Jump to content

wa1aw

Forum members
  • Content Count

    564
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral
  1. Przepraszam, wkradł się błąd. Instrumentalnie wkleiłem skan świadectwa "ułanów" z innego tematu. Teraz dobry skan ↓ ↓
  2. Szanowni Koledzy, w dniu (kliknij w link → Napisano 1 Lipiec) , w temacie "Wspomnienia żołnierza KOP Wilejka", zamieściłem wpis razem ze zdjęciem świadectwa ukończenia szkoły podoficerskiej KOP Wilejka mojego dziadka, Kazimierza Adamowskiego. Ten sam skan świadectwa jest załącznikiem także do niniejszego, czyli bieżącego wpisu. Chociaż jestem wieloletnim użytkownikiem portalu Forum Odkrywca, to do chwili obecnej nie byłem świadom istnienia odrębnego tematu o Korpusie Ochrony Pogranicza. Przejrzałem część wpisów i jak mi się wydaje, nie widziałem podobnego świadectwa. Czy możecie zatem coś wię
  3. Uzupełniając poprzedni wpis pragnę pokazać nieznaną i zarazem ciekawą część historii polskich pociągów sanitarnych, zbudowanych przez Brytyjczyków i przekazanych Polsce przez administrację Herbert-a Hoover-a (późniejszego Prezydenta USA) dzięki decyzji Prezydenta USA Woodrow-a Wilson-a. Jak już wielokrotnie pisałem, ekspedycji do Polski było kilka. Wojskową ekspedycją dowodził pułkownik H. L. Gilchrist. Za pośrednictwem portalu Relikty Wojny znalazłem zdjęcie munduru amerykańskiego żołnierza medycznego z Korpusu Ekspedycyjnego do Polski (Polish-American Typhus Relief Expedition) – zdjęcie
  4. Szanowni Koledzy, cenię waszą mądrość, pomijam emocje. Szczególnie ciekawy jest wpis Kolegi kopijnik2 . 6 listopada 2019 roku BBC News w zakładce Science & Environment zamieściła artykuł pod tytułem, Nuclear fusion is 'a question of when, not if', czyli w języku polskim: Fuzja jądrowa to „pytanie, kiedy, a nie jeśli”. Z lektury wynika, że być może temat Profesora był do zrealizowania! Przecież bombę „N” (jako produkt wynikowy badań nad fuzją jądrową) już wtedy mieli Amerykanie za dużo większe nakłady inwestycyjne. Ogólnoświatowa gra wywiadów i interesów państwowych powodowała, że Żydzi bad
  5. Szanowni Koledzy les05 i balans, dziękuję Wam bardzo za wypowiedź. Jest w nich jeden wspólny element – kontestujecie perspektywę dokonań Profesora Kaliskiego. Być może macie rację. Zatem znowu odniosę się do historii mojego Ojca. Przed śmiercią, a nie żyje już od wielu lat, powiedział mi, że jako oficer wywiadu na terenie Niemiec w jednej z ambasad skopiował formułę i nie zgodził się jej przekazać (tu moje określenie) ruskiej, sowieckiej swołoczy. Nigdy nic więcej nie powiedział. Zniszczyli go. Bał się nawet po ustaniu PRL-u, ponieważ sugerował, że nawet po tym okresie ukryty PRL istniał. Osob
  6. Uprzejmie dziękuję Koledze balans za zamieszczony link. Jest to świetne, aczkolwiek niepełne źródło wiedzy. Dziwnym trafem znalazłem w treści tej publikacji pewną zbieżność z historią mojego Ojca (Patrz w załączniku jego zdjęcie z tego okresu). Otóż padły tam następujące stwierdzenia: Otwarty na Zachód Gierek, postanowił zrealizować w Polsce wielki program modernizacyjny, w którego wyniku zacofany i siermiężny PRL stałby się w bloku państw komunistycznych krajem o najbardziej nowoczesnej gospodarce. Służyły temu nie tylko oficjalnie kupowane licencje, ale również działania wywiadu, któ
  7. Gen. dyw. prof. dr hab. inż. Sylwester Kaliski, minister nauki, szkolnictwa wyższego i techniki, rektor WAT, założyciel Instytutu Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy. Był inicjatorem polskich badań nad mikrosyntezą termojądrową za pomocą lasera. Według niepotwierdzonych i nieobiektywnych informacji, otrzymanych od jednego oficera WP, Sylwester Kaliski został zamordowany rzekomo przez KGB, ponieważ pracując nad całkowicie polską bombą wodorową nie zgodził się na podzielenie się wiedzą ze Związkiem Sowieckim. (źródło: https://lustronauki.wordpress.com/2009/05/08/sylwester-kaliski/). Info
  8. Dziękuję moderatorom tego tematu za opublikowanie tych wspomnień. W uzupełnieniu tematu załączam świadectwo mojego dziadka, świadectwo ukończenia szkoły podoficerskiej KOP Wilejka. Mój dziadek, zgodnie z informacjami z CAW wojnę rozpoczął w stopniu kaprala. Potem uciekł z transportu. Po wojnie UB-cja skatowała go, po czym krótko po wyjściu z więzienia zmarł. Jego świadectwo jest z 1934 roku i jest ono podobne do świadectwa opublikowanego w dniu Napisano 29 Maj 2018 przez Kolegę formoza58 w temacie 13 Pułk Ułanów Wileńskich . Niestety na temat Pułku Wilejka jest bardzo mało materiałów. Na fo
  9. Pięknie dziękuję Kolegom za aktywność okraszoną poczuciem humoru. Dla mnie Panie nawet około 40-ki są młodymi dziewczynami :) , więc te ze zdjęcia PRL-owskiego tym bardziej. Wracając jednak do mojego wpisu z dnia Napisano 27 Maj , napisałem o domniemanym pociągu P.S.67 ze Lwowa. Ponieważ nurtował mnie wygląd przenumerowanego "profesorskiego pociągu" oraz kolor olive drab, który pozostał wraz z częściowo zachowanym przez Polaków oznakowaniem nadanym przez US Army, to pobawiłem się i w oparciu o autentyczne zdjęcia otrzymałem coś takiego:
  10. Dziękuję Kolegom formoza58 i Krzysztof115 za aktywność. Zacznę od odpowiedzi na post Kolegi Krzysztof115. Zdjęcie rzeczywiście jest z 1916 roku. Zostało ono zrobione w doku Tilbury, w porcie w Essex, właśnie we wspomnianym 1916 roku. Przedstawia ono załadunek wagonu sanitarnego pociągu kontynentalnego należącego do armii brytyjskiej, nie amerykańskiej. Armia amerykańska miała oznaczenie (później przejęte przez Polaków) wagonów w postaci dwóch oznaczeń czerwonego krzyża na skrajach wagonów. Anglicy w większości mieli oznaczenie centralne, widoczne na zdjęciu Kolegi Krzysztof115. Kolor malowania
  11. Uzupełniając poprzedni wpis wyjaśniam, że miałem na myśli, iż DOK nr VI Lwów miał dwa pociągi angielskiej budowy, czyli P.S.66 i domniemany P.S.67. Miał także pociągi zestawione z innego typu wagonów i tu przykładem są P.S.N. 61 i P.S.N.63 (zdjęcie 1). Przypominam, że na forum Odkrywca pojawiły się już dwa zdjęcia pociągów P.S.N. 61 i P.S.N.63. Pociąg P.S.N. 61 (pociąg sanitarny normalnotorowy), jak widać na zdjęciu zestawiony został z także z wagonów typu „Kd”. Były to wagony najczęściej przerabiane dla potrzeb służ sanitarnych oraz także dla potrzeb formowania zaplecza gospodarczego
  12. Ostatnie zdjęcie Kolegi bodziu000000 jest doskonałe. Tak naprawdę pozwoliło mi ono spiąć historię w pewną hipotezę. Otóż najpierw do Warszawy przyjechał amerykański pociąg sanitarny nr 6703, który przywiózł pilotów 7 eskadry (w 2WŚ dywizjon 303). Pociąg ten miał wagony z charakterystycznymi przetłoczonymi burtami, innymi niż gładkie burty 80 wagonów sanitarnych oficjalnie przekazanych Polsce przez USA. Następnie pojawia się zdjęcie pociągu zakaźnego 34 oraz informacja o pociągu sanitarnym 73, który ma takie same burty (zdjęcie 1). Historia o tym pociągu została opisana przez Władysława Ma
  13. W drugi dzień świąt, do tematu postanowiłem dorzucić zdjęcia listu napisanego przez Marszałka Piłsudskiego do pułkownika H. L. Gilchrist-a, który był szefem amerykańskich sił ekspedycyjnych do walki z tyfusem w Polsce. Oprócz szeregu różnych darów od Amerykanów, właśnie Gilchrist przekazał Polakom 5 składów (80 wagonów) amerykańskich pociągów sanitarnych. Nie dotarłem jeszcze do materiałów wyjaśniających, jakim sposobem trafiły do Polski pozostałe angielskiej budowy wagony z „pociągów kontynentalnych” armii USA.
  14. Szanowne Koleżanki i szanowni Koledzy z forum Odkrywcy, dziękując za aktywność pragnę złożyć Wam życzenia Wesołych Świąt Wielkanocnych. Bądźcie szczęśliwi i przede wszystkim zdrowi. Wasza pasja, chęć poznania, głód wiedzy i radość odkrywania budzą mój szacunek i jestem przekonany, że szacunek każdego światłego człowieka. Zabrzmiało pompatycznie, ale zostało powiedziane szczerze. Historia wymaga cierpliwości i wytrwałości (Baisa – szukaj, czekaj, kiedyś znajdziesz). W niemieckich zasobach, z greckiego eikonographia, znalazłem zdjęcie P.S.66 (jako LZ669) w Poznaniu w 1941 roku. Na zdjęciu w
×
×
  • Create New...

Important Information