Jump to content

sadyk

Forum members
  • Content Count

    937
  • Joined

  • Last visited

    Never

Community Reputation

0 Neutral
  1. Do wątku o wagonach Diy w większości wypadków wagony Diy były aptekami w pociągach sanitarnych np. Diy 240042, Diy 250067, Diy 25710, Diy 25133 Diy 24401 (ośrodek p.s. 21). Dodam jeszcze CDiy 23110
  2. W Dziennniku czynności" szefa sanitarnego Armii Kraków" ppłk lek. dr Władysława Gergovicha zapisano pod datą 4.XI.39.: [...] O g. 10.00 idę do Generalarzta. Adjutant podaje mi, że do ewakuacji będzie użyty jeden pociąg sanitarny polski stojący w Krakowie, który może 2 razy nawrócić. Już wyszło pod tym względem zarządzenie. Będę mógł więc jechać tym pociągiem do Zamościa [...] pod datą 5.XI.39.: [Kraków] [...] spotykam adiutanta generała. Powiada mi, że mają zarządzenie wysłania pociągu (ogółem mają 2 nasze pociągi - jeden w Krakowie, drugi w Tarnowie). Narazie wydali zarządzenie uporządkowania pociągu i skompletowania jego urządzenia. Przypuszczalnie potrwa\\ to 203 dni, poczem pociąg będzie mógł wyjechać [...] datę i czas odejścia pociągu może mi podać 7.XI. pod datą 7.XI.39.: [...] Stabsarzt powiadamia mnie, że pociąg sanit. będzie gotowy dopiero jutro w południe i po południu będzie miał gotowość wyjazdu [...]
  3. Podróż taktyczna II rocznika IX promocji 1928/30 Wyższej Szkoły Wojennej. Pociąg Sanitarny nr 84. Widać wyraźnie wagon Mhx 840. Uczestnicy podróży prawdopodobnie przed wagonem komendanta szkoły. Warto może wspomnieć, że pociągi biorące udział w podróżach taktycznych składały się: wagon-salonka komendanta szkoły wagon kierownika podróży i jego pomocnika kilka wagonów pullmanowskich dla wykładowców wagony sanitarne dla słuchaczy po 12-tu w każdym wagony do prac ze stolikami wagon- dla szeregowych obsługi pociągu, warty, itd. wagon- kasyno dla wykładowców wagon- kasyno dla słuchaczy wagon- kuchnia dla szeregowych wagon- kąpielowy wagon- magazynowy wagon- kancelaria szkoły wagon- elektrownia, wagon- materiały pędne pięć lor z samochodami Skład liczył przeciętnie 27-30 wagonów. Zaznaczyć trzeba, że normalnie uruchamiano dwa pociągi znakowane A" i B".
  4. Arcyksiążę austriacki Franciszek Salwator Toskański wizytuje pociąg Czerwonego Krzyża we Lwowie. 1916 r. (Fot. Marek Münz)
  5. Jeżeli dobrze pamiętam wagon nr 848 to sypialnia (załogi)
  6. Pociąg Wyższej Szkoły Wojennej czyli Pociąg sanitarny nr 53 (widać wyraźnie wagon nr 848). Za stolikiem siedzi pułkownik Louis Augustin Joseph Faury. zdjęcie pokazało się na Allegro.
  7. Krzysztof podał słusznie książkę Mackiewicza Lewa wolna" do tego tematu. Ze swojej strony chciałbym zwrócić uwagę na dwie pozycje: J. Sieradzki, Białowieża i Mikaszewicze. Mity i prawdy. Do genezy wojny pomiędzy Polską a RSFRR w 1920 r., Warszawa 1959; Tajne rokowania polsko-radzieckie w 1919 r. Materiały archiwalne i dokumenty, oprac. W. Gostyńska, Warszawa 1986 (tu duże fragmenty diariusza Michała hrabiego Kossakowskiego). W obu z nich mówi się dużo o pociągach. Do kolegi wa1aw. Wydaje mi się, że obecność pociągów pancernych oraz zabieranie parowozu do ogrzewania" nie była świadectwem wrogiego nastawienia do toczących się w Mikaszewiczach rozmów. Pragnę zwrócić uwagę, że linia frontu była tuż tuż i prowadziła tutaj jedna z niewielu linii kolejowych wschód-zachód, która wymagała stałej ochrony stąd stała obecność pociągów pancernych. Po drugie Wojsko Polskie miała niedobór parowozów stąd ich nieobecność była spowodowana zupełnie innymi przyczynami. I na koniec. Brak parowozów (patrz ogrzewania) dotyczył także strony polskiej.
  8. W odpowiedzi koledze wa1aw. Jest to fragment zdjęcia będącego w moich zbiorach.
  9. Częstochowa-dworzec kolejowy. Widoczny na zdjęciu pociąg Polskiego Czerwonego Krzyża.
  10. Coś zapewne dla Edmundo - informacja o przydziale poc. san. nr 53 i poc. san. 66: San. 2.IX.39 Telegram ze Sztabu Głównego z 1/9 g. 12.35, odebrał kpr. Gruchot sz.gł. 2, -1, -12,25 = dowódca armii Kraków = oddaje do dyspozycji pana generała poc. san. nr 53 w krakowie i poc. san. nr 66 w kreszowicach. rannych i chorych ewakuować do 10 szpitala okr. w przemyślu = /-/ wiatr płk dypl. naczelny kwatermistrz l. 2287/rzm 4 kwat tjn 1/9.1939 + Szef san. 1.IX (-) Ger 1076/2/Tj. zachowałem pisownię oryginalną
  11. DOKP Lwów informowała 8 lutego 1939 r. Ministerstwo Komunikacji, że nie ma wagonów osobowych znajdujących się w dyspozycji władz wojskowych.
×
×
  • Create New...

Important Information