, późniejszych polskich pociągów sanitarnych.

mundur_US.jpg

mundur_inny4.jpg

ekspedycja do Polski2.jpg

mundur_inny.jpg

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Napisano

Kobiety w pociągu Polskiego Białego Krzyża, 1919

x2018_007_0167.thumb.jpg.cb41b63cc50d4c06f85889880068924a.jpg

"Pierwszy pociąg - szwalnia, wysłany na Polesie w r. 1919 ... w pociągu był wagon dezynfekcyjny i ...Pociąg ten urządził Kp. B. L. Kamienski (?) oficer łącznikowy PBK z ...prezydentki Heleny Paderewskiej."

  • Super 1
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Napisano

Członkowie Misji Polskiego Czerwonego Krzyża w czasie podróży na pertraktacje z bolszewicką misją Czerwonego Krzyża, na stacji kolejowej w Mikuszewiczach. Stoją od lewej: B. Nowacki, Z. Uniechowski, E. Zalewski, hr. Kossakowski, Z. Trzeciak, por. Hartley, p. Sikorska, por. Antoniewicz, Bizping, płk Sikorski, pchor. hr. Potocki, dr Barczewski, Marian Strumiło.

K-25-787.jpg

  • Super 1
Napisano
W dniu ‎2020‎-‎07‎-‎11 o 20:54, wa1aw napisał:

Uzupełniając poprzedni wpis pragnę pokazać nieznaną i zarazem ciekawą część historii polskich pociągów sanitarnych, zbudowanych przez Brytyjczyków i przekazanych Polsce przez administrację Herbert-a Hoover-a (późniejszego Prezydenta USA) dzięki decyzji Prezydenta USA Woodrow-a Wilson-a. Jak już wielokrotnie pisałem, ekspedycji do Polski było kilka. Wojskową ekspedycją dowodził pułkownik H. L. Gilchrist. Za pośrednictwem portalu Relikty Wojny znalazłem zdjęcie munduru amerykańskiego żołnierza medycznego z

 

Korpusu Ekspedycyjnego do Polski (Polish-American Typhus Relief Expedition) – zdjęcie 1.

To doskonały przykład kunsztu krawiectwa warszawskiego krawca. Mundur uszyto z najlepszej wełny, z podszewką i z francuskimi guzikami z orłem amerykańskiej armii (cytat).

 

Do munduru należała widoczna na zdjęciu odznaka pamiątkowa .

 

Drugie zdjęcie przedstawia odznaki z umundurowania innego żołnierza tego samego Korpusu Ekspedycyjnego do Polski. Zdjęcie 3 przedstawia dokumenty, opaskę i zdjęcie transportu kolejowego, którym ten sierżant przyjechał do Polski. Zdjęcie 4 - powiększenie.

 

P.S. Chwilowo skupiłem się na wątku pociągów sanitarnych brytyjskiej konstrukcji dlatego, kontynuując wątek o umundurowaniu, odznakach żołnierzy, oznaczeniach i kolorach wagonów pociągów sanitarnych US. Army, następnym razem zamieszczę coś o pilotach 7 eskadry (później 303), którzy przyjechali do Polski na pokładzie takich, późniejszych polskich pociągów sanitarnych.

mundur_US.jpg

Mundur jest faktycznie uszyty znakomicie. Do niewielu rzeczy można by się przyczepić, ale to już detal, bo sama US Army w tamtych czasach też święta nie była, jeśli chodzi o jednorodność ubiorczą. Gdyby tak człowiek nie wiedział, że ten mundur to produkt polski to w ciemno pomyślałby, że to Made in USA. Tylko beżowe paski dookoła dolnych części rękawów zdradzają, że to nie produkt amerykański.

Super zdjęcie ?

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
Napisano (edytowane)

W bibliotece cyfrowej zbrojownia jest taka oto broszurka. Z okresu wojny polsko- bolszewickiej, są przydziały z czerwca 1921. Może być pomocna w ustaleniu ilości pociągów i ich komendantów.  

Screenshot_20210124-003716_Adobe Acrobat.jpg

Screenshot_20210124-003653_Adobe Acrobat.jpg

Edytowane przez Baisa
  • Super 1
  • 2 weeks later...
Napisano

Kolejna super fota, jest to na 99 % Czołówka Sanitarna Nr 2 "Piast", w załodze której był między innymi podchor. a następnie ppor. podlekarz Szymon Lewinson oraz ppor. sanitarny Bronisław Wogner, zapewne są na tejże fotografii. Proszę mieć na uwadze iż kolejowa czołówka sanitarna to nie był pociąg sanitarny a więc tabor kolejowy oraz obsada była także nieco skromniejsza.

 

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Napisano

No Panie Kolego, cudowna fota, skąd żeś Pan to "wytrzasnął"?. I przepiękny parowóz a do tego też mam sentyment, rodzinny, mój Ojciec był przez wiele lat maszynistą na kolei, począwszy od pomocnika na Ty-2, następnie maszynisty na TkT-48 a potem "kupę" lat na SM-30 i SM-42 czyli "Stonce".

  • Tak trzymać 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie