Jump to content

wa1aw

Forum members
  • Content Count

    537
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral
  1. Tymczasem, dla znawców tematu stawiam tezę, że nasze pociągi 16, 34 i US6703 to jest ten sam pociąg. Jego historia jest taka, że przywiózł on do Warszawy amerykańskich pilotów i potem (data nieznana), w ramach demobilizacji został przekazany Polakom. Ten wniosek potwierdza przypuszczenie, że zostało nam przekazane więcej składów niż wynika to ze statystyk pułkownika Gilchrista.
  2. W nawiązaniu do wpisu z dnia 1 Marzec 2016 napisałem, że: Na grupowym zdjęciu poniżej pociągu sanitarnego, widoczni są ochotnicy amerykańscy w Warszawie (wrzesień 1919 r). Od lewej, pierwszy rząd: Shrewsbury, Noble, Crawford, Kelly; od lewej, tylny rząd: Clark, Fauntleroy, Cooper, Corsi. Tymczasem według źródła "https://theaviationist.com/2018/02/16/polish-air-forces-100th-anniversary-part-ii-kosciuszko-squadron-american-aviators-in-the-polish-soviet-war/" do Warszawy tym pociągiem przybyli: the group arrived in Warsaw travelling by train. It included: Lt. George M. Crawford, Lt. Kenneth Shrewsbury, Cpt. Edward Corsi, Lt. Edwin Noble, Cpt. Arthur Kelly and Carl Clark.
  3. A teraz najważniejsze. Nasz temat zaczął się wpisem na temat pociągu sanitarnego numer 66. Na stronie Wirtualnego Muzeum Pielęgniarstwa Polskiego (http://www.wmpp.org.pl/pl/wzorce-osobowe/aleksandra-dąmbska.html) znalazłem informację, że pani Aleksandra Dąmbska w 1939 roku została zmobilizowana jako pielęgniarka w tm pociągu. Niezwykle ciekawe informacje na temat P.S.66 można przeczytać na prezentowanej stronie z artykułem pani Heleny Matogi. Dzięki tym informacjom wiemy już, że pociąg zanim został przejęty przez Niemców, został zbombardowany w Samborze. Artykuł wnosi także wiele innych, cennych informacji.
  4. Zdjęcie z NAC, przedstawiające pociąg z wagonem angielskiej budowy było już prezentowane w tym temacie. Tym razem uzupełniam je o wpis pochodzący ze strony http://www.krajoznawcy.info.pl/druzba-32394 : Na marginesie trzeba przypomnieć, że po trzęsieniu ziemi w 1928 r., które miało epicentrum w miejscowości Czirpan (Чирпан) grzebiąc w gruzach wiele istnień ludzkich, z Polski pojechał do Bułgarii specjalny pociąg sanitarny, wyposażony nawet w aparaturę rentgenowską. Powstały dwa szpitale wojskowe. W Czirpan Polacy zbudowali w 1928 r. i wyposażyli szpital okręgowy, nazwany „Bratnia Polska”. Szpital istnieje do dzisiaj, choć tej nazwy już nie nosi.
  5. Muszę przyznać, że swoim ostatnio opublikowanym materiałem Kolega formoza58 spowodował, iż dokonuję niniejszego wpisu trzymając czapkę w dłoniach. Materiał ten łączy w sobie kilka wątków. Odniosę się do nich w najbliższym czasie. Bezcennym uzupełnieniem dotychczas opublikowanych zdjęć, jest zdjęcie z warsztatów kolejowych na Pradze, gdzie zostało zbudowane pięć wagonów sanitarnych dla Amerykańskiego Czerwonego Krzyża. Zdjęcia z pociągiem Lech 1-szy" też są fantastyczne. Dziękuję.
  6. Służba zdrowia w pociągach sanitarnych" - strona 5.
  7. Służba zdrowia w pociągach sanitarnych" - strona 4.
  8. Służba zdrowia w pociągach sanitarnych" - strona 3.
  9. Służba zdrowia w pociągach sanitarnych" - strona 2.
  10. P.S.32 w Cieszynie jako pociąg SGO Śląsk", na zdjęciu widoczny gen. dyw. Władysław Bortnowski. Cieszyn 1938.
  11. P.S.32 w Cieszynie jako pociąg SGO Śląsk". We wpisie z dnia 2015-10-31 08:51:20 widnieje zdjęcie wagonu z chorągiewką z czerwonym krzyżem, który widoczny jest także na bieżącej fotce. Wagon z chorągiewką jest wagonem o numerze Mhx805.
  12. Dziękuję Kolegom za podtrzymanie tematu. Szczególnie jestem wdzięczny Koledze bodziu000000 za publikację ostatnich zdjęć polskiego pociągu sanitarnego w niemieckich rękach. Ten pociąg nasuwa mi na myśl pewną hipotezę, jednak omówię ją później. Na bieżącym zdjęciu widnieje P.S.32 w Cieszynie jako pociąg SGO Śląsk". Wagony widoczne na zdjęciu to Mhx804 i 805.
  13. Ważne informacje widnieją na odwrocie zdjęcia P.S.34. Ewidentnym też staje się, że wbrew opisowi (Europa-kontynent) jest to polski pociąg. Na marginesie wspomnę, że liczba wagonów sanitarnych w wykazach zgadza się z ilością wagonów przekazanych przez ekspedycję pułkownika Gilchrista. Wagonów amerykańskiego" typu jednak mogło być (było) więcej. Wagony z przetłoczeniami na burtach były innej serii niż te gładko burtowe przekazane przez pułkownika. Wagony te mogły trafić za pośrednictwem ekspedycji ARC w Polsce. Prawdopodobnie był to tylko jeden pociąg (P.S.34 vel P.S.2), który być może uległ zniszczeniu lub rozformowaniu. Foto: tył zdjęcia P.S.34 - i robi się ciekawie ;)
  14. Muzeum Historii Fotografii w Krakowie udostępniło kopie trzech fotografii pociągów sanitarnych z przetłoczeniami na burtach. Każda ze wspomnianych trzech ma opis nadany przez muzeum. Pierwsza z nich (wpis z dnia 2017-09-24 20:04:42) posiada następujący, pełny opis: Pociąg Zakaźny nr 34, Europa (kontynent) 1920". Druga fotografia (wpis z dnia 2017-09-26 22:58:00) ma następujący, pełny opis: grupa osób przy pociągu sanitarnym. Polska - Tarnów, 1920". Trzecia, ostatnia, czyli bieżąca fotografia opatrzona jest następującym, pełnym opisem: kobieta siedząca w drzwiach wagonu pociągu sanitarnego. Polska - Tarnów, 1920". We wszystkich trzech przypadkach podano, że autor jest nieznany. Jak sam Kolega Edmundo wspomniał, cytuję: Pociągi Służby Zdrowia były formowane przez poszczególne Dowództwa Okręgów Generalnych (od 1921 r. Dowództwa Okręgów Korpusów) analogicznie jak w 1939 r. i nosiły numery właściwe dla macierzystych DOG ... . Oznacza to, że dopiero od roku 1921 przyjął się ten ostateczny system numeracji. Natomiast zdjęcia są datowane na rok 1920. Przy okazji fakt ten pokrywa się z datą zmiany godła IIRP. Wspominam o tym ponieważ na wagonach widnieje pierwsza wersja godła IIRP, czyli sprzed 1921 roku. Za tym idzie fakt posiadania przez pociągi sanitarne innej (doraźnej) formy numeracji. Mamy zbyt mało informacji aby móc się wypowiadać z całą pewnością. W tym okresie numeracja mogła podlegać dowolnej zmianie. Dowodem na to na pewno nie jest cyfra 2, która nie jest pozostałością oznaczenia 2 Pociągu Sanitarnego 2 Dywizji Armii USA. Amerykańskie pociągi z tego okresu miały na burtach jedynie oznaczenia numeru składu wagonowego pociągu tak jak w przypadku pociągu nr 6703 (numer identyczny na wszystkich wagonach). Pociąg 6703 miał oznaczenie organizacyjne (przynależność do jednostki) 2 Pociąg Sanitarny 2 Dywizji USA. Numerów jednostek nie umieszczano na pociągach, żeby nie ułatwiać ich identyfikacji przez wroga. Dlatego niezwykle trudnym jest zestawienie numeru składu wagonowego z numerem jednostki. Czy tego typu zasada tymczasowo, czyli do 1921 mogła być stosowana w WP? Tego nie wiem. Może być to jedynie prawdopodobne.
  15. Kolega Edmundo jest jak Zawisza Czarny - dziękuję :) Ad rem - zgodnie z treścią opracowania autorstwa Tadeusza Wawrzyńskiego pt. AKTA DOTYCZĄCE ORGANIZACJI I DZIAŁALNOŚCI SŁUŻBY ZDROWIA WP W LATACH 1918—1939" należy zwrócić uwagę na, cytuję: Najbardziej wartościowymi materiałami dla badacza są jednak zarysy historyczne oraz akta dotyczące likwidacji szpitali funkcjonujących w okresie wojny 1919—1920 roku. ... Materiały tego typu występują w wielu zespołach. Dzięki nim można odtworzyć historię takich szpitali, jak ... szpitale polowe nr 102, 103, 104, 106, 107, 108, 109 i 1013, pociągi sanitarne nr 11, 13, 14 i 15, pociągi dezynfekcyjno-kąpielowe nr 11 i 12, ... ". Co z tego wynika? Płynność numeracji do czasu jej ostatecznego ustalenia. Na bieżącym zdjęciu widnieje pociąg sanitarny nr 2. ??? Natomiast jego cechy fizyczne (techniczne) wskazują na pociąg nr 34. Opis poprzedniego zdjęcia pociągu 34 pochodzi ze strony MHF. Nie mogę ustalić skąd ten opis pochodzi i czy jest prawidłowy. Analizuję więc jedynie cechy fizyczne. Wskazują one na zbieżność z pociągiem 6703. Pociąg 6703 służył po demobilizacji po IWŚ w Koblencji, gdzie służyła w tym okresie jako wolontariuszka pani Agnes W. Vaille (widoczna po lewej stronie zdjęcia pociągu 6703 z postu 2017-09-23 23:24:11).
×
×
  • Create New...

Important Information